Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Project Zero 3 – S.T.R.A.C.H.

  12:01
Jedna z nejděsuplnějších herních sérií se potřetí vrací na světlo světa, připravena otevřít všem odvážným opětovně svoji bezednou náruč nekončící hrůzy. Připraveni k obejmutí?

Project Zero 3: The Tormented Project Zero 3 nezačíná tam, kde PZ2 skončil. Chronologicky poslušné zařazení ovšem nebylo předchozímu dílu série rovněž vlastní a jediné, v čem se tak mladší bratříček v tomto polepšil, zůstává alespoň základní chronologická věrnost nejstaršímu z rodiny, na kterého díky přítomnosti jeho hlavní hrdinky ve třetím díle částečně navazuje. Miku si tentokrát zasloužila toliko vedlejší roli a obsah jejího pátrání po zmizelém bratrovi nehraje v příběhu PZ3 rovněž roli nijak zásadní, nicméně reminiscence událostí prvního PZ a jejich drobné rozvinutí je pro jeho pamětníky věcí bezesporu příjemnou. A v nemilosti zapomnění nezůstal ani díl předchozí. Práce s příběhovým odkazem dílů minulých je tak tentokráte citelně příkladnější a fanoušci série se můžou krom narážek na události minulé a dílčí návaznosti na ně, těšit i na částečné zodpovězení otázek, na které nedaly předchozí díly jasné odpovědi. Díky tomuto polepšení se, ale i celkově lépe zvládnuté a sevřenější naraci, je PZ3 příběhově bezesporu nejzdařilejším z tříčlenné rodinky. Byť ani on opět nestojí – jak je u survival hororů snad až příliš často zvykem - na zádech přesvědčivě podaných postav či nějak zvlášť zajímavých Project Zero 3: The Tormented dialozích a sám o sobě nemusí být nováčkům tak úplně srozumitelný. Jeho děsivě morbidní tajemství však vcelku spolehlivě zvládají udržet hráčovu zvědavost a představivost ve hře.

Nestříká z nich krev, nemůžete se jich dotknout, nemůžete je natvrdo sejmout.

Na tom má zásluhu v nemalé míře i poněkud překopaná struktura hry, která je tentokráte nově (resp. po vzoru Eternal Darkness či Sillent Hillu 4) rozdělena do dílčích „snových“ epizod, které se střídají s kratšími pasážemi v realitě, což autorům umožňuje nejen zahrávat si chytře s hráčovou nejistotou a prezentovat klíčové události v odlišných rovinách, ale i citlivěji pracovat s tempem vyprávění příběhu. A protože možností nové struktury i náležitě využívají, přináší to hře kýžené ovoce. Kýžené, ale i potřebné, protože v ostatních směrech se nejmladší bratříček nijak zvlášť nepolepšil.

K čemu se ovšem zas tak nutit k polepšování, když minimálně v jedné ze stěžejních věcí pro survival horror není na žádném dílu Project Zero 3: The Tormented série prakticky příliš co zlepšovat. Atmosféra. Hutná, děsivá, depresivní. Permanentně. PZ3 si v ničem nezadá se staršími bratříčky a stejně jako oni vám ihned při prvním seznámení narve nekompromisně vaši hlavu mezi vnady atmosféry tak mrazivé, že v žánru hledá jen stěží konkurenci. Atmosféry, která nestojí na laciných lekačkách, psychedelickém ozvučení či surrealistické morbiditě, ale na prostém a v lidském podvědomí hluboce zakořeněném strachu z Nich. Ztracených nehmotných lidských duší, vyobrazených jako zmučená torza jejich dřívější lidskosti, hledající marně věčný klid. Ztrápená torza, plná hněvu a bolesti nad jejich osudem, který je děsivý sám o sobě. Tak povědomá, tak vzdálená. Torza lidskosti, děsivá deformovaností jejich smrti. Žádné tupé zombie, žádné bizarní příšery. Jen pokřivená lidskost, plná bolesti, viny a nepochopitelných potřeb. Nestříká z nich krev, nemůžete se jich dotknout, nemůžete je natvrdo sejmout. Nemáte po ruce nic, co by mohlo přetavit strach v agresivitu. Nic, co by tak upustilo z nonstop tlakovaného papiňáku hrůzy ve které PZ3 hráčovu maličkost nekompromisně dusí od začátku do konce. Vizuální ztvárnění jednotlivých duchů sice není tak děsivě morbidní jako v předchozích dvou dílech, nicméně co v porovnání s nimi PZ3 lehce ztrácí, to Project Zero 3: The Tormented dohání lepší prací s vyvoláváním strachu náznaky a poněkud menší frekvencí soubojů s Nimi, což se pozitivně promítá do intenzity mrazení v zádech při každém z nich.

