Pacific Fighters - není to jen datadisk?

  12:00aktualizováno  20. ledna 5:34
Dnes tu máme jeden rest z minulého roku. Jak tedy dopadlo další pokračování nejlepšího simulátoru z 2. světové války IL2 Sturmovik? To zjistíte v naší vyčerpávající recenzi.
78

Pacific Fighters

Platforma: PC
Výrobce: 1C: Maddox Games

Herní karta

Pacific Fighters Pacific figters (dále jen PF) si domů přinesete na dvou CD. Instalace je bezproblémová a nabízí možnost nainstalovat hru samostatně, nebo ji zakomponovat do existující instalace Forgotten Battles (dále jen FB) s datadiskem Aces Expansion pack (dále jen AEP). Samostatná hra PF neobsahuje letouny ani mapy z  FB+AEP (výjimku tvoří některé japonské a americké letouny). Úskalí to může přinést zejména při multiplayeru, neboť jednotlivé typy instalací spolu nebudou z pochopitelných důvodů kompatibilní. Vzhledem ke stavu, který teď je, troufám si tvrdit, že 99% celé komunity bude mít kombinaci PF+FB+AEP a samostatné PF budou výjimkou.

Po spuštění vstupujeme do menu, které je s výjimkou nového tyrkysově modrého nádechu stejné jako u FB. Na výběr máme létání kampaně, jednotlivé mise, multiplayer, quick combat, trénink a komu by to bylo málo, může ve full mission builderu dát popud vlastní fantazii a navrhnout mise vlastní.

Bojiště, na která se dostaneme, jsou pro nás středoevropany exotická a lákavá.

Bojiště, na která se dostaneme, jsou pro nás středoevropany exotická a lákavá. Kdo by se nechtěl proletět nad modrými lagunami, kde v prvních paprscích ranního slunce sestřelí svého nepřítele a po příletu na základnu může smýt prach a pot boje na nejkrásnějších plážích světa? S výjimkou té koupele vám to PF umožní (nicméně oceán může nahradit s trochou fantazie sprcha :) ). Lokality jako Nová Quinea, Quadalcanal, Midway, Kyushu, Okinawa, Chichi Jima, Hawaii, Tarawa, Palau, Iwo Jima, Pacific Fighters Korálové moře jen čekají na vaše letecké exhibice. Vzhledem k dostupným letounům, zejména pak Hawk 81, P40-B a C citelně postrádám kampaň za americké dobrovolníky v Číně A.V.G a s tím i bojiště Barma/Čína.

Kampaň patří jistě k nejočekávanějším položkám. Je plně dynamická, takže každý váš počin bude mít vliv na průběh dalších bojů. Překvapivě můžeme létat za spojence nebo Japonce. Novinkou je však rozdělení jednotlivých složek armády. Například Amerika již není zastoupena jako USA, ale máme odděleně k dispozici USAAF (U.S.Air Force), USMC (U.S.Marine Corps) , USN (U.S.Navy). V případě Anglie můžeme létat za RN (Royal Navy) a RAAF (Royal Australian Air Force). Japonsko je rozděleno na IJA (Imperial Japan Army) a IJN (Imperial Japan Navy).

Začleněním námořního letectva se dostávám bezesporu k nejlákavější a nejpřitažlivější věci celých PF – možnost operovat z letadlové lodi. K dispozici máme poměrně široký výběr, z amerických je to USS Lexington, USS Saratoga, USS Essex. Anglie je zastoupena slavnou HMS Illustrious a japonsko Akagi, Shokaku a Zuikaku. Krom těchto plavidel jsou zastoupeny i některé americké doprovodné letadlové lodi. Předem podotýkám, že naučit se správně odstartovat a hlavně přistát, chce opravdu cvik. Míra reality je opravdu na vysoké úrovni a tyto úkony budou adrenalinovou záležitostí snad pokaždé. V kampani je to o něco lehčí, neb lodě jsou v pohybu, ale při multiplayeru (dogfight mise) tomu tak není a startovat např. s Corsairem a 2000lb pumou je hodně na ostří nože.

Zejména pojem flak zde u mnohých z vás vyvolá komplexy, protože prolétávat flakem z lodí je děsivá noční můra.

Náplně misí jsou různorodé a vaše úloha se liší podle toho, zda zvolíte kariéru jako stíhací nebo bombardovací pilot. Ať tak či onak zábavy a adrenalinu si užijete požehnaně. Zejména pojem flak zde u mnohých z vás vyvolá komplexy, protože prolétávat flakem z lodí je děsivá noční můra. Co ztrácí na přesnosti, dohání jeho vysoká koncentrace. Pozemní cíle jsou proti lodním procházkou růžovým sadem. V misích také Pacific Fighters mohou některé piloty odradit vzdálenosti, které musí letoun překonat. Dlouhé lety nad vodou bez jakéhokoliv orientačního bodu jsou fádní a po delší době i trochu nudné. Čas se dá sice opět zrychlit, můžete zapnout autopilota, nicméně tím zase ztratíte pocit reality.

