Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Railroad Pioneer – dřevní doby železnice

  12:00
Počátky železnice a megalomanským pokusem o propojení východního a západního pobřeží Spojených států amerických provede hráče konkurence pro vynikající Railroad Tycoon 3 – Railroad Pioneer.

Railroad Pioneer Inspirace versus vykrádání
Je těžké najít hranici mezi bezostyšným vykrádáním cizích nápadů a chvályhodnou inspirací. Němečtí autoři budovatelské vláčkové strategie Railroad Pioneer tyli velrybími doušky ze studnice s železným gotickým fontem vyvedenou nálepkou Railroad Tycoon 3. Alibistické uvažování "co by na to řekli lidi" je ale přesto zavedlo k zapojení vlastní invence a některých game designových změn. Pečlivé testování a pohled milovníka železničních hrátek, parních mašinek, dlouhatánských nákladních vlaků a poctivých zdobených nádražních budov dospělo k následujícím závěrům…

Transkontinentální dráha
Kampaň Railroad Pioneera na první pohled působí velmi masivně. Proti přímé konkurenci je ale značně omezená. Je fakt, že zatímco Railroad Tycoon 3 tématiku budování železniční trati z východního pobřeží USA na západ "odbývá" jen v jednom z velkých scénářů, Railroad Pioneer propracovává každičký detail nelehké cesty a zvláštní scénář věnuje každému jednomu státu, jímž musí trať projít. Ovšem přesto je přístup RT3, založený na variabilitě, velkém počtu map a výrazněji různorodých nejen úkolech, ale i typech vlaků a speciálních podmínkách, sympatičtější – a záživnější. Railroad Pioneer Výrazně béčkově působí veškerý bonusový materiál. Mise jsou uvozovány stále touž uniformně hnědou mapou a suchým hlasem deklamujícím v prostém okně se odscrollovávající text zadání, což s nádhernými atmosférickými filmečky v RT3 nelze srovnávat ani omylem. Ani samotné zadání misí nebývá příliš invenční. Povětšinou jde jen o prozkoumání mapy a propojení všech, či jen vybraných osad v oblasti. Srovnávat s RT3 se pak nemohou ani bonusové scénáře, které lze jednak spočítat na prstech jedné ruky, ale hlavně – nenabízejí o nic překvapivější úkoly a mapy, než samotná hlavní kampaň.

Průzkumníci a prospektoři
Hned první pohled na mapu, na níž se mise odehrávají, odhalí jeden výrazný rozdíl oproti konkurenci. Hráč na začátku vidí pouze nejbližší okolí startovního města, odkud může pokračovat ve výstavbě kolejnic. Zbytek je zakryt mlhou, jež si nezadá s tou nad Rákosníčkovým rybníčkem, a nezbývá, než v příslušné budově nakoupit průzkumníky, lovce, pistolníky, raftaře a další užitečné muže z nerez oceli (za patřičně nekřesťanské částky) a vyslat je do neprobádaných oblastí. Na jednu stranu má tento herní prvek své opodstatnění – před stavbou každé trati bylo nutné území prozkoumat a vyměřit (ostatně – vzpomeňme na Mayova Shatterhanda, jehož kariéra zálesáka bez bázně a hany právě takto začala :-). Railroad Pioneer Ovšem na stranu druhou jeho implementace postrádá smysl a je spíše otravným prvkem navíc, o nějž se musí železniční magnát starat. Průzkumníci žerou spoustu peněz, čas od času se ztratí, když narazí na nebezpečí a není zrovna k dispozici pistolník, a hlavně: objevují pomalu, neuvěřitelně pomalu. Navíc úplné zakrytí mapy hráčovým zrakům není také tak docela košer – alespoň povrchní představu o tom, kde se nacházejí pohoří, jezera, řeky, či obydlená města, by snad mít mohl.

Ta pravá legrace
Když konečně lenochodní průzkumníci objeví nějakou tu farmu, pilu na dřevo, důl, či dokonce lidskou osadu, nastává konečně ta pravá legrace. Přichází totiž na řadu fáze budovací. Železnici lze navazovat jedině na již existující stanice a trati, následně pak hráč prozkoumaným územím vede klasického hada. Staví se zde rovnou dvoukolejné železnice, hra sama na vhodná místa přidává signální semafory a na konci nechá hráče vybrat z několika možných postavení stanice (která však neovlivňují její pokrytí jako v RT3). Budovací proces je nutné potvrdit nejprve dvojklikem na mapu a následně ještě odfajfkováním pomocí malé ikony ve speciálním budovacím okně, což je pro Railroad Pioneera typické. S pocitem, že by všechny úkony Railroad Pioneer mohly být bez větších problémů provedeny s právě o jedničku či dvojku nižším počtem kliknutí a únavného posouvání myši (ministerstvo zdravotnictví varuje: hraní Railroad Pioneera ničí zápěstí), se hráči nesetkají zdaleka jen při stavbě trati. Nicméně pokročme. Ve chvíli, kdy se plán stavby schválí, počne teprve samotná stavba, jež opět trvá několik dní až týdnů. Je to pro změnu logičtější – ale pro hratelnost opět ne výhodnější – koho baví čekat dlouhé minuty, než může konečně zprovoznit vyhlédnutou výdělečnou trasu?

