Rise of Nations: Thrones & Patriots

• 153
Může být už tak prakticky dokonalá historická RTS ještě lepší? Mohutný přídavek Thrones & Patriots k nejlepší strategii minulého roku ukazuje, že ano. Vynikající datadisk se vyplatí i za poněkud vyšší cenu.
85

Rise of Nations: Thrones & Patriots

Výrobce: Big Huge Games

Rise of Nations: Thrones & Patriots Asi by se na úvod slušelo vychválit do nebes designéra Briana Reynoldse a vyjmenovat něco málo z ocenění, která si získala jeho prvotina v týmu Big Huge Games pod microsoftí taktovkou, historická RTS Rise of Nations. Bylo by to však zbytečné mlácení prázdné slámy – stejně jako opakování faktů o strhující hratelnosti, inovativních a zábavných herních mechanismech a perfektním multiplayeru, kterým si podmanila statisíce fanoušků. Zamotávání do recenzentských klišé nemají starší čtenáři a fetišisté z řad Andrejovského kultu v lásce, z čehož jako nejvhodnější varianta pro následující řádky vyplývá rychlý skok na podrobný popis novinek, s nimiž Thrones & Patriots přicházejí, a jejich dopadu na hratelnost.̈

Nový národ: Holanďané

Holanďané jsou národem obchodníků. Minimálně v Rise of Nations, kde začínají s rozvinutou první úrovní obchodního výzkumu v knihovně, postaveným tržištěm a dvěma obchodníky zdarma. Získávají dále bonusy za nalezené suroviny a když postaví dok, dostanou k němu dvě lehké lodě zdarma. Navíc upgrady lodí mají o 10 procent levnější. Mezi jejich speciality patří fakt, že všechny jednotky vyráběné na tržišti, jsou obrněné a vydrží výrazně více než u jiných národů, navíc disponují Holanďané třemi vlastními loděmi.

Globálně lze T&P charakterizovat jako datadisk add-onového typu. Američané říkají "never change the winning team", Češi kontrují poctivým příslovím o ševci a jeho kopytu. A v sídle Big Huge Games si pod vlivem těchto konverzačních klasik a tradičních žurnalistických floskulí řekl: proč měnit to, co je už samo o sobě takřka dokonalé? T&P tak přinášejí řadu nových národů, nové kampaně a mise, kartičky a zázraky, ba dokonce i něco málo bonusů do jádra herního systému, stále jsou to však změny, jež si těžko vyslouží jiné přízvisko než kosmetické. A je to tentokrát dobře, neboť podobně jako čas neubral na jakémsi pochybném kouzle totalitním mumiím od Gotta po Vondráčkovou, nezkalil ani průzračnou hratelnost původních Rise of Nations.

Rise of Nations: Thrones & Patriots Při popisu přídavků je třeba začít u čtyř rozsáhlých nových kampaní. Ty jsou, podobně jako v případě datadisku k Civilization 3, zaměřeny dějinně úžeji než kampaň původní, jež se snažila obsáhnout období od starověku až po jednadvacáté století. První z nich sleduje dobyvatelské řádění válečného génia starověku, Alexandra Velikého, jenž vytvořil obrovskou říši na Balkánském poloostrově a Středním východě (že se po jeho smrti rozdrobila a rozpadla je jedním z mnoha příkladů totální funkčnosti zákona schválnosti aneb zparchantělosti přírody). Podobně invazně a destrukčně laděná je i kampaň následující, v níž se hráč stává zprvu generálem, později císařem v nejslavnějším (byť krátkém) období Francie: období Napoleonských válek. Povede se virtuálnímu Bonapartovi vyhnout se chybám reálného předchůdce a nenechat své jednotky zmrznout a zmasakrovat v Rusku? To už je otázka.

T&P přinášejí řadu nových národů, nové kampaně a mise, kartičky a zázraky, ba dokonce i něco málo bonusů do jádra herního systému.

Rise of Nations: Thrones & Patriots Další kampaň je určena spíše zámořskému publiku. Z pochopitelných důvodů není téma osidlování Ameriky v našich krajích tak oblíbené a za srdce beroucí, jako za velkou louží. Výrazně větší ohlas zřejmě sklidí kampaň ze čtveřice nových zdaleka nejpropracovanější, nejzáživnější a nejnáročnější: studená válka. V ní je možné obratným manévrováním na světovém poli posílit pozici Ameriky a zničit Sovětský svaz a socialistický blok (a mimojiné též kupříkladu vyhrát válku ve Vietnamu), či se naopak přidat na stranu stalinské diktatury a sjednotit svět pod rudou krutovládou. Tato kampaň představuje výrazné obohacení hry na globální mapě, kde je možné kreditů využívat k nákupu jaderných zbraní, či širším diplomatickým účelům, než bylo doposud zvykem. I oponenti jsou už chytřejší a agresivnější, což nutí k obezřetnému zvažování jednotlivých kroků.

Nový národ: Indové

Indové jsou úctyhodným stavitelským národem. Mohou stavět beze strachu – cena za budovy jim nenarůstá, s výjimkou divů světa, věží a pevností, u nichž se tak děje naopak strměji, a měst, kde cena roste normálním způsobem. Jejich města mají o 4 procenta větší ekonomický rádius, získávají o 15 procent více peněz z karavan a mohou zdarma vylepšovat své válečné slony. Ti jsou zároveň jejich unikátními jednotkami: ve čtyřech majestátních stupních, přičemž jeden je užitečnější než druhý…

Co se přímo bojových misí v singleplayerové části datadisku týče, jsou výrazně propracovanější a zajímavější než v původní hře. Stále je možné v nich objevit stereotypní prvky, což se ostatně vyhne málokteré RTS, autoři ale udělali opět velký krok vpřed v designu. Jednak se to týká prostředí, které se výrazně liší mapu od mapy a odpovídá zasazení do globálního kontextu – ve Vietnamu jsou džungle a těžko prostupný terén, v Číně velké úrodné nížiny, v Africe pouště. Jednak se pak scénáristé pokusili obohatit úkoly misí, a tak často hrají roli různé vedlejší národy, které se mohou stát spojenci, a často je třeba k úspěšnému dokončení splnit i více úkolů, než jen zničení hlavního města protivníka.

