Sam & Max - Season 1
Sam & Max: Season 1
GameTap 25.11.2006 PC
Když jsem před půl rokem recenzoval první epizodu Sama & Maxe, nevěřil jsem, že autoři splní své sliby a již za půl roku nám opravdu naservírují zakončení celé první série. Ale stalo se tak a já musím uznat svojí chybu.
Může mně ale někdo tehdejší názor vyčítat? Moje nedůvěra vůči epizodickým hrám byla oprávněná. Pokud si dobře vzpomínám, ani jedna z takových her nebyla dosud uzavřena, některé byly rovnou zrušeny již po prvních pár dílech (vzpomeňme Sin: Emergency, která se dočkala pouze jediné epizody). Vždyť i přímo firma Telltale Games vypadala, že epizodický systém nedokáže zvládnout a její druhý projekt Bone byl dočasně uložen k ledu a na nový díl čekáme již déle než rok. To je ale nyní již irelevantní. Co se týče Sama a Maxe, svůj slib beze zbytku dodrželi.
Autoři zvolili patrně nejlepší způsob vydávání jaký lze. Každý díl je samostatným uzavřeným případem, a až v závěrečné epizodě se všechny propojí. Přesto je ale kvůli srozumitelnosti důležité hrát je všechny pěkně popořadě. K samotnému systému distribuce nelze mít sebemenší výhrady. Platba proběhne bez problémů, jednotlivé epizody jsou poměrně malé (přibližně 70 MB jedna), takže se ani majitelé pomalejšího připojení nemusejí bát nějakého rozvleklého stahování. Hra je i přenositelná mezi více počítači, stačí pouze nechat si ověřit aktivační kód a můžete hrát, což jsem velice ocenil. Nyní, po vydání poslední epizody, je zde i možnost nechat si zaslat celou sérii na CD, a to pouze za drobný příplatek sloužící jen k pokrytí ceny poštovného. Poněkud mě zarazilo, že do prodejní ceny není zahrnuto DPH, takže i když je všude na stránkách Telltale inzerována cena 35 dolarů, zaplatíte jich nakonec rovných 40. I tak je ale poměr cena/doba zábavy na skvělé úrovni, jelikož dohrání každé epizody zabere i těm nejtvrdším hráčům minimálně tři hodiny.
"I samotná firma Telltale Games vypadala, že epizodický systém nedokáže zvládnout â její druhý projekt Bone byl dočasně uložen k ledu a na nový díl čekáme již déle než rok."
Mohl bych zde samostatně popisovat každou epizodu, ale to by nebylo nejlepší řešení. Jediné, co bych mohl prozradit, je příběh každé z nich, a tím Vám rozhodně zážitek kazit nechci. Kvalitativně jsou na tom jednotlivé díly přibližně stejně (i když epizody 3 a 6 mi přišly poněkud slabší), proto bude lepší podívat se na všechny věci, které mají jednotlivé díly společné.
Tak především jsou to hlavní hrdinové. Jejich popisem jsem se zabýval již minule, takže jen ve zkratce. Sam a Max jsou dvojice policejních detektivů. Sam je pes, a v naší dvojici obstarává myšlení. Max je králík a jeho úkolem je mlátit a urážet lidi. Je škoda, že po celou dobu budeme mít pod kontrolou jen Sama a Max je odsouzen jen do role komentátora Vašich akcí. Z jejich vzájemné spolupráce šlo určitě vytěžit víc.
Hlavní ulice, ve které mají naši hrdinové kancelář, je pro všechny díly společná a za chvíli ji budete znát jako své boty a na první pohled si všimnete sebemenší změny. To, co by se mohlo zdát jako slabina, je naopak velikým plusem. Ulici a její svérázné obyvatele si velmi rychle oblíbíte a časem získáte pocit, že jste tam opravdu doma. Právě návštěva starých známých přátel byla vždy první věc, kterou jsem po instalaci nové epizody udělal. Jsou sice pouze dva, ale i tak si s nimi užijete spoustu zábavy. Prvním je Bosco - černošský prodavač v místním obchodu, kde seženete opravdu vše: od základních potravin až po biologické zbraně. Jedinou nevýhodou jsou ceny, které se pohybují v milionech dolarů, to ale pro zvířecí detektivy není žádný problém, a tak se pokaždé nějakého nákupu dočkáme. Druhou stálou postavičkou je obrýlená ženština jménem Sybil, která má v každém díle jiné povolání.
"Ulici a její svérázné obyvatele si velmi rychle oblíbíte a časem získáte pocit, že jste tam opravdu doma. Právě návštěva starých známých přátel byla vždy první věc, kterou jsem po instalaci nové epizody udělal."
Ať už ale dělá cokoli, nikdy se jí nedaří a bude potřebovat naší pomoc. Kromě nich potkáte ještě spoustu dalších bizarních postaviček, které se proplétají více epizodami, žádná z nich ale už není tak propracovaná.
