Sobota 27. listopadu 2021, svátek má Xenie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 27. listopadu 2021 Xenie

RECENZE: Kolonizace Marsu v hororu Moons of Madness se děsivě zvrtne

Dílem spisovatele H. P. Lovecrafta se už inspirovaly spousty tvůrců počítačových her. Moons of Madness jsou ovšem originální minimálně v tom, že se odehrávají na planetě Mars.
75

Moons of Madness

Platforma: PC, XboxOne, PlayStation 4
Výrobce: Funcom

  • Prostředí Marsu
  • Hororová atmosféra
  • Pěkná grafika
  • Špatně vyřešená konfrontace s nepřáteli
  • Příběh by mohl být lepší

Herní karta

Mars burcuje lidskou představivost již od nepaměti. Když na něj v devatenáctém století Giovanni Schiaparelli poprvé upřel pohled teleskopem, začal zakreslovat podivné kanály, o kterých se poté tvrdilo, že jsou uměle vytvořené. Pak byla objevena tajemná tvář Marsu na pláni Cydonia a začalo se věřit, že na planetě existuje inteligentní život. Nyní už nemáme tak romantizované představy a budeme rádi, pokud najdeme aspoň mikroskopické breberky pod povrchem, to však neznamená, že by Mars nevzbuzoval zvláštní pocity tajemna i dnes. A na tuto notu hrají norští vývojáři z Rock Pocket Games.

Rutina na Marsu

Moons of Madness

Moons of Madness

Hlavním hrdinou Moons of Madness je Shane Newehart, který se dobrovolně přihlásil jakožto jeden z prvních vesmírných kolonistů. Svého rozhodnutí už však nejspíš lituje, protože na celé základně Trailblazer Alpha s ním zacházejí jako s kusem hadru. Má jen to nejnižší bezpečností prověření, protože je přece jen blbý inženýr, který musí skákat, jak velevážení vědci pískají. Představa, že vás od nehostinné atmosféry rudé planety dělí jen tenká vrstva pláště, je pak stresující sama o sobě, ale co když se do toho ještě zamíchají podivné noční můry?

Tak začíná i samotná hra. Shane se probouzí ve své ubikaci. Celá základna vypadá podivně, pokřiveně. Zjevují se hrůzné postavy, ze stropu kmitají chapadlaté úponky. Po pár okamžicích přichází šok a Shane se probouzí znovu, tentokrát doopravdy. Noční můra snění se stává noční můrou i v bdění. Nadřízení ho už honí, aby šel opravit rozkalibrované solární panely. Začíná typický Shaneův den.

Trochu netradiční walking simulator Moons of Madness odkazuje názvem na dva marsovské měsíce Phobos a Deimos. Pro některé bude příjemnou zprávou, že hra obývá stejné univerzum jako nedoceněná MMORPG The Secret World, obejdete se však i bez jeho znalosti.

Moons of Madness

Moons of Madness

Autoři podle svých slov vzali práci na hře opravdu svědomitě a realističnost konzultovali s odborníky. V herní praxi to znamená, že při každém vstupu ven musíte manuálně vzít helmu, dočerpat si kyslík, v přechodové komoře přefiltrovat atmosféru a pak teprve otevřít dveře. Míra realismu je velká a ten, kdo dokáže takovou maličkost ocenit, bude slintat blahem. Má však i svá proti – zdlouhavost a unylost, která se dřív nebo později nutně dostaví.

Osobně jsem si však tento přístup užil, naopak bych se nezlobil ani za ještě hlubší míru simulace a pomalejší rozjezd hry. Přispělo by to atmosféře kosmického hororu, ke kterému se hra hlásí.

Věc na prahu

Po opravě solárních panelů si ještě stihnete střihnout instalatérskou práci v trochu netradičním skleníku. Při ní vás znepokojí nejen stav zdejší zahrady, ale i zdejší vědkyně. A pak to začne. 

Všechno se zvrtne až moc rychle a vy už jste po zbytek hry vláčeni od jedné noční můry k druhé. Potvory rozličných tvarů na vás začnou bafat jen chvíli po začátku hry, a i když jsem párkrát zažil náběh na infarkt, bylo to spíš kvůli frustrujícímu opakování zdrhacích pasáží, než že bych se vyloženě bál. 

