RECENZE: K čemu otevřený svět, když je chudý jako v Spirit of the North 2?

Pokračování artového „simulátoru chůze“ s liškou v hlavní roli je sice daleko ambicióznější než první díl, trpí ale stejnými problémy. Jen působivá atmosféra a hezká grafika nedokáže utáhnout mnohahodinové putování otevřeným světem, obzvláště, když člověk musí přimhouřit oči nad mizerným technickým stavem.

Spirit of the North 2

Merge Games 08.05.2025 PC, Xbox Series X/S, PS5

iDNES.cz

55%
Herní karta
  • Atmosférický svět
  • Možnost upravit si podobu lišky
  • Souboje s bossy
  • Až příliš chození z místa na místo
  • Technické problémy
  • Příliš veliký a prázdný svět

S tím, jak v populaci roste počet hráčů, roste i poptávka po sofistikovanějších titulech, ve kterých jde i o něco hlubšího než prosekat se davy nepřátel k závěrečnému bossovi. Bohužel nemalá část artových her se soustředí jen na audiovizuální zážitek a zcela opomíjí pro interaktivní dílo zásadní prvky jako jsou herní mechanismy, příběh nebo obecně zábavnost. Jak asi tušíte, Spirit of the North 2 je jedním z takových „simulátorů chůze“ (viz náš článek), odnikud nikam, který pod líbivou slupkou skrývá jen vyprázdněnost.

Největším rozdílem oproti prvnímu dílu je otevřený svět. Jestli je to ovšem změna k lepšímu, je sporné.

Už první díl z roku 2019 byl v podstatě o ničem a vzhledem k jeho vlažnému přijetí od recenzentů je překvapením, že pokračování vůbec vzniklo. Těch pět hodin, které jsem s kouzelnou liškou putoval mezi troskami vyhynulého severského národa, mi tehdy stačilo vrchovatě, vzhledem k absenci dějové linky si po letech dokážu vybavit jen pár zajímavých lokací a kýčovitý konec. Jenže dcera má slabost pro lišky a tak jsem uvěřil slibům vývojářů, že se poučili z předchozí kritiky a dal druhému dílu šanci. Bohužel, ani provedené změny nestačí k tomu, aby se z The Spirith of the North stala, když už ne zábavná, tak alespoň podnětná a naplňující hra.

Tou největší změnou oproti minulému dílu je, že už se nepohybujeme jen předpřipraveným koridorem, ale jde o regulérní otevřený svět, který si postupně „odemykáte“ získáváním nových schopností. Což zprvu vypadá jako dobrý nápad, protože je díky tomu okolí daleko pestřejší než dříve – kromě tundry se podíváme i na skalnaté pobřeží, do zasněžených hor, ale i na sluncem prozářené louky.

Vzhled lišky si můžete přizpůsobit, navíc máte po celou dobu k dispozici havraního pomocníka.

O poznání méně fajn je ovšem fakt, že zdejší svět je zcela prázdný a nenabízí vůbec nic, co by vybízelo k průzkumu. Naopak, jakmile se dostatečně pokocháte místními výhledy a roztomilostí titulní lišky, stane se z cestování po světě pořádný opruz, který jen zbytečně natahuje herní dobu.

Aktuální cíl se na mapě efektivně zobrazuje pomocí červených mraků, i tak se nevyhnete zdlouhavému bloudění. Zdejších teleportů, schopných vás přenést okamžitě do jiné části mapy, je poskrovnu a co hůř, šetřilo se i na ukládacích „checkpointech“. Opakovaně se mi stalo, že jsem někam pět minut běžel, netrefil skok na plošinku a musel si celou odyseu zase zopakovat. Celkově mi zdejší svět nejvíce připomněl klasiku Shadow of the Colossus, jen v budgetovém provedení, kdy místo soubojů s obřími monstry řešíte primitivní hádanky, většinově spočívající jen v přenesení předmětu z bodu A do bodu B.