Výběr a množství letounů je dostačující. Najdeme zde takřka vše, co v Pacifiku létalo. Japonský hangár je zastoupen letouny : A6M2, A6M2-21, A6M2-N, A6M3, A6M5 (verze A,B,C), A6M7 (verze 62, 63), D3A1 Val, Ki 43 (verze A, B, C), Ki-61(verze Ki, Hei, Otsu), Ki-84 (verze A,B,C). Bohužel jako kritickou chybu hodnotím nepřítomnost jakéhokoliv hráčem ovládaného japonského torpédonosiče. Doufejme, že první patch to napraví, neb bez torpéd to v Pacifiku nejde a s 250lb bombou zázraky nesvedete. Spojenecké síly jsou na tom o mnoho lépe, v jejich barvách můžeme prohánět : A20 Boston, B-25 Mitchell, Beaufighter Mk21, F4F (verze 3, 4), FM-2, F4U (verze A, C, D), Corsair Mk.I, II, IV, F6F (verze 3, 5), Hurricane Mk.IIB a C, P-38 Lighting (verze J, L) , P400, P-39 Airacobra (verze D1, D2, N1), Hawk 81A-2, P-40 (verze B, C, E, M), Tomahawk MkII.A a B, P-47 Thunderbolt (verze D10, D22, D27), P-51 Mustang (verze C, D), P-63 Kingcobra, SBD Dauntless (verze 3, 5), Seafire Mk.III, Spitfire Mk.VIII . Krom těchto pilotovatelných letounů přibylo několik AI strojů, se kterými se můžeme potkat v kampani a v jednotlivých misích, mezi něž patří například B29, nebo B24-Liberator. Letové modely jsou na vynikající úrovni a i když bych samozřejmě nějaké odchylky našel, rozhodně se drží kvalit, které nasadily FB.

Pacific Fighters Styl ovládání je stejný jako u FB, ale objevilo se pár novinek. Všechny nově přidané letouny mohou otevírat překryt kokpitu a je u nich další přidaný pohled z vyvýšené sedačky (vhodný při pojíždění a přistávání). Skvělou finesou je možnost sklopit křídla u námořních letounů. Dalším zpříjemněním pobytu na letadlové lodi je možnost zajistit letoun proti pohybu klíny. Došlo též k úpravě speedbaru, který již ukazuje výšku po 10 metrech oproti 50m u FB. Také byla vyslyšena jedna z modliteb a programátoři zapracovali na snížení efektů při výstřelech, střelba už konečně nevypadá jak cirkusová pyrotechnická show. Velmi oceňuji skrytí pozice nepřátelských základen na mapě, což nás opět trochu přibližuje realitě (ani ne tak u pozemních základen, ale u letadlových lodí rozhodně). Bombardovací piloti budou jistě potěšeni při útoku na nepřátelské letiště, v místě dopadu bomb se vytvoří kráter, který znemožní provoz, takže pár vhodně umístěných bomb letiště na určitou dobu vyřadí. Krátery se postupně zasypávají a doba trvání opravy je úměrná hmotnosti bomby. Došlo také k zařazení nové výzbroje. Americké letouny mohou nosit např. rakety HVAR, nálože s napalmem a B-25 dokonce padákové bomby, jejichž exploze jsou opravdu velice působivé. Pacific Fighters Zvuk a dialogy jsou opět velice kvalitní. Zvuková stránka PF zůstává na stejné úrovni jako tomu bylo u Forgotten Battles. Nově jsou samozřejmě přidány zvuky a mluvené slovo pro kampaň. Vše ostatní je převzato z FB, takže o jejich kvalitách netřeba pochybovat.

PF se nevyhnuly ani nějaké ty chybičky a po přečtení readme jsem nabyl dojmu, že vydání bylo poněkud uspíšeno na úkor nás hráčů. V dobách DVD a při minimálních nákladech na 1CD médium mě pobavila větička, že nebylo možné na 2CD umístit všechny kokpity a letouny, takže se jich dočkáme v patchi, který bude volně ke stažení. Vydat vědomě nehotový produkt, kde to jsme? Chyb přímo ve hře není mnoho a právě připravovaný patch by měl velkou část z nich odstranit. Nejzávažnější obsahuje generátor kampaní, kdy např. AI letouny nerespektují terénní překážky a občas vrazí do země, nebo vygeneruje svaz B29 s anglickým označením apod. Mezi úsměvné řadím, když při pádu do moře těsně vedle letadlové lodi se najednou vrak objevil na nejvyšším místě můstku mezi anténami. U letových modelů se mi zdá stroj KI-61 poněkud podmotorovaný. Další chyby se týkají množství munice u A6M3 (má 60 namísto 100 nábojů) a Spitfiru Mk.VIII (má 60 namísto 120 nábojů). Zbytek chybiček souvisí s grafikou, kdy se nekorektně lesknou nebo zobrazují některá místa u několika letounů. Tyto drobnosti však nepůsobí nijak rušivě při hraní a už se pracuje na jejich odstranění. Jen namátkou: Pacific Fighters plynová páka Spitfiru VIII jde posunout až do palubní desky, B17-D má výškovku pohybující se okolo špatné osy atd.

