Nenápadná hra The Ball je překvapením roku

aktualizováno 
Autoři dokazují, že lze hrát velké divadlo i s malým rozpočtem. Za šest hodin je sice po všem, ale celou dobu se skvěle bavíte. Navíc se hra neprodává za plnou cenu.
90

The Ball

Platforma: PC
Výrobce: Teotl Studios

  • absence stereotypu
  • originalita
  • variace hádanek
  • survival mód
  • neobsahuje hru více hráčů
  • herní doba jen 6 hodin

Hra, která originálně kombinuje 3D akci s logickými hádankami.

Herní karta

Vžijete se do role archeologa, který se propadne do tajemné jeskyně skrývající ruiny prastaré civilizace. Stačí chvíle a v rukou třímáte speciální zařízení, s jehož pomocí lze ovládat nevídaný artefakt: obrovitou kouli. Bez té byste dlouho v nehostinném prostředí nepřežili. Během dobrodružství totiž čelíte nespočtu rozličných nástrah, pastí i monster.

Vlídná obtížnost
"Je to akce z pohledu první osoby i logická hra pro jednoho hráče. Tvoří ji 15 % prozkoumávání, 60 % hádanek a 25 % boje," popisují titul jeho tvůrci.

Hádanky jasně cílí na běžné hráče. Trocha přemýšlení je sice potřeba, ale nezapotíte se u něj. Obtížnost je nastavená tak, aby hráče nefrustrovala a zároveň představovala příjemnou výzvou. The Ball nabízí osm úrovní, složitost hádanek i počet nepřátel se s každým kolem lineárně zvyšují.

The Ball

Nápaditá hratelnost
Puzzlů je ve hře veliká řada a příliš se neopakují. Jejich základním principem jsou dvě tlačítka: červená a modrá. Některá fungují, jen když se na nich vyskytuje hráč či koule, jiné stačí aktivovat jen jednou.

Samotný úvod je přímočarý, brzy ho střídají komplikovanější pasáže. Postup v nich není většinou patrný na první pohled. Klíčem mnohdy bývá různá interakce s prostředím, kupříkladu posouvání kvádrů, taktické umisťování koule pro přístup k vyvýšeným plošinám či využívání ohně k zapálení některých objektů.

Nápomocné prostředí
V několika pasážích řešíte hádanky i bez koule. Děje se tak za neustálého pronásledování nepřáteli, které před vyproštěním koule nelze zabít. Jednou z fint vývojářů je i oddělení hráče od artefaktu. Kouli navádíte například při sledování různých kanalizačních mříží či vedete po tyčích vysoko nad vámi.

Autoři pracují s prostředím vskutku mistrovsky. Jednou dosáhnete nepřístupných míst napuštěním vody, jindy obrovského protivníka zabijete vyvedením elektrického výboje do nádrže. Množství triků, které slouží k řešení různých situací, je obdivuhodné.

The Ball

Zmiňme zejména chrám, ve kterém je vaše koule opatřena gravitačním polem, s jehož pomocí překonáváte různé překážky. Gravitační pole vám umožní téměř létat a to je nadmíru zábavné.

Rozličné rady
Titul nabízí při potížích nápovědu a to dvojího. První jako nenápadné značky, které pozorné hráče nasměrují ke správnému řešení. Druhá vyvolá text, který často vysvětlí postup lokací. Osobně jsem ji využil jen několikrát, kazí požitek ze hry.

Inspirace v minulosti
Ve hře je, kromě hrstky bossů, pouze několik typů nepřátel a příběhový mód akcí rozhodně nepřekypuje. Po vizuální stránce se hra hrdě hlásí ke klasikám. Po zabitých monstrech zůstávají potoky krve a rozporcovaná těla.

Záměr odkazovat na legendární tituly potvrzuje i hlavní vývojář Sjoerd De Jong: "Rozhodně jsem se snažil zachytit atmosféru podobnou řadě her z konce devadesátých let, kupříkladu Unrealu či Quake." Je to znát.

The Ball

Ostřílení hráči proto zažijí nejeden pocit vizuálního déja vu. S inovativní hratelností funguje takový přístup perfektně a pohled na The Ball je potěšením. Nemusí se stydět ani ve společnosti titulů s vysokým rozpočtem.

Co se (ne)povedlo
Speciální pochvalu zaslouží programování koule, jemuž vděčí artefakt za inteligentní navigaci prostředím. Hráč si může kouli přitahovat za pomoci zbraně a ta si často dokáže najít cestu (na menší vzdálenosti). Chválíme také rozmístění oživovacích pozic, díky kterým opakujete v případě smrti většinou jen poslední místnost. Titul se nesnaží uměle nastavovat herní dobu a čas s ním strávený si užijete.

Drobnou výtku posíláme směrem ke speciálním tlačítkům, která ovlivňují prostředí a lze je aktivovat pouze za pomoci zbraně. Někdy je musíte uhodit i několikrát, aby se dostavil kýžený efekt. Občas kazí dojem i na první pohled přístupná místa, ke kterým se ale nedostanete kvůli neviditelné zdi.