Naštěstí v Moons of Madness je to vyřešeno ještě celkem dobře a beznaděj, jako v tematicky podobném Conariu, se nedostavuje v takové míře. Je ovšem škoda, že autoři od začátku straší tak explicitně, což jde proti filosofii kosmického hororu, který se číhající hrozbu snaží ukázat spíš v náznacích nebo ji plně projevit až u konce. Také je otázkou, zda každá moderní adventura musí mít v sobě zakomponovanou nějakou „akční“ mezihru. Já bych se bez toho rád obešel. Obzvlášť, když to je ve většině případů ten nejkritizovanější prvek.

Shane je kluk šikovný a konfrontaci s mimozemskými hrůzami zvládá celkem dobře, po celou dobu hry také plně využívá svých inženýrských schopností. Kromě vlastního mozku mu k přežití bude pomáhat zápěstní PDA. S jeho pomocí může vzdáleně ovládat různá zařízení a systémy základny, v pozdějších fázích hry se pak jeho využití ještě rozšíří.

Moons of Madness

Moons of Madness

V dnešní době je hranice mezi adventurou a simulátorem chození tenčí než hranice mezi světy obývanými Prastarými. Moons of Madness jsou někde mezi tím. Užijete si hodně chození, ale dojde i na nějaké ty adventurní prvky a puzzle. Nejsou obtížné, ale na chvíli vám mozkové závity potrápí. Hra je téměř lineární a nehrozí, že byste snad bloudili. Až na pár otevřenějších lokací většinou směruje navigace přímo k vytouženému cíli. Hlavním lákadlem však zůstává Mars. Ten je zpracovaný opravdu fantasticky a je škoda, že vám hra nedovolí vzít jedno z přistavěných vozítek na volnou projížďku po jeho povrchu. Vozítka řídí hlavní protagonista automaticky.

Moons of Madness si dokážou po celou dobu udržet solidní atmosféru. Mnoho času budete přes vysílačku komunikovat s kolegy. Je tu i jistý náznak, že měla hra podporovat podobný způsob komunikace jako ve Firewatch, ale nápad je využit pouze jednou. Přitom dabing je perfektní a možnost směřovat rozhovory dle svého uvážení by zase pomohla k větší míře ponoření do zdejšího světa. Kromě klábosení se spolupracovníky o tom, že vám všem šibe, bude Shane pročítat kdejaký e-mail nebo brožuru. Jen kdyby z toho autoři neudělali takovou svízel. Řada textů je psána kurzívou a nejde moc dobře přečíst. Možnost přepnout si text do čitelné formy uvítáte, ale musíte to udělat s každou stránkou zvlášť. Čtení deníku tak není zrovna zábava. Autoři se také doslova vyžívají v tunách nezáživných dat, která sice působí realisticky, ale raději bych si přečetl atmosférický log o vzrůstajícím šílenství než výpis funkčnosti čerpadla vody v průběhu předešlých dní.

Hrůza z polygonů

Hra vypadá víc než k světu a svižně běží i na starších sestavách. Autorům se zdálo být prostředí Marsu příliš monotónní, a tak se uchýlili i k vizím z rodné hroudy, které jsou schválně neumětelsky zakomponovány do zdejší karmínové scenérie. Má to podtrhovat stupňující se šílenství hlavního hrdiny, který s postupujícím časem ztrácí ponětí o tom, co je skutečné a co je jen přelud. Něco podobného jsme mohli zažít v jiném lovecraftovském hororu, Edge of Nowhere. 

Fotogalerie

Trochu mi na hře vadilo ovládání, velmi záhy jsem přešel na xboxový ovladač. Na klávesnici a myši se hra neovládala až tak intuitivně. Pro hráče na konzolích je to dobrá zpráva, konzolová verze by měla vyjít počátkem příštího roku. Hra by potřebovala trochu víc péče od testerů, na jistém puzzle jsem se zasekl na několik desítek minut jen proto, že hra vyžadovala doslova pixelhunting, aby byl předmět správně interaktivní.

