• Někomu koník motorku nenahradí
  • Někdy mechanický převod GTA prvků
  • Občas trochu umělý svět
  • Ne zcela čerstvá grafika

Důvěrně známá hratelnost ožívá neotřelým prostředím a ne zcela tradičním příběhem. Další titul, který musíte mít.

Red Dead Redemption

Red Dead Redemption je westernová hra s volným pohybem herním světem, připomínající zavedenou sérii Grand Theft Auto (dále GTA). Nabízí desítky hodin prvotřídní zábavy. Ta je sice kalena několika nedotaženými položkami, ale to jsou jen drobné kazy na špičkové kvalitě.

Red Dead RedemptionHerní plocha je rozlehlá. Nemusíte se přitom obávat, že byste bloudili. Tohle totiž není zamotané velkoměsto, ale volná prérie a pustina s kaktusy. A známá kulatá mapka vám přehledně ukazuje správný směr k sídlům i volitelným misím. Nanejvýš hledáte, kudy sjet z příliš příkrého srázu nebo přejet přes vodu. Součástí krabice je navíc neméně tradiční mapa papírová. Tu jsme sice ještě v žádné "rockstarovce" nepoužili, ale je to milá pozornost.

Hlavní hrdina tentokrát není vyslovený gauner, ale jen bývalý.

Hrdinovi se postupně otevírají rozmanité úkoly a vy si můžete vybrat, do čeho se pustíte dřív. Úspěchem v misích roste vaše čest, sláva i konto. Čest ztrácíte, překvapivě, nečestnými činy. A málo cti znamená méně úkolů, a tudíž i zábavy. Za dolary pak nakupujete nápomocný materiál. Nebo se bavíte podle chuti: klidně můžete celý výdělek prohnat v krčmě hrdlem.

Red Dead RedemptionKdyž si odmyslíme fungující železniční dopravu, přemisťujete se převážně koňmo, případně na kozlíku nějaké té bryčky. Koníka, ať už v jeho sedle nebo z kozlíku, je třeba nejprve mačkáním tlačítka rozjet. Pak už stačí tlačítko jen držet a oř udržuje tempo sám. Jestliže koňmo někoho doprovázíte, držení tlačítka udržuje s vaším kolegou nejen rychlost, ale i směr. Ovšem ne zcela dokonale: automatika občas zapomene zahnout a musíte jí pomoci.

Red Dead RedemptionKdyž mačkáte poháněcí tlačítko o chlup déle, kůň přejde do trysku. To už je docela fofr, ale zároveň se zvířeti zkracuje ukazatel energie. Jestliže ho necháte klesnout až na nulu, oř vyhodí zadkem a shodí vás do prachu. Honičky či prosté závodění se pak mění v zajímavý taktický úkol, jak využívat potenciál koňské síly co nejplněji a současně nevymetat tělem prérii. Že by rival počkal, až opět nasednete, na to rovnou zapomeňte.

Závodní trasa je mimochodem stylově vyznačená čoudícími ohýnky a spolu s mnoha dalšími povědomými herními prvky přispívá k pocitu, že jde vlastně o pouhé přetexturování GTA do retro-venkovského hávu. Na druhou stranu je westernové prostředí opravdu neotřelé. A ani hlavní hrdina tentokrát není vyslovený gauner, ale jen bývalý. Přinucený sloužit zákonu.

I když můžete být v mikrokosmu hry pořádný prevít, příběhové mise jsou na poměry tvůrců překvapivě hojně na té lepší straně a kdyby se napravený John Marston ještě ostříhal a oholil, může se pomalu vydávat za cvičením v ranní rose ochraptělého Mirka Dušína. Ostatně už to, jak se hned zkraje nechá víc než Red Dead Redemptionlacině přizabít a následně léčit fešnou farmářkou, dost napovídá o příštím. Jak už ale bylo řečeno, čím se zabýváte mimo hlavní dějovou linku, je jen na vás.

Je tu možnost chodit přímo ve hře do kina na němé filmy.

Nakonec vás ale autoři jako vždy přinutí, abyste postavám věřili. A nejen to. Příběh, jenž zapojí hráče i do mexické revoluce, skrývá nejedno překvapení a nakonec je třeba uznat, že Rockstar překročil vlastní žertovně mafiánský stín. Lví podíl na celkovém pocitu, že se díváte na klasický filmový western, ba že v něm sami účinkujete, mají realistické videosekvence. Místy je účinek opravdu velkolepý, máte-li tedy rádi filmové westerny.

