Zatímco v minulosti měli příznivci ledního hokeje na počítači i herních konzolích omezený výběr v podobě relativně kvalitního NHL od Electronic Arts a více či méně známých a povedených klonů od jiných vývojářů, dnes už mnozí virtuální sportovci s otevřenou náručí očekávají také každý další ročník arkádové NHL Hitz. Její kvality se rok od roku rapidně zvyšují, možná i proto, že původní čistě arkádový styl sice zaujal a pobavil, ale ne na dlouhou dobu.
Vývojáři tedy vyslyšeli přání hráčů a do nejnovějšího ročníku integrovali několik užitečných funkcí, které hře nechávají její osobité kouzlo, akční arkádový nádech a zábavu, ale prodlužují hratelnost. Pojďme se tedy popořadě podívat na to, čím nejnovější ročník NHL Hitz Pro láká příznivce hokeje, kteří si tento sport raději než s hokejkou na ledě vychutnávají s ovladačem v pohovce.
První zásadní změnou, které si všimnete okamžitě po spuštění samotné hry, je fakt, že na ledě se pohybuje pět hráčů, zatímco v předchozím ročníku se mezi mantinely proháněli jen tři hokejisté. S tím souvisí fakt, že si hráče nevybíráte před zápasem, aby odehráli celé utkání, ale máte tři útočené a tři obranné formace, které podle potřeby střídáte (či to Pro větší spád necháváte na automatickém trenérovi, který je v tomto směru překvapivě poměrně inteligentní).
V NHL Hitz 2003 jsem se také stal úchylným na bully-boxu, sportovní disciplíně, ve které jsem porážel všechny své soupeře. V podstatě šlo o to, že zatímco při normálním buly je úkolem získat puk co nejrychlejším sklepnutím do půlkruhu za sebe, v tomto případě dostal protivník ránu pěstí a než se vzpamatoval, s pukem jsem pohodlně odbruslil do bezpečné vzdálenosti, ideálně před branku soupeře. Bohužel, tento ročník již podobnou fintičku neumožňuje, alespoň se mi na ni nepodařilo přijít.
Razantního přepracování se dále dočkal systém soubojů a adrenalinu (nabuzenosti). Tu dříve znázorňoval nejprve blesk (v duchu hesla – ožili, jakoby do nich uhodil blesk) a poté plamen, nyní v hráčích po úderu blesku zaplane nadšení, ale po ledě se pohybují znázorněni úplně normálně a ohnivě je znázorněna pouze tvrdá střela. Vypadá to mnohem realističtěji, na druhou stranu ve chvíli, kdy má tým adrenalin na maximu, je při vyšší obtížnosti téměř nemožné ubránit branku, natož ji vstřelit.
Na maximum vyburcovaní hráči rychleji bruslí, mají tvrdší a přesnější střely a vyvíjejí mnohem větší tlak. Umělá inteligence jako by hře nařizovala, že takto nabuzený tým musí vstřelit branku za každou cenu. Podivná je také cesta, jak k podobnému stádiu dospět – zatímco dříve šlo o jednoduchý vzorec obdržených a vstřelených branek, se kterým si programátoři příliš hlavu nelámali a podle toho to také vypadalo, tentokrát se s tím neprogramovali vůbec, neboť k maximální nabuzenosti je potřeba jen vyhrát pěstní souboj. Jiným způsobem se mi „hromů a blesků“ na hřišti docílit nepodařilo.
Subjektivně důležité prvky jsme už probrali a teď se telegraficky koukněme na další změny a vůbec funkce NHL Hitz Pro. Oblíbené narážečky u mantinelu končící prohozením hráče ochranným plexisklem zůstávají, naopak trapné góly vstřelené brankářem přes celé kluziště autoři zakázali. I v novém ročníku je možno zvolit libovolné kluziště a hrát na zamrzlém rybníku, v cirkusové aréně či v parku.
Mezi herními mody se objevily také nové užitečné funkce. Mimo jiné si můžete vytvořit svůj vlastní tým, který poté v soutěži zdokonaluje na základě dosažených výsledků své schopnosti. Pokud se vám náhodou bude zdát, že příliš často prohráváte, můžete změnit obtížnost (tzn. protivníci budou hloupější a brankář bude pouštět více kurióznějších branek), nebo si trošičku zvýhodnit svůj tým (to lze snadno udělat před každou hrou jednorázově). Otázky z hokejové terminologie známé z loňského ročníku tentokrát nahradily úkoly jiného charakteru – hra vám na začátku řekne, že získáte extra bonus (v podobě statusu hrdiny či zlepšení vlastností týmu), jestliže kupříkladu vstřelíte určitý počet branek s vybraným hráčem, nebo pokud v zápase nedostanete více než dva góly, atp.
Možná to mělo být v úvodu, ale když tak začíná většina recenzí, vyjdeme ze stereotypu a zmíníme se na závěr… o tom, že autoři si obstarali licenci od NHL, takže hra obsahuje reálná jména hráčů, reálné týmy hrající nejvyšší hokejovou soutěž i soupisky. Pohyby hráčů či jejich tváře sice nejsou vypiplané k dokonalosti jako v NHL 2004, ale čas, který vývojáři ušetřili těmito featurkami, investovali do zvýšení hratelnosti v arkádovém módu i přiblížení realističnosti Pro ty, které nebaví rychlý adrenalinovaný hokej od branky k brance – a mně osobně se tento styl líbí mnohem víc. NHL Hitz Pro je bezesporu nejzábavnější hokej Pro PlayStation 2 a herní konzole, na kterých se objeví a nekonečné hodiny strávené s ovladačem v pohovce u této hry určitě nebudou promarněným časem.
NHL Hitz Pro | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|