Pondělí 24. ledna 2022, svátek má Milena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 24. ledna 2022 Milena

Max Payne – povídka o policajtovi

  12:00
Před nějakým časem se na PC trhu objevila dlouho očekávaná a dlouho avizovaná střílečka Max Payne, která tu sklidila poměrně velké ovace. Nyní se na PS2 a Xboxu objevuje její konverze, což však může být do značné míry ošemetné, neboť s pokusy o konverzi hitů z PC jsme neměli dosud ty nejlepší zkušenosti. Jaká tedy vlastně je PS2 verze?

Max Payne

Konverze. Slovo, které my - konzoloví hráči - nemáme příliš v oblibě, a zároveň si v duchu přejeme, aby právě ty nejlepší hry byly převedeny právě na toho našeho miláčka. Konverze, tak ošidné jméno, které nám ovšem dává již dopředu tušit, že ta která gamesa bude konečně na tu naši platformu, a přitom se modlíme, aby to sakra zase nebylo pokažené, aby to dlouho netrvalo a aby byly zachovány všechny důležité prvky ze hry, nejlépe však ještě vylepšeny a poplatné pro aktuální dobu vydání.

Konverze je bohužel stále velký problém a nikdy nevíme, jak dobře která dopadne. I když někdy se zázraky dějí a konzolisté si pak mohou vychutnat stejný herní zážitek jako jejich kolegové na PC, ale opravdu jenom někdy… .

Asi se nejspíš pozastavujete nad tím, co vám vlastně takovýmto úvodem chci říci. Max Payne je totiž ten typ převodu PC hry, u něhož autoři slibovali možné i nemožné. Především překrásnou grafiku, rychlost 60fps, skvělé vizuální efekty a samozřejmě příběhově nejdokonalejší detektivní thriller, který se kdy na konzolích objevil. Tedy jde přesně o ten typ konverze, u které jsme my - konzolisté - nadšení a skeptičtí zároveň. A jakže nakonec tato hra dopadla? Předem upozorňuji, že se tato recenze týká PS2 verze!

Na Maxe Payna se čekalo skoro pět let, na každé výstavě sklízel obdiv a zároveň obavu, kdy vlastně a jestli vůbec vyjde. Majitelé PC se jej dočkali zhruba před půl rokem, pročež sklidil u Max Payne hráčů velký aplaus a dokonce ho někteří považují za nejlepší hru na PC. Nyní jsme se konečně dočkali i my, majitelé černých krabiček.

Max Payne je policista, který miluje svoji práci. Za své služby byl posléze vyznamenán, a to jak policejními orgány, tak drogovou mafií, jejíž některé členy měl poslat na pár let do chládku. A moc dobře víte, kterak se taková mafie odměňuje. Při jednom z příchodů domů nestačí Max zachránit svou rodinu před krvavou popravou a tak následně, hnán pomstou, je odhodlán vykonat krvavou vendetu. Celý příběh pak do značné míry připomíná filmy se Stevenem Segalem, kdy jeden „polda“ kompletně zničí celou organizaci.

Začátek hry byl velmi kvalitně zpracován, a tak jsem se těšil na stejně kvalitní pokračující představení. Filmové prostřihy, výkřiky vaší ubohé rodiny, tajemné hlasy a interaktivita vašeho bytu, kde jste si mohli prohlédnout každý šuplík, skříň, dávaly tušit jedinečnost tohoto titulu. Jenže zdání klame a tak jak jsem byl zpočátku nadšen, tak během mého dalšího herního působení tato má euforie brzy vyhasla. Řeknu to hnedle na rovinu - Max Payne je obyčejná střílečka - nic více a nic méně. A k tomu všemu strašně lineární a stereotypní. Už vás slyším, jak si v duchu říkáte - a která hra poslední dobou není. Jenže čeho je moc, toho je příliš.

