Shadow Hearts: From the New World

  12:00aktualizováno  12. června 5:00
Podtitul „From the New World“ má pro nás v Česku ještě trochu jinou působivost než pro zbytek světa. Škoda, že se toho Antonín Dvořák nedožil. Možná by si s chutí zahrál.

Shadow Hearts: From the New World Ušlechtilý soukromý detektiv pobíhající po ulicích velkoměsta dvacátých let a bojující s přirozenými i nadpřirozenými nepřáteli – copak nám to jenom připomíná? Ano, sotva před několika týdny jsme recenzovali hru, která měla s tou dnešní společného spíše více než méně: Digital Devil Saga: Devil Summoner – Raidou Kuzunoha vs. The Soulles Army“ zněl rekordně dlouhý název, a to ještě vynecháváme název celé série Shin Megami Tensei. A pak, že jen mainstreamoví vývojáři pokukují po práci kolegů. Jinak pro osvěžení paměti podotýkáme, že dnes recenzovaný titul je už čtvrtým dílem série: předcházela mu Koudelka pro PSone a dále Shadow Hearts a SH Covenant.

Je to kýčovité, dávno překonané a přece záhadně působivé.

Dějištěm na rozdíl od Devil Summonera není Japonsko, nýbrž USA. Pohyb postavy po herním světě vypadá ale prakticky totožně. Pozadí sice není striktně renderované, ale klidně by mohlo být, protože výsledek je de facto stejný: kamera je pevná a hrdina většinou nemůže ani přejít chodník – přeběhne několik Shadow Hearts: From the New World obrazovek po úzce vytyčené stopě a ocitne se v mapě, kde si můžete zvolit jinou lokaci sestávající z další série mírně posunovatelných obrazovek. S každou nehratelnou postavou lze dát řeč, čehož si díky adventurnímu zarámování užijete až až, přičemž dialogy nejsou nadabované, ale prodíráme se hromadou titulků v klasickém PSone stylu. Stejné retro nám předvádí i menu. Videa jsou několika druhů a ta nejlepší představují slušnou podívanou, zato in-game grafika je nepěkně hranatá a zrnitá, navíc s tuhou animací pohybu. Vše je zalito zvláštním nepřirozeným světlem, což je ale zjevně záměr tvůrců, kteří zdařile vytvářejí atmosféru halucinačního snu. Ano, hra patří do skupiny pořádně ujetých, což vám bude jasné od první chvíle, kdy se seznámíte s šestnáctiletým Johnym Garlandem - majitelem detektivní kanceláře, jeho podivným obrovitým sluhou a neméně divným, ba úchylně vyhlížejícím klientem. Že to zatím nevypadá dvakrát lákavě? Neklesejte na mysli, to je pouze vstupní a zcela mylný pocit. Abychom vás tedy dále nemátli, vězte hned zkraje, že Shadow Hearts: From the New World je úžasná hra, která stojí za každou těžce vydělanou korunu, kterou za ni utratíte.

Shadow Hearts: From the New World Přemýšleli jsme, k čemu styl hry přirovnat, a napadla nás sbírka starých plechových hraček nebo cirkus: je to kýčovité, křiklavé, dávno překonané a přece nějak záhadně působivé a přitažlivé. Čím? Především svou velkorysostí. Všechno je tu veliké, nafouklé, přehnané a zvysoka kašlající na podružnosti. Ne náhodou značka Shadow Hearts už řadu let patří společnosti Aruze, vyrábějící hrací automaty. Co bychom jinde důrazně kritizovali, tady prostě přehlížíme, protože rozmazávat to by byla směšná malichernost. Že je tu minimální svoboda pohybu a mimo souboje máte pocit klikací adventury? No a co? Atmosféra je dostatečně hutná a parádně vtahuje do děje. Že ale děj nemá hlavu ani patu? A komu na tom záleží, když je to tak skvěle hratelné a neustále jste zvědavi, co uvidíte dál! Lokace jsou sice technicky vzato až klaustrofobicky stísněné, ale rozhodně ne fádní: denní a noční ulice se střídají s pestrými interiéry, hlučná města s volnou přírodou. A hlavně všechno žene vpřed takový vír svobodné fantazie, že si ani nepřipadáte ošizeni o prostor. Není tu žádná snaha vytvářet iluzi reality, jste diváky velkolepého představení, které se vůbec nezabývá tím, že každý vidí lana, na kterých visí kulisy. A proto neváhejte, nečekejte, postupujte dále do záplatovaného stanu: pokračujeme bojem. Shadow Hearts: From the New World

Porůznu roztroušených vtípků je nepočítaně.