The Ball

Problematické jsou i špatně namapované smrtící lokace. Ostny v některých jámách zabíjejí už na okraji pevné plošiny. Jednou jsem se také zasekl na místě, z něhož šlo uniknout pouze nahráním poslední uložené pozice. Nepříjemností ale není moc a pozitivní zážitky je obratem přebijí.

Opakovatelnost titulu
Po dohrání nemá smysl hru hrát několik dalších let. Hlavní podíl na hrací době nese prvotní řešení hádanek, které můžete během chvilky zreprodukovat a příští průchod tak zabere jen zlomek času.

Malou náplastí může být dodatečný mód, ve kterém bojujete o přežití. Musíte v něm několik kol odolávat náporům monster, ktera odrážíte pomocí koule a řady pastí. Dokončení všech čtyř map zabere zhruba hodinu až dvě a na jejich splnění se váže jeden ze sedmnácti úspěchů (achievement).

The Ball

Vyzyvatel Portalu?
Hru lze bez ostychu označit, i přes drobné nedostatky, za výjimečný počin srovnatelný s vysoce hodnoceným Portalem. Příběhová část nabízí přibližně šest hodin velice solidní zábavy za sympatickou cenu. Krabicovou verzi titulu sice české obchody momentálně neprodávají, nicméně hru nabízí například digitální distribuce Steam přibližně za 450 korun.

Výsledný dojem z The Ball je nečekaně pozitivní. Hra sice obsahuje zcela zbytečnou příběhovou složku, je jí však minimum a nijak zásadně neobtěžuje. Je to jeden z nejlepších titulů, které jsme letos hráli. V příběhové části nehrozí stereotyp a zůstávají pozitivní dojmy. Doporučuje devět koulí z deseti.

Autor:

Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 patří mezi nejočekávanější hry současnosti. Kutí ho tvůrci Zaklínače a opět půjde o hru na hrdiny v otevřeném světě. Ukázka za zavřenými dveřmi na E3 2018 nás nadchla, letošní pak potvrdila, že je zaděláno na hit. Rozruch vzbudil také herec Keanu Reeves, jenž na tiskovce Microsotu odhalil datum vydání. Pro největší fandy je pak určena sběratelská edice za několik tisíc. Hra bude opatřena českými titulky.

Hodnocení hry

Redakce

90 %

Čtenáři

70 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 344 čtenářů

Témata: Steam

Nejčtenější

Hořící zombie dítě mu ukončilo rekord, ale nastartovalo kariéru

Streamer Philza

Britský streamer Phil „Philza“ Watson drží rekord za nejvíce času stráveného na jeden život v hardcore módu hry...

Čínské kopie her už vadí i samotným Číňanům

Naštvaní čínští hráči protestují proti hře Genshin Impact

Že se v Číně bez skrupulí kopírují západní herní hity už asi nikoho nepřekvapí. Oznámení nové hry Genshin Impact však...

Lidé vzpomínají na obaly od 3D karet minulé dekády. Jsou k smíchu i pláči

Retro obal od 3D grafického akcelerátoru

Estetika nikdy nebyla silnou stránkou videoherní kultury, své pomyslné dno však už má snad naštěstí za sebou. Nic...

Samuraj, viking nebo husita? Osm možných scénářů dalších Assassin’s Creed

Assassin's Creed

Studnice nápadů pro další hry Assassin’s Creed sice není příliš plná, ale zároveň je stále mnoho cest, kterými se hra...

Nepropásněte hru zdarma. Skvělý Mutant Year Zero není ani rok starý

Mutant Year Zero: Road to Eden

Obchod Epic Store rozdává tento týden opět parádní kousky. Kromě povedené tahové strategie Mutant Year Zero je to i...

Další z rubriky

RECENZE: F1 2013 jsou parádní formule, ale doplácejí na roční vydávání

F1 2013

Nejenže je to jediná hra s oficiální licenci F1, ale navíc je opravdu dobrá. Jenže když vychází každý rok, je těžké to...

Filmová adaptace Warcraftu je splněným snem. Recenze očima hráče

Warcraft - hra vs. film

Pokud existuje černá magie, snímek Warcraft v boji s ní zvítězil. Podařilo se mu totiž prolomit pomyslné prokletí filmů...

RECENZE: Legenda z roku 1984 nepokračuje. Moderní Karateka je odpad

Karateka

Původní Karateku naprogramoval v roce 1984 student univerzity Yale Jordan Mechner, který později přivedl na svět herní...

OVĚŘENO: Mozek miminka ovlivní těhotenství a první hodina po porodu
OVĚŘENO: Mozek miminka ovlivní těhotenství a první hodina po porodu

Podle lékařky Markéty Kellner, která zkoumá lidský mozek, jsou těhotenství a první okamžiky po porodu zásadními v jeho fungování do budoucna. Co ovlivňují a jak?

Najdete na iDNES.cz