RECENZE: Nex Machina je chutná porce pro milovníky arkádových řežeb

Nex Machina: Death Machine
Platforma: PC, PlayStation 4
Výrobce:
Housemarque
- Skvělá hratelnost ze staré školy
- Parádní grafika ve 4K s HDR při 60 FPS
- Procvičí vaši hbitost a reflexy
- Hodně povedený soundtrack
- Zábavná offline kooperace ve dvou
- Chtělo by to víc úrovní
- Chybí on-line multiplayer
Výborná řežba s hratelností ze staré školy a ohromující moderní grafikou. Ratatata, bumbumbum, prostě si to zahrajte. Je to vážně dobré.
Lidstvo sestavilo myslící a bojující roboty, kteří nám nakopali zadky a téměř nás vyhladili. Téměř. Jako jeden z posledních přeživších, nebo tak něco, se vydáváte na cestu za záchranou lidstva.
Příběh je kulisou, která ospravedlňuje ve hře viděná jatka. Tolik šroubků, matiček a plechů rozstřílených na kusy jste už dlouho neviděli. Jenže roboti si to zaslouží. A vás svrbí prst na spoušti. I když ne tak docela, jelikož pálíte pravou analogovou páčkou.
Nex Machina je založena na absolutní přístupnosti, pochopitelnosti a jednoduchosti. Zde žádné propracované strategie vymýšlet nemusíte, jde pouze o hbitost a reflexy. Hra využívá pouze dvě analogové páčky (pro pohyb a palbu) a tlačítka L2 pro úskok za pomocí trysek a R2 jako útok alternativní zbraní.
Finští arkádoví jezdci z minulosti i budoucnostiFinské vývojářské studio Housemarque si zaslouží náš respekt. I přes svůj nezávislý status nás v posledních letech zásobuje arkádovými hity, které v sobě vždy skloubí vtahující hratelnost ze staré školy a moderní technologie. Housemarque stojí za uznávanou střílečkou s raketou Resogun, která stejně jako aktuální Nex Machina: Death Machine používá herní engine a voxelovou technologii, díky které vidíme na obrazovce tolik rozpadajících se kostek bez jediného viditelného zpomalení. Housemarque toho mají na svědomí ale mnohem více, jelikož programují videohry již od dob Amigy. Mezi jejich poslední největší úspěchy patří dvě izometrické akce – zombie řežba Dead Nation a likvidace mimozemšťanů v Alienation. Obě tyto hry se stejně jako Nex Machina: Death Machine zaměřují na využívání obou analogových páček. |
Jde o nekomplikovanou akci, která nepotřebuje hodinový tutoriál, jelikož její principy a mechanismy pochopíte během několika pár minut. Zničit musíte všechny plecháče a zachránit co nejvíc lidí. Ve hře projdete pěti vizuálně rozdílnými světy, které jsou rozděleny na 15 levelů. Pokud čekáte herní rozmanitost, spíše vás zklameme. Nazvali bychom to totiž spíše pěti levely rozdělenými na 15 částí.
Upřímně, tuto arkádovku lze dohrát v pohodě za hodinu a půl. Sice si můžete projít všechny levely samostatně, nebo v arkádovém režimu při různých podmínkách, ale ve skutečnosti toho hra více nenabízí. Pět světů a šmytec. Rozhodně jich mohlo být víc. Jenže i z toho mála, co dostanete, můžete vytěžit hodně.
Hra je totiž dost těžká, takže vás zpočátku vybízí k hraní na nejjednodušší obtížnost. Abyste se naučili uhýbat laserům tryskami na zádech, rychle zachraňovat nebohé lidi roztroušené v levelech atd. Hra je poctou legendární arkádové řežbě Robotron 2084. Ostatně se na ní podílel i herní designér Eugene Jarvis, který stojí za inspirací.
Tvůrci si na nás připravili i několik nástrah. Jde o nenadálé změny kamery, honičku s balvanem v zádech ve stylu Tomb Raidera a Indiana Jonese a hlavně bossy. V každém levelu vás čeká na konci obří monstrum, jehož poražení vyžaduje pořádnou porci trpělivosti, obezřetnosti a hbitosti. Bossové jsou monstrózní, ať už půjde o opičího Yeti Konga nebo Enforcera Prime, který ze všeho nejvíc připomíná Transformera. A to nejenom názvem.
