Středa 20. října 2021, svátek má Vendelín
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 20. října 2021 Vendelín

RalliSport Challenge - božský počin?

  12:00aktualizováno  15. února 2003 3:01
Dlouho očekávaná chvíle přišla. Usedněte do anatomických sedaček, nastartujte počítač a ponořte se do světa rychlých kol, benzínu a prachu, který přináší úhlavní konkurent legendární série Colin McRae Rally. Je tedy lepší, hratelnější a hezčí než se čekalo nebo si raději počkáme na třetí díl Colina?

Rallisport Challenge Automobilové simulátory a závodní hry patří již od počítačového pravěku žádaným titulům. Asi většina z čtenářů již v autoškole nezažila starý simulátor, který poměrně věrně imitoval interiér a palubní desku Škody 120. Primitivní, ale velmi efektivní systém během let našel náhradu v počítači generovaném prostředí a modelu ovládání vozu. Není mým cílem tu rozebírat dávnou minulost, jen při hraní poslední novinky, která se právě objevila, se mi připomenuly zážitky dávno zapomenuté.

V herním světe jsou žádané tituly, které přiblíží oblasti, ke kterým se běžný smrtelník dostane pouze coby divák. RalliSport Challenge, mladší bratříček stejnojmenné Xboxové hry, nám přináší hned čtyři nejatraktivnější varianty automobilového sportu, jenž představuje - pravděpodobně po formulích - nejčastější námět závodních her. Ano, jak název napovídá, mluvíme o rallye, které se u nás těší poměrně slušnému zázemí a i současné úspěchy značky Škoda v soutěži WRC tomu nasvědčují. Bohužel, právě škodovky v RalliSport Challenge nenalezneme, za to však celou řadu nových i starších speciálů. Vraťme se ale ke hře samotné.

Rallisport Challenge RalliSport Challenge je dílem vývojářů z Digital Illusions CE AB, jenž pod distributorskými křídly Microsoftu přináší balíček zábavy, který s napětím očekávali snad všichni fanoušci série Colin McRae Rally. Množství nádherných obrázků předcházejících vydání hry hráče přesvědčovalo o perfektně odvedené práci, zejména po grafické stránce. Svoje platy si rozhodně zaslouží. Koncepcí RalliSport Challenge přesně zapadá do zmíněného trendu nastaveného „Colinem“, poněvadž kombinuje prvky simulace závodního vozu s hratelností přístupnou i běžnému hráči, navíc v atraktivním obalu krásné grafiky.

Na rozdíl od běžných rallye závodů, kde se soutěžní vozy prohánějí na čas přesně definovanými měřenými úseky z bodu A do bodu B, tvůrci RalliSport Challenge sáhli hlouběji a přidali další tři oblasti, které bývají námětem jen velmi zřídka (pokud vůbec). Jednak přidali Rallycross na okruzích, kde po boku svých soupeřů prokazujete jak perfektní znalost terénu a ovládání vozu, tak i dostatečnou dávku agresivity. Dalším druhem sportu je Ice Racing, který naučí, že nejen koně pod kapotou vedou k vítězství. Především citlivá noha na plynu a ruka na ruční brzdě je to, co na ledu funguje. Posledním automobilovým sportem jsou závody do vrchu (ve hře nazvané Hill Climb), kde naopak výkon přes pět set koní potřebujete k přednímu umístění a jen poctivým tréninkem se tento nejobtížnější sport z výše uvedených dá dovést k vítězství.

Rallisport Challenge Standardní Rally obsahuje celkem osmnáct tratí rozdělených do tří tématických oblastí, nejlehčí safari s písečnými dunami a dlouhými rovnými úseky. Dále pak oblast oplývající trávou, hlínou a bahnem a nakonec okolí středozemního moře, kde se úzké asfaltové silnice na okraji moře střídají s přejezdy po šotolinových cestách mezi horami. Oproti tomu Rallycross obsahuje šest poměrně širokých závodních okruhů rozdělených do tří oblastí po dvou okruzích s rychlými, ale obtížnými úseky, kde se hlína střídá s kusy asfaltu. Ice Racing je pak obdobou Rallycrossu, s tím rozdílem že tratě jsou pokryty sněhem a ledem a ani pneumatiky s hřeby nestačí na klidný průjezd. Šest je také nejtěžších tratí pro závody do vrchu, přičemž navíc dvě z nich jsou na zasněženém povrchu a jejich zvládnutí v 180 stupňových vracečkách vyžaduje splynutí s ovládáním a bezchybný řízený smyk. Celkem tedy, pokud se mi podařilo objevit všechny dostupné tratě, hra obsahuje 36 rozmanitých, značně rozsáhlých a výborně provedených lokalit, které jsou obklopeny někde příkopy, jinde velkými kameny, stromy, překlenuty mosty a zpestřeny skoky. Díky různorodosti povrchu a nutnosti vypilovat k dokonalosti styl jízdy pro danou oblast jistě vydrží na dlouho a hodně zvyšují zábavnost RalliSport Challenge.

Dokonalý terén by nestačil, pokud by zpracování závodních vozů bylo graficky a především použitým modelem odbyté. Nestalo se tak a navíc RalliSport Challenge obsahuje 24 (!) licencovaných vozů všech výkonnostních kategorií a skupin.Rallisport Challenge Je možné tak jezdit v současných WRC speciálech (Ford Focus, Subaru Impreza atd.), v upravených vozech, které lze potkat i běžně na silnici (např. VW Beetle), ale i extremních bestiích jako Audi Quatro S1 nebo Pegueot 205 s 500 hp. Některé vozy jsou pak v nabídce ve verzích upravených pro Rallycross nebo pro Hill Climb, jmenujme třeba Suzuki Grand Vitara PP Special s 981 hp nebo Nissan Skyline s 850 hp a 1302 Nm. Většina vozů v RalliSport Challenge je s pohonem všech kol, ale najdou se i chudší příbuzní, přičemž odlišnost v jízdních vlastnostech je dostatečně znatelná. Navíc i hmotnost, schopnost akcelerace a maximální rychlost jsou parametry, které nejen že vozy odlišují, ale hrají i zásadní roli při výběru stroje pro daný typ závodů. Kromě těchto obecných parametrů jsou pak v omezeném rozsahu auta modifikovatelná, nastavit lze manuální nebo automatické řazení, pět druhů pneumatik, tvrdost odpružení, převodový poměr, rozložení hnacích sil mezi přední a zadní nápravu (u vozů 4x4), rozložení brzdných sil a účinnost posilovače řízení. Parametry nelze měnit detailně, ale podle předpřipravených hodnot (například odpružení na soft, medium nebo hard). I když nejsem úplně přesvědčen, že lze vyladěním výrazně vůz vylepšit, doporučuji alespoň podle profilu tratě volit delší převodové stupně, aby nedošlo k přiliž rychlému dosažení maximálních otáček a tím omezení maximální rychlosti na nejvyšší převodový stupeň.

Při samotné jízdě si můžete vybrat hned několik pohledů, přičemž sami zjistíte, že nejefektivnější je pohled z vnějšku vozu, aby šlo precizně zvládat smyky. Rallisport Challenge Podotknul bych, že opět, jak se stává nemilým zvykem, chybí pohled kamery na přístrojovou desku a je nahrazen pouze pohledem přes přední kapotu vozu. V každém případě oceníte, že vozy jsou zpracovány do nejmenších detailů, s nádhernými grafickými efekty (odrazy světla, průhlednost skel, reálné postavy závodníků) a naopak neoceníte, že i když se jedná o mix závodní arkády a simulátoru asi tak v poměru 50x50, je model poškození celkem jednoduchý a jistě by snesl nějaké to vylepšení (jak graficky tak i funkčně).