Atmosféra je pro survivaly dosti klíčová a ony jejich stále recyklované mechanismy ji dokáží bezesporu umocnit.

Neutuchajícím ledovým hodům atmosféry strachu opětovně vydatně pomáhá pojetí soubojů samotných, nerozlučně spjaté s jedinou „zbraní“, kterou proti Jejich hněvu na svou obranu máte. S obstarožním foťákem. Foťákem v jehož hledáčku si nejdřív musíte v „FPS“ pohledu zmrzačenou duši najít a jejím následným focením ji postupně za jejích bolestivých výkřiků zpacifikovat. K tomu vám pomáhej nejen psychická odolnost, ale i za body získané ze soubojů upgradovatelné a nalezenými předměty rozšiřitelné vlastnosti foťáku, bez jejichž využívání se při konfrontacích s čím dál nebezpečnějšími Zatracenými neobejdete. Třikráte použitý nekonvenční nápad sice už nepůsobí tak neotřele, jako v prvních dvou dílech, což ale Project Zero 3: The Tormented neznamená, že by pro atmosféru opět neodváděl dokonalou práci. Dívat se na vlastní oči hledáčkem, jak se k vám nezadržitelně s nářkem blíží Oni a vy nemůžete dělat nic jiného, než se snažit v nejvhodnější okamžik (tj. v okamžik, kdy jsou co nejblíž) zmáčknout spoušť, z toho spolehlivě mrazí v zádech samo o sobě. Jen kdyby ten přechod z klasické „third pesron“ perspektivy nebyl poněkud pomalejší, než by bylo záhodno. V momentě, kdy bez přechodu do „third person“ módu nemáte příliš možnost se Jejich útokům bezbolestně vyhnout a musíte mnohdy okamžitě reagovat během několika málo vteřin, je ona menší prodleva při přechodu z jednoho pohledu do druhého poněkud otravná.

Zvlášť pak, je-li ovládání samo obecně takové pomalejší a těžkopádnější, jako v PZ3 a potažmo ve většině survival hororů. Pomalý pohyb všech hratelných postav (ano, fanoušci série čtou dobře, poprvé nabízí série vícero hratelných postav, byť to herně žádné oživení nepřináší), jejich vláčné reakce i zoufale omezené pohybové možnosti, to všechno sice patří ke klasickým prostředkům žánru pro podtržení bezmocnosti hlavních postav a tím i umocnění atmosféry strachu z nepřátel, nicméně po Project Zero 3: The Tormented Resident Evilu 4, který dokázal, že to jde i jinak, už tohle působí notně archaicky a po všech těch repete značně obehraně. Což jakbysmet platí i o zdejších opět fixních kamerách, které jsou navíc mnohdy tak chaoticky umístěny, že dokáží způsobit dezorientaci i v malém, uzavřením prostoru. Záběry, které nabízejí, jsou sice často efektní a dokáží vystrašit samy o sobě, ale to vám bude v moment, kdy se kvůli dezorientaci budete marně snažit utéct či uhnout Jim, úplně ukradené. Nepotěší ani klasicky survivalovské hádanky, prakticky nijak nesouvisející s herním prostředím a většinou stojící na nalezení správného klíče ke správným dveřím. Nebo překvapivě nalezení správného předmětu ke správnému místu.

Ať žijí duchové!