Grafika je standardní, nebudu tvrdit, že je pěkná nebo šeredná, je prostě taková standardní. Prostředí je dobře zpracované, je plné zajímavých detailů a je i dostatečně interaktivní, což Max Payne potěší plno destruktivních typů hráčů. Trochu výtek mám proti zpracování vodních ploch, které vypadají spíše jak vzdušný opar než voda. I samotný fyzikální model je stejný. Co si ale nemůžu odpustit tvrdě napadnout, je design jednotlivých postav, samotného hrdinu nevyjímaje. Postavy totiž mají nejen špatnou animaci celého těla, kde nastane pocit, že postava v prostoru plave, ale nemají vůbec žádnou mimiku obličeje. Ano, samotné hratelnosti tohle neškodí, ale ubíjí to celkovou atmosféru, která ve hře nesporně je také díky skvělému zpomalovacímu režimu nazvanému Bullet Time. Tento režim je asi největším lákadlem celé hry a akční scény jsou de facto na něm postavené. Díky Bullet Time si pak můžete do sytosti užít efekty, které byly použity ve filmu Matrix. Ale právě tehdy je nejvíce patrná přítomnost zmiňovaného největšího problému hry; jestliže sestřelíte protivníka a on zpomaleně dopadá na zem a kamera jej zabírá zblízka a vy vidíte jen a pouze jakousi zkamenělou tvář, ještě k tomu mírně rozmazanou, tak v tom případě zde asi nebude něco v pořádku. To samé se dá říci o samotném hlavním hrdinovi, který má pouze jeden jediný výraz obličeje - dosti drsný - což vzhledem k tomu, že se zde objevují i tzv. flashbacky, není právě ideální alternativa.

Také délka jednotlivých úseků hry je žalostně krátká, což má za následek, že se po každé chvilce hraní budete spíše dívat na loadingovou obrazovku, než abyste se soustředili na hru samotnou.
Je to právě ten pocit nevyužitého prostoru, možností, jež vývojáři hloupě prohospodařili! I když se celá hra odehrává v části New Yorku, kde byste mohli mít volnost plnění úkolů po vzoru Max Payne předem vytyčenými lokacemi, takže se nemůžete vůbec Max Payne ztratit. Ovšem, a co je ještě daleko horší, po skončení každé miniúrovně se nemůžete vrátit, takže nemáte možnost navštívit a prozkoumat všechny místnosti, jež jste eventuelně minuli. Navíc je celková koncepce úrovní tak nějak pochybná. Každá z mini úrovní vám nabídne čtyři, pět místností, kde odprásknete pár zloduchů, nastane loading a pokračujete dále. Každou pasáž přitom zvládnete tak za dvě minuty.

Hra vám nabídne tři kapitoly po sedmi levelech a těch sedm levelů je ještě rozděleno na zmiňované mini úrovně předcházejících loadingu dalších lokací. Když si spočítáte to množství obrazovek s loadingem, je vám vše jasné. A to je prosím Max Payne na DVD - proč si sakra vývojáři už neuvědomí, že hry na konzolích jsou něco jiného a podle toho ten který projekt lépe neošetří?

Ovládání je okopírované od FPS her, kterých se již sice slušná řádka na trhu objevila, jenže opět největší chybou je nepodporovaná myš a klávesnice, takže se z toho stává takové „nahánění“ terčíku po obrazovce.

Aby vám autoři předložili skutečně černý thriller (tedy podle nich ), tak místo kvalitních CG animací vás čekají rozmazané komiksové obrázky podbarvené zvukovou kulisou. Ne, že by to byl špatný nápad, dozvíte se z toho plno důležitých informací, ale přeci jen by mi u takovéto hry více seděly a pomohly super animace např. se zpomalenými záběry a nějakým emocionálním Max Payne prožitkem jednotlivých postav, abych měl dojem toho, že moje postava také žije a má vlastní pocity. Přeci jenom jsou hry jako takové už nějaký ten pátek na světě a některé dokazují, že mají v sobě více procítěnosti a atmosféry než ledajaký hollywoodský trhák - např. .