Americké letouny mohou nosit např. rakety HVAR, nálože s napalmem a B-25 dokonce padákové bomby.

Hardwarová náročnost mnohé jistě nepotěší. Odpovídá dnešním požadavkům a její nárůst je znatelný již na první pohled. Nejvýznamněji to pocítíte u nastavení detailů perfect. Bolavým místem jsou zejména oblasti s vysokou koncentrací budov nebo flaků. Během testování multiplayeru se například při útoku na letadlovou loď (očividně plýtvající olovem) dostala hodnota FPS na 5-9 (nastavení excelent, PC Athlon2600+, 1GB RAM DDR333 Dual, Radeon 9600Pro, 160GB HDD SATA). Výrobcem udaná konfigurace (minimum/doporučeno) je : Procesor 1GHz / 3GHz, RAM 512MB / 1GB, grafická karta kompatibilní s DX9 64MB / 128MB. Silnější stroje navýšení příliš nepoznají, ale u slabších bude nutno optimalizovat nastavení zcela určitě.

Hodnocení je v tomto případě velice těžká a ošemetná věc. Bezesporu zde máme velice kvalitní produkt, který musí nadchnout každého virtuálního pilota. Jeho koupě je pro příznivce IL2 Sturmovika Pacific Fighters povinnost. Mám-li hodnotit úsilí vynaložené týmem Olega Maddoxe, nezbude než chválit a těch pár nedostatků ignorovat. Na druhou stranu už se pomalu vytrácí kouzlo původních „Zapomenutých bitev“ , kde krom výtečné úrovně reality na hráče působila originalita oblastí, které byly do simulátoru zapracovány. Pacific Fighters ukazují notoricky známé bojiště a toto kouzlo zde schází. Poptávka amerického trhu spolu s tlakem distributora bohužel přebíjí krásnou ideu začátků tohoto simulátoru. Pořád však platí, že lepší simulátor z tohoto období tu není a dlouho nebude. Pacific Fighters skvělým způsobem doplňují Forgotten battles a jejich úspěch je zaručen již nyní. Cena hry je zhruba 899,- Kč, což je celkem akceptovatelné. Osobně bych však byl pro variantu vydávat PF za datadisk, neboť celkově nová hra to není. Engine zůstal takřka stejný, polovina letounů již byla vydána v patchích k FB, eventuálně k AEP. Pár nových letounů, nová kampaň, nové mapy, ale jinak je to pořád starý dobrý IL2. Celý komplex Celý komplex FB+AEP+PF bych tak hodnotil na 95%.

Autor:

Největší světová herní výstava Gamescom 2019 se koná od 20. do 24. srpna v Kolíně nad Rýnem. Čeká nás opět řada nových oznámení a ukázek z nadcházejících titulů jako jsou Gears 5, Minecraft Dungeons a Zaklínač.

Hodnocení hry

Redakce

78 %

Čtenáři

92 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 439 čtenářů

Nejčtenější

Chernobylite se chce svézt na popularitě seriálu. A asi mu to vyjde

Chernobylite

Havárie v Černobylu skrývala mnohem vážnější tajemství, než je známo. Tedy alespoň v podání připravované hry...

Jedna z nejočekávanějších her roku Death Stranding je čím dál záhadnější

Death Stranding

Jedna z nejočekávanějších her letošního roku se s každou další ukázkou stává záhadnější a podivnější – v tom nejlepším...

Neurážejte našeho bezpohlavního robota, vyhrožují herní komunitě

V Borderlands 3 můžete hrát za bezpohlavního robota.

Připravovaný titul Borderlans 3 si nemůže oddychnout od kontroverzních témat. Nejnovějším popraskem na internetu jsou...

Pět scén z her, které narazily na australskou cenzuru

South Park: Stick of Truth

O cenzurování videoher v Austrálii toho bylo napsáno již mnohé, málo se už však ví, že se v posledních letech situace...

Fanoušci upravili vzhled zaklínače, aby se podobal seriálové adaptaci

Zaklínač 3 – Geralt jako Henry Cavill

Tvůrci chystaného seriálu Zaklínač vycházejí z původních knih Andrzeje Sapkowského, nikoli jeho oblíbené videoherní...

Další z rubriky

RECENZE: World of Warplanes se snaží navázat na tankový úspěch

World of Warplanes

Podaří se zopakovat zásah do černého i podruhé, kdy tanky z World of Tanks nahrazují letadla? Zatím to není jisté.

RECENZE: Kniha Zaklínač a jeho svět zaujme především fanoušky hry

Zaklínač a jeho svět

Nakladatelství Crew vydává ve spolupráci se společností Fantom Print knihu, která potěší fanoušky herní série o...

RECENZE: Legenda z roku 1984 nepokračuje. Moderní Karateka je odpad

Karateka

Původní Karateku naprogramoval v roce 1984 student univerzity Yale Jordan Mechner, který později přivedl na svět herní...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz