Mass Effect CZ – vynikající epické RPG nezklamalo!

  0:03aktualizováno  0:03
Hit číslo jedna z Xboxu si nekompromisně prorazil cestu i mezi ty nejlepší RPG na PC.
85

Mass Effect

Platforma: Xbox360
Výrobce: Bioware
Bioware

  • Skvělý příběh
  • Fantastické dialogy
  • Mimika obličejů
  • Maximálně chytlavá hratelnost
  • Nudné vedlejší questy
  • AI nepřátel

Vědeckofantastický film áčkové kategorie, ve kterém jste hlavní hrdina a to vše na desítky hodin zábavy. Můžete si proboha přát něco víc?

Herní karta

Mass Effect (PC) | foto: Bonusweb.cz

Nebudu se tu zbytečně dlouho rozepisovat o tom, jak se Mass Effect stal jednou z nejlepších her na konzolích X360 (recenze) a kolik kde jakých ocenění získal, o tom ať si Mass Effect (PC)básní konzolisté. Pro nás je důležité, že ani ne po roce je tento skvost k dostání i na osobní počítače, u nás navíc k dostání ve verzi s profesionálními českými titulky. O co jde?

Mass Effect je gigantické RPG od vývojářského studia Bioware. Ano, přesně od toho studia stojícího za hity jako Jade Empire, Knights of the Old Republic nebo Neverwinter Nights, pečeť kvality je tedy zaručena. Už je samotný příběh hry je kapitola sama pro sebe.

Hra se odehrává ve 22. století, kdy lidstvo najde na Marsu zbytky dávno vyhynulé civilizace a tím i cestu k novým technologiím, mezihvězdné lety nevyjímaje. Netrvá Mass Effect (PC)dlouho a lidé se dostanou do kontaktu s mnoha mimozemskými rasami a následně jsou přizváni i do galaktického koncilu, který dohlíží nad dodržováním zákonů.

Bohužel lidé jsou pro své chování některými rasami značně neoblíbení a v radě mají minimální důležitost a postavení.

Na scénu vstupuje hlavní hrdina (či hrdinka) komandér Shepard a to právě ve chvíli, kdy je surově vyhlazena lidská kolonie Eden Prime. Shepard tedy začne vyšetřovat a postupně odhalovat nitky příběhu, jehož podání nemá v počítačové zábavě valnou konkurenci. Nalézt v něm jde skutečně vše, od dějových zvratů, přes mezilidské vztahy, lásku i obětování. Popisovat zde byť jen ve zkratce dějovou linii opravdu nehodlám, tu už si projděte sami, ale jen ve zkratce říkám – stojí to za to.

Hra začíná nezbytnou tvorbou virtuálního Já. Ta není omezena jen na křestní jméno, ale zvolíte si vzhled (editor je velice intuitivní a výsledné dojmy působí uvěřitelně), pohlaví, minulost, chování, povolání atd. Tvorba postavy je zpracována velice dobře a Mass Effect (PC)pokud ze Sheparda chcete udělat válečného hrdinu či parchanta, kterého se všichni bojí, můžete.

Specializace zahrnují jak klasická vojenská povolání, tak i hackery či biotiky (telekineze a podobné čáry máry) a také různé mixy.

Krátce po rozkoukání na kolonii Eden Prime se dostanete na obrovskou vesmírnou stanici Citadela, kde se budou odehrávat klíčové rozhovory s Koncilem, kde také dostanete vesmírnou loď Normandy a kde budete svědky spousty situací a vyřešíte mraky úkolů. Hned tento začátek dává tušit, jak gigantický Mass Effect je a v čem je také jeho hlavní síla.

Mluvím samozřejmě o dialozích, které jsou jedny z nejlepších, jaké jdou v počítačové hře vůbec nalézt. Nejedná se o žádné strohé věty, naopak. Každý dialog má Mass Effect (PC)rozvětvený strom otázek a odpovědí, které jsou výborně napsány a dialogy jsou tak nenucené a uvěřitelné.

Pokud budete mít navíc rozvinutou dovednost na komunikaci, množství možností v rozhovorech se ještě zvýší. Pokud neradi čtete texty ve hrách, Mass Effectu se rozhodně vyhněte obloukem, protože tady se krafe skoro pořád.

Ovládání rozhovorů je velice příjemné, vše se vybírá myší a protože hlavní postava úplně nekopíruje větu z výběru, ale přeříká ji vlastními slovy, budete číst s radostí každou větu. V kombinaci s parádním příběhem to působí jako magnet.

Když už jsme u těch rozhovorů, tak těch je ve hře skutečně neuvěřitelná spousta. NPC postav potkáte na desítky a kromě těch nejvíce neutrálních čumilů vyrazíte pár vět téměř z každého. Abyste na všechno nebyli sami, můžete cestovat až se třemi Mass Effect (PC)dalšími postavami v týmu.

Na výběr je celkem šest členů posádky (naberete je postupně postupem v příběhu) a finální složení party si vybíráte vždy před vystoupení z Normandie.

Každý má samozřejmě nejen svoje dovednosti a je jinak přínosný pro tým, ale také svoji minulost a jinak zasahuje do děje. Průběh některých questů tak může být s jinou partou zcela odlišný, což nabádá k dalšímu rozehrání. