Men of Valor
2015. To není rok, kdy Zemi dobudou nájezdníci z vesmíru, znásilní naše
kreditní karty a lidstvo si uloží jako proteinový doplněk na horší časy. 2015 je název firmy, jež oblažila
herní vody jednak datadiskem ke kontroverzní
střílečce Sin, avšak mnohem více slávy si získala před
dvěma a půl lety strhující akcí Allied
Assault z válečné série Medal of Honor. Leč týmy se střídají, a přestože na právě vycházejícím Medal of Honor: Pacific Assault pracují již interní
vývojáři z Electronics Arts, 2015 nenechávají zahálet svůj nesporný talent a v jejich aktuálním díle
zavádějí hráče do čím dál více populárnějšího Vietnamu. Allied Assault vynikal svou syrovou
výpravou,strhující hratelností a to samé se více méně očekávalo i od Men of Valor. Je možná nefér prozrazovat
to hned zkraje, ale právě očekávání je největší podpásovkou, kterou můžeme hře uštědřit. Ano, Men of Valor je
dobrou hrou, je skvělou hrou, ale naprosto zbytečně jí kazí několik nepochopitelných přehmatů.
Zem se zachvěje, obraz je záměrně rozmazán a vše na okamžik skutečně vypadá jako záběr z válečného filmu.
Kamera, klapka, jedem!
Tak jak svým filmovým zpracováním uchvacoval Allied Assault, snaží se zaujmout i Men of Valor.
Sestříhaná dobová videa z pekla vietnamské války střídají odlehčené brífinky, ve kterých si Dean Sheppard, náš
hlavní afroamerický nakopávač slaměných kloboučků, dopisuje s rodinou a které plynně přecházejí do herního
výhledu. Pár vteřin uprostřed základny, několik nezbytných vulgarismů mezi vojáky a BUM,
tropický vzduch prořízne raketová salva, zem se zachvěje a obraz je záměrně rozmazán, že vše na okamžik skutečně
vypadá jako záběr z válečného filmu. Je pochopitelné, že takový přístup si žádá velkou míru skriptování. A opravdu,
skriptů je zde tolik, až se v nich budeme topit. Naštěstí se autorům hra na efekt zpočátku daří, ovšem jen do
chvíle, než si hráč uvědomí, že tenhle film nerežíruje on, ale tvůrci. A že jsou to dosti nesmlouvaví režiséři
dokazuje především linearita připomínající jízdu po tramvajových kolejích a volnost v pohybu a jednání, která by
někdy šla označit spíše jako nevolnost.
Přitahujeme otěže
Českému Vietcongu bylo vyčítáno jeho zpracování
džungle, která připomínala striktně omezený koridor, jehož hranice bylo zapovězeno překročit. Men of Valor je
v tomto směru o příčku výše – zde nelze opustit ani mělké koryto řeky. To není nadsázka, ale prostý příklad jedné z
počátečních úrovní, kde se hráč za nepřátelské palby ze břehů brodí slušnou
|
Mrzký dojem na druhou stranu zachraňuje poměrně variabilní prostředí hry.
Předchozí odstavec ovšem neznamená, že je návrh úrovní zcela špatný. Jen jsme po tolika dnešních akcích
odehrávajících se ve vietnamských exteriérech čekali něco více, jakoukoliv inovaci nebo alespoň pokus o ni, nejen šedivý průměr. Mrzký dojem na druhou stranu zachraňuje poměrně variabilní
prostředí hry. Skromné boje v okolí Ho Chi Minovy stezky tvoří entrée dvanácti misí rozdělených do čtyřech kapitol.
Druhá část hráče uvrhne do oblasti Železného trojúhelníku, aby se vzápětí stal loutkou na straně Američanů v krutých
bojích o Tet. Oživení těchto klasických prostředí přichází až s rekonquistou císařského paláce v Hue a bojem v
ulicích města, jež Men of Valor uzavírá. Ačkoliv je styl misí čistou run&shoot záležitostí a koncentrací
nepřátel někdy převelice připomíná africký masakr automatickou puškou Black Hawk Down, nalezneme zde řadu zpestření.