Kdybych měl jmenovat jedinou věc, kterou se dá Sam a Max vystihnout nejlépe, bude to humor. Je to neuvěřitelné, jak obrovské množství legrace dokázali autoři narvat na tak malý prostor. V každé obrazovce je spousta předmětů, jež slouží pouze k tomu, aby je hlavní postavy mohly vtipně okomentovat. Nejvtipnější jsou díly, které si berou na paškál nějakou konkrétní tématiku. Naprostým vrcholem série je pak díl parodující volební kampaň v USA. Autoři nesklouzli jen k laciné protibushovské agitce, ale zesměšňují pěkně spravedlivě všechny aspekty americké politiky. V jiných epizodách se pak autoři strefují například do přihlouplých televizních soutěží, hazardních her a dokonce i do počítačových hráčů.
Grafické zpracování si stabilně drží svojí vysokou úroveň. Sice dávám přednost poctivě ručně kreslené grafice, ale i takovýto přístup má své kouzlo. Zvuky i dabing jsou víceméně standardní na dnešní dobu, vypíchnout ale musím perfektní jazzový soundtrack; těch několik skladeb bych si klidně poslechl i samostatně.
"Pokud angličtinou nevládnete alespoň na středně pokročilé úrovni, o hře radši ani neuvažujte. Lokalizace se nechystá, ono by to také bylo velice obtížné, jelikož je hra plná slovních hříček, které jsou prostě nepřeložitelné."
Sam & Max ale rozhodně nejsou pro každého. Na vině je především poměrně vysoká obtížnost. Tuto vlastnost nemůžu jednoznačně hodnotit jako chybu, vždyť spousta lidí si dnes stěžuje na to, jak jednoduché dnes hry jsou. Musím se ale přiznat, že ačkoli nejsem na poli adventur žádným nováčkem, několikrát se mi stalo, že jsem nepříjemně zakysl a jednou jsem byl dokonce donucen potupně vyhledat radu na internetu. Je to trochu dáno samotnou povahou hry, pokud ve třech epizodách prozkoumáte plakát na zdi a nic se nestane, ve čtvrté epizodě už se s tím ani namáhat nebudete, a to je právě chyba. Je proto potřeba být neustále pozorný a všímat si všech detailů. Velikým problémem může být také veliká složitost použitého jazyka. Pokud angličtinou nevládnete alespoň na středně pokročilé úrovni, o hře radši ani neuvažujte. Lokalizace se nechystá, ono by to také bylo velice obtížné, jelikož je hra plná slovních hříček, které jsou prostě nepřeložitelné.
|
Sam & Max: Season 1 je velice důležitou hrou. Dokazuje celému hernímu světu, že epizodické hraní není jen dalším šíleným výplodem manažérů, sloužící jen k dalšímu ždímání nebohých počítačových hráčů, ale může se jednat o svébytnou formu. Hodnotit ho podle standardních měřítek není nic lehkého. Přeci jen, pokud chcete hrát všechny díly v jednom kuse, patrně se dříve nebo později dostaví lehký stereotyp z pohybu po stále stejných lokacích. Pokud si ale hraní lépe rozvrhnete a během týdne odehrajete jen jednu epizodu, budete se bavit každou vteřinu.
Jen 15 minut slávy? Kdeže, dívka, co plive na penis, nově streamuje na Kicku
Američanka Haliey Welchová, známá celému internetovému světu spíše jako „Hawk Tuah Girl“ chytila příležitost za pačesy. I když její video, ve kterém bezelstně na kameru předvádí, jak zaručeně orálně...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Legendární Commandos se vrací novým dílem, už lze vyzkoušet i demoverzi
Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování legendární strategie Commandos. Ve hře s podtitulem Origins prožijeme počátky pověstného týmu hrdlořezů....
Češi chtějí přinést AI revoluci do her. Občas jsme se nestačili divit
Ve vývoji her jsme došli do bodu, kdy máme strhující grafiku i pohlcující zvuk. Dokonce už díky haptické odezvě můžeme hry i cítit a s virtuální realitou se do nich doslova ponořit.
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Zablokovali i platící zákazníky. Co to správce herního enginu popadlo?
Sociální sítě poslední zhruba týden řeší chování správce profilu herního enginu Godot, který začal ve velkém blokovat uživatele i vývojáře her. Ti se ohradili proti tomu, když správce označil engine...
Bylina bude Diablo z prostředí slovanské mytologie
Žánr diablovek příští rok rozšíří i zajímavě vypadající Bylina. Ta klasické porcování davů nepřátel osvěží originálním zasazením, tvůrci se totiž inspirují ve slovanském folklóru.
KVÍZ: Četli jste v devadesátkách herní časopisy? A pamatujete si z nich něco?
Herní časopisy pomáhaly v devadesátých letech zásadním způsobem formovat tuzemskou herní scénu. Vlastní jim byl neformální projev, společné nadšení pro věc a velmi specifický (dnes bychom řekli, že...