A o to horší je to, že takováto hra vyšla nyní, těsně před vydáním největšího PS2 trháku, který se má brzy objevit – řeč je samozřejmě o Dead To Rights, který má pro změnu využívat kamerová kouzla ala John Woo.

Max Payne
Výrobce/Vydavatel Remedy/Rockstar Games
Platforma PlayStation 2, PC
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, 215kB
Verdikt: Díky některým momentům jako Bullet Time je to ještě docela snesitelná střílečka, leč příšerně monotónní. Nedejte v tomto případě na PC hype.
Hodnocení: 55%

Autor:

CES 2022 - největší veletrh spotřební elektroniky

Veletrh CES je největší událost v oblasti spotřební elektroniky a IT každoročně pořádaný v lednu v Las Vegas.

Další témata: Koronavirus  Omikron  Sonda Parker Solar Probe Dalekohled Jamese Webba 

  • Nejčtenější

Největší obchod v herní historii, Microsoft kupuje Activision za 1,5 bilionu

Společnost Microsoft kupuje za téměř 70 miliard dolarů (zhruba 1,5 bilionu korun) gigantické vydavatelství Activision...

Co to teď všichni najednou hrají? Hra s písmeny vzala internet útokem

Jednoduchá hra s hledáním slov je najednou velký hit internetu. Jmenuje se Wordle a zafungovala zejména na sociálních...

Největší obchod v herní historii mění všechno. Co to znamená pro hráče

Akvizice, v rámci níž Microsoft koupí za jeden a půl bilionu korun vydavatelství Activision Blizzard, změní herní...

S Blizzardem padá i World of Warcraft. Co se se slavnou hrou děje?

World of Warcraft je hegemonem žánru MMORPG her. V posledních letech se od něj ovšem odvrací hráči. Proč tomu tak je?...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Od Battlefieldu se odvrací už i výrobci cheatů, hra je prý rozbitá a umírá

Poslední díl oblíbené série Battlefield v recenzích propadl a ve velkém ztrácí svou hráčskou základnu. Od nepovedené...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

RECENZE Back 4 Blood: Likvidování nemrtvých nebylo už dlouho tak zábavné

Duchovní nástupce Left 4 Dead na sebe nechal čekat dlouho, ovšem trpělivost se vyplatila. Je to parádní zombie masakr,...

RECENZE: Oddworld: Soulstorm je depresivní, umí potrápit a stojí za to

Oddworld se vrací ve formě. Je náročný, temný a vizuálně podmanivý. Fandy původních her nezklame, ale jestli okouzlí...

RECENZE: Remake Destroy All Humans! je stejně tak praštěný jako originál

Patnáct let stará akční adventura Destroy All Humans! se dočkala moderní grafiky, jinak zůstalo vše při starém. Obstojí...

RECENZE: Marvel’s Iron Man VR ukazuje omezení virtuální reality

Tony Stark se vrátil jako Iron Man do herního světa v titulu určeném výhradně pro virtuální realitu. To zní jako skvělý...

Maminky z eMimina doporučují mlíčko BEBA COMFORT HM-O
Maminky z eMimina doporučují mlíčko BEBA COMFORT HM-O

Maminky z eMimina testovaly prémiovou pokračovací výživu BEBA COMFORT 2 HM-O a BEBA COMFORT 3 HM-O. Pochvalovaly si především chuť, složení a...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Sineád O’Connorová šla na pohřeb syna v teplákovce, do rakve dala cigarety

Sedmnáctiletý syn Sineád O’Connorové (55) spáchal začátkem ledna sebevraždu. Zpěvačka skončila následně v péči...

Sedmikrásky k obědu, nákup z popelnice. Výměna se nesla v režii eko páru

Podobný věk, naprosto odlišný životní styl. Tak nějak by se dala shrnout nejnovější Výměna manželek, ve které se sešly...

Prázdná letadla nad Evropou. Proč létají, i když na tom všichni tratí?

Tisíce poloprázdných nebo úplně prázdných letadel přeletěly v uplynulých měsících nad Evropou a svým způsobem zcela...