Rise of Nations: Thrones & Patriots Spolu s kampaněmi přichází celkem šestice nových národů, která se přidává k již existujícím osmnácti. Jsou to Američané, Holanďané, Peršané, Indové a indiánské kmeny Lakotů a Irokézů. První dva jmenované národy jsou zaměřeny na obrannou strategii a rozvoj, Američané mají silnou technologii, Holanďané vynikají v obchodu (přesto jsou ve fanouškovských fórech slyšet hlasy, že právě oni jsou jedním z nejslabších národů vůbec). Peršané a Indové jsou orientováni útočněji a stavitelsky, indiánské kmeny pak vyhoví milovníkům stealth stylu boje a hit and run taktik. Samozřejmostí jsou nové speciální jednotky, poprvé se ve hře například objevují váleční sloni, přibyly i tři nové divy světa.

Výrazný ohlas zřejmě sklidí kampaň ze čtveřice nových zdaleka nejpropracovanější, nejzáživnější a nejnáročnější: studená válka.

Rise of Nations: Thrones & Patriots Aby přidané hodnoty nebylo málo a marketingoví pracovníci měli čím plnit bodové seznamy v PR materiálech a na krabicích, bylo do hry implementováno ještě několik systémů mírně ovlivňujících již fungující herní mechanismy. Že má hlavní designer Brian Reynolds kořeny v klasické Civilizaci, dokáže hned první z nich – budova senátu a díky ní přístupné různé typy vlády. Rozdíly jsou méně výrazné než u jmenované tahovky, nicméně vhodnou volbou mezi demokracií, komunismem či feudálním zřízením lze získat dodatečné bonusy k určitým odvětvím ekonomiky, vojenství či obchodu. Novinkou jsou též jednotky Patriotů – silných vojevůdců, speciálních jednotek, jež ovlivňují situaci na bojišti. Jejich využití se projeví ale hlavně při střetech většího než lokálního významu, a takových většinou příliš nebývá.

Nový národ: Irokézové

Irokézové se nejlépe cítí v lese. Postaví-li kasárna, získají zdarma průzkumníka, kterého mohou zdarma vylepšit, mohou též procházet lesy a skrýt se před zraky nepřátelských jednotek. Taktéž jejich vojenské jednotky, nebojují-li, nejsou na domovském území vidět a pokud se nepohybují a nacházejí se na vlastní půdě, pomalu se též léčí. Irokézové získávají vždy zdarma a okamžitě budovu senátu. Mezi speciální jednotky této konfederace indiánských kmenů patří různé druhy průzkumníků a kopiníků.

Autorům se podařilo všechny změny integrovat do hry naprosto nenásilně, dokonce tak, že si některých z nich lze snadno nevšimnout a vzít je jako samozřejmost. Dá se předpokládat, že kvůli tomu budou mnozí recenzenti vyvádět a nadávat na vyděračskou politiku Microsoftu jako distributora, jenž si za datadisk takto pochybného obsahu účtuje dvojnásobnou cenu, než bývá u expansion packů zvykem. Ve skutečnosti je to jen důkaz geniality autorů, neboť teprve návrat k původní hře odhalí naplno, jak okleštěná oproti kompletnímu T&P je. Brian Reynolds a jeho tým dokázali novinky začlenit do systému a přitom udržet jeho vybalancovanost. Povedlo se jim hru obohatit – a přitom neposílit žádnou strategii na úkor jiné, žádný herní prvek ani mechanismus na úkor jiného, což je obdivuhodné.

Rise of Nations: Thrones & Patriots T&P je prakticky dokonalý datadisk, jenž však mohl být i přese všechno ještě mnohem lepší. Zůstaly některé chyby: umělá inteligence stále ještě nevyužívá zdaleka všechny možnosti, jež herní systém poskytuje (i když porazit ji na nejvyšší z obtížností už není žádná brnkačka). Mírného pokroku jistě mohla doznat i vizuální stránka globální mapy (proti izometrické grafice bojové části nelze namítat zhola nic: je roztomilá a přehledná). A ovládání vzhledem k posílení variability možností klade opět o něco větší důraz na učení klávesových zkratek, neboť bez nich není možné zejména ve tvrdé multiplayerové konkurenci obstát: různých výrob, upgradů, stavění a vynalézání je nutné obstarat tolik, že to pouhým klikáním myši jednoduše nejde zvládnout.

Autorům se podařilo všechny změny integrovat do hry naprosto nenásilně, dokonce tak, že si některých z nich lze snadno nevšimnout a vzít je jako samozřejmost.

Verdikt: I přes výtky v minulém odstavci je ale na závěr nutné dodat, že se Brian Reynolds a jeho chlapci opět vytáhli. Thrones & Patriots dělají už tak vynikající hru ještě lepší a i přes vysokou cenu jsou skutečně dobrou investicí.

Rise of Nations: Thrones & Patriots
Minimum: CPU 500 MHz, 128 MB RAM
Optimum: CPU 1,4 GHz, 256 MB RAM