Jediné, co kromě vstupu do koridorových bludišť, které posunují hru dál, můžete v otevřeném světě dělat, je hledání sběratelských předmětů a fragmentů vzpomínek, ze kterých se dozvíte, co se asi na místě dělo. O příběhu se ani tentokrát mluvit nedá, nalezené záznamy jsou typické spirituální banality, kvůli nimž se rozhodně nepřetrhnete prohledávat každý zapadlý kout mapy. To body zkušenosti, za něž si v klasickém stromovém menu můžete vylepšovat stávající schopnosti, jsou využitelnější, ale jednak je sbíráte tak nějak mimochodem, aniž by se na to bylo potřeba zaměřovat, jednak se nehodí k „artovému“ vyznění celé hry. Až na řídké výjimky vám zde nehrozí žádné nebezpečí, umírat budete nejčastěji vlastní nepozorností, když špatně odhadnete skok přes propast.

Grafika běžící na Unreal Enginu 5 je krásná, zážitek ovšem kazí technické problémy a nedostatek detailů.

Pokud hledáte pohodovou hru, u které si po těžkém dnu v práci vyčistíte mysl a uklidníte duši, podívejte se jinde. Spíše než relax je Spirit of the North 2 nuda, navíc ho i po takřka měsíci od vydání trápí mizerný technický stav. Výhledy do dáli jsou sice působivé, obzvláště s atmosférickým hudebním doprovodem, zblízka hra vypadá jako z minulé generace konzolí, občas i hůř. Například neustálé doskakování trsů trávy nebo jiných drobných objektů působí nesmírně rušivě, o tom že se liška čas od času někde zasekne a budete se muset teleportovat do pelíšku (což znamená další minuty běhání) ani nemluvě.

Celkově musím konstatovat, že jsem se během těch cca 25 hodin nutných k dohrání bavil jen sporadicky. Rozjímavá atmosféra sice celou dobu funguje na výbornou, ale sama od sebe hru neutáhne. Pokud se vám líbí Islandem inspirovaná krajina, sáhněte radši po Hellblade, pokud máte slabost pro lišky tak třeba po Seasons After Fall nebo Endling: Extinction is Forever a pokud chcete spirituálně abstraktní zážitek, nabízí se After Us nebo Abzû. Spirit of the North těmto hrám nesahá ani po kotníky.

Témata: Island

iDNES.cz

55%

Čtenáři

- Ohodnoťte hru

Pro ohodnocení se musíte přihlásit

%

Nejčtenější

Sexy androidka na PC válí. Stellar Blade hlásí skvělé prodeje

Je krásná a hráči si ji mohou obléct do mnoha více či méně sexy oblečků. Androidka Eva ovšem byla vytvořena pro jiný účel. Aby na zničené Zemi bojovala proti mimozemským monstrům.

O akci se sexy Evou je zájem, Stellar Blade odstartoval na Steamu fantasticky

Více než rok po vydání se povedená postapokalyptická akce Stellar Blade podívala z PlayStationu 5 také na PC. A první výsledky naznačují velmi slušný komerční úspěch.

Kdysi jsme je milovali. Jak si vedou kultovní hry dnes?

Pojďme se vypravit hluboko do herní minulosti a připomenout si začátky některých slavných herních sérií. V kontrastu s tím se následně podíváme, jak si vedou dnes.

Bojují o titul šampiona. Znáte nejlépe hodnocené hry první poloviny roku?

Některá z těchto her se s největší pravděpodobností letos v zimě popere o titul hry roku. Seřadili jsme nejúspěšnější tituly vydané během první poloviny letošního roku podle agregátoru recenzí. Je...

Máme tu největší průšvih letoška? Podvod, zuří hráči a chtějí zpět peníze

Titul herního propadáku roku má prvního vážného kandidáta. Hra MindsEye sbírá negativní hodnocení a kvůli špatnému technickému stavu si mohou hráči na PlayStationu dokonce zažádat o vrácení peněz,...