Železničářovo nebe
Nestačí pochopitelně postavit samotnou trať. Neméně důležitou součástí úspěšného podnikání je i provozování mašinek a vagónů. Ty lze vyrábět jen ve speciálních budovách (a ne vždy jsou hráči přístupné od začátku), přičemž tento proces lze charakterizovat podobně jako budování kolejí – je to pomalé a otravné. Proč, proč ksakru není možné nastavit výrobu do fronty, jako je tomu u všech normálních strategií? Variabilita vagónů je také možná až zbytečná, naopak mašinek, o které – přiznejme si to, milí vláčkofilové – jde především, by mohlo být i více. Poněkud nešikovně je řešeno i nastavování tras. Nelze totiž vytvořit trať s více než pěti zastávkami a tvorba cyklických cest (tedy takových, které se většinou používají) si vyžaduje, aby první a poslední se shodovaly. Railroad Pioneer Nutnost zmáčknutí speciálního tlačítka, aby vláček pochopil, že nemá zadanou cestu vykonat pouze jednou, ale opakovat ji do zblbnutí, je pak již jen potvrzením neblahého přístupu k ovládání, který autoři zvolili. Dalším problémem jsou opravy. Čas od času je nutné poslat mašinku do servisu – nejde to ale zařídit automaticky jako v RT3. Hráč musí vždy manuálně vybrat daný vlak a naklikat všechny vagónky i lokomotivu – a vše ještě potvrdit nelogicky umístěnou fajfkou. Při větším počtu vlaků jde o neskutečně zdržující, leč bohužel nutnou činnost.

Ekonomika, obchodní války a konkurence
Hraní Railroad Pioneera se dá popsat nejlépe jako komorní. Oproti RT3 se soustředí na daleko menší počet tratí, vyžaduje výrazně vyšší mikromamagement – což někomu může vyhovovat, vzhledem ke zbytečně komplikovanému ovládání a absenci jakékoliv automatizace je to ale spíše otravné. Ekonomika počítá s menším množstvím surovin a nemá zdaleka tak propracované řetězce a systém nabídky a poptávky jako RT3 – to ale může být výhodou, neboť je hra na první pohled pochopitelnější. Poměrně hezky je pak zpracována konkurence a obchodní války. Railroad Pioneer zcela pomíjí zábavnou část burzovních operací z RT3. Soupeřící firmy není možné koupit, ale lze je zlikvidovat zákeřnou cestou vyhlášení války: Railroad Pioneer stačí k tomu navázat vlastní koleje na jejich a vyslat vlak do jimi obhospodařovaného města. Komu se povede v časovém období několika dní odvézt z dané lokace větší množství vagónů různých druhů zboží, získá pak po několik měsíců v dané lokaci monopol a může z ní profitovat beze strachu z konkurenčních vlaků. Obchodní války jsou prakticky jediným prvkem, který vnáší do hry trochu adrenalinu – a rozhodně jsou příjemným zpestřením jinak vlekoucí se hry.

Pastva pro oči
Audiovizuální zpracování je na prvních několik pohledů velice podařené. Autoři vytvořili skutečně kouzelná města, která vypadají mnohem rozlehleji než v RT3 (což je ale dáno i menší velikostí map – všechno souvisí se vším). Ale i terén, lesy, hory a jezera si zaslouží pochvalu. Problémem grafického zpracování tak je jednak fakt, že se brzy okouká, jednak nekřesťanské hardwarové nároky. Zatímco RT3 běžel slušně i na minimální konfiguraci a k sekavosti dospěl pouze při několika desítkách mapou projíždějících souprav, Railroad Pioneer se už při pár vláčcích trhá jako toaletní papír – snadno a bez velkého přemlouvání. Zvukové efekty a hudbu lze pak ocenit pouze průměrnou známkou. Hlavní melodie ozývající se v menu je dobrá, ty během hry už zdaleka její úrovně nedosahují. Railroad Pioneer

Přes veškerou kritiku směřovanou na adresu dnes recenzovaného titulu mu nelze upřít, že se zejména ze začátku nehraje špatně. Je roztomilý, je hezký – a je jen škoda, že dobrý dojem kazí několik nepochopitelných game designových rozhodnutí. A rozporuplně řešené ovládání vyvolává pochyby o tom, zda byla hra vůbec testována, popřípadě nechápavé vykrucování hlavy nad úrovní těch, kdo betatesting prováděli. Railroad Tycoon 3 zůstává králem, Railroad Pioneer ale není zdaleka nejhorší alternativou, či volbou pro ty, kteří už mají RT3 propařený skrz naskrz. Prostředí počátků železnice s parními železnými oři má své kouzlo a zejména lidé s nabušenějšími sestavami by mohli variaci na dané téma ocenit.

