Čtvrtek 3. prosince 2020, svátek má Svatoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 3. prosince 2020 Svatoslav

Motorstorm: Pacific Rift – tropická bouře (většinou) na čtyřech kolech

  0:01
Závody na okruzích jsou pro děcka, pořádní chlapi se pozabíjejí v pořádném terénu.
90

MotorStorm: Pacific Rift

Platforma: PlayStation 3
Výrobce: Evolution Studios

  • Několik prostředí
  • Značně variabilní tratě
  • Posílené vlastnosti vozidel
  • Vyváženost jednotlivých typů vozů
  • Monster Trucky
  • Jízda povětšinou fakt „brutal“
  • Vždy vidíte, že se daný závod dá zvládnout
  • Nudná jízda mezi checkpointy
  • Ne úplně doladěné kolize
  • Soupeři občas škodí nehledě na ztráty

Luxusní pokračování s příjemnější hratelností a o poznání více „brutal“ prožitkem.

Herní karta

Motorstorm: Pacific Rift

Motorstorm: Pacific RiftBez závodních her si videoherní průmysl snad již ani nedokážeme představit. Jedná se o jeden ze základních žánrových kamenů herního světa, který se na našich obrazovkýách objevuje již desítky let. Přesto se stále čas od času objevují nové hry, které celý žánr dokáží posunout ještě o kus dál. Jedním z takových případů bylo vydání prvního Motorstormu, jenž byl jednou z nejžádanějších her při startu prodeje konzole Playstation 3. Tedy ne že bychom předtím závody v terénu neznali, ale takové maso, jaké dokázal rozpoutat Motorstorm, to tu před tím ještě rozhodně nebylo.

Monster Truck je zcela jasný král celého ostrova.

A druhý díl jde ještě o něco dál. V principu je pochopitelně značně podobný dílu prvnímu, ale navíc jsou jednak zdejší lokace pestřejší a nezávodí se již jen mezi skalami v poušti, jednak byly odladěny některé mušky z minula, ale v prvé řadě je Motorstorm: Pacific Riftzdejší závodění, ač se to zdá téměř nemožné, ještě větší masakr než posledně.

Tentokrát se podíváme na roztomilý ostrůvek vulkanického původu kdesi v Pacifiku, z čehož plyne, že paleta zdejších prostředí je dost slušně pestrá. Budeme se prodírat hustou džunglí kousek od pobřeží, nějaké ty trosky po nás zůstanou i ve výše položených listnatých lesích a olejové skvrny zanecháme i v sopečných/lávových oblastech, ať už těch relativně chladnějších a pouze výhružně kouřících nebo v těch nekompromisně žhavých.

Víceméně podle těchto oblastí je vlastně jediný singleplayerový mód rozdělen na čtyři zóny podle přírodních živlů – voda, vzduch, oheň a země. Stejně jako v prvním dílu se i zde, včetně názvu režimu, jedná o festival jakýchsi řekněme závodnch hipíků a jiných pomatenců, a stejně jako posledně tedy musíte pro každý závod mít vstupenku.

Motorstorm: Pacific RiftCelkem na vás čeká zhruba stovka závodů rozdělených do čtyř zón a v rámci každé ještě do osmi úrovní podle obtížnosti. Abyste si zajistili vstup do závodů vyšší úrovně, musíte nasbírat dostatek bodů v závodech předchozích, takže vcelku jednoduchý klasický princip. Dobré je, že pro úspěšné splnění závodu stačí dojet i na třetím místě, a principiálně tak není potřeba vyhrávat. V praxi se ale bez vítězství neobejdete, protože až překonáte prvních pár úrovní, kde si vytvoříte pohodlný bodový náskok, bude potřeba pro odemknutí dalších levelů získat 1200 bodů. A každá úroveň má 12 závodů. A za vítězství je 100 bodů. Takže jen tak s prstem v nose se na konec hry nedostanete.

