Sbohem, minulosti
Série Ratchet and Clank patří, především zásluhou prvních dvou dílů, bez debaty do vitríny původních PS2 her. Společně se sesterskou Jakovskou sérií pak rovněž patří k absolutním špičkám svého žánru, kterému se kdysi dávno ještě dalo bez přívlastku říkat „plošinovky“. Z něj obě série, a RaC pak obzvlášť, vyrostly a jím byly obě po léta vychovávány, a to až do té doby, než naznaly, že jsou dost staré na to, aby se na něj vybodly a šli si tak trochu svou cestou. Jak se úspěšně zhlédl již v mladých letech v GTA a letos své sbohem žánru definitivně potvrdil „kartovskou“ závodní akcí Jak X, jejímž prostřednictvím se rozloučil nejen definitivně a úplně se žánrem, ale pravděpodobně nadobro i se svými fanoušky a s PS2. A aby vývojáři z Insomniacu netrhali s kámoši z Naughty Dogu partičku, rozhodli se udělat z části to samé a rovněž říct minimálně žánru, který jim jejich dítko vychoval, svoje jasné „Sbohem!“. Trochu překvapivé sbohem, nutno dodat. Přestože RaC3 svým HODNĚ akčním pojetím naznačoval mnohé, tahle série se přeci jen stále chovala k žánru mnohem méně přezíravě než
Jak a právě tímhle - tak trochu staromilstvím - sbírala body u svých fanoušků. A pokud právě tím „tímhle“ bodoval
RaC i u vás, připravte se na menší šok. Ano, název hry skutečně není nějakým žertíkem z naší strany, ale docela výstižnou charakteristikou toho, co se tímto dílem ze série stalo. Gladiátor. Bijec. Rambo. Obyčejná, prakticky úplně čistokrevná a neutuchající střílečka. A bude hůř.
Životnost Racheta naštěstí pro něj zvedá velmi kvalitní a velmi propracovaný multiplayer.
Sbohem, ClankuAno, ani v tomhle směru vás název hry opravdu nijak neklame. Rachetova záda skutečně zejí prázdnotou a Clank se tak zásluhou autorů definitivně dostal jen a pouze do role v animacích přítomného „přicmrndávače“, zpestřujícího chod příběhu infantilními fórky, v lepším případě společně s druhým „přicmrndávačem“ Alem vymýšlejícího, jak se v kompletní sestavě dostat ze spárů zlotřilého mediálního magnáta Gleemana Voxe, který nutí Racheta a jiné hrdiny galaxie účinkovat v jeho

Aby toho oklešťování nebylo málo, i grafika nového dílu je oproti předcházejícím poněkud chudší na detaily.

Jistě, tu a tam nějakou tu plošinku přeskočíte, tu a tam využijete staré známé gadgety jako swingshot či railovací boty, nicméně tyto prvky byly společně s průzkumem prostředí zredukovány na zcela nepodstatné, zanedbatelné minimum. Insomniacu už asi přišlo poněkud únavné dělat počtvrté v tak krátkém intervalu prakticky identickou hru, a tak se tentokrát rozhodli hlavní roli svěřit jen a pouze akci. A to pěkně divoké akci, která vám nedá vydechnout od začátku až do konce. Jednotlivé planety, na které se postupně podíváte už nepředstavují nějaké komplexněji strukturované levely, ale poměrně malé a jednoduché bojové arény, v nichž se na vás neustále budou vrhat hordy nepřátel, které pro pobavení diváků budete před všudypřítomnými kamerami likvidovat. Každá aréna je rozdělena do několika menších pasáží v nichž musíte splnit určitý úkol, nesoucí se plně v duchu akční náplně hry a jehož vlastní náplň se tak krom občasné aktivace různých mechanických udělátek, sestává z likvidace všeho, co se pohne nebo vypadá, že by se pohnout mohlo (čest výjimce v podobě časovky na hovercraftu). K tomu budete mít k

Ratchet: Gladiator je velmi pravděpodobně rozloučením nejen s PS2, ale i se sérií vůbec.
Jakkoliv je ale všechno to akční řádění bezesporu opravdu fajn zábavičkou, nejde přehlédnout, že ničeho jiného se tentokrát opravdu nedočkáte a nebudete-li si hru dávkovat v kratších dávkách, seterotyp si vybere svoji daň. Ta nebude sice zas tak vysoká, protože single player kampaň zavčas skončí, nicméně tohle je značně dvousečná výhra nad předávkováním stereotypem, protože zavčas znamená ani ne za 8 hodin. Proti předchozím dílům tak poslední díl série neztrácí jenom na variabilitě, ale rovněž podstatně i na délce. V každé aréně sice můžete kdykoliv dobrovolně získat za splnění určitých úkolů (likvidace nepřátel jednou zbraní, likvidace určitého počtu kamer, zabití několika nepřátel naráz apod.) až 15 skillpointů, případně ji další návštěvou využít k dalšímu upgradování zbraní na maximum (a při opakovaném hraní i dál), ale vzhledem k jednotvárné herní náplni je motivace k opětovnému hraní toho samého až příliš malá.
Sbohem, vlci samotáři
Životnost Racheta naštěstí pro něj zvedá velmi kvalitní a velmi propracovaný multiplayer. Kromě podpory řady klasických
multiplayerových módů, které si může pár z vás zahrát až v deseti lidech online a většina z vás pak až ve čtyřech ve splitcreenu (případně i s boty), nabízí nově Ratchet i kooperativní mód pro dva přes splitscreen. Že i hra typu RaC může díky jejím nápaditým, perfektně vyváženým zbraním a dokonale vyladěnému ovládání, být v mutliplayeru až překvapivě návykovou zábavou, to dokázal už předchozí díl a nový to jen jeho větší propracovaností ve všem potvrzuje. Nicméně sami si odpovězte na otázku, jestli právě
multiplayer je tím důvodem proč tuhle sérii máte tak rádi a jestli právě on je tím důvodem, proč si ji kupujete. A odpověď na tuhle otázku vskutku dvakrát zvažte, protože zatímco u RaC3 byl multiplayer překvapivě příjemným bonusem, nový Ratchet je bez něho zábavou i výdrží poloviční a tak trochu jako bonus k němu působí právě singleplayer.
|

Aby toho oklešťování nebylo málo, i grafika nového dílu je oproti předcházejícím poněkud chudší na detaily, což je dáno na jednu stranu nahrazením klasických pestrých levelů relativně obyčejnými arénami, na stranu druhou nutností zachovat naprosto stabilních 50fps i při výrazném zvýšení počtu nepřátel a explozí na scéně. S povděkem naopak nelze nekvitovat poněkud dospělejší a temnější ladění grafiky, jakož i přitvrzení hudebního doprovodu, které jdou ideálně na ruku akčnímu ladění. Nicméně opětovně je na místě se ptát, jestli tohle je opravdu to, co byste od RaC čekali a především chtěli.
Co se mě týče, nemůžu popřít, že bych se u nového Ratcheta výborně především v rámci multiplayeru nepobavil. Proti akčnějšímu ladění rovněž ničeho nemám, obzvlášť můžu-li řádit s takovými zbraněmi, jaké jsou k mání jen u RaC. Ale prakticky úplné opuštění
|
PS: Pokud holdujete multiplayeru a jste online, přidejte si k hodnocení klidně 10 bodů navrch.
Ratchet: Gladiator | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|