Tím se dostáváme k jádru pudla, a jo jest vlastnímu fyzikálnímu modelu, který alespoň u mě je tím rozhodujícím na každé automobilové závodní hře (u nás ne, nám stačí zábava - pozn. red.). I přes skvělou grafiku, detailnost zpracování tvůrci neopomněli na velmi dobré zpracování chování vozu, který se sice z počátku tváří, že skoro každý pohyb volantem nutně vede ke smyku, ale jinak je kvalitní kombinací simulace a hratelnosti. RalliSport Challenge tak hrdě soupeří s konkurenty jako Colin McRae i na tomto poli. Nicméně nelze očekávat hardcore realistický simulátor a ani to nebylo cílem tvůrců. Ocenil bych jestě lepší model poškození a maximálně úpravu chování auta v případech, kdy čelní náraz vede do objektů, které jsou napevno (některé cedule okolo cesty lze odsunout a některými nehne ani naložené Evo). Bylo by vhodnější pracovat i s hybností vozu a jeho vlivu na tyto předměty. Rmoutí mě i použitý mechanismus, který při delším vyjetí z definované tratě vede ke zčernání obrazovky a nemilosrdnému návratu auta na trať v bodě opuštění. Proto nedoporučuji si výrazně zkracovat některé úseky a radši se naučit jezdit :).

Rallisport Challenge RalliSport Challenge umožňuje klasický koncept kariérního módu, kde je nutné sbírat body potřebné k otevření nových tratí a odemčení nových aut - navíc dochází k postupnému zvyšování obtížnosti dle tříd vozů od Pro, Expert, Classic (skupina B z osmdesátých let) až na Unlimited. Podle na počátku zvolené obtížnosti hry (u Beginner umožňuje restart po každé RZ, kdežto Normal jen celé soutěže) se pak i zvyšuje jízdní umění soupeřů. Ale platí, že s každým autem a tratí je nutno se sžít a ke konci šampionátu jsou auta natolik výkonná a soupeři natolik dobří, že rozhodují desetiny sekundy a nejmenší chybička.

Kromě Career módu hra obsahuje i Single Race, který slouží k přímému porovnání zkušeností na libovolné odemčené trati s třemi dalšími soupeři. Dále nechybí Time Attack mód sloužící jako trénink. Mimo sladké závodění v jednom je možné RalliSport Challenge použít i v Multiplayer módu, který je poměrně precizně zpracován, nicméně nese nezvykle vysoké nároky na přenosovou rychlost. U běžného modemu (56 kbps) je tak možné hraní jen proti jednomu reálnému soupeři po Internetu. Navíc problémy působí i překlad IP adres (tzv. NAT) a tak spíše doporučuji hraní po lokální síti, kde nejsou s rychlostí a odezvou žádné problémy.

Jak již bylo řečeno výše, grafika celé hry je naprosto dokonalá. Maximální zpracování detailů se navíc zase tolik neprojevuje v hardwarové náročnosti, i když tato otázka je vždy subjektivní. Rallisport Challenge Při testování se na GeForce4 Ti4200 dalo v rozlišení 1280x1024/32bit dosahovat i více než 40 fps a na GeForce2 Pro je hra bez většího omezení detailů plynulá i v 1024x768. Celkem snadně lze změnit nastavení vykreslování stínů a úrovně detailů, bohužel však propastný rozdíl mezi maximálními a minimálními detaily je tak zdrcující, že jsem se lekl, co se stalo. Nechci vás navádět ke koupi lepší grafické karty, ale rozhodně RalliSport Challenge je jednou z kapiček, po které by mohla vůle upgradovat přetéct. Pokud se podíváte na okolo ležící obrázky, povšimněte si detailu zpracování stop v písku, prachu ve vzduchu, postupného zašpinění auta, odrazů světla a překrásného okolí. Nebýt drobných nedostatků z hlediska fyzikálního modelu, dostal by RalliSport Challenge jistě přes devadesát procent hodnocení už jen za grafické zpracování. Přistihnete se, jak si i po hodinách hraní rádi vychutnáte zpětné záběry na průběh právě dojetého závodu a já sám jsem se často bránil srovnání replaye s klasickým záběrem na rallye v televizi.