Motorstorm: Pacific RiftV rámci singleplayerového Festivalu se objevuje několik druhů závodů, přičemž povětšinou tedy naštěstí závodíte přímo s hordou až patnácti soupeřů. Nejhorším typem závodů je takzvaný Speed, což není nic jiného než jízda mezi chackpointy. V rohu obrazovky se vám odečítá čas a projetím každého kontrolního bodu vám na konto pár sekund přibude. Zpočátku jsou přírůstky vyšší, postupně se ale snižují, takže o napětí je postaráno až do konce. Problém je ale ten, že ve srovnání se závody proti agresivním soupeřům je režim Speed v podstatě hodně nudný.

V zásadě jde totiž o to, naučit se trať zpaměti a pak ji projet pokud možno bez chyb (o což tedyt jde vlastně v celé hře). Ani jedno samozřejmě není nijak jednoduché, zvláště když už 35 checkpointů je docela slušná porce, přičemž dále ve hře není jejich finálním počtem ani šedesátka. Ale nemá to zkráta takový náboj jako ostatní typy závodů. Na letošním PlayStation Day v Londýně tvůrci hry tvrdili, že jejich cílem je, aby tato hra byla co nejvíce „brutal“, ale Speed tedy „brutal“ rozhodně není. Motorstorm: Pacific RiftOstatní módy pak ale již naštěstí ano.

Nejvděčnějším typem závodu je asi – ehm – závod. Zkrátka jedete od startu do cíle a snažíte se dojet co nejlépe. Vedle toho tu pak máme ještě Eliminator, jehož název asi taky hovoří dost jasně – každých několik sekund odpadne ze startovního pole ten, kdo je aktuálně posledí.

Klasické závody ale bývají ještě zpestřeny dvěma podmínkami. Buďto se musíte umístit a zároveň se vejít do stanoveného času a nebo – a to je ta ještě napínavější varianta – nesmíte v daném závodě překročit stanovený počet fatálních karambolů. A nevysekat se více než dvakrát, to není ani na té nejjednodušší trati kdovíjaká brnkačka. Naštěstí je ale většinou limit velkorysejší. Jednou z hlavních deviz hry je ale skutečnost, že prakticky nikdy nemáte dojem, že by se něco nedalo zajet. V šestém levelu už sice přituhuje docela dost, ale i tady je zkrátka vždy vidět, že se daný závod dá dojet i na zlato.

Motorstorm: Pacific RiftA to dokonce v jakémkoliv dopravním prostředku. Stejně jako vloni je zde pestrá škála motorizovaných samohybů počínaje motorkami a čtyřkolkami a konče náklaďáky a Monster Trucky, žhavou to novinkou druhého dílu. Nutno říci, že velmi vítanou, protože Monster Truck, to je zcela jasný král celého ostrova. Nedělá mu problém žádný povrch, motorek a bugin si pod svými koly prakticky nevšímá a díky své hmotnosti se dokáže přetlačovat i s náklaďáky.

V Pacific Rift zkrátka nevíte dne ani hodiny.

Je to tedy vpravdě univerzální stroj, ale samozřejmě si žádá schopného pilota. Na velmi úzkých římsách či v úzkých koridorech to chce mít pořádně zažité jeho ovládání, ale i tam se s ním dá projíždět dost rychle a dokonce i s boostem. Nepůjde vám to ale hned. Nejlépe se cítí ve středně úzkých prostorech, kde to může slušně rozpálit a zároveň to nikdy nemá daleko k naivním soupeřům, kteří se ho snaží Motorstorm: Pacific Riftpředjet v čemkoliv menším než v náklaďáku. Na druhou stranu mu ale ostatní dokáží taky docela zatopit, přestože tedy z toho nemají žádný užitek. Pokud totiž s Monster Truckem nějak nešikovně či nesprávnou rychlostí najedete na nějaké menší vozítko kdesi před vámi, dokáže vás to převrátit.

Stranou ale nezůstávají ani ostatní kategorie. Asi nejuniverzálnější nám připadá kategorie Rally Car, což jsou nejrychlejší auta ve hře, akorát nezvládají tak dobře jako ostatní terénní nerovnosti. Dobrý univerzál je i Racing Truck, klasická bugina už je na náš vkus trochu moc křehká. Mimochodem, vlastnosti všech modelů byly oproti prvnímu dílu posíleny, takže náklaďáky jsou opravdu respekt budícími majestáty, Mudplugger je v blátě skutečně nedostižný a motorky a čtyřkolky jsou sice rychlé a svižné, ale prakricky jakýkoliv kontakt se soupeřem znamená drsnou bouračku.

Zároveň ale, jak již bylo naznačeno, jsou všechny modely dost vyvážené, takže když Motorstorm: Pacific Riftpřed závodem dostanete na výběr z několika typů vozidel, máte zhruba stejnou šanci na vítězství, ať už si vyberete cokoliv. Záleží tedy spíše na vašich osobních preferencích než na tom, že by některý typ byl lepší než jiný.

Motorky jsou ještě křehčí než v prvním dílu, nicméně podle slov autorů to byl jasný záměr, který se nám zprvu zdál poněkud nešťastný, ale po delším hraní ho nelze neocenit. Jízda na motorkách je tak skutečně infarktovým zážitkem, kdy se ve vysokých rychlostech snažíte nejen vnímat trať, ale ještě dávat pozor, abyste se k nějakému většímu vozu nepřiblížili ideálně ne více než na dva metry.

Jako škodolibost, ale zároveň jako obrovská výzva, jaká se neodmítá, pak působí Eliminator někde v šestém levelu, v němž máte na výběr pouze motorku, ale v závodě proti vám stojí samé náklaďáky a Monster Trucky. A jen aby nedošlo k nedorozumění – je to fakt skvělý závod i přesto (právě proto), že po startu jen stěží Motorstorm: Pacific Riftujedete více než sto metrů, aniž byste zhynuli pod koly některého cvalíka. Zhruba tak nějak si lze představit hodně povedenou závodní verzi Shadow of the Colossus. Jinými slovy, tohle je skutečně onen zmiňovaný „brutal“, navíc posílený skutečností, že se jedná o Eliminator, kde se všichni chtějí skutečně eliminovat a ne si vyrazit na projížďku.

Velice dobře působí i tratě. Pokud jsme dobře počítali, tak by jich zde mělo být 16, což rozhodně není kdovíjak mnoho, ale plně to vynahrazuje jejich variabilita. Nejde ani tak o to, že se zvýšil počet tras, kudy se dá jezdit, ale i v rámci každé trasy jsou ještě další možnosti. Základní schéma řekněme typizované tratě je stejné jako posledně – dole bývá bláto a voda (v závislosti na místě a stroji můžete svoji káru i utopit), případně tedy samozřejmě i tvrdé povrchy a výše položenými trasami plnými skoků a úzkých říms se vydávají zase lehčí stroje, které získávají právě dlouhými skoky.

Motorstorm: Pacific RiftJenomže i v rámci jedné trasy bývá dále na výběr. Ať už z dalšího větvení nebo jen mezi zdánlivě nepatrnými detaily jako jsou třeba dva skokánky. Zdá se úplně jedno, který zvolíte, ve skutečnosti je ale pro vaši mašinu jeden nebo druhý výhodnější. Do úvahy je potřeba vzít i vodní toky a vodopády – ty první sice zpomalují a ty druhé naoko jen vykouzlí efekt vody stékající po hledí vaší helmy, ale ve skutečnosti i chladí váš motor, čímž pádem klesá ukazatel boostu, a tak můžete boostovat více.

Žít jako kaskadér
V Pacific Rift vlastně žijete spíše jako kamikaze. Kamikaze, který si říkal Hurikán. Z prvního dílu známou věcí je, že když držíte tlačítko s boostem příliš dlouho, přehřeje se vám motor a vaše auto vybouchne. Ve skutečnosti ale i takovýto výbuch může být ku prospěchu celé věci. Když totiž útočíte na vítězství, cíl je na dohled, soupeř před vámi a boost nepříjemně přežhavený, není ještě nic ztraceno. Chce si to vyčíhnout ten správný okamžik, kdy to naboostujete až přes limit a bouchnete. A pokud vybuchnete ve správném místě a ve správný čas, může se vám podařit zvítězit tak, že nějaký váš střep předletí soupeře a protne cílovou čáru o kousek dříve než jeho auto. Hra dokonce takováto vítěztví vede i ve statistikách a dostanete za ně i Trofej.

