Runaway 2 - The dream of the turtle

  12:00aktualizováno  24. ledna 12:52
Po pěti letech usilovného vývoje přichází ze Španělska důkaz, že klasické, poctivě ručně malované adventury nezemřely. Dokáže Runaway 2 překonat svého veleúspěšného předchůdce?
75

Runaway 2: The Dream of the Turtle

Platforma: PC
Výrobce: Pendulo Studios

Herní karta

Runaway 2 - The dream of the turtle

Bude to již téměř pět let, co nám španělští vývojáři z (tehdy) neznámého týmu Pendulo Studios nadělili povedenou adventuru Runaway: A road adventure. Musím přiznat, že i přes její nesporné kvality jsem z ní tehdy příliš nadšen nebyl a ani dlouhá doba nedokázala úplně vymazat vzpomínky na jednoduchý příběh, nelogické kombinace a vyloženě zrůdný český dabing. Vývoj Runaway 2 jsem proto příliš nesledoval, navíc autoři hru oddalovali déle, než naše vláda důchodovou reformu, takže jsem byl znenadání vydanou plnou verzí poněkud zaskočen.


Instalace si z Vašeho harddisku ukousne téměř 6 GB, ale hned po spuštění vše okamžitě pochopíte. Už první díl měl nádhernou grafiku, ale to, co se Vám na obrazovce objeví tentokrát, nemá obdoby. Dokonalá ručně kreslená grafika a precizní rozpohybování snese srovnání i s opravdovými kreslenými filmy (ne, nemyslím tím South park). Hra obsahuje přes dvě hodiny animovaných sekvencí a desítky vypiplaných obrazovek, takže se velikému objemu dat nelze divit. Není to zrovna typické začínat recenzi popisem grafiky, vždyť každého správného hráče zajímá jen hratelnost, že?

"Hra obsahuje přes dvě hodiny animovaných sekvencí a desítky vypiplaných obrazovek, takže se velikému objemu dat nelze divit."

Runaway 2 - The dream of the turtle

V tomto případě však toto staré „pravidlo“ neplatí, protože, a proč si to neříct rovnou – jestli může v dnešní, na kvalitní adventury bohaté, době oproti konkurenci něčím zaujmout je to v první řadě grafické zpracování. Každá obrazovka je samostatným uměleckým dílem, propracovaným do nejmenších podrobností. Postavy jsou vymodelovány ve 3D, ale díky celshadingu do prostředí přirozeně zapadnou. Jedná se prostě o návrat ke kořenům, nejde si nevzpomenout na klasické tituly jako třeba první dva Broken swordy nebo Full throttle, oproti nim má ale Runaway výhodu většího rozlišení (1024x768) a tedy i mnohem většího množství detailů, které se na obrazovku vejdou. Navíc má toto zpracování nespornou výhodu v nenáročnosti na hardwarové vybavení, takže hru spustíte i na průměrném kancelářském stroji.
Dost bylo ale povídání o grafice, čili zatlačme bulvy zpátky do očních důlků, vraťme spodní čelist do pantů, otřeme si sliny z brady a pojďme se podívat co nám druhý díl přináší nového.

Po úspěšném útěku před gangstery se Brian s Ginou přesunuli na tropický ostrov, kde si v klidu užívají svých nezasloužených peněz. Jednoho dne se Gina rozhodne, že již bylo válení se po pláži a nic nedělání dost a vymyslí si výlet na ostrov Tiki, známý především díky krásným vodopádům. Z neznámého důvodu však poslední dobou všechny cestovní kanceláře na tento ostrůvek odmítají létat. Díky Ginině šarmu se ale jednoho pilota nakonec sehnat povede a i přes Brianovo protestování se výlet uskuteční.

"Dopředu Vás žene snaha dozvědět se, jak vše bude dál a ne jen touha vidět další komediální scénku."