Duchařské historky si vyprávějí lidé od nepaměti a řada z nich patří i u nás k lidovému folklóru. Ale přes obecnou popularitu duchařských příběhů a stejně tak i přes skutečnost, že v podvědomí již hluboce zahryzlý strach z duchů dokáže při správném podání nahnat člověku mráz do zad víc, než cokoliv jiného, nedočkali se duchové nikdy pořádného boomu ani ve filmové ani herní odnoži hororového žánru. Až do teď. Poté, co M.N.Shaymalan ukázal díky svému Šestému smyslu filmovému světu, jak duchové dokáží i moderní publikum pořádně vyděsit a ještě k tomu i pořádně vydělat, roztrhl se s filmy, které na strachu z nich staví, doslova pytel. Ti druzí, Kruh, Oko, 3:15 zemřeš, Nenávist, Hlas smrti, Temné vody, Klíč, Kruh 2 či nejnovější American Haunting. Nicméně duchům z jedniček a nul ve virtuálních světech poněkud možná překvapivě zatím díky rozlezlým zombíkům pšenka příliš nekvete, což je vzhledem k jejich úspěchu ve filmové branži poněkud překvapivé. Nota bene, když za jejich celuloidovým úspěchem stojí z nemalé části japonská kinematografie, která má s duchy velmi bohaté zkušenosti a jak známo, jsou to právě Japonci, kdo dělá ty nejlepší herní horory. Do her se však ne a ne prosadit. Project Zero sice zabodoval, nicméně žádný pytel neroztrhl. Není však třeba hned díky nerozkvetlé pšence házet flintu do žita. Máme tu už třetí díl Projectu Zero, s duchy si úspěšně potykal i poslední díl Sillent Hillu a tak trochu inspirovali i Siren a její chystaný druhý díl. Rozjezd sice pomalejší, ale díky jemu se může začít duchům blýskat na lepší časy, ve kterých začnou ve hrách žít naplno.

Project Zero 3: The Tormented Právě díky nim pak budete klasicky nuceni procházet opakovaně již jednou, případně i vícekrát viděná místa Panství Snů, která vás ovšem díky nově získanému klíči, případně změně hratelné postavy, pustí při opakované návštěvě dříve neodemknutelnými dveřmi zase o kus dál. Další z herních mechanismů, který vidět už po tolikáté v akci je poměrně unavující. Zvlášť pak, když v oněch tmou zalitých zákoutích Panství Snů není moc na co koukat. Ne, že by grafika byla špatná, to ne, ale prostě jsou si ona všechna ta potemnělá zákoutí realisticky hodně podobná, na pohled i pro svou monotónost depresivní, bez okamžiků oživující krásy. Což samozřejmě úmyslně nahrává atmosféře strachu a sklíčenosti k co nejvýraznějšímu skórování, ale nevyhnutelně podtrhuje dojem z další recyklace obehraných postupů survival hororů.

Jistě, atmosféra. Atmosféra je pro survivaly dosti klíčová a ony jejich stále recyklované mechanismy ji dokáží bezesporu umocnit. A

Klady a zápory

Plus Mimořádně děsivá atmosféra
Plus Solidně podaný příběh
Plus Stále ještě originálně působící pojetí soubojů
Plus Výborné ambientní ozvučení

Mínus Zastaralé herní mechanismy
Mínus Žádný posun proti předchozím dílům
Mínus Těžkopádné ovládání

je bez debaty, že v PZ3 je právě atmosféra dokonalá. Jenže. Všeho moc prostě škodí a neustálé opakování identických mechanismů nejen dílů minulých, ale i většiny ostatních žánrových příbuzných nevyhnutelně vede k obětování hratelnosti na oltář atmosféry. Obětování, které je ovšem, jak dokazují Eternal Darkness a Resident Evil 4, obětováním zbytečným, neb obojí dohromady skloubit z větší části jde. Na stranu druhou, PZ3 a potažmo celá série obecně si nikdy na spasitele stagnujícího žánru nehrály a to, na co stagnující žánr sázel především, dokázaly vypilovat prakticky k dokonalosti. A přeci jenom člověk a fanoušek, především v děsivé a temné atmosféře, je schopen i ochoten ledacos přehlédnout. Zvlášť oddává-li se sní pěkně v noci. Pak se mu dostane objetí, na které se nezapomíná.

Project Zero 3: The Tormented
Výrobce/Vydavatel Tecmo/Take 2
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 390 kB
Verdikt: Do morku kostí děsivý, ale snad až příliš klasický survival horor, jehož herní mechanismy po RE4 působí už poněkud archaicky.
Hodnocení: 70% (info)

Autor:
  • Nejčtenější

Hráč vyzval miliardáře na souboj před Lidlem, ten se skutečně dostavil

Francouzský miliardář Xavier Niel nečekaně osobně zareagoval na nadávky naštvaného hráče Call of Duty a dostavil se na slibovaný souboj jeden proti jednomu na parkovišti před obchodem Lidl. Vyzyvatel...