A třešničkou je možnost chodit přímo ve hře do kina na němé filmy. To je pochopitelně jen jedna z moře drobných kratochvílí, jež titul nabízí. Chcete lovit zvěř a stahovat ji z kůže? Toužíte být lovcem odměn a nahánět desperáty na objednávku? Chcete se stát mistrem hazardu? Hledat poklady? Krotit divoké koně? Hlídat stáda? Poskytovat pomoc těm, kteří vás o ni náhodně žádají? Red Dead RedemptionVyžívat se v pistolnických soubojích s místními borci? Vše je možné.

Abychom ale jen nechválili, zrovna na pouličních soubojích je znát, jak je ledacos ve hře poněkud umělé. Střílet se do břicha s neznámými lidmi jen tak pro sport, nad tím by zelenal i Jesse James. To nemohla souboji předcházet třeba krátká animace cholerické hádky?

Nebývale přesvědčivá města Rockstaru zde zanechala překvapivě plytký otisk. Možná se velkoměstské mraveniště paradoxně oživuje lépe než venkovské městečko s jedinou hlavní ulicí. Ale co si pomyslet, když třeba v noci volně procházíte dílnou, kde chlapík zařezává v posteli? A nebo proč svítí veřejné osvětlení za plného slunce?

Pocit ze cválání volnou přírodou k dalekým obzorům je však fantastický a hra vás zaplavuje mořem krásných obrazů. Někoho možná překvapí zvláštní tlumená barevnost. Textury se bohužel občas dokreslují a doskakují a ke všemu jsme už Red Dead Redemptionviděli přesvědčivější. Interiéry jsou pak ještě o třídu níž.

Náš hrdina disponuje dostatečným množstvím pohybů, ale přesto stále působí prkenně. A i ta jízda na koni má ještě rezervy: při otočkách a skocích nejednou trpí hráč i kolizní model. Na druhou stranu vám vzpoura proti fyzikálním zákonům kolikrát šetří drahocenný čas. A nakonec grafika snad až na poslední GTA odjakživa v titulech Rockstaru především sekundovala stoprocentní hratelnosti, o níž ani ve westernové řadě není sebemenších pochyb.

Westernová zásahovka

Pozoruhodný charakter hry se projevuje od samého začátku. Při výukové misi naháníme s šerifem desperáta a muž zákona ho chce živého. Tak to jistě nebude problém. Určitě se jako obvykle ke zlosynovi mechanicky prostřílíme, pak k němu v dešti kulek přiskočíme a vezmeme ho přes hlavu pažbou. Tak totiž bývá v podobných případech zvykem.

Jenomže ono to nějak nefunguje. Běháme kolem desperáta, zkoušíme tlačítka a on nás pohodlně posílá do věčných lovišť. Až na třetí pokus náš zápal ochladne a my zaznamenáme, že na nás šerif huláká: "Střel ho do nohy!" Cože? No to snad ne! Něco tak přirozeného a logického by přece popřelo všechna herní pravidla! Pochybovačně tedy střílíme "wanted" nešťastníka někam do kolena - kulovnicí. Těžko říct, zda by to na Divokém západě přežil, každopádně je ale rázem jako beránek. A Rockstar zase jednou vyškolil konkurenci.

Red Dead RedemptionV závislosti na vašem hladu po finálních titulcích můžete u hry strávit 25 hodin, ale také klidně stovku. A nudit se zaručeně nebudete, ledaže by vám vůně venkova byla ze zásady proti srsti.

Další hodiny u obrazovky pak přidá multiplayer až pro šestnáct borců. Zde najdeme varianty klasických režimů, od prostého úkolu nakrmit olovem vše, co se hýbe, až po honbu za pytlíky zlata či jejich obranu. A také tu je volný režim, kde může až osm hráčů společně cválat volnou krajinou, lovit, či se například zapojit do boje s gangem, ovládaným počítačem.

Po sečtení a odečtení všech plusů a mínusů je zřejmé, že se nejnovější počin Rockstaru opět povedl. Beze zbytku se přitom využilo dávno osvědčených prvků, ale to nic nemění na tom, že by tato hra ve vaší sbírce chybět rozhodně neměla.

90 %

94 %

Doposud hodnotilo 1100 čtenářů