RECENZE: Trilogie Mass Effect zestárla, ale stále je špičkou žánru

Ani řada grafických vylepšení v nově vydané legendární edici nedokáže zamaskovat, že trilogie Mass Effect je už stará téměř deset let. Pokud ale přivřete oči nad topornými animacemi, špatným ovládáním a zbytečnými vedlejšími úkoly, dokáže vás opět pohltit svým výpravným příběhem.

Mass Effect: Legendary Edition

Electronic Arts 14.05.2021 PC, XboxOne, PS4

iDNES.cz

85%
Herní karta
  • Spousta obsahu za cenu jedné hry
  • I na dnešní dobu solidní grafika
  • Jeden z nejepičtějších příběhů v historii videoher
  • Vztahy v partě
  • Chybí čeština
  • Přidaná hodnota remasteru není nijak zásadní
  • Spousta vaty v prvních dvou dílech

Série Mass Effect znamená pro hráče počítačových her to samé, co Star Trek pro filmové fanoušky. Jde o grandiózní vesmírnou operu, která na ploše tří velikých RPG her (což je hrubým odhadem nějakých 100 hodin herního času), rozehrává epický příběh o záchraně galaxie. Díky neuvěřitelné rozmáchlosti scénáře dostanete možnost poznat fiktivní vesmír i jeho obyvatele do nevídané hloubky.

Mass Effect nabízí jeden z vůbec nejpropracovanějších fiktivních světů ve hrách.

Po pravdě řečeno jde o takový kolos, že jsem si nemyslel, že bych se k němu snad měl někdy ještě vracet. I když během své dlouhé cesty můžete učinit řadu voleb, jež mají dramatický vliv na osud celé galaxie i vašich virtuálních přátel, podstatnou částí zážitku je objevování neznámého. 

Jenže ani po téměř deseti letech od vydání třetího dílu se nenašel nikdo jiný, kdo by dokázal nabídnout alespoň trochu podobný zážitek, opětovné vydání remasterované kolekce je tak jedinou možnou příležitostí, jak si prožít opravdovou vesmírnou ságu.

Nebudu tu předstírat, že jsem celou trilogií už zvládl znovu proběhnout, na to je příliš rozsáhlá. Jedno z hlavních kouzel Mass Effectu ale spočívá v postupném a pomalém rozkrývání složitých vztahů mezi mnoha vesmírnými rasami, hnát se slepě za hlavním cílem při snaze odškrtnout si další splněnou hru, je zcela kontraproduktivní. Nicméně vzpomínky na původní trilogii jsou stále jako živé a po několika desítkách hodin snad dokážu plně posoudit, na kolik jsou vylepšení v aktuální legendární edicí zásadní.

Navzdory mnoha vylepšením nezapře grafika své stáří.

Ono jich po pravdě není až tolik, jak by to ze srovnávacích obrázků mohlo vypadat. Většina z nich je jen ryze kosmetická a nijak zásadně nevylepšují dojmy z celkového zážitku.

Přibyla podpora 4K a (na PC) ultraširokých rozlišení, samostatné achievementy pro každý díl (takže můžete získat celkem tři platinové trofeje), pěkně v jednom balení dostanete i (téměř) všechny dodatečné rozšiřující balíčky, které významným způsobem zaplňují díry v ději mezi díly. Grafika je díky několika novým efektům a lepšímu nasvícení na první pohled hezčí, svůj starý původ ovšem nezapře obzvláště v detailech obličejů a toporných animacích. Najdou se i někteří konzervativní hráči, podle nichž původní hra vypadala lépe, to už ovšem díky srovnávacím videím můžete posoudit sami:

Nejvíce péče bylo věnováno prvnímu dílu, u nějž došlo k zásadnímu přepracování soubojové části. Ta se nyní ovládá stejně jako ve zbylých částech trilogie, což ovšem není žádná veliká pochvala. Na rovinu: boje byly vždycky nejslabší částí celé série a jsou jimi dodnes. Nepřátelé toho vydrží neúměrně moc, až na výjimky nevylézají z krytů a navíc se neustále regenerují. 

Průzkum vedlejších planet je opruz v prvním i druhém dílu série.

Místo napínavých přestřelek tu máme jen zdlouhavé opižlávání, které jen zdržuje od zajímavého děje. Nic se nezlepšilo ani v otravných průzkumech cizích planet, které jsou jen neskonale roztahané a nenabízejí žádnou přidanou hodnotu. Znovu se tak ukazuje, že největším problémem jízdy v planetárním vozítku MAKO nebylo jeho příšerné ovládání, ale samotný koncept. Skenování planet z druhého dílu je sice rychlejší, ale o nic zábavnější.

Z pohledu zmlsaného hráče mi přišel způsob vyprávění příběhu na dnešní dobu až příliš roztahaný. Prakticky po každé misi byste totiž měli vyzpovídat všechny vaše parťáky, což je „práce“ klidně i na několik desítek minut. Ano, samozřejmě to dělat nemusíte, ochudili byste se tak ale o spoustu vedlejších dějových linek. Právě vytváření chemie mezi hlavními postavami je přitom tím nejlepším na celé sérii. Když po desítkách hodin společných dobrodružství ztratíte věrného kolegu, i ti největší tvrďáci zřejmě uroní slzičku.

