RECENZE: Český Samorost 3 uchvátí zpracováním, zaslouženě uspěl i ve světě

aktualizováno 
Překrásná adventura pro každého Samorost 3 těží především ze strhujícího zpracování. Chybám se ovšem nevyhnula.
80

Samorost 3

Platforma: PC
Výrobce: Amanita Design

  • Nádherné zpracování
  • Spousta drobných detailů
  • Pohodová hratelnost
  • Ve srovnání s Botaniculou a Machinariem přeci jen pokulhává
  • Některé hádanky je těžké pochopit

Herní karta

Za těch 12 let, co Amanita Design fungují, si dokázali vybudovat jasně rozpoznatelný styl. Co na tom, že jsou si jejich hry do velké míry podobné, když dohromady jasně vyčnívají mezi lehce zaměnitelnou konkurencí?

Ani Samorost 3 není žádnou revolucí, on dokonce není ani mírnou evolucí, ale komu by to vadilo. První místo v prodejích na Steamu dokazuje, že parta kolem výtvarníka Jakuba Dvorského si už svojí pozici v herním průmyslu našla a designerské veletoče může s klidným srdcem přenechat jiným.

Svébytný originál

Trojka v názvu může v nováčcích vzbuzovat dojem, že by tímto dílem naskakovali do rozjetého vlaku, ale o příběh v této sérii nikdy nešlo. Jste prostě bílý trpaslík plující vesmírem na své planetce a jestli existuje nějaký důvod, proč se svým nafukovacím korábem navštěvujete okolní vesmírné objekty, je doslova utopen v přehršli drobných hříček a vizuálních nápadů.

Samorost 3 (PC)

Samorost 3 (PC)

Samorost je a vždycky byl především o průzkumu neznámého, kochání se unikátní audiovizuální podobou, zkoušení nečekaných reakcí okolí a prostém hraním si, nikoli o postupu vpřed a překonávání překážek. Jenže překážky tu bohužel jsou a není jich málo. Od hry, která na první pohled připomíná Malého Prince na tripu, by asi nikdo nechtěl racionální matematické hádanky. Jenže autoři občas zašli až příliš daleko, kdy není jisté, co se po hráči vůbec chce.

Na každé z přibližně deseti planet (či jejich měsíců) tak úvodní nadšení nad hromadou skvělých animačních, hudebních či grafických nápadů postupně vystřídá frustrace, kdy nevíte, co dělat. Zaseknout se na půl hodiny se zpívajícími mloky je paráda. Když se potom chcete pohnout dál, zjistíte, že musíte splnit hádanku, jejíž logika je z jiného vesmíru a nalezení správného řešení spíše dílem náhody.

Samorost 3 (PC)

Samorost 3 (PC)

Jenže je vůbec fér kritizovat něco, co je evidentně tvůrčím záměrem? Hra není cílena na lidi, kteří chtějí příběhem proletět a odškrtnout si další dohraný titul ze seznamu. Na druhou stranu by to měl být hráč sám, kdo si určuje tempo postupu a ve chvíli, kdy máte náladu na další obrazovku, už vám milé detaily typu kálejícího papouška náladu nezvednou.

Nevěřil bych, že to někdy napíšu, ale doporučuji k Samorostu nepřistupovat jako k výzvě, kterou je potřeba vlastními silami překonat, a proto není od věci se občas kouknout do návodu. Nápověda přímo zabudovaná ve hře je zpracována vkusně a není žádná ostuda ji čas od času využít. Nemá totiž smysl napínat mozek nad hádankami, pro jejichž vyřešení nemáte a ani nemůžete mít dostatek informací.

Vesmírný ráj to na pohled

Můžeme dlouho diskutovat o herní náplni, protože co já beru jako negativum, může pro jiného naopak znamenat klad, ale na jednom se shodneme všichni: Samorost 3 je opravdu krásná hra.