Zvuková stránka hry je také na reprezentativní úrovni a brumlání motorů či výstřely výfuků doprovází celkem čtrnáct agresivních skladeb od skupin jako Fear Factory, Frontside nebo Dub Pistols. Za poznámku však stojí vlastní ovládání hry. Jistě si řeknete, že automobilová závodní hra je povinností pro každého majitele volantu a ostatní si moc nezahrají. Rallisport Challenge Omyl, k mému překvapení (možná i zklamání) je RalliSport Challenge excelentní hrou právě pro ty hráče, kteří nevlastní volant. Sám jsem strávil asi jednu třetinu hraní na mém milém Microsoft Sidewinder Wheel s Force Feedbackem a i přes značné zkušenosti jsem se dostal do stavu, kdy se prostě na volantu nedalo dále vyhrávat a dokonce ani dosahovat dobrých časů. Pravděpodobně kombinace moc malé citlivosti a zpoždění proto přímo nahrávají hře na klávesnici. Volant jsem odpojil a dojezdil celou zbývající část na kurzorových klávesách, postupně s většími a většími problémy, ty ale nebyly způsobeny vstupním zařízením, ale mojí nedostatečnou zručností.

Na závěr nám tedy zbývá provést zhodnocení, které není až zase tak jednoduché. Nerad bych se nechal kamenovat příznivci rally, kteří čekají vždy na tip-top simulaci jejich miláčků a naopak bych nerad vynášel k nebi sice nadprůměrnou, ale přeci jen arkádovitější hru. Jistě se shodneme, že hlavním důvodem, proč hrajeme, je zábava a té RalliSport Challenge přináší vrchovatě. Kombinace výborné grafiky, množství aut a tratí, pěkného fyzikálního modelu a jen minimálního počtu drobných nedostatků, tak staví RalliSport Challenge do čela současných automobilových her z prostředí rallye. Uvidíme, jak odpoví třetí Colin...

Další názor - Petr Linhart (Pluto)
Srovnávat tuhle hru s Colinem McRae 2 není zrovna nejlepší řešení. Rallisport ChallengePokud si k této hře sedne nějaký fanoušek Colina a bude k tomu přistupovat jako k realistickému simulátoru, do deseti minut hru zhnuseně vypne a odhodí někam do kouta. Je to jako srovnávat Sudden Strike a Commandos. Rallisport by bylo spíše vhodnější srovnávat s V-Rally 2 nebo předchozí hrou s tématikou rally od Digital Illusions, v mnoha směrech podobnou Rally Masters. Z pohledu zarytého milovníka simulátorů si tahle hra nezaslouží více než 35 %.

Pokud si k ní však sednete jako normální hráč, vezmete s nadhledem ne zrovna vydařený fyzikální model a jiné drobnosti, určitě se u této hry budete bavit. Jednoznačně největším tahákem na celé hře je velice kvalitní grafika. Ve vysokém rozlišení a na nejvyšší detaily patří k současným vrcholům závodnické tvorby na PC. Toto je ale vykoupeno až nesmyslně vysokými nároky na hardware. Navíc se hra distribuuje na třech CD !, přičemž téměř celých 1,8 GB dat je nutné nainstalovat na HDD. Také volba jednotlivých disciplín je dobrá. Samotná rally patří k nejslabším, kvalita tratí je relativně proměnlivá. To závody do vrchu jsou o něčem jiném. Premiérové představení této disciplíny na našich miláčcích dopadlo vskutku dobře. Rallycross i jeho ledová obdoba inspirovaná ve Francii populární sérii Trophée Andross se také neobjevují často, kvalitně zpracované tratě jsou však vyváženy pouhými čtyřmi vozy na startu.

 Hra nakonec obsahuje 29 automobilů, příčemž většina speciálů odpovídá reálným skutečnostem. A tak se můžeme svést v několikasetkoňovém Saabu Pera Eklunda či pikes-peakovým speciálem Peugeot 405 TI6 Ari Vatanena. Naopak některé vozy jako Ford Escort Cosworth či Toyota Corolla WRC jako by z oka vypadly těm použitým v Rally Masters. No a teď to nejdůležitější. Tím je fyzikální model auta. Jak už bylo napsané výše, rozhodně od toho reálnou simulaci nečekejte. V recenzi je velice pěkně popsán, já bych pouze zdůraznil naprosto nesmyslný destrukční model auta (i když tohle je jedna z věcí, kterou Microsoft oficiálně chválí), nesmyslně kvalitně funkční brzdy a také téměř neexistující volnost při opuštění tratě. I já se musím přidat ke kritice ovladatelnosti volantem.

Ač je to vzhledem k distributorovi s podivem, tvůrcům se nepodařilo zvládnout komunikaci s touto periferií, což zapříčinilo smutný fakt, že tato hra je jedna z mála, která se na volantu téměř nedá hrát. Co říct závěrem? Pokud od téhle hry nebudete očekávat reálnou simulaci a budete si chtít jen užít zábavnou arkádovou hru, jste na správném místě. Co je ale s podivem, i přes nesporné kvality si tato hra mnoho příznivců nenašla a podobně arkádový poslední díl série Need for Speed i staré Rally Masters jsou na tom lépe. Mé výsledné hodnocení by tedy znělo 80 %.

RalliSport Challenge
Výrobce: Digital Illusions
Vydavatel: Microsoft
Distribuce v ČR: Ano
Stáhněte si: demo, screenshoty, trailer
Oficiální homepage: homepage
Minimální konfigurace: procesor 800 MHz, 128 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 1500 MHz, 256 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Graficky skvěle provedená rallye hra, ke které se rádi vrátíte, i když dojezdíte všechny závody několikrát. Neobvyklé soutěže na sněhu i písku tak kompenzují jen velmi drobné technické nedostatky.
Hodnocení 88%

Autor:
  • Nejčtenější

Správce kempu stále používá k práci počítač Atari ST zakoupený v roce 1986

Nizozemec Frans Bos spravuje již třicet pět let svoji administrativu na klasickém počítači Atari ST s pouhým jedním...

Provokativní streamerka Amouranth byla vykázána ze sociálních sítí

Osmadvacetiletá streamerka Kaitlyn Michelle Siragusa známá především pod přezdívkou Amouranth dostala nečekaně ban na...

RECENZE: Je to vůbec ještě legální? Úchylná Succubus šokuje za každou cenu

Novinka od autorů nechvalně proslulého Agony sice po herní stránce trochu vyspěla, stále se však opírá především o co...

Nejpopulárnější seriál současnosti vděčí za svůj úspěch i herní kultuře

Seriál Hra na oliheň vzal svět útokem. Na Netflixu si připsal nejúspěšnější seriálový start vůbec. Co je jeho receptem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: NHL 22 je po dlouhé době hokej, který si zaslouží vaše peníze

Příchod nových konzolí konečně vlil dlouhodobě upadající hokejové sérii od Electronic Arts čerstvou krev do žil. Hra...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Děti zvládnou všechno, to samé ženy. Muži však nevydrží, říká expert na přežití

Premium Tři dny trvalo pátrání po osmileté Julii z Berlína, která se v neděli ztratila rodičům u Čerchova na Domažlicku. V...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

  • Další z rubriky

RECENZE: Crash Bandicoot 4 žádné revoluční změny nepřináší. Naštěstí

Konečně jsme se dočkali vymodleného čtvrtého dílu Crashe a byť to zní jako klišé, trpělivost se vyplatila. Je to pocta...

RECENZE: Call of Duty: Black Ops Cold War je nevýrazná sázka na nostalgii

Letošní díl série Call of Duty se vrací do studené války. Krátká kampaň bohužel opakuje řadu chyb, z nichž se značka...

RECENZE: Half-Life: Alyx posouvá žánr akčních her na novou úroveň

Fanoušci herní série Half-Life se po dlouhých letech čekání dočkali dalšího titulu. Stejně jako druhý díl bořil...

RECENZE: Pobouřil Číňany a dva roky nešel koupit. Jaký je horor Devotion?

Tchajwanský horor Devotion způsobil před dvěma roky obrovský poprask. Vývojáři do něj nenápadně propašovali na první...

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

Přežili krizi i povodně. Dnes mají vyprodáno na půl roku dopředu

Podnikat začal Pavel Jech krátce po revoluci. Zažil vzestupy i pády, letos rodinná firma oslaví již třicet let na trhu....

Leoš Mareš se pochlubil šťastnou novinou. Bude trojnásobným tatínkem

Leoš Mareš (45) a jeho druhá manželka Monika (40) čekají miminko. Moderátor se zprávou pochlubil v ranním vysílání...

Psychiatr mě sexuálně napadl, partner málem zabil, popisuje dcera Urbánkové

Dcera zpěvačky Nadi Urbánkové (82) Jana Fabiánová (42) promluvila o sexuálním napadení v ordinaci lékaře. Zavzpomínala...

ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u...