28. listopadu 2024 39

Popelář našel v odpadcích funkční herní PC s celkem solidní konfigurací

Americký popelář se na sociální síti pochlubil vzácným nálezem. Mezi odpadky našel počítač s procesorem AMD Ryzen Threadripper 3970X a k tomu GeForce RTX 2080 Ti. K jeho překvapení se hardware, který...

25. listopadu 2024 102

Star Wars Outlaws na Steamu už nikoho nezajímají

Srpnová hra ze světa Hvězdných válek od Ubisoftu, Star Wars Outlaws, vyšla před necelým týdnem na Steamu. Jak ovšem ukazují první výsledky, hráče to vůbec nezajímá.

25. listopadu 2024  11:39 42

Cheateři jsou jako rakovina. Buď přežijeme my, nebo oni, varují vývojáři

Premium

Vývojáři chystané online střílečky Delta Force se nezvykle otevřeně rozpovídali o tom, jak vážný problém pro ně představují podvodníci. I když takových je celkově jen několik málo procent ze všech...

30. listopadu 2024 6

Hráči jsou ochotní zaplatit, aby mohli vypnout ošklivé kosmetické doplňky

Prodej kosmetických doplňků pro hráče (nejen) série Call of Duty se utrhl ze řetězu a realisticky vymodelovanými mapami běhají postavičky všech barev a tvarů. Některým hráčům se ovšem tento uvolněný...

27. listopadu 2024 11

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v prosinci

V prosinci se staneme slavným archeologem Indiana Jonesem, členem speciálních jednotek, superhrdinou od Marvelu či samurajem. Vyberete si z prosincové nabídky her? Pro vašeho favorita hlasujte na...

2. prosince 2024 5

Cyberpunk za polovinu a Kingdom Come za hubičku. Vybíráme herní slevy na PC

Na Steamu právě probíhá pravidelný podzimní výprodej, ve kterém můžete nakoupit spoustu zajímavých her na dlouhé zimní večery. Vybíráme ty, které opravdu stojí za pozornost.

1. prosince 2024 5

Cheateři jsou jako rakovina. Buď přežijeme my, nebo oni, varují vývojáři

Premium

Vývojáři chystané online střílečky Delta Force se nezvykle otevřeně rozpovídali o tom, jak vážný problém pro ně představují podvodníci. I když takových je celkově jen několik málo procent ze všech...

30. listopadu 2024 6

RECENZE: Planet Coaster 2 baví stavbou horských drah, zbytek je slabší

65 %

Budování parků má ve hrách dlouhou tradici. Starým kmetem, od kterého se každý nechal inspirovat, je RollerCoaster Tycoon. Na jeho nesmrtelný odkaz se v roce 2016 rozhodl navázat Planet Coaster a...

PC
30. listopadu 2024 3

Kvůli milence se rozvádět nebudu, nejsem blázen, říká Simona Krainová

Nepije alkohol, nejí přílohy, běhá a posiluje. Karel Vágner šel do sebe. Zhubl už víc jak deset kilo. Jeho manželka...

Alena Zárybnická žije na čtyřech kolech. Obytňák využívá na práci i odpočinek

Česká meteoroložka a moderátorka Alena Zárybnická je doma ve Špindlerově Mlýně. Ke svému skromnému bydlení ve...

Profesionální společnice líčí strasti své práce, sexu je málo

Jade Blairová je profesionální společnicí. Muži si ji najímají, aby jim dělala společnost. Většina lidí si myslí, že...

Náhle zemřela produkční legenda Kamil Šír. Před týdnem se stal otcem

V jednapadesáti letech nečekaně zemřel jeden z produkčních pražské kulturní scény. Kamil Šír léta provozoval slavný...

Kolaps železniční dopravy na koridoru z Prahy na Moravu. Vlaky stály hodiny

Provoz na hlavním železničním koridoru v České Třebové v neděli večer zkolaboval. Způsobilo to poškození trakčního...