RECENZE: Ni no Kuni II: Revenant Kingdom je nejhezčí pohádka

• Krásný příběh
  • Budování království
  • Vedlejší aktivity
  • Skladatel Joe Hisashi
  • Občas skok v obtížnosti
  • Dabing jen místy

Pokud máte v lásce japonské filmové studio Ghibli, pravděpodobně vaší pozornosti neunikl první díl této série, vydaný v roce 2013 pro PlayStation 3. Všechny animované sekvence v něm mělo na svědomí právě toto filmové studio, často přezdívané „japonský Disney“. Zkušení vývojáři ze studia Level 5 (autoři mnoha úspěšných a výpravných JRPG, například Dark Cloud nebo Rogue Galaxy) se však nechali prací studia Ghibli výrazně inspirovat i při tvorbě veškeré herní grafiky, k čemuž jim hodně pomohl jejich tradiční výtvarný styl.

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

Pokud jste první díl hráli, víte, že ždímal PS3 na maximum a vypadal neskutečně nádherně (kromě toho vyhrál také několik cen za RPG roku). Druhý díl pro novou generaci HW je ještě hezčí a podle slov autorů se snaží kromě vylepšené grafiky nabídnout i hlubší příběh a herní mechanismy. Ghibli se tentokrát nepodíleli na hře přímo, nicméně jejich bývalý designér postav Yoshiuki Momose a veleslavný hudební skladatel Joe Hisashi hře opět vzdechli nezaměnitelné kouzlo.

Nejen pro děti

Vzhledem celá hra působí dětsky a pohádkově, ale nenechte se mýlit. V jádru jde o poctivé JRPG ze staré školy s přidanou porcí zajímavých sekundárních mechanismů a herních módů, které se navzájem skvěle doplňují a zabraňují stereotypu nebo nudě. Příběh začne až překvapivě vážně, kdy se americký prezident Roland chystá na mírový summit, jenže během příjezdu dopadne na město atomová bomba (!). Prezident se následně ocitne ve zvířecím království Ding Dong Dell, kde není o moc klidněji: právě probíhá násilný převrat, během kterého myši otrávily kočičího krále a snaží se najít/zabít jediného následníka trůnu, kterým je mladý Evan Pettiwhisker Tildrum.

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

Roland mladého krále zachrání a pomůže mu utéct ze zámku i království do bezpečí za jeho hranicemi. Zároveň se rozhodne, že když selhal ve svém světě, pokusí se zachránit alespoň tento. Následuje dlouhá cesta za vybudováním nového království jménem Evermore, během které Roland slouží jako rádce a ochránce – naučí se bojovat mečem a magií, ale stále u sebe nosí i osobní pistoli ze svého světa. A jak se Evanovo nové království rozrůstá, pomáhá mu Roland v diplomacii se sousedními královstvími i při řízení toho jejich. Nakonec možná dojde i na odvetu zákeřným myším.

Jak se na správné RPG sluší, postupně vám do party přibudou další postavy, ale ústřední dvojice Roland a Evan zůstává klíčovou pro většinu silných momentů a zvratů ve hře.

Tradiční JRPG

Na první pohled se hra až úzkostlivě drží tradic žánru: mezi lokacemi běháte z vysokého nadhledu po zjednodušené světové mapě, k čemuž vám postupně budou pomáhat i rozličná „vozidla“ pro náročnější terén. V lokacích sledujete svoje postavy z pohledu třetí osoby, kromě klíčových pasáží si můžete vybrat, kterou postavu konkrétně ovládáte a vede ostatní. Na světové mapě i v lokacích vidíte nepřátele dlouho dopředu, takže máte možnost se jim vyhnout nebo se na ně připravit – hra vám ukazuje i jejich úroveň, takže můžete poměrně snadno odhadnout svoje šance.