Hned na počátku hráče například čeká efektní projížďka na člunu, ve které hraje klíčovou roli granátomet spolu se
slaměnými chatrčemi o rezistencí proti ohni na nule. V průběhu hry pak budeme nejčastěji označovat problematické
bunkry kouřovými granáty, aby k nim trefil žhavý balíček seslaný z nebes, a sem tam zaštítíme palbou vlastní tým
před sprškou
z kulometných hnízd.
Men of Valor nenastavuje obtížnostní laťku mazaností protivníků, ale jejich počtem. Nepřátelé jsou doslova chrlení křovím, budovami...
Zajímavým prvkem, jež mezi bohapusté střílení propasírovává své minimum inovace, je krvácení. Zasáhne-li
Shepharda kulka, má pár vteřin na to, aby si ránu stiskem příslušné klávesy bleskem obandážoval, což mu navrátí část
zdraví. Shephard je navíc mrštný hoch a tak může čile bandážovat za běhu či střelby, čímž tato proprieta ničím
nezdržuje a stane se velmi používanou. Druhým faktorem je okrádání mrtvých, jež tady již párkrát bylo, ale v
kontextu s obtížností hry a nedostatkem nábojů do amerických zbraní v poli se brzy rovněž stane nutností. Stačí nad
nebožtíkem držet mezerník a obsah kapes čítající munici, lékárničky, ale někdy také nic vylézá na povrch.
Splašené neurony & noční můra nervákova
Umělá inteligence nikdy nepatřila k něčemu, čím se mohli programátoři z 2015 chlubit. Jak vidno, za ta léta
se mnoho nezměnilo, ba naopak. Nepřátelé jsou schopni stát členům hráčova týmu zádí v záď, motat se zmateně skrz
naskrz bojištěm, zběsile dřepovat u okna a jednou se dokonce potrhlá dvojice vyřítila z křoví a jala se v tandemu
donekonečna obíhat vzrostlou palmu. Vietnamský lidový tanec? Taktický úskok? Ne, jen pár zacyklených skriptů. Men
of Valor nenastavuje obtížnostní laťku mazaností protivníků, ale jejich počtem. Nepřátelé jsou chrleni křovím,
hrnou se z budov, často vpadají do týla a to vše s nepolevující vervou. Bohužel se i zde projevuje jednoduchost
skriptování, které by hře mohlo závidět i programové vybavení automatu na kávu (který se navíc bojí pomočování při
tenčícím se počtu kelímků). Dokud totiž hráč na určitém místě nevykoná předem daný úkon (označení bunkru kouřovým
granátem) nebo se jednoduše nedostane na předem danou lokaci, proud protivníků se nezastaví a tito budou vybíhat z houští dokud nešťastníkovi nedojdou
náboje. Stejně tak diskutabilní je efektivita vlastního týmu, jenž je zde naštěstí již prvoplánově čistě pro efekt a
nelze jej ani ovládat.
Za druhou stranu pily podtínající hratelnost tahá nemožnost uložit hru jinde než na konci mise nebo její části.
Za druhou stranu pily podtínající hratelnost tahá nemožnost uložit hru jinde než na konci mise nebo její části. To činí z Men of Valor nejvíce frustrující záležitost poslední doby. Stačí jediná nešťastná salva do hrudi a jede se od začátku. Noční můrou se pak stane mise, v níž je nutné chránit spřátelený tank před palbou raketometčíků. Když se při x-tém opakování několik ze záškodníků zasekne za překážkou, lze jen děkovat Bohu. Nerváci, opravdu nepokládejte na stůl horké nápoje, jemnou elektroniku nebo nádobky
|
Krásy vietnamské džungle
Existuje mnoho her s prvotřídní hratelností a béčkovým zpracováním. V případě Men of Valor je tomu právě
naopak. Džungle i městská prostředí vypadají nádherně a grafickému zpracování nelze vytknout ani relativní
nenáročnost upraveného Unreal enginu. Jednoznačným kladem je rovněž hudební doprovod, jehož melodie nemají daleko k
filmovému soundtracku. Nepodstatnou perličkou na okraj je, že adrenalinové zvukové stopy se občas nespouštějí při
přiblížení se k protivníkovi, ale přímo při vstupu do určité lokace. To vede k situaci, kdy hráč sice vyčistil
podzemní tunely ode všech nepřátel, ale když se znovu proplazí tunelem, kde se předtím nacházel Vietcong, spustí hra
pokaždé stejné varovné melodie.