Fotogalerie

Nemám na mysli jen famózní grafiku, která uchvátí neskutečnou mírou drobných detailů. Ani ozvučení, jemuž vedle Floexovy ambientní hudby vládnou nápadité zvuky a maximálně dvouslabičné průpovídky. Až v kombinaci s mírumilovnou a pozitivní atmosférou samotné náplně, jež vás nekonfrontuje s žádnými nepřáteli, nenutí vás nikomu škodit nebo se vysmívat, dávají tyto jednotlivé stránky vyšší smysl.

Bytostně se mi příčí kýčovité fráze jako „pohlazení po duši“ či „zahřátí u srdíčka“, ale pravdou je, že Samorost se člověka dotýká na místech, kam se ostatní počítačové hry moc často nedostanou. Že se dokázal prosadit mezi tituly, v nichž jde v drtivé většině o nějakou formu boje, mi tak trochu vrací důvěru v lidskou rasu. Samorost není přitom jen svébytné dílo pro hráče unavené současnou mainsteamovou produkcí, ani pro děti nebo intelektuály. Je to hra pro všechny, kteří umějí vnímat krásu. A jak vidno, takových je spousta.

Berte to!

Hry od Amanity mají konkurenci jen samy v sobě. Na mé osobní škále nedosahuje třetí Samorost geniality mnohem kompaktnějšího Machinaria nebo pohodovosti hravější Botaniculy.

Samorost 3 (PC)

Samorost 3 (PC)

V rámci objektivity nemůžu ani přivřít oči nad poněkud vyšší cenou, než bývá zvykem (i když 20 eur není za cca sedm hodin hraní nijak moc) a jakožto hráč ze staré školy nejsem příliš nadšený z nutnosti dívat se do návodu. Dílčí chybičky spíš jen potvrzují osobitý rukopis, protože z této hry nečiší nutnost zaplatit složenky, a tedy ani snaha zalíbit se všem. V Amanita Design vytvořili především to, co se líbí jim, a jen díky tomu je Samorost 3 nezapomenutelný.

Autor:

Největší světová herní výstava Gamescom 2019 se koná od 20. do 24. srpna v Kolíně nad Rýnem. Čeká nás opět řada nových oznámení a ukázek z nadcházejících titulů jako jsou Gears 5, Minecraft Dungeons a Zaklínač.

Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

92 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 243 čtenářů

Nejčtenější

Chernobylite se chce svézt na popularitě seriálu. A asi mu to vyjde

Chernobylite

Havárie v Černobylu skrývala mnohem vážnější tajemství, než je známo. Tedy alespoň v podání připravované hry...

Jedna z nejočekávanějších her roku Death Stranding je čím dál záhadnější

Death Stranding

Jedna z nejočekávanějších her letošního roku se s každou další ukázkou stává záhadnější a podivnější – v tom nejlepším...

Neurážejte našeho bezpohlavního robota, vyhrožují herní komunitě

V Borderlands 3 můžete hrát za bezpohlavního robota.

Připravovaný titul Borderlans 3 si nemůže oddychnout od kontroverzních témat. Nejnovějším popraskem na internetu jsou...

Pět scén z her, které narazily na australskou cenzuru

South Park: Stick of Truth

O cenzurování videoher v Austrálii toho bylo napsáno již mnohé, málo se už však ví, že se v posledních letech situace...

Fanoušci upravili vzhled zaklínače, aby se podobal seriálové adaptaci

Zaklínač 3 – Geralt jako Henry Cavill

Tvůrci chystaného seriálu Zaklínač vycházejí z původních knih Andrzeje Sapkowského, nikoli jeho oblíbené videoherní...

Další z rubriky

Filmová adaptace Warcraftu je splněným snem. Recenze očima hráče

Warcraft - hra vs. film

Pokud existuje černá magie, snímek Warcraft v boji s ní zvítězil. Podařilo se mu totiž prolomit pomyslné prokletí filmů...

RECENZE: Legenda z roku 1984 nepokračuje. Moderní Karateka je odpad

Karateka

Původní Karateku naprogramoval v roce 1984 student univerzity Yale Jordan Mechner, který později přivedl na svět herní...

RECENZE: World of Warplanes se snaží navázat na tankový úspěch

World of Warplanes

Podaří se zopakovat zásah do černého i podruhé, kdy tanky z World of Tanks nahrazují letadla? Zatím to není jisté.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz