RECENZE: Obavy byly zbytečné. BioShock Infinite je strhujícím zážitkem
BioShock: Infinite
Cenega 26.03.2013 PC
Ano, prostředí i postavy se změnily. Výsledek je však podobně výjimečný a zároveň svébytně jiný. Jen ten horor ze hry jaksi zmizel.
Jinak je však Infinite jednou z vůbec nejlepších lineárních stříleček a do síně slávy se zcela jistě zapíše. Hra je podobná proslulé akci Half-Life 2. Nikoliv jako klon, nýbrž jako důstojný titul s vlastní identitou. Nový BioShock navíc nabízí deset až jedenáct hodin herního času, po které hráče mocně přiková k židli.
Titul tentokrát staví na silném příběhu, zábavné akci i unikátní dynamice obou hlavních hrdinů. Ústřední postavou je dívka Elizabeth, která byla po většinu svého života uzamčená ve věži. A hráč se vžije do role jejího zachránce, kterým je bývalý agent Booker DeWitt.
V ostrém kontrastu je tak mladá optimistická holka a životem ošlehaný chlapík. Jejich dynamiku názorně ilustruje rozhovor, při kterém Elizabeth se zájmem říká: "Pořád přemýšlí nad tím tvým snem, něco na něm je." Jenže Bookerovou jedinou odpovědí je lhostejné zabručení. Elizabeth je totiž mladistvě naivní a DeWitt raději realisticky stojí rovnýma nohama na zemi.
Booker chce jednoduše splatit tajuplný dluh a celé dobrodružství se od toho odvíjí. Úkolem hlavního hrdiny je tedy dívku vysvobodit z létajícího města Columbia a dopravit ji do New Yorku. Titul se povětšinou odehrává v roce 1912 a s magií mísí i fiktivní techniku.
Prostředí tak mnohdy skýtá úžasnou podívanou. Z každého prostranství, ulice i nejmenšího pokoje sálá cit pro detail. A svět Columbie je díky tomu plný roztodivných zvuků, drobných náznaků a podivných vynálezů. Ulice města jsou navíc plné života. Laškují na nich děti, poletuje jimi listí a po okolí korzují ptáci.
Úvod tak kvalitě zpracování nastoluje vysokou laťku. A snaha udržet ji po celou dobu se několikrát obrací proti hráčům. Určité pasáže je totiž nutné brázdit tam i zpět a prostřílet se lokací potřetí již může obtěžovat. Přesto herní svět vyvolává spíše blažené pocity a většinou umocňuje pohlcení hrou.
Úrovně jsou rozlehlé a tunelovým dojmem rozhodně nepůsobí. Díky možnosti vyvolat navigační šipku navíc hráč v titulu téměř nebloudí. Přesto na několik zubyskřípajících zakysů narazit lze.
Děj je vyspělý a souboje jsou plné důvtipu
Titul nabízí velkolepý výlet do světa zmítaného rasismem, fanatickou vírou a tradičními mocenskými souboji. Příběh se hráči zpravidla odehrává před očima, v klidnějších pasážích ho vyprávěním rozvíjejí rozličné postavy a některé střípky lze též zaslechnout z magnetických pásek, jež se povalují po úrovních.
Děj tu oproti většině her nepůsobí dojmem středoškoláka, co se právě rozhodl vydat na scénáristickou dráhu. Vývojáři totiž v titulu splétají komplexní roviny originálního děje, které se v závěru úhledně složí do jednoho celku. A hráč pak jen uznale pokyvuje hlavou. Příběh tedy hráče úspěšně udržuje v dychtivém očekávání dalších událostí.
BioShock Infinite je však především střílečkou, a zásadní je proto i pojetí akční složky. Až na několik krátkých pasáží se vývojáři úspěšně vyhýbají stereotypu a souboje tak jednoduše baví. Arzenál je pestrý, řada zbraní je však jen variací klasického kulometu. Souboje nicméně oživují útoky na blízko a magické dovednosti.
Těch je ve hře celá řada. K dispozici jsou například blesky, dočasné omráčení nepřátel či magický štít. Ačkoliv aktivní mohou být jen dvě schopnosti, jejich výběr lze kdykoliv změnit. A to působí až příliš benevolentně.
BonuswebNa Facebooku |
Souboje samotné jsou však povětšinou vydařené. Střílení je díky výtečnému nazvučení i animacím uspokojivé a magické schopnosti akci skvěle oživují. Obtížnost hry nicméně značně kolísá. Některé pasáže jsou díky kouzlení a přebytku many až příliš jednoduché. Z jiných se naopak kvůli nedostatku střeliva stává tuhý boj o přežití.
Umělá inteligence nepřátel navíc citelně kolísá. V některých momentech jsou protivníci tupí jako předloňská žiletka, jindy jejich chování ohromí. Mezi pozoruhodné momenty patří například některé souboje zahrnující vzdušné kolejnice sloužící pro pohyb. Na ty lze kdykoliv naskočit a hráči tak poskytují značný manévrovací prostor.
Když se pak díky kolejnicím hbitě přesouváte mezi jednotlivými úrovněmi mapy, akce má neskutečný spád, a zkušení hráči zde mohou využít svých nadstandardních schopností. Překvapivě dobře však s prvkem pracují i nepřátelé. Někteří vás po kolejnicích sledují, jiní za vámi dokážou vyskočit i o patro výše.
Zažít tak lze velkolepé momenty chaotické akce. Někdy na hráče pálí raketomety, z různých stran přilétají vojáci a celé to doplňuje speciální nepřítel se svými zvláštními schopnostmi.
Souboje s bossy jsou tak jednoduše vynikající. Na nejtěžší obtížnost je často komplikuje značný nedostatek nábojů a nejednu bitvu mistrně okoření speciální schopnosti protivníků. Hráč tak ve výsledku stojí před zábavnou výzvou, která v jednom případě na dlouho utkví v paměti.
Lze však objevit i několik situací, kdy je umělá inteligence protivníků do očí bijící. Vojáci třeba nehybně pálí z místa či hráčovu střelbu vůbec neregistrují a své popravě jen nečině přihlíží. S ohledem na hrací dobu i komplexnost titulu je však takových situací minimum a prožitek ze hry rozhodně nezkazí.
Více takových her
BioShock Infinite je obdivuhodný počin. Hra nabízí unikátní svět se sympaticky osobitou grafikou a umně dávkovanou náplní. Titul se tak téměř vyhýbá stereotypu a filmové sekvence zde nijak neobtěžují. Děj je totiž dostatečně silný a hráč příběhové vsuvky konzumuje s radostí.
Titul však lze ovlivnit jen minimálně a prvky z her na hrdiny jsou zde spíše symbolického rázu. Přesto je hra působivou kombinací moderních mechanik, náplně ze staré školy i inovativního obsahu.
Rozhodně to ale není titul bez chyb. Vesměs se však jedná jen o drobné vady na kráse, které hře rádi odpustíte. Z titulu je totiž cítit snaha o výjimečný počin, což ostatně dokazují i některé dřívější ukázky ze hry, které obsahují řadu později vystřižených pasáží.
Hra je nabitá předem definovanými událostmi, jež v několika momentech praští do očí. Povětšinou však přirozeně plynou a hráč se s chutí vydává na strhující výlet do světa Columbie. BioShock Infinite je tak ve výsledku výtečně odladěnou a nadstandardně kvalitní hrou, která by neměla ujít žádnému příznivci stříleček.
Jen 15 minut slávy? Kdeže, dívka, co plive na penis, nově streamuje na Kicku
Američanka Haliey Welchová, známá celému internetovému světu spíše jako „Hawk Tuah Girl“ chytila příležitost za pačesy. I když její video, ve kterém bezelstně na kameru předvádí, jak zaručeně orálně...
Streamer naboural auto za miliony, místo pomoci spolujezdci natáčel dál
Jednadvacetiletý youtuber Jack Doherty v přímém přenosu během streamu rozbil své luxusní auto, protože se na mokrém povrchu místo řízení věnoval telefonu. Kvůli svému cynickému chování po nehodě se...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Která je nejkrásnější? Zvolte miss mezi streamerkami
Mají až miliony sledujících. Jsou úspěšné, krásné a hrají počítačové hry. Řeč je o herních streamerkách. A právě váš hlas může rozhodnout o tom, která je nejkrásnější.
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Legendární Commandos se vrací novým dílem, už lze vyzkoušet i demoverzi
Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování legendární strategie Commandos. Ve hře s podtitulem Origins prožijeme počátky pověstného týmu hrdlořezů....
Koupené hry nevlastníte, zdůraznil největší digitální obchod
Největší digitální distributor videoher Steam udělal drobnou úpravu nákupního procesu. Zákazníky na viditelném místě upozorňuje, že zakoupenou hru ve skutečnosti nevlastní, pouze dostanou přístup k...
O zaklínačích budete moci brzy číst i dětem, chystá se kniha o Ciri
Knihy, seriály a hry o zaklínačích dokázaly oslovit miliony dospělých fanoušků, již brzy tento fenomén zasáhne i děti. Chystá se bohatě ilustrovaná kniha o malé zaklínačce.
Lara Croft prodala už sto milionů her, chystá remastery, seriál i další díl
Studio Crystal Dynamics se pochlubilo. že už prodalo sto milionů her ze série Tomb Raider. Blížící se osmadvacáté narozeniny ikonické hrdinky Lary Croft pak oslavilo oznámením remasteru čtvrtého,...