Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Prisoner of War – s nacisty v zádech

  12:00aktualizováno  15. února 2003 3:22
Být zavřený ve vězení rozhodně není nic příjemného. A tvrdnout v zajateckém lágru, to už tuplem není žádná lahůdka. Takže odlákejte stráže, přelezte plot a rychle pryč! Jenže ono to není tak jednoduché. Abyste se dostali za ostnatý drát, budete si muset pěkně potrápit mozkové závity. Ale bude to stát za to.

Prisoner of War Jekot sirény oznámil večerku. Proč sakra zrovna jekot sirény? Po těch měsících tady si už stejně každý dokázal nařídit své vlastní vnitřní hodiny tak, aby věděl, kdy je čas jít spát. Kdo si je nařídit nedokázal nebo se nechtěl tomuto nařízení podřídit, ten měl co dělat se strážemi a následně samotkou. Jenže ne všichni byli ochotni to snášet den co den a nic nepodniknout. Kapitán Stone se rozhodl. Nezůstane tady ani o minutu déle, než to je nutné. Uteče a vrátí se na frontovou linii.

Cestujeme inkognito
Názory na hru Prisoner of War od společnosti Wide Games se různí. Hráči se shodují prakticky jen na tom, že její náplní je utíkat z různých vojenských zajateckých táborů, že se odehrává za druhé světové války a že jejím hlavním hrdinou je kapitán Stone. To je vše. Kvalita herního systému, vizuálního zpracování, obtížnost, zábavnost a podobně, to je námětem mnohých hádek mezi dvěma znesvářenými tábory.

Jedni Prisoner of War považují za akční adventuru a říkají, že se zrovna dvakrát nepovedla. Tento názor jim nelze vyčítat. Wide Games i vydavatelský dům Codemasters hru od začátku do této škatulky (poněkud nepřesně) zařazovaly a musely tak počítat s nepříliš lichotivou odezvou. Protože tento projekt je všechno možné, jen ne akční adventura. Když už, tak klasická adventura

Prisoner of Warstříhnutá sem tam kapku logickou příchutí a to vše oblečené do 3D šatstva. Akci zde ale nehledejte. Jakmile se na hru podíváte v tomto světle, zjistíte, že je důvod pro poměrně vysoké hodnocení namísto zastrčení do šuplíku s nápisem „Průměr“, jež by titul nevyhnutelně potkalo v případě oficiálně ražené „akčněadventurnosti“.

Jako hodinky
Takže utíkáme ze zajetí, to jsme si již vyjasnili. Ale jak to vlastně celé probíhá? Kapitán Stone se musí vyhýbat nacistickým hlídačům a plnit různé úkoly, které jej ve svém výsledku nakonec dostanou na druhou stranu ostnatého drátu. Je to jednoduché, řekne se. Stačí se nenápadně plížit, s pomocí radaru vysledovat, po jakých trasách se vojáci pohybují, a je to. Nebo snad ne? Ne. Oni totiž hlídači – spral je čert – se někdy ne a ne ohlédnout nebo odejít a vám tak uvolnit cestu. Naštěstí není kapitán Stone žádný nýmand. Dokáže šplhat po zdech a plotech, házením kamenů odlákávat pozornost hlídajících vojáků, přitisknout se ke zdi, bušit do kamenů, schovat se pod zaparkované auto a podobně. Když jde na noční výpravu, zamaže si tvář krémem na boty a nasadí si černé brýle, když potřebuje někam proniknout přes den, navleče se do ukořistěné nacistické uniformy. Tak to už je naprostá pohodička, ne?

Prisoner of War Zase ne. Nejste totiž na žádném skautském, pionýrském nebo jakémkoliv táboře, ale v zajateckém lágru. Rozdíl je v tom, že vás sice nikdo nenutí zapalovat ohýnky, vázat uzly a plnit bobříky, ale zato musíte dodržovat jistá pravidla. Večerka a budíček jsou jen na vrcholu celého ledovce. Dále zde máme pravidelné jídlo, cvičení, ranní a večerní přepočítávání vězňů a podobně. Jakmile vás někdo nachytá tam, kde zrovna nemáte co dělat – například kolem kuchyně v době, kdy máte být na ubikacích – se zlou se potážete. V lepším případě skončíte jen pár dní na samotce, v horším případě si vysloužíte nežádoucí pozornost v podobě několika průstřelů a následného zotavení na marodce. Zemřít nemůžete, ale čas běží, čas běží...