Jednoznačným kladem je rovněž hudební doprovod, jehož melodie nemají daleko k filmovému soundtracku.
Hra více hráčů patří ke klasice ve svém oboru. Mezi šest módů se bohužel nedostalo kooperativní procházení
příběhových misí, které si mohou užívat pouze majitelé Xboxové verze. Přesto zde nalezneme zajímavé kousky jako mód Frontline, ve kterém hráči svádějí boje o lokace na mapách nebo
Mission, kdy každý tým plní předem určený úkol. Potěšitelná je především bohatá nadílka map a podpora tvůrců, kteří
již vydali první patch odstraňující ze
hry více hráčů většinu chyb.
Verdikt: Men of Valor je v jádru kvalitní akcí s výborným technickým zpracováním. Plně však uspokojí pouze hráče, kterému nevadí, že jej autoři neustále vedou za ručičku (v tomto případě spíše tahají navijákem) a že mu cestu komplikují nekončící vlny nepřátel s mozkem veverky. I v tomto případě hra vyžaduje železné nervy k překousnutí absence ukládání. Pro nás ostatní jde jen o dobře hratelný průměr.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 234 čtenářů
Zemřela herečka Annie Werschingová, královna Borgů i Tess z The Last of Us
V pouhých pětačtyřiceti letech zemřela americká herečka Annie Werschingová. Televizní diváci ji znali jako agentku...
Nejdražší hra na Steamu stojí 46 tisíc korun. Mám na to právo, tvrdí autor
Na Steamu vyšla nezávislá hra The Hidden and Unknown, která se prodává za bezmála dva tisíce dolarů, tedy přes čtyřicet...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Celníci v USA zničili sběratelský artefakt v hodnotě 200 000 korun
Nadšený sběratel utratil sta tisíce korun za neporušenou kopii legendární japonské hry Pokémon Yellow. Kvůli až...
Tak to bylo rychlé. Loni mu tleskali, teď je autor herního hitu bez práce
Ještě počátkem roku byl americký komik, animátor a v neposlední řadě i tvůrce počítačových her Justin Roiland za svojí...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Filmaři vysvětlují, proč změnili zásadní věci v seriálu The Last of Us
HBO už odvysílalo tři díly seriálu The Last of Us a každý z nich byl lepší než ten předchozí. Nadšeni jsou kritikové,...
RECENZE: Nový díl Syberie je překvapivě možná ten nejlepší vůbec
Po průměrném třetím dílu se série Syberia překvapivě vrací v plné síle. Jde o nejlepší poctu životu a dílu...
RECENZE: Evil West je přímočará akční jízda ze staré školy
Tvůrci Shadow Warriora přicházejí s další akční peckou, která si na nic nehraje. A znovu to funguje, tentokrát v...
RECENZE: V hororu The Mortuary Assistant balzamujete těla v márnici
Směna v pohřebním ústavu se promění v noční můru v originálním hororu s neotřelým systémem strašení. Kromě balzamování...
RECENZE: Masakr teenagerů v The Quarry je zábavnější, než si chceme přiznat
Hororový „slasher“ The Quarry sice nedělá nic, co bychom už od studia Supermassive Games neviděli mnohokrát, ale to mu...

Stop klasickým těstovinám. Vyzkoušejte zdravější špagety Melissa
Chcete si během pár minut připravit zdravý a chutný oběd nebo večeři? Máme pro vás řešení. Zapojte se do testování a připravte si špagety Melissa,...