Pro Evolution Soccer 5 - opět skvěle?
Pro Evolution Soccer a FIFA, tak právě tato slova bývají
často podzimním tématem fotbalových fanoušků. Ani letos na podzim nás Konami ani
EA Sports nezklamali a vydali další své tituly do rozrostlé fotbalové rodiny.
Zatímco FIFA 06,
kterou jsme zde nedávno
recenzovali,
dostala úctyhodných 80%, o Pro Evolution Soccer 5 si
povíme teprve teď. Myslím, že sérii Pro Evolution Soccer od japonských Konami
nemusíme blíže představovat. Jen si řekněme, že na PC zatím tento fotbal nemá
konkurenci. Arkádová FIFA od EA se o to sice snaží, nutno říct, že každým dílem
je lepší, nicméně Pro Evolution Soccer je pořád daleko více realističtější a
hratelnější. Začátek října, pár dní potom, co se na světě objevilo
hratelné demo hry PES 5, jsme vám přinesli exkluzivní
první dojmy
z demoverze, které byly vesměs kladné a celkových 90% jako
index očekávání každého z nás jistě potěšilo.
"Myslím, že sérii Pro Evolution Soccer od japonských Konami nemusíme blíže představovat."
Byli jsme zvyklí na to, že s každým novým
dílem Pro Evolution Soccer přišlo Konami vždy s něčím novým. Ovšem tentokrát
těch věcí není moc a již před recenzí vám můžu říct, že se Konami mohlo
snažit více, už i proto, že FIFA 06 je opravdu solidní fotbálek s daleko hezčí
grafikou a lepší atmosférou, než PES5. Když byste porovnali PES4 a PES5 moc
rozdílů opravdu nepoznáte, když tedy pomineme nějaké nové nastavení formací,
zlepšené pohyby a animace hráčů. Ani trochu vtipná situace, kdy brankář je
schopen vyběhnout do půlky, odstraněna nebyla. Na první pohled tedy změn nic moc,
ale něco se přeci jen změnilo. Jak už jsme zmiňoval výše, PES5 nabízí nové
animace hráčů,
kteří předvadí všemožné kličky z arzenálu Zinedina Zidana a Ronaldinha, ovšem
tentokrát daleko více realističtěji. Hra nabízí i hodně nových pohybů, kterých
hlavně využijete u vyhlášených technických hráčů. Nechybí ani tzv. realistické
chyby, kdy se ne každý centr nebo přihrávka povede, což je normální věc, která
se děje ať už ve fotbale světovém nebo vesnickém. Pokud hrajete za nějaký slabší
klub, často míče odskakují od kopaček. Pokud centrujete vzduchem do vápna a
hráčem hlavičkujete, tak síla hlavička závisí na síle
centru a podobně. Konečně se ale brankáři alespoň trochu změnili. Jistě
pamatujete na střely, které šly těsně mimo branku a brankáři na ně vůbec
nereagovali. Tentokrát už je to naopak, brankáři trochu zchytřili a jdou i po
míčích, které ne míří na bránu a nově je i vyhazují (rozehrávají) obloukem.
Konami se mohli snažit více, už i proto, že FIFA 06 je opravdu solidní fotbálek s daleko hezčí grafikou a lepší atmosférou, než PES5.
Co se tedy hratelnosti týče, ta se opět nesmírně povedla. Spousta kosmetických změn k lepšímu hře jenom prospěje. V celkové hratelnosti PES5 a hratelnosti FIFy 06 je veliký rozdíl. FIFA 06 je arkádový fotbal, zatímco v PES5 musíte používat hlavu, využívat soupeřových chyb atd. Základem v PES5 je obrana a věřte, že vytvoření nějaké dobré šance v útoku je docela obtížné, pokud tedy nehrajete na nejnižší obtížnost, kde vám sotva seberou balón, když jenom stojíte. Abyste hráli kvalitní fotbal, abyste měli šance, musíte občas někdy taktizovat. Spousta příhrávek naslepo totiž končí na kopačkách soupeře. Počítač je celkem chytrý a předvídá co s míčem chcete udělat. Velký vliv na hratelnost má také nastavení různých formací a přidělení úkolů hráčům, kdy někomu zadáte spíše obranné úkoly a jinému naopak jen pohybování na hranici ofsajdu. Hratelnosti se tedy nedá téměř nic vyčítat, opět bychom jí mohli hodnotit jedničkou.
-
kompletní galerie screenshotů -
|
Dalším
tématem, které je také trochu diskutabilní, jsou rozhodčí. Jedna změna k lepšímu
se přeci jenom objevila - pokud vás někdo zfauluje a vy byste i přesto mohli
ohrozit soupeřovu bránu, rozhodčí hru pustí a hraje se dál, což minule prostě
zapískal faul a nezajímalo ho, zda váš druhý útočník může být u balónu rychleji
a může vstřelit branku. V PES5 jsou však rozhodčí hodně přísní. Pokud jste
zvyklí na FIFU, ve které klávesou D v naprosté většině seberete soupeřovi míč
dovoleně, zapomeňte na aplikování tohoto v PES5. Často jsou zdánlivě čisté
zákroky odměňovány žlutými kartami. Abyste soupeři vzali míč, aniž byste jej
přitom faulovali, musíte počkat až si odehraje od nohy a poté je třeba skluzem
balón vypíchnout a podobně. Nevím, někomu se to může zdát lepší, někomu zase
horší. Ono někdy vás to opravdu vytočí :-). Naštěstí je v PES5 možnost
rozhodčího měnit.
"Jedna změna k lepšímu se přeci jenom objevila - pokud vás někdo zfauluje a vy byste i přesto mohli ohrozit soupeřovu bránu, rozhodčí hru pustí a hraje se dál."
Zápornou stránkou hry je však tradičně grafika a atmosféra. V
tom FIFA jasně vede. Grafika v PES5 je minimálně dva roky stará, špatná,
nezáživná. Stejně tak jako atmosféra při zápase, nebo po vstřelení branky.
Namísto toho aby vyskočili všichni diváci na tribunách a začali skandovat,
uslyšíte akorát hvízdnutí rozhodčího - takže něco jako padla branka, to je toho.
Atmosféra před
zápasem je již trochu lepší. Nastupování hráčů a následné podávání rukou není
špatně udělané, ale přitom zápase na tom chce ještě hodně zapracovat. Na grafice
také. Celkem mně pobavilo i nastavení grafických režimu, samozřejmě hra
podporuje různá rozlišení a také možnosti detailů - tedy low, medium a high.
Toto nastavujete přímo ve windows v aplikaci settings. Ja vyzkoušel všechny
možnosti, ale hrát hru s detaily na low opravdu nejde, nevím k čemu bych grafiku
v tomto režimu přirovnal, snad k nějakému starému fotbalu na ještě prvním
PlayStation. Naštěstí nejvyšší rozlišení a detaily high nabízí podstatně lepší
podívanou. Autová vhazování jsou opět řešena špatně. Co se ve hře ještě ne
příliš povedlo? Tak například, když soupeř vhazuje aut, nemůžete nijak hráče
bránit, tudíž zadarmo necháváte rozehrávku soupeřům. Jinak menu ve hře opět
vypadá stejně - konzolovsky - a to na PC určitě není tím pravým ořechovým.
Naštěstí nejvyšší rozlišení a detaily high nabízí podstatně lepší podívanou.
V
PES5 samozřejmě nechybí možnost tréninku. Ty jsou opět dobře propracované a
skvěle se díky nim naučíte Pro Evolution Soccer 5 hrát. Můžete si natrénovat
buďto samostatné přímé kopy, rohové kopy a nebo rovnou celé akce, kdy vám
nejprve počítač předvede jak se co dělá a vy to po něm zopakujete. Určitě také
potěší editační centrum, ve kterém můžete editovat opravdu spoustu věcí. Nejenom
hráče (takže zkomolená jména v našem nároďáku můžete lehce přepsat, stejně tak
jako kádr AC Czech s jistým kapitánem Popochskim, což tedy znamená Sparta a
Poborský), ale i týmy nebo dokonce různé poháry či měnit názvy stadionů anebo
dokonce barvy kopaček.
Ve hře samozřejmě nechybí řada herních módů, kromě klasických exibičních, čili přátelských zápasů, si můžete jen tak zakopat penalty, nebo zahrát různé poháry, ať už klubové nebo národní. Hlavním herním módem je přirozeně Master League, což je něco jako ve FIFě mód kariéra. PES5 oproti předchozím ročníkům nabízí podstatně rozsáhlejší licenci. Takže už ve hře
"Například v Anglii najdete z těch známějších klubů pouze Chelsea a Arsenal."
|
I když novinek není zrovna hodně, pořád je Pro Evolution Soccer 5 skvělým fotbalem, který i letos překonává FIFU. Pár drobných nedodělků a chyb však zachraňuje tradičně skvělá hratelnost a fotbalovost. Pokud si tedy chcete zahrát pořádný fotbal, jistě po této hře sáhněte. Hra nabízí i nový multiplayer, který je letos daleko propracovanější, než minule, nabízí dokonce i hru ve 4 hráčích nebo dokonce možnost nějakých turnajů. Zkrátka není co dodat. Pro Evolution Soccer 5 se opět povedl.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 363 čtenářů
Pět souloží, které otřásly herním průmyslem
Herní průmysl prošel v posledních letech turbulentním vývojem, z původní zábavy pro malé děti se stal miliardový...
Umyjte se, prosí dabérka slavné herní postavy před setkáním s fanoušky
Populární japonská herečka a zpěvačka Rie Takahašiová, známá hráčům počítačových her díky své roli v populárním Genshin...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
ANALÝZA: Upadající češtiny ve hrách by mohla zachránit umělá inteligence
Oficiální české lokalizace her jsou dnes vzácností a hráči, kteří neumí žádný světový jazyk, jsou odkázáni na...
Star Citizen udělal významný krok k dokončení, i tak ale budeme čekat roky
Vývoj ambiciozní vesmírného simulátoru Star Citizen už spolkl více než 12 miliard korun, vydání je však stále v...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Tvůrci The Last of Us si neumí představit pokračování bez Belly Ramseyové
První sezona aktuálního seriálového hitu The Last of Us je za námi a nejen znalci herní předlohy jsou zvědavi, jak...
RECENZE: Masakr teenagerů v The Quarry je zábavnější, než si chceme přiznat
Hororový „slasher“ The Quarry sice nedělá nic, co bychom už od studia Supermassive Games neviděli mnohokrát, ale to mu...
RECENZE: Tiny Tina’s Wonderlands ukazují špičkové spojení fantasy a sci-fi
Spin-off k sérii Borderlands nepřekvapí herními mechanismy, ale fantasy kabátek mu náramně sluší. A hlavně: je to...
RECENZE: Nový díl Syberie je překvapivě možná ten nejlepší vůbec
Po průměrném třetím dílu se série Syberia překvapivě vrací v plné síle. Jde o nejlepší poctu životu a dílu...
RECENZE: Gran Turismo 7 je milostným dopisem všem fanouškům autosportu
Konzole Playstation dlouho trpěly zoufalým nedostatkem pořádných závodních her, tomu je však konec. Gran Turismo 7 je...