Railroad Pioneer
Minimum: CPU 500 MHz, 128 MB RAM
Optimum: CPU 1 GHz, 512 MB RAM
Multiplayer: ano
Další informace: demo / screenshoty
Výrobce/distributor: Kritzelkratz / JoWood
Distributor v ČR: N/A
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Pěkná vláčková strategie s několika nepříjemnými chybami.
Hodnocení: (info) 70%
Autor:

Nejčtenější

Nadšenec vytvořil dřevěné PC, které se nemusí stydět dát ani do obýváku

Herní počítače už jsou dnes běžnou součástí domácího vybavení, jejich většinou futuristický design a mohutné LED podsvícení je však diskvalifikují od toho, aby si je esteticky uvažující jedinci...

Vyzkoušeli jsme unikátní zábavní centrum v srdci Prahy

Loni zrekonstruovaný objekt obchodního domu Máj přinesl pohled na zcela jiný koncept, než byli zákazníci předtím navyklí. Výraznou novinkou je zábavní projekt Levels, optimisticky rozmáchlý přes celá...

Nic není nemožné. Legendární střílečku rozjedete jako elektronický dokument

Pomalu se krátí seznam způsobů, jakými ještě není možné spustit legendární střílečku Doom z roku 1993. Nyní nově totiž také tuto hru spustíte i v rámci formátu dokumentů PDF.

Go woke, go broke? Queerosexuální gendermancerka opouští EA bez potlesku

Režisérka třetího pokračování kultovní série Dragin Age Corinne Buscheová opustila po 18 letech vydavatelství Electronic Arts. Ostře sledovaná hra sice uspěla u kritiků, neprodávala se ovšem příliš...

Vyzkoušeli jsme si Assassin’s Creed Shadows, působí jak dvě hry v jedné

Chystaný japonský díl zavedené série Assassin’s Creed od oznámení provázejí samé problémy a po několika odkladech už mu věří jen ti největší fanoušci. Jak jsme si však mohli s dvouměsíčním předstihem...

Starfield měl být brutálnější, správně simulovat řezání hlav ovšem není jen tak

Návrhář postav Dennis Mejillones z Bethesdy se nechal slyšet, že gigantické sci-fi RPG Starfield mělo být původně stejně brutální, jako jeho postapokalyptický bratříček Fallout. Jenže většina postav...

26. ledna 2025 9

Vše, co víme o chystané konzoli Nintendo Switch 2

Společnost Nintendo uvede během roku 2025 novou konzoli Switch 2, nástupce populárního Switche. Pojďme si rozebrat vše, co o konzoli prozatím víme a co očekávat.

25. ledna 2025 1

Go woke, go broke? Queerosexuální gendermancerka opouští EA bez potlesku

Režisérka třetího pokračování kultovní série Dragin Age Corinne Buscheová opustila po 18 letech vydavatelství Electronic Arts. Ostře sledovaná hra sice uspěla u kritiků, neprodávala se ovšem příliš...

25. ledna 2025 120

Nintendo Switch 2

vydáno 24. ledna 2025  14:14,  aktualizováno  14:15

D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
Regionální Manažer - Plzeň

D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
Plzeňský kraj

Babišová s Bartošem čekají dítě. Nebylo to plánované, ale těšíme se, říkají

A je to venku! Herec Kryštof Bartoš (32) bude otcem. Maminkou očekávaného dítěte je jeho partnerka, herečka Martina...

V Česku otevírá pobočku nový řetězec. Slibuje velké porce zdravého jídla

Po několika odložených startech vstupuje na český trh řetězec se zdravým jídlem. V přízemí pražského centra Máj Národní...

Po otcově smrti přišlo peklo. Prohrál jsem vše, říká syn Josefa Vinkláře

Herečka a spisovatelka Ivanka Devátá (89) vydala loni knihu s názvem Můj příšerný syn a její hlavní hrdina Adam Vinklář...

Čisté a hrubé příjmy v Evropě: Kypr, Česko i Slovensko překvapují

Poměr mezi hrubou a čistou mzdou je v jednotlivých státech Evropy odlišný. Odlišné příjmy kvůli rozdílným daňovým...

Šedesátník Dominik Hašek bude počtvrté táta. Jsem opatrnější, říká hokejista

Hokejista Dominik Hašek, který 29. ledna oslaví šedesátiny, se pochlubil šťastnou novinkou. Bude z něj opět tatínek. S...