Ten je řešen „Judgment Ringem“ - na toto ozvláštnění tahového systému nutností správného načasování už mají Shadow Hearts patent. Pro ty, kdo dosud neměli tu čest: jde vlastně o kolo štěstí, kdy se na obrazovce objeví ornamentálně vyzdobený kruh, po kterém se prohání „ručička“ jako na leteckých radarech. Určitá výseč kruhu je barevně odlišená a ještě malý kousek této výseče je červený. Pokud stisknete tlačítko v okamžiku, kdy je ručička ve výseči, postava udeří. Jestliže se vám navíc podaří trefit červené pole, bude útok silnější. Začíná se s jednou ranou za kolo, ale postupně budete moci vylepšovat svůj kruh a výsečí přibyde, takže pak půjde zasadit nepříteli několik úderů za sebou. Rovněž lze časem zpomalit otáčení ručičky, rozšířit jednotlivé výseče a podobně. Můžete si také změnit druh kruhu. Kromě základního s názvem Standard jsou tu ještě Practice, Technical a Gamble, které se lehce liší pravidly, přičemž platí, že riskantnější Shadow Hearts: From the New World kruh znamená v případě úspěšné trefy větší sílu útoku. Co se týče hratelnosti celého systému, Judgment Ring možná vypadá podivně, ale pouze na první pohled. Ve skutečnosti si zvyknete velice rychle a brzy už předvádíte přímo artistický um při trefování bonusových úzkých polí. Ano, občas se seknete, ale za to nemůže hra - systém sám nemá chybu. Mimochodem si lze nastavit sílu vibrační odezvy a vřele doporučujeme zvolit maximální: pak opravdu nemáte pocit, že plácáte do polštáře.

Kromě boje využijete Judgment Ring i pro další aktivity. Například při léčení se tak rozhoduje o tom, jak účinný bude zákrok. Analogicky vypadá i používání jakýchkoli předmětů. Rovněž při obchodování s dvojicí homosexuálních motorkářů, kteří by se v soutěži o nejbizarnější herní kšeftaře jistě umístili na předním místě, používáte kruh ke smlouvání. Můžete jak zvednout obnos, který získáte za již nepotřebné propriety, tak snížit ceny, za které nakupujete nové. Ke koupi toho jinak není mnoho, takže si dost pomůžete vymetáním každého rohu herního světa, čímž lze řadu užitečných předmětů získat zadarmo. K dispozici jsou jednak četné truhly, ze kterých je většinou vidět jen nenápadný růžek, jednak volně pohozené cennosti, ze kterých není vidět nic, ale když se k nim přiblížíte, rozsvítí se postavě nad Shadow Hearts: From the New World hlavou otazník.

Svou pouť zahajujete s jedinou postavou detektiva, ale postupně hratelných postav přibývá. Když jejich počet přesáhne čtyři, začnou se pátá a další řadit do zálohy, ze které je můžete přeřazovat do hlavního týmu. Dokonce si lze předvolit tři kompletní, různě sestavené a seřazené týmy a střídat je dle potřeby. Bizarnost postav přitom dodržuje styl ultimátní herní šílenosti. Gigantický mluvící kocour – alkoholik, který s kamarády kocoury natáčí film, nebo obstarožní yankee - ninja, ohánějící se zbraněmi jako je kaktus či upravená obouruční pila, jenž se navíc vyučil „bojovému umění“ v japonském klášteře v Brazílii, jsou jen malou ochutnávkou. Porůznu roztroušených surrealistických vtípků je přitom nepočítaně, takže třeba výše zmíněnou dvojici čtyřprocentních prodavačů najdete i v Alcatrazu, kam vás zavede scénář: každý z nich dřepí v jedné cele a ve třetí kobce je uvězněna jejich sajdkára. Kšefty samozřejmě provozují i skrze mříže.

Puberťákův ráj

Pro pánskou část publika je asi nejpřitažlivější postavou Shania, paradoxně máslově blonďatá Indiánka, která se ne náhodou vykrúcá i na titulní bookletu. Umí na sebe brát různé démonické podoby a při každé přeměně předvede striptýz, který spočívá v tom, že si svlékne podprsenku a kalhotky, pod nimiž má - bohužel - to samé, jenže menší. Ve filmečcích několikrát vidíme, jak se rozvazuje i poslední vrstva, ale pochopitelně nejlepší, čeho se hráči dostane, je pohled na vlající tkaničky. Hra má rating 12+, takže kdyby náhodou někoho erotické narážky ještě netrkaly, tvůrci neopomněli zahrnout do hry takové vychytávky jako animovanou šipku Johnyho pohledu do indiánčina „výstřihu“. Pro starší a pokročilé tu jsou i perly typu sblížení démonické dvojice pomocí pantomimy s hotdogem. Jako nejlepší vtip ovšem působí fakt, že na zadní straně bookletu najdete reklamu na hru Digital Devil Saga 2, ve srovnání se Shadow Hearts dětsky nevinnou a s ratingem 16+.

