Je to vždy šok, když dojde ke změně v herní sérii, která nás provází hezkých pár let. Milovníci zombií mohou vyprávět, jak zírali, když se Resident Evil 4 zbavil po devíti letech chodících mrtvých. Jak připravit hráče Metal Gearu, kteří již 18 (!!!) let znají příběhy Solida Snaka jako stealth akci na tahovou strategii v podobě MGA?
Když jsem poprvé četl o Metal Gear Acidu, že tento nejnovější počin ze světa Solida Snaka bude pro PSP a to v podobě karetní tahové strategie, krve by se ve mně nedořezal. V té době jsem sotva rozdýchal fakt, že RE 4 mění kolej směr dynamická akce a další změna hrozila tradicionalistově mozku mrtvicí. Jestliže mě ovšem revoluční změna v RE 4 minimálně VELICE uspokojila, pak styl MGA se pro mě stal esencí hratelnosti a důvodem pro každého, proč koupit PSP. Jak moc je ta hra dobrá, asi objasní srovnání s MGS3. U mě vítězí na celé čáře MGA! Zatímco MGS3 navštívil 60. léta, s MGA si vyrazíme do relativně vzdálenější budoucnosti. Píše se rok 2016 a nad USA bylo uneseno letadlo. Na palubě je sice prezidentský kandidát, ale to úřady tolik nevzrušuje. Únosci požadují přístup k projektu Pythagoras. Můžete si tipnout, oč jde.
Pokud srovnám MGS3 a MGA, vítězí jasně Acid!
MGA rozhodně nemá primitivní příběh. Je vyprávěný formou kreslených FMV a flashbacky mezi misemi, na které je hra rozdělená, vám odhalují, cože se to vlastně stalo a děje. Pokud vás při spuštění hry zarazí, jak mladě náš hrdina narozený na začátku 70. let vypadá, ano má to co dělat se zápletkou. Nejnovější MG působí velice tajemně a lákavě. Scény s dvěma PANENKAMI, které spolu diskutují o tom, jak hezky se jim únos letadla vydařil a jak příjemné je zabíjet lidi, stojí za hřích. Na hudbě pracoval mistr, při vstupech těchto roztomilých vraholoutek mi tak běhal mráz po zádech. Grafika dosahuje kvality MGS2, ostatně mnoho z reálií vám bude Big Shell připomínat. Chodby, vojáci, samootvírající se dveře, bedny a otravné kamery. Děj se odehrává ovšem i v exteriérech, terén tu sehraje nezanedbatelnou roli, i když pochopitelně ne takovou jako v MGS3. Výhodou je noc.Vysvětlit hraní je obtížné, o to snadněji vám paradoxně vejde do krve až se do hry pustíte. Nemusíte mít žádné znalosti karetních her a přesto se do karetního systému hry okamžitě dostanete. Na začátku tahu vždy dostanete několik náhodně generovaných karet (později se na objevování se různých karet podílíte) a z nich si vybíráte, za body získané v misích dokupujete, zvyšují se levely atd. Takřka každá karta lze použít na pohyb, nakonec tak musíte vždy takovou vybrat a obětovat její další schopnosti. Čili potřebujete-li odstřelit stráž a máte dvě karty se samopalem Famas a dvě s pistolí Socom, nedá se nic dělat, na jeden Socom se pohnete a druhým pálíte. (během tahu používáte 2 karty, při speciálním bonusu až 4). Po konci tahu se karty obmění. Karty jsou neuvěřitelně variabilní. Zbraně, kopy, šplhy, rozmanitá výzbroj a výstroj, potkáte vše, co znáte z dosavadních Metal Gearů a ještě mnoho navíc. Potěší pak speciální karty viz. Revolver Ocelot, Metal Gear Ray a mnoho dalších. Některé fungují trochu jako summony ve Final Fantasy a vyvolat si takového Cyberninju, který vás zbaví protivníka bez nejmenšího problému, je velice milé.
Vysvětlit karetní systém takřka nejde, ve hře ho ale snadno pochopíte.
Dost nemile naopak budete překvapeni, až narazíte na vojáky s „brněním“, hlídací robopsy a miny. Někdy se vymotat z lokace může trvat pěkně dlouho. Výborné je, že si můžete před začátkem tahu i během něj vždy prohlédnout celou oblast a ověřit si, kam který protivník kouká. Prostředím jde rotovat a ještě můžete využít analogu k pozvolnému rozhlížení.Nebyl by to Snake, kdyby ve hře chyběla svůdná žena. Meryll v MGS1, Chriss v MG: Ghost Babel, Olga v MGS2, Eva v MGS3. Tentokráte je tu Teliko, ovšem na rozdíl od zmiňovaných her od určité doby hrajete i za ni, ovládáte prostě dvě postavy. Zapomeňte na Roye Campbella, tentokráte radí CIA expert Roger McCoy, z jeho týmu Snakovi leze na nervy Alice, ovládající telepatickou špionáž. Co bolí je absence hlasů, zvláště Davida Haytera.
Proč jsem psal „esence hratelnosti“? Vynechám fakt, že přes Wi-fi můžete hrát online s kamarádem, pominu i možnost do lokací se pomocí „extra missions“ neustále vracet a získávat tak body, soustředím se jen na samotnou hru. Má totiž NEKONEČNĚ variant řešení. Přesně tam, kde se vám zdá jediné možné řešení, vzápětí zjistíte, že existuje desítka dalších stejně dobrých, ne-li lepších. V MGA prostě nikdy není nic stejné. Je to v podstatě hra pro věčnost.
Není přitom nijak šíleně obtížná, abyste měli chuť PSP rozšlapat. Hratelnost je perfektně vyvážená, udrží vás v napětí a až se dostanete do situace, kdy si budete jisti, že to dál prostě nejde, řešení je tak snadné, že budete bušit hlavou do zdi. Co také hře
|
Když asi před rokem Hideo Kojima hrozil, že končí s Metal Gear projekty, sesílal jsem na jeho hlavu kletby. Po zahrání MGA, který nepochází z jeho hlavy, jsem v klidu. Klidně může odejít a kvalitu příběhů Solida Snaka to nijak neovlivní.
|
Metal Gear Acid | ||||
| ||||
| ||||
| ||||
|