K likvidaci robotů všech tvarů a velikostí vám pomohou i power-upy a dodatečný arzenál. Palbu můžete znásobit, rozšířit její palebné pole i získat sekundární zbraně. Mezi nimi naleznete detonátor, který vysílá obří bombu vstříc davům nepřátel i meč, kterým zblízka otevřete roboty jako konzervy. Nex Machina: Death Machine je nehorázná řežba, které jsme se po dobu několika dnů nemohli nabažit. Finové prostě vědí, co dělají.
I když je hratelnost prastará a pro někoho předpotopní, a i když ji považujeme za poctu staré škole, vizuální podoba je jen a jen moderní. Grafika je naprosto bombastická. Oceníte u ní neonovou barevnost, která správně připomíná retro budoucnost, která jde při neuvěřitelném množství objektů na obrazovce ruku v ruce s neuvěřitelnou plynulostí hry. Nex Machina: Death Machine běží v 4K rozlišení stabilně v 60 snímcích za vteřinu a při ultrarychlé hratelnosti je to znát. Navíc hra podporuje HDR.
Před vizuální stránkou hry smekáme. A před hudební taktéž. Muzika je tak bombastická, že to snad není možné. Založená na klávesových synťácích v sobě kombinuje herní i filmovou hudbu 80. let a přináší líbivé i vtahující melodie reflektující napínavé dění na obrazovce. Stojí za ní ostatně mistr oboru Ari Pulkkinen.
Člověk si říká, co je vlastně slabinou hry. Málo levelů již bylo zmíněno. Neduhy se táhnou s multiplayerem. Ten je na první pohled skvělý a ještě lepší než hra jednoho hráče, ale přítomný je pouze v offline podobě. On-line citelně chybí, ale to není vše. Multiplayeru je věnován vlastní režim, což je fajn, ale znamená to, že se do rozehrané hry jednoho hráče nelze v průběhu připojit. Škoda. Ale dost bylo prskání, tahle hra je pecka. Stará škola se potkala s novou a stojí to za to!
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 11 čtenářů
Zemřela herečka Annie Werschingová, královna Borgů i Tess z The Last of Us
V pouhých pětačtyřiceti letech zemřela americká herečka Annie Werschingová. Televizní diváci ji znali jako agentku...
Nejdražší hra na Steamu stojí 46 tisíc korun. Mám na to právo, tvrdí autor
Na Steamu vyšla nezávislá hra The Hidden and Unknown, která se prodává za bezmála dva tisíce dolarů, tedy přes čtyřicet...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Už i pohlazení kočky vadí. Hra ze světa Harryho Pottera dále vzbuzuje emoce
Chystaná hra ze světa Harryho Pottera budí spoustu emocí, a to ještě ani nevyšla. Nejnověji se ke kritice autorů přidal...
Filmaři vysvětlují, proč změnili zásadní věci v seriálu The Last of Us
HBO už odvysílalo tři díly seriálu The Last of Us a každý z nich byl lepší než ten předchozí. Nadšeni jsou kritikové,...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Jak by vypadal legendární Wolfenstein, kdyby vyšel o třináct let dřív?
Legendární Wolfenstein 3D v roce 1992 v podstatě založil žánr stříleček z vlastního pohledu. Tehdejší hardware ždímal...
RECENZE: Staňte se drsným bijcem, King of Fighters XV myslí i na nováčky
Značka King of Fighters se vrací po šesti letech. Je přístupná začátečníkům, zklamáni ovšem nebudou ani experti na...
RECENZE: Tiny Tina’s Wonderlands ukazují špičkové spojení fantasy a sci-fi
Spin-off k sérii Borderlands nepřekvapí herními mechanismy, ale fantasy kabátek mu náramně sluší. A hlavně: je to...
RECENZE: Virtuální realita potřebuje více her, jako je Hubris
Není to každý den, aby pro virtuální realitu vyšla hra srovnatelná s vysokorozpočtovými mainstreamovými hity. Trh je...
RECENZE: Call of Duty: Modern Warfare II je epická jízda ve filmovém stylu
Staří známí i nováčci, teroristé nebo drogové kartely, nejen to si užijete v novém přírůstku do dlouholeté série Call...