Runaway 2 - The dream of the turtle

Nicméně od prvního pohledu na stařičké letadlo, patrně pamatující první světovou válku, je jasné, že k odpočinkovému výletu bude mít tento let hodně daleko. Netrvá dlouho, starý pilot omdlí a nikým neřízené letadlo se řítí k zemi a naši hrdinové mají pouze jediný padák. Brian tedy Ginu gentlemansky vykopne z letadla (i s posledním padákem, samozřejmě) a sám ztroskotá uprostřed husté a nepřátelské džungle. Úkol je jasný – najít místo kam dopadla Gina a společně se dostat z tohoto prokletého ostrova pryč. A od této chvíle je to již jen na Brianovi, potažmo na Vás.
Jestliže zápletka prvního dílu byla víceméně realistická a hra poměrně vážná (anebo všechny vtipné situace zabila nepovedená lokalizace, nevím) u druhého dílu to v žádném případě neplatí. Po několika hodinách hraní nabere příběh poněkud nečekaný směr a postupně se setkáme i s mimozemšťany, teleportací nebo mezihry na pirátské lodi. Je až překvapivé, že vše drží pohromadě a dopředu Vás žene snaha dozvědět se, jak vše bude dál a ne jen touha vidět další komediální scénku. Těch je hra také nacpaná až po okraj – kdo by čekal že Brian po prožitých úpravách zmoudřel a zklidnil se, je na hlubokém omylu. Naopak, kde byl minule jakžtakž solventní mladý student archeologie, je nyní poblázněný týnejdžr s vizáží návštěvníka německé Love Parade. Dokonce se dopustí i nevěry, což by pro „starého“ Briana bylo nemyslitelné.

Runaway 2 - The dream of the turtle

Při svém putování narazíte i na několik starých známých, za všechny zmíním alespoň Joshuu, který Vám bude po většinu hry dělat společníka. Nutno říct, že poměrně nechtěného společníka, protože jeho ztřeštěné nápady nadělají více škody, než užitku. Jinak na Vás čekají necelé dvě desítky postav nových, bez výjimky skvěle propracovaných, ke kterým si okamžitě najdete vztah. Ať už je to nymfomanská barmanka, věčně zkouřený dredař nebo fanatický pozorovatel medvědů (kterému Brian připraví opravdu nezáviděníhodný osud), vždy máte jistotu skvěle napsaných i namluvených rozhovorů. Ty jsou řešeny klasickým způsobem, na výběr máte několik témat, která se potom dále větví. Dialog nemůžete nijak pokazit, takže si můžete vychutnat všechny možnosti, které nabízí. Informace se nikam neukládají, ale rozhovor můžete kdykoli začít od začátku, již použité otázky totiž nemizí. To je na druhou stranu nepříjemné v tom, že pokud se v průběhu hry objeví nové téma, můžete ho lehce přehlédnout.

"Velká část problémů je poměrně klasická a nebudete s nimi mít problém, i ten otravný pixelhunting bych hře odpustil – všechny obrazovky jsou totiž tak nádherné, že vůbec neuškodí, když si je prohlédnete opravdu důkladně."

Klady a zápory

Plus Božská grafika
Plus Dlouhá herní doba
Plus Vtipné dialogy

Mínus Některé nelogické úkoly
Mínus Neukončený příběh

Cena 999 Kč
CZ České titulky (první čtvrtletí 2007)

Z komediální podstaty hry vyplývá, že ne všechna řešení budou přísně logická, ale přeci jen, to co v tomto ohledu předvádí Runaway 2 je trochu příliš. Velká část problémů je poměrně klasická a nebudete s nimi mít problém, i ten otravný pixelhunting bych hře odpustil – všechny obrazovky jsou totiž tak nádherné, že vůbec neuškodí, když si je prohlédnete opravdu důkladně. V každé kapitole je však několik úkolů, na něž nelze přijít jinak než zkoušením všeho na všechno. Příklad? Máte dva demižony s vínem, které musíte vyprázdnit, Brian je však odmítá kamkoli vylít. Musíte je tedy použít na chodbu vedoucí k Vašemu pokoji, kde se Brian opije. Věřte mi, že po hodině pobíhání mezi pěti místnostmi jsem z úspěšného vyřešení neměl ani trochu radost a spíš jsem autory proklínal. Díky tomu je dohrání hry bez návodu docela obtížné a i zkušenému adventuristovi (za kterého se ve vší skromnosti považuji :- ) zabere dohrání přes 15 hodin, což je v dnešní době malý zázrak. Největší chyba hry se ale projeví až na samotném konci.

Runaway 2 - The dream of the turtle

Po dohrání šesté kapitoly jsem se pohodlně opřel do křesla a vychutnával si animaci v níž se naši hrdinové konečně odhodlají pustit se do boje se zloduchy, když tu náhle… konec. Místo začátku nové kapitoly uvidíte pouze nápis To be continued… a titulky. Chvíli jsem si myslel, že se pouze jedná o hloupý vtípek, ale ne… hra opravdu končí v tom nejlepším! Třetí díl je sice již oficiálně oznámen, ale po pravdě – bude někoho po dalších pěti letech zajímat jak to celé dopadne? Je to poslední dobou poměrně v módě, hodit nadšeným davům pouze polovinu příběhu (Syberia, Piráti z Karibiku). Ani tak by nevadilo, že budeme muset opět vytáhnout peněženky, ale komu se chce sakra čekat? Takhle mám ze hry pocit jak z nedokončené soulože – bylo to fajn, ale přesto jsem hluboce zklamán. Je to obrovská škoda, u hry jsem se bavil celou dobu a ještě těsně před koncem jsem si byl jist, že ji odměním alespoň 80%.

Verdikt:

Runaway 2 je výborná adventura, po jaké se mnoha hráčům již dlouho stýskalo. Žádný náročný 3D engine, ani chladné předrenderované lokace, ale pohádkově krásná komixová grafika. Ke dnu jí však táhne poněkud nevyrovnaná obtížnost a především absence uspokojivého konce. Pokud ale španělští vývojáři zapracují a třetí díl vydají brzy, vše jim beze zbytku odpustím. Rozhodnutí, zda investovat vlastně jen do poloviny (i když znovu podotýkám, nijak krátké) hry již nechám na Vás. Hra u nás brzy vychází pod jménem Runaway 2: Želví sen s českými titulky.

Autor:
 

Hodnocení hry

Redakce

75 %

Čtenáři

86 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 265 čtenářů

Nejčtenější

Deset nejvíce frustrujících pasáží z počítačových her

Prey

Počítačové hry jsou výbornou formou relaxace, ovšem stejně jako třeba u sportu se u nich někdy člověk pořádně navzteká....

Začalo to jako vtip, teď kanál o hlazení psů mění počítačové hry

Far Cry Primal

Když byl minulý měsíc založen twitterový účet Can You Pet the Dog?, vypadalo to jako povedený vtip. Jeho autoři si dali...

Ubisoft vyjadřuje podporu Notre-Dame a rozdává Assassin’s Creed Unity

Assassin’s Creed: Unity

Francouzská videoherní společnost Ubisoft se připojila ke stále rostoucímu počtu dárců, kteří se rozhodli přispět...

Vymodelovat virtuální Notre-Dame pro Assassin’s Creed trvalo dva roky

Assassin's Creed: Unity

Stejně jako ve skutečnosti i v počítačové hře Assassin’s Creed Unity byla katedrála Notre-Dam hlavní dominantou Paříže....

KVÍZ: Vyznáte se v nejslavnějších zbraních z počítačových her?

Quake Champions

Herní historie je dlouhá a krvavá, přitom jen málokterá hra dokázala nabídnout skutečně originální a zapamatování hodné...

Další z rubriky

RECENZE: Kniha Zaklínač a jeho svět zaujme především fanoušky hry

Zaklínač a jeho svět

Nakladatelství Crew vydává ve spolupráci se společností Fantom Print knihu, která potěší fanoušky herní série o...

RECENZE: World of Warplanes se snaží navázat na tankový úspěch

World of Warplanes

Podaří se zopakovat zásah do černého i podruhé, kdy tanky z World of Tanks nahrazují letadla? Zatím to není jisté.

RECENZE: Legenda z roku 1984 nepokračuje. Moderní Karateka je odpad

Karateka

Původní Karateku naprogramoval v roce 1984 student univerzity Yale Jordan Mechner, který později přivedl na svět herní...

Najdete na iDNES.cz