Za peníze všechno
V celém táboře pochopitelně nejste sami. Máte zde další spoluvězně, kteří vám jsou ochotni ve vašem smělém plánu pomoci. Někteří vám dají potřebné pomůcky, jiní dočasně odlákají pozornost strážných, další vám poskytnou cennou informaci. Zadarmo ale ani kuře nehrabe, natož váleční zajatci. Jejich služby si tedy musíte většinou kupovat. A co s dolary, když nejbližší obchod, ve kterém by je přijali, je za oceánem? Místo nich tak musíte shánět nedostatkové exkluzivní zboží – koňak, cigarety, víno, čokoládu a podobně.

Prisoner of War K „vězeňské měně“ se můžete dostat dvojím způsobem. Buď ji najdete ve vojenských ubikacích či nějakém podobně zastrčeném místě, nebo ji vyhrajete nad svými kolegy. K dispozici je několik různých miniher, přičemž nejlepší z nich je nejspíš srážení plechovek kameny. Zde máte jak omezený čas, tak i munici, takže to chce trochu cviku. Ale vyplatí se to – ne nadarmo se říká, že peníze otevírají každé dveře.

Herní systém je tak poměrně komplexní a robustní – rozhovory, plížení, peníze, převleky a podobně. A teď si vezměte, že musíte provést vždy správnou věc ve správný čas na správném místě. Právě tohle dělá z Prisoner of War spíš logickou hru než akční adventuru. Popovídat si tady, uplatit tohohle, proklouznout na vedlejší dvůr, zabušit na zeď, odlákat sem, proklouznout dovnitř, sebrat uniformu a podél zdi se vrátit do ubikací... Ufff, a rychle uložit.

Do pětice všeho dobrého...?
Zpočátku může Prisoner of War vypadat až dětinsky jednoduše. Strážní si s ničím nedělají moc starostí, je jich jen pár a spíš než nějaká bezdůvodná buzerace vězňů je zajímá vlastní pohodlí. Utéci z prvního tábora tedy není nic obtížného. Jenže kapitán Stone má smůlu jako trám a navštíví jich celkem pět. A jak asi tušíte, čím jste ve hře dál, tím je vše horší. Víc vojáků, menší Prisoner of Warsvoboda pohybu, tužší denní režim. V posledním levelu vás bude stát hodně námahy a peněz splnit alespoň některý z úkolů.

Už bylo řečeno, že v této hře nemůžete zemřít, ale to není žádný důvod pro lehkomyslnost. Když totiž dokážete utéci z basy s impozantní rychlostí a bez žádného spuštění poplachu, dostanete jako bonus možnost nastavit si některý ze zdejších „secrets“ – například takové zásadní věci, jako je pozornost strážných. Čím lepší tedy budete, tím víc si hru užijete. Je moc lehká? Moc těžká? Tak si ji upravte dle vlastního gusta.

Ať slouží!
Prisoner of War není špatný ani po technické stránce. Poměrně hodně si tvůrci vyhráli s umělou inteligencí vojáků (nebo spíš s jednotlivými skripty; rozdíl je v tom, že zatímco na konkrétní situace strážní reagují výtečně, už je třeba nenapadne hledat vás pod automobilem nebo ve skříni). Jakmile vás uvidí v místě, kde nemáte v danou chvíli co pohledávat, spustí poplach a zkusí vás chytit. To ale neznamená, že když se pohybujete ve vyhrazeném prostoru, je všechno v pořádku. Kdepak. Zkuste si vzít do ruky třeba páčidlo nebo německou uniformu a projděte se po shromaždišti... To bude mazec...

Použitý engine je poměrně hbitý a ačkoliv není zrovna špičkový, pro potřeby hry plně dostačuje. Lokace jsou díky němu vcelku rozlehlé a hlavně plné detailů. Strohé ubikace ostře kontrastují s přepychově zařízenou důstojnickou jídelnou, baterky v mírném oparu vykreslují kužele světla, kouř z komínu stoupá k nebi. Samostatnou kapitolou pak jsou animace postav. Když projdete Prisoner of Warkolem strážného a shodou okolností proti vám nic nemá, sleduje vás podezíravým pohledem ve stylu „já vím, že máš něco za lubem – jen to zkus a já ti to osladím“. Ostatní vězni se procházejí kolem, usedají k jídlu, povídají si spolu, kýchají, prostě nádhera.