Motorstorm: Pacific RiftKaždý takovýto detail má zejména v pozdějších fázích hry vliv na výsledek – je lepší jet kratší trasou nebo si trať natáhnout s tím, že díky ochlazení a následnému delšímu boostu bude výsledný čas rychlejší? Zkrátka to není jen o tom vědět, že máte Mudpluggera, takže asi bude nejlepší jet po blátě.

I přes tyto „propočty“ ale do hry vstupuje nemalou měrou i náhoda. Nikdy zkrátka nevíte, kdy do vás kdo strčí, kdy vaše auto dostane neočekávaný kopanec od terénu, který ho hodí do ne zrovna příhodného směru, a už vůbec nikdy netušíte, kdy vám na hlavě přistane Monster Truck. Nezřídka se tak z prvního místa propadnete v poslední zatáčce kdovíkam a nezřídka vás kousek před cílem nakopne šutr v místě, kudy jste projeli už x-krát, zrovna tak, že napálíte do nejbližšího stromu.

Ale ono to vlastně vůbec nevadí. Sice moc netušíme, jak je to možné, ale je to zkrátka tak. Vysvětlujeme si to tedy tím, co bylo napsáno již výše – nikdy nemáte Motorstorm: Pacific Riftpocit, že se něco nedá zvládnout. Takže i když se z prvního vyválíte v poslední zatáčce, tak zkrátka víte, že tento závod se vyhrát dá a že ho tedy holt vyhrajete jindy. Ačkoliv tedy náhoda úřaduje zkušeně, nikdy nevyhráváte náhodně způsobem, který by se vám již nemusel podařit zpakovat. K vítězství je potřeba v prvé řadě precizní výkon a teprve pak až ono příslovečné štěstíčko.

K vynikajícímu dojmu ze hry pak přispívá i povedená grafika, která je na hony vzdálena té hrůze z letošního PlayStation Day a vlastně i demu z letošní Games Convention. Již v prvním dílu jsme měli tendence si při hraní stírat bláto z brýlí, ale tentokrát je tento efekt ještě povedenější. Pozadu nezůstává ani řízný rokec ani burácení motorů a přinejmenším vizuální pestrost zvyšuje fakt, že se zde na stejných tratích jezdí i za různého počasí nebo denní doby (ani jedno se nemění v průběhu závodu).

Pochopitelně se ale najdou i nějaké ty chyby. V prvé řadě se jedná o některé podivné Motorstorm: Pacific Riftkolize. V průvodních materiálech k review verzi se sice píše, že v této verzi mohou být některé kolize divné, ale některé jsou divné až moc. Tipujeme, že se v onom letáku hovořilo o tom, že se občas rozmáznete třeba o dvě na zemi ležící volně pohozené fošny, ale i když přistoupíme na fakt, že to bude v plné verzi odstraněno, stále tu máme menší problém.

Hra totiž neměří vždy stejně. Někdy tak dokážete vcelku v klidu přestát i pořádnou šlupku do vzrostlejší skalky, ale jindy do ní jen ťuknete a jste na maděru. Ony zmíněné „divné“ kolize by se ve hře daly spočítat snad i na prstech, ale problémy s těmi „nedivnými“ jsou rozsáhlejšího charakteru a nemyslíme si, že by se je podařilo odstranit.

Ale i kdyby ve hře zůstalo obojí, tak je to pořád dost v pohodě, protože se nejedná o nic častého. A „nejhorší“ na tom je, že to je ve výsledku vlastně úplně jedno. Pokud se rozmlátíte o dřevěnou bedýnku, tak se sice už nedozvíte, jestli by vás v nejbližší Motorstorm: Pacific Riftzatáčce rozšrotoval náklaďák, ale ta možnost tady je vždycky. V Pacific Rift zkrátka takříkajíc nevíte dne ani hodiny a jedna bouračka sama o sobě nic moc neřeší. Tedy pokud k ní nedojde kousek před koncem závodu.

Více tak naštve spíše chování soupeřů. Pochopitelně neočekáváme, že nám zrovna tady bude někdo dávat přednost, protože jsme si už přece řekli, že tahle hra je „brutal“, ale občas se soupeři chovají jako pitomci. Člověk by ještě pochopil, že ho ten mamlas vepředu zcela záměrně blokuje, ostatně bojuje se o každé místo, stejně jako chápeme a vlastně i oceňujeme snahu protivníků vám vrátit i sebemenší šťouchanec přinejmenšít pětinásobně, ale místy dělají naprosté nesmysly.