Pokud jste Mass Effect nikdy nehráli, není o čem přemýšlet, toto je naprostá povinnost. Při ceně jedné novinky dostanete rovnou tři samostatné hry (postavu si mezi díly můžete snadno přenášet), které vám vydrží opravdu nadlouho. Sice budou v mnoha ohledech působit zastarale, díky kvalitě příběhu nad tím ale rádi mávnete rukou.

Pro zasloužilé fanoušky už je volba složitější. Jestli v legendární edici chcete vidět jen trapnou snahu vydavatelství Electronic Arts vytřískat při minimálním úsilí z deset let starých her ještě nějakou korunu, nebo vítanou příležitost oživit si vzpomínky, je jen vaše volba. Mass Effect je stále stejný. Stejně skvělý. 

iDNES.cz

85%

Čtenáři

92% Ohodnoťte hru

Pro ohodnocení se musíte přihlásit

%

Nejčtenější

Sexy androidka na PC válí. Stellar Blade hlásí skvělé prodeje

Je krásná a hráči si ji mohou obléct do mnoha více či méně sexy oblečků. Androidka Eva ovšem byla vytvořena pro jiný účel. Aby na zničené Zemi bojovala proti mimozemským monstrům.

O akci se sexy Evou je zájem, Stellar Blade odstartoval na Steamu fantasticky

Více než rok po vydání se povedená postapokalyptická akce Stellar Blade podívala z PlayStationu 5 také na PC. A první výsledky naznačují velmi slušný komerční úspěch.

Kdysi jsme je milovali. Jak si vedou kultovní hry dnes?

Pojďme se vypravit hluboko do herní minulosti a připomenout si začátky některých slavných herních sérií. V kontrastu s tím se následně podíváme, jak si vedou dnes.

Streamerka Amouranth se vrací na Twitch, bohatší o 38 milionů dolarů

Populární streamerka Kaitlyn „Amouranth“ Siragusa se po dvou letech streamování na platformě Kick vrací na Twitch.

Bojují o titul šampiona. Znáte nejlépe hodnocené hry první poloviny roku?

Některá z těchto her se s největší pravděpodobností letos v zimě popere o titul hry roku. Seřadili jsme nejúspěšnější tituly vydané během první poloviny letošního roku podle agregátoru recenzí. Je...

Streamerka Amouranth se vrací na Twitch, bohatší o 38 milionů dolarů

Populární streamerka Kaitlyn „Amouranth“ Siragusa se po dvou letech streamování na platformě Kick vrací na Twitch.

20. června 2025  11:40 9

Elden Ring Nightreign

vydáno 20. června 2025  9:44

Jako z akčního filmu. Z kamionu ukradli herní konzole za desítky milionů

Zřejmě organizovaná skupina odcizila z kamionu skoro tři tisíce kusů herní konzole Nintendo Switch 2 převážených v paletách. Škoda přesahuje milion dolarů, lupiče se zatím nepovedlo dopadnout.

20. června 2025 0

Vyřešte vraždu, analyzujte důkazy. Povedená detektivka je dočasně zdarma

Povedená, necelý rok stará detektivka The Operator je dočasně zdarma. Hráč v roli operátora pomáhá kolegům analyzovat důkazy a řešit rozmanité případy.

20. června 2025 0

Očekávanou 3D hopsačku Donkey Kong Bananza si rázem všichni zamilovali

Nová konzole Switch 2 je venku zhruba dva týdny a Nintendo už nám detailně představuje další očekávanou pecku - 3D hopsačku Donkey Kong Bananza.

19. června 2025  10:08 0

Bojují o titul šampiona. Znáte nejlépe hodnocené hry první poloviny roku?

Některá z těchto her se s největší pravděpodobností letos v zimě popere o titul hry roku. Seřadili jsme nejúspěšnější tituly vydané během první poloviny letošního roku podle agregátoru recenzí. Je...

19. června 2025 7

Harry Potter a Hra o trůny. Warner Bros. Games se zaměří na klíčové značky

Warner Bros. Games před dvěma lety namlsal úspěch hry Hogwarts Legacy z kouzelnického světa Harryho Pottera. Jenže dál už se herní divizi příliš nedařilo, což vyústilo v její restrukturalizaci.

18. června 2025  11:27 2

Další propadák? Novinka od zkušených tvůrců odstartovala rozpačitě

Zdá se, že tvůrci ceněných mysteriózních her Alan Wake či Control tentokrát šlápli vedle. Jejich online kooperativní akce FBC: Firebreak totiž odstartovala rozpačitě.

18. června 2025  10:25 2

RECENZE: Jakuzácký příběh z osmdesátých let boduje i na Switchi 2

85 %

Yakuza 0 Director’s Cut je ideální příležitost, jak vstoupit do světa japonské série Yakuza, kterou dnes známe pod jménem Like a Dragon.

Switch 2
18. června 2025 0

Nemyslitelné. Veleúspěšný Zaklínač 3 možná dostane nové rozšíření

Již deset let starý třetí díl série The Witcher (Zaklínač) možná ještě neřekl své poslední slovo. Objevily se informace, že příští rok by mohl dostat příběhové rozšíření, které hru podle...

18. června 2025 0

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Yakuza 0 Director’s Cut

85 %

Switch 2
vydáno 17. června 2025  15:21,  aktualizováno  15:21

Remake Prince of Persia oznámený v roce 2020 stále vzniká, vzkazuje Ubisoft

V září tomu bude pět let, co Ubisoft odhalil remake skvělého Prince of Persia: Sands of Time z roku 2003. Nyní se připomíná, že na něm stále pracuje.

17. června 2025  11:30 2
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.