Nekosmický horor

Kosmický horor hodný Lovecrafta neznamená jen chapadla a halucinace, jeho ingredience musí být mnohem rafinovanější, záludnější. To si naneštěstí uvědomuje jen hrstka vývojářů, spisovatelů a umělců. Moons of Madness na to doplácejí. Snaží se zpracovat zajímavé téma, ale dělají to nechtěně lacině. Pár nápadů zapadajících do lovecraftovského kánonu se tu však najde a pro znalce to bude příjemné prozření. Jako kosmický horor hra sice nefunguje, ale jako atmosférické sci-fi ano. Mezi tou myriádou navzájem podobných her jde o zapamatováníhodný kousek a povinnost pro všechny milovníky lovecraftovské tematiky.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

75 %

Čtenáři

84 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 27 čtenářů

  • Nejčtenější

Henry Cavill je král nerdů. Barví figurky, staví počítače a hraje na hard

Oblíbený britský herec Henry Cavill, který už ve svých filmových rolích ztvárnil třeba Supermana nebo zaklínače...

První mise v Mafii 2 měla být ohromná. A pak to tam nebylo, říká Dan Vávra

Úvodní mise ve hře Mafia 2, která se odehrává na Sicílii, byla mnohem velkolepější, než fragment, který se nakonec...

Fallout 3 vstává z mrtvých. Ten původní, zrušený

Fandové se snaží vzkřísit zrušený Fallout 3 z roku 2003, který vznikal pod kódovým označením Van Buren. Mát být...

REPORTÁŽ: Na vesnické LAN party se na vítězství nehraje

Premium I když to čistě z logistického hlediska už nedává příliš smysl, konají se tradiční LAN party dodnes. Sbalili jsme tedy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Smažte moji hudbu, prosí skladatel soundtracku k Destiny

Bývalý zaměstnanec studia Bungie Martin O’Donnell nasdílel na internet podklady ke svému oceňovanému soundtracku k...

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

  • Další z rubriky

RECENZE: Crash Bandicoot 4 žádné revoluční změny nepřináší. Naštěstí

Konečně jsme se dočkali vymodleného čtvrtého dílu Crashe a byť to zní jako klišé, trpělivost se vyplatila. Je to pocta...

RECENZE: Pobouřil Číňany a dva roky nešel koupit. Jaký je horor Devotion?

Tchajwanský horor Devotion způsobil před dvěma roky obrovský poprask. Vývojáři do něj nenápadně propašovali na první...

RECENZE: V Tribes of Midgard musíte zajistit přežití vikinské vesnice

Sympatická směsice žánrů, která je sice zasazená do vcelku okoukaného prostředí, ovšem na zábavnosti jí to neubírá....

RECENZE: The Medium je jak z jiného vesmíru, baví i štve zároveň

Hororová adventura The Medium je jednou z prvních exkluzivit pro novou generaci konzolí, těžko ovšem předpokládat, že k...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Jakub Vágner se oženil. S rybářkou Claudií si řekli ano na lodi

Populární rybář Jakub Vágner (39) se oženil. V sobotu po poledni si vzal svou německou přítelkyni Claudii, se kterou...

Neočkovaný herec Etzler je na kyslíku s oboustranným zápalem plic

Miroslav Etzler skončil s covidovou atakou a oboustranným zápalem plic v nemocnici. Své příznivce na sociálních sítích...

Vítěz Slavíka Ztracený zpíval o znásilnění. Píseň stáhnu, omluvil se

Vítěz letošního Českého slavíka Marek Ztracený čelí kritice kvůli textu jedné z jeho starších písní. Výkonná ředitelka...

Světem se kvůli mutaci valí lavina výprodejů. Padají akcie, ropa i bitcoin

Kvůli nové mutaci koronaviru, která byla detekována v Jihoafrické republice, klesly v pátek asijské akcie nejvíce za...

KOMENTÁŘ: Kterak raper Řezník přistřihl Českému slavíkovi křídla

Slavnostní ceremoniál Českého slavíka nejspíš na nějakou dobu rozvíří debaty o stavu české populární hudby – je-li...