Souboje běží v reálném čase, můžete se při nich volně pohybovat a přepínat mezi třemi bojovníky (ze šesti možných) ve vaší aktuální skupině. Základní tři útoky (rychlý, silný a na dálku) můžete spamovat víceméně neomezeně, ale silnější schopnosti a kouzla mají cooldown, takže zůstal zachován element tahových soubojů – musíte si rozvrhnout svoje akce také podle chování protivníka, který většinou dopředu jasně signalizuje větší útoky. Během postupu hrou samozřejmě sbíráte silnější zbraně a učíte se nové útoky i schopnosti. Příběh má sice nějakých 40 hodin, ale pokud chcete vidět všechny parádní vedlejší questy a porazit skryté tajné bossy, hra vám snadno zabere i sto hodin.

Netradiční JRPG

Klasická šablona je ovšem doplněná hned několika vedlejšími aktivitami a vrstvami, z nichž té hlavní jsem se před vydáním hry nejvíce obával a nakonec se ukázala být pro mě tou nejzábavnější. Jde o budování vlastního království formou zjednodušené budovatelské strategie: k dispozici máte zpočátku malé území, na kterém můžete stavět budovy podle vašich zdrojů a uvážení. Od zpočátku skromného královského hradu přes kovárnu nebo pekárnu až po školu magie a institut vynálezů. Ekonomika ve vašem království „tiká“ podle reálného času, takže dokud jste ve hře, přibývají vám do královské pokladny v pravidelných intervalech zdroje, s jejichž pomocí pak můžete stavět další budovy, vylepšovat ty existující a nakupovat v nich nové vybavení.

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

Péče o vaše království je o to zábavnější, že každého jednoho obyvatele musíte sami najít a přemluvit, aby se rozhodl žít u vás. Můžete mít třeba postavenou pekárnu, ale bez pekaře vám bude k ničemu. Tady přichází ke slovu parádní vedlejší questy, které jsou většinou na deset minut, ale mají vždy zábavnou zápletku a budete v nich pro potenciální nové obyvatele vašeho království plnit všechny možné i nemožné úkoly. Nejdřív je ale musíte během svých dobrodružství ve světě najít. Pohromadě pak budování vašeho království a jeho zalidňování skvěle ladí s příběhem hry a dává vám pocit, že se opravdu stáváte králem se vším všudy – trochu mi to připomnělo Dragon Age Inquisition.

Krásná a poctivá

Kromě budování království jsou ve hře ještě tři další zajímavé aktivity. Aby si Evan zasloužil korunu, musí v jisté fázi projít zkouškami v chrámu. Ty mají podobu puzzle, kdy musíte projít dlaždicemi v místnosti podle určitého pořadí, souvisejícího s legendárním příběhem a obrázky na nich.

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

Musím říct, že tato pasáž mě také hodně bavila a klidně bych podobných puzzlů ve hře uvítal víc. Další aktivitou je sbírání podivných malých zvířátek, které se dělí podle živlů a během boje vám nabízejí kontextové útoky nebo kouzla. Tato zvířátka můžete také levelovat a vylepšovat jako vaše ostatní postavy. No a aby toho nebylo málo, je ve hře ještě real-time strategie, kterou řešíte boje mezi armádami – komplet s vojenskými šiky kolem vaší postavy, obrannými zdmi, katapulty a tak dále. I pro tuto aktivitu budete mít co se učit a vylepšovat.

Ačkoliv hra nabízí spoustu skvělé hratelnosti, tím nejsilnějším dojmem z ní ale nejspíš zůstane úžas nad tím, jak krásně to všechno vypadá a jak dobrotivý je ústřední příběh. Jistě, někdo může namítnout, že je to prostě pohádka, ale pro pamětníky JRPG ze staré školy je zde dostatek klasických odkazů, aby je dokonale dojala. A pro všechny ostatní jde o mimořádně zábavný a půvabný příběh, který vás strhne rychleji, než si myslíte, a rozhodně na něj budete vzpomínat v dobrém.

85 %

85 %

Doposud hodnotilo 43 čtenářů