Jen to trapné faux pas
Většina her, která vychází zároveň pro PC i herní konzole, nedopadne dobře. U Prisoner of War to neplatí. Na technickém zpracování to není nijak vidět a netrpí dokonce ani ovládání. Naopak by se dalo říct, že mu konzolový původ prospěl. Po celou dobu si totiž vystačíte jen s myší, směrovými šipkami a dvěma tlačítky, přičemž na obrazovce pokaždé jasně vidíte, co kterým v danou chvíli provedete.

Jediné, za co by se tedy měla hra přímo stydět, jsou její vlastní tvůrci, kteří ji označili za akční adventuru. Doufejme, že ve Wide Games nenaváží spolupráci s Black Isle Studios a nepustí se do akčního RPG Baldur’s Gate 3...

Prisoner of War
Výrobce: Wide Games
Vydavatel: Codemasters
Distribuce v ČR: není rozhodnuto
Stáhněte si: screenshoty, trailer
Oficiální homepage: homepage
Minimální konfigurace: procesor 500 MHz, 128 MB RAM, 860 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 800 MHz, 256 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: I útěk ze zajateckého tábora může být docela zábava.
Hodnocení 73%

Autor:
Témata: Radar
  • Nejčtenější

Že už není kam dál klesat? Microsoft prodává 12 starých obrázků za 150 korun

Hráče povedeného remaku Age Of Mythology pobouřilo dodatečné DLC. Za zhruba 150 korun totiž získají jen 12 portrétů herních hrdinů, které už navíc byly součástí 22 let starého originálu.

11. září 2024 5

Dostane se Kingdom Come do Guinessovy knihy? Délkou scénáře vydá za 100 filmů

Vývojář Daniel Vávra se na sociálních sítích pochlubil, že celý scénář nadcházející hry Kingdom Come: Deliverance má více než 2 miliony slov. To by znamenalo, že by v této kategorii mohl soupeřit s...

9. září 2024 34

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sony ukázalo nejvýkonnější konzoli na světě PlayStation 5 Pro. Levná nebude

Technická prezentace PlayStationu přinesla očekávané odhalení výkonnější verze konzole PlayStation 5 s přídomkem Pro. Vyjde letos v listopadu, oproti standardnímu modelu si ovšem zájemci pár tisíc...

10. září 2024  17:21,  aktualizováno  21:29 28

To se nepovedlo. Z oznámení nejvýkonnější konzole si lidé dělají legraci

Dlouho očekávané představení vylepšené verze konzole PlayStation 5 nedopadlo tak, jak si asi v Sony představovali. Kvůli její vysoké ceně, nedostatečně prezentovanému rozdílu oproti původní verzi a...

15. září 2024 22

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kde jsou hry pro drahý playstation? Kritikou nešetří ani PC hráči

Vysoká pořizovací cena PlayStationu 5 Pro rezonuje od úterý internetem. Sony tepou fanoušci nejenom za předražený hardware se srovnatelnou cenou jako obstojné herní PC, ale i za nedostatek nových...

13. září 2024 12

Ubisoft se otřásá v základech, investoři chtějí vyštípat zakladatele

Část investorů francouzského vydavatelství Ubisoft otevřeně kritizuje jeho vedení, nelíbí se jim strategické směřování společnosti. Očekávaný hit Star Wars Outlaws se neprodává tak dobře, jak bylo...

16. září 2024 2

To se nepovedlo. Z oznámení nejvýkonnější konzole si lidé dělají legraci

Dlouho očekávané představení vylepšené verze konzole PlayStation 5 nedopadlo tak, jak si asi v Sony představovali. Kvůli její vysoké ceně, nedostatečně prezentovanému rozdílu oproti původní verzi a...

15. září 2024 22

Streamer zkouší oživit kariéru poté, co byl obviněn z obtěžování nezletilé

Herní bavič Herschel Beahm, známý pod přezdívkou Dr Disrespect, byl vykázán z populární streamovací služby Twitch kvůli sexuálně podbarvené komunikaci s nezletilou. Po několika měsících ticha se nyní...

14. září 2024 2

RECENZE: Vynikající Heroes of Might and Magic III bodují i jako deskovka

Kdysi nesmírně populární počítačová série Heroes of Might and Magic se skrz kultovní třetí díl znovu připomíná. Vítejte ve stejnojmenné deskové hře, která se aktuálně objevuje na trhu a která zaujme...

14. září 2024 4

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...

Když jsem nahá, můj život je hned hezčí, říká topmodelka Heidi Klumová

Heidi Klumová (51) sice většinu života pobývá v USA, ale své německé kořeny nezapře. Rozhodně se projevují v jejím...