Shadow Hearts: From the New World Vývoj magických schopností postavy probíhá pomocí systému souhvězdí, volitelně přiřazovaných jednotlivým postavám, kdy se pod každou hvězdou skrývá příležitost k rozvoji určitého druhu magických sil za cash. To sice skýtá bohaté možnosti, ale už jsme viděli i srozumitelnější řešení - šance, že budete v pestře klikatých diagramech bloudit jako my, je značná. Totéž bohužel platí i o dalších volbách: například už jen prostá změna složení tří týmů snad ani nemohla být vyřešena složitěji. Věřte ale, že se tyto nadbytečné testy inteligence na hratelnosti nijak zvlášť neblaze nepodepisují.

Kromě tradičních ukazatelů zdraví a magické síly přibyly ještě další položky: Stock a Sanity. Stock se naplňuje nejen každým úderem, který udělíte, nýbrž i těmi, které inkasujete a umožňuje vám využívat týmová komba. Sanity neboli příčetnosti ubývá již tím, že se účastníte bitky, což je zdůvodněno tím, že v postavách setrváváním v boji roste děs. Kromě toho vám ji někteří protivníci ubírají výrazněji než jiní. Když Sanity dosáhne nuly, postihne postavu Berserk, což na rozdíl od řady jiných her znamená především to, že si dělá co chce a na požadavky hráče nehledí.

Klady a zápory

Plus Naprostá ujetost všeho
Plus Skvělá vibrační odezva
Plus Hratelnost z říše snů

Mínus Nikdo normální to nerozdýchá
Mínus Nevyrovnaná grafika
Mínus Spletitost některých menu

Hlavní dějovou linii zpestřují četné vedlejší úkoly, spojené se zvláštními schopnostmi každé hratelné postavy, které slušně zabaví a natáhnou herní dobu. Johny například vlastní fotoaparát, kterým pořizuje snímky nepřátel – lze tak kompletovat sbírku a vyměňovat vzácné kousky s jinými sběrateli. Jiná postava, Indián Natan, láká pomocí návnad výjimečná monstra a jejich následným zabitím získává zvláštní energii zvanou UMA. S ní ho pak šaman učí novým bojovým trikům. Dále můžete sbírat úlomky prstenů, kočičí mince, tajné dopisy otevírající sub-questy, s nalezenými tikety se účastnit loterie a další a další drobné kratochvíle. Bez natahování byste ale měli být u konce hry do třiceti hodin, což na JRPG není ohromující délka, ale věřte, že půjde o intenzívně strávený čas.

Hru zapůjčila firma Gamehouse.

Shadow Hearts: From the New World
Výrobce/Vydavatel Nautilus/Ghostlight
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ned
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 68 kB
Verdikt: Nádhera. Úplně šílená a přitom krásná hra, v níž se fantazie rozletěla jako o život. Navíc jeden z mála titulů, u kterých se místy opravdu zasmějete. Po technické stránce grafika občas pěkně skřípe, ale hratelnost to bohatě vynahradí. Příznivci halucinací, tohle si nenechte ujít.
Hodnocení: 85% (info)

Autor:
 

Nejčtenější

THQ Nordic koupilo české Warhorse Studios za 860 milionů korun

Kingdom Come: Deliverance

Vydavatelství THQ Nordic koupilo stoprocentní podíl v pražském vývojářském studiu Warhorse Studios, které před rokem...

Vývojář vrací fanouškům dvojnásobek darovaných částek, z jeho hry je hit

Rise to Ruins

Z nenápadné nezávislé hry se stal prodejní hit a její autor nyní svým nejvěrnějším fanouškům vrací peníze, které mu...

Vjel do kolejí, pak dostal další ban. Český streamer opět „úřadoval“

Český streamer Pavel „Herdyn“ Mikeš měl 8. února 2019 drobnou dopravní nehodu v...

Komentátor a herní streamer Pavel „Herdyn“ Mikeš se rozpovídal o tom, jak se svým autem skončil v kolejích. Posléze se...

Nastává herní svátek, vychází rovnou několik netrpělivě očekávaných pecek

Anthem

Herní průmysl dnes zažívá jedno z nejbohatších období roku, protože vychází rovnou několik titulů, na které jsme se již...

RECENZE: Kdyby vyšel Half-Life letos, vypadal by jako Metro: Exodus

Metro: Exodus

Čekali jsme hodně, ale dostali jsme ještě víc. Po patnácti letech od vydání Half-life 2 se konečně objevila hra, která...

Další z rubriky

RECENZE: Legenda z roku 1984 nepokračuje. Moderní Karateka je odpad

Karateka

Původní Karateku naprogramoval v roce 1984 student univerzity Yale Jordan Mechner, který později přivedl na svět herní...

RECENZE: Kniha Zaklínač a jeho svět zaujme především fanoušky hry

Zaklínač a jeho svět

Nakladatelství Crew vydává ve spolupráci se společností Fantom Print knihu, která potěší fanoušky herní série o...

RECENZE: Might and Magic X je úžasný návrat strojem času o 15 let zpět

Might and Magic X Legacy

Málokdo se dnes odváží vyrukovat s tak hardcore retro titulem, jakým je desáté Might and Magic. Vzpomínky ožívají.

Najdete na iDNES.cz