Sem tam se totiž někdo rozhodne, že vás nejen nepustí před sebe, ale ještě vás shodí ze srázu nebo zlikviduje nějak jinak. Takže vás třeba tlačí pořád někam do háje, přestože si tím sám nepomůže vůbec nic. Sice vás sejme, ale mezitím ho Motorstorm: Pacific Riftpředjede pět jiných soupeřů. Občas to tak vypadá, jako by si počítačem řízení oponenti zapamatovali pouze to „brutal“ a trochu už zapomněli na to, že se tu i závodí.

I přes tyto závady, které zrovna této a takovéto hře rozhodně nijak nesluší, se ale dá říci, že nový Motoršturm velmi suverénně přebírá štafetu po prvním dílu. Přináší vylepšení prakticky ve všech směrech, nabízí větší variabilitu průjezdu tratí, zvýrazňuje výhody i nedostatky jedotlivých typů vozidel a navíc je to na trati opravdu nefalšovaný „brutal“. S nástupem PS3 jsme se těšili, až Evolution Studios vydají nový díl WRC. Nyní se modlíme, aby ho proboha nedělali a radši zase za dva roky vydali nový Motorstorm.

Cyberpunk 2077

Jedna z nejočekávanějších her roku Cyberpunk 2077 vyjde po odkladu 10. prosince.

Hodnocení hry

Redakce

90 %

Čtenáři

82 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 238 čtenářů

Témata: Playstation 3
  • Nejčtenější

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v prosinci

V prosinci navštívíme dystopické město Night City, vžijeme se do role mafiána v éře prohibice, probudíme se v hotelovém...

Sex with Stalin je provokativní parodie, překvapivě ne úplně hloupá

Nezávislý experiment Sex with Stalin balancuje na hraně politické satiry, edukativní encyklopedie a pubertální komedie...

Hráč strávil v Overwatchi už 18 tisíc hodin, teď hru učí svou matku

Streamer vystupující pod přezdívkou TreeboyDave je zřejmě nejzapálenějším hráčem střílečky Overwatch na světě. Teď se...

Flat Earth Simulator by rád dokázal, že Země není kulatá, ale plochá

Edukativní hra Flat Earth Simulator prezentuje všechny důkazy teorie placaté Země. Činí to takovým způsobem, že není...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stahujte zdarma skvělou offroadovou simulaci MudRunner

Obchod Epic Store dočasně nabízí zdarma povedenou automobilovou simulaci MudRunner. A to včetně DLC: Stanete se v ní...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

RECENZE: Dex ukazuje budoucnost, v níž bez implantátů nemá cenu žít

Česká hra Dex zasazuje tradiční žánr do ne úplně tradičního prostředí. Mladá dívka s modrými vlasy zachraňuje svět před...

RECENZE: Half-Life: Alyx posouvá žánr akčních her na novou úroveň

Fanoušci herní série Half-Life se po dlouhých letech čekání dočkali dalšího titulu. Stejně jako druhý díl bořil...

RECENZE: Remake Destroy All Humans! je stejně tak praštěný jako originál

Patnáct let stará akční adventura Destroy All Humans! se dočkala moderní grafiky, jinak zůstalo vše při starém. Obstojí...

RECENZE: Might and Magic X je úžasný návrat strojem času o 15 let zpět

Málokdo se dnes odváží vyrukovat s tak hardcore retro titulem, jakým je desáté Might and Magic. Vzpomínky ožívají.

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...

Vánoční sbírka: salto na trampolíně Filipovi nevyšlo, potřebuje naši pomoc

Jediný moment obrátil sedmnáctiletému Filipovi život naruby. I když deset let skákal parkur a salta metal kudy chodil,...

Z Ellen Page je Elliot. Transgender herec přijal nové jméno a oslovení

Z herečky Ellen Page (33) je nyní Elliot. Umělec oznámil, že je transgender a přijal nové jméno a oslovení on/oni. V...