Elden Ring Nightreign

vydáno 20. června 2025  9:44

Jako z akčního filmu. Z kamionu ukradli herní konzole za desítky milionů

Zřejmě organizovaná skupina odcizila z kamionu skoro tři tisíce kusů herní konzole Nintendo Switch 2 převážených v paletách. Škoda přesahuje milion dolarů, lupiče se zatím nepovedlo dopadnout.

20. června 2025 0

Vyřešte vraždu, analyzujte důkazy. Povedená detektivka je dočasně zdarma

Povedená, necelý rok stará detektivka The Operator je dočasně zdarma. Hráč v roli operátora pomáhá kolegům analyzovat důkazy a řešit rozmanité případy.

20. června 2025 0

Očekávanou 3D hopsačku Donkey Kong Bananza si rázem všichni zamilovali

Nová konzole Switch 2 je venku zhruba dva týdny a Nintendo už nám detailně představuje další očekávanou pecku - 3D hopsačku Donkey Kong Bananza.

19. června 2025  10:08 0

Bojují o titul šampiona. Znáte nejlépe hodnocené hry první poloviny roku?

Některá z těchto her se s největší pravděpodobností letos v zimě popere o titul hry roku. Seřadili jsme nejúspěšnější tituly vydané během první poloviny letošního roku podle agregátoru recenzí. Je...

19. června 2025 6

Harry Potter a Hra o trůny. Warner Bros. Games se zaměří na klíčové značky

Warner Bros. Games před dvěma lety namlsal úspěch hry Hogwarts Legacy z kouzelnického světa Harryho Pottera. Jenže dál už se herní divizi příliš nedařilo, což vyústilo v její restrukturalizaci.

18. června 2025  11:27 1

Další propadák? Novinka od zkušených tvůrců odstartovala rozpačitě

Zdá se, že tvůrci ceněných mysteriózních her Alan Wake či Control tentokrát šlápli vedle. Jejich online kooperativní akce FBC: Firebreak totiž odstartovala rozpačitě.

18. června 2025  10:25 2

RECENZE: Jakuzácký příběh z osmdesátých let boduje i na Switchi 2

85 %

Yakuza 0 Director’s Cut je ideální příležitost, jak vstoupit do světa japonské série Yakuza, kterou dnes známe pod jménem Like a Dragon.

Switch 2
18. června 2025 0

Nemyslitelné. Veleúspěšný Zaklínač 3 možná dostane nové rozšíření

Již deset let starý třetí díl série The Witcher (Zaklínač) možná ještě neřekl své poslední slovo. Objevily se informace, že příští rok by mohl dostat příběhové rozšíření, které hru podle...

18. června 2025 0

Yakuza 0 Director’s Cut

85 %

Switch 2
vydáno 17. června 2025  15:21,  aktualizováno  15:21

Jedna kapsle denně proti ženským obtížím, vyhrajte probiotika Her Biotic
Jedna kapsle denně proti ženským obtížím, vyhrajte probiotika Her Biotic

Nepohodlí v intimní oblasti dokáže pořádně znepříjemnit každodenní život. Her Biotic je přírodní doplněk stravy, který pečuje o ženské zdraví...

Remake Prince of Persia oznámený v roce 2020 stále vzniká, vzkazuje Ubisoft

V září tomu bude pět let, co Ubisoft odhalil remake skvělého Prince of Persia: Sands of Time z roku 2003. Nyní se připomíná, že na něm stále pracuje.

17. června 2025  11:30 2

Tvůrci Zaklínače 4 volí přístup „nejprve konzole“. Mají k tomu dobrý důvod

Technologickou demoverzi z připravovaného Zaklínače 4 jste už určitě viděli. A pokud ne, běžte to hned napravit. Nyní nás polské studio CD Projekt Red nechalo nahlédnout za oponu vývoje.

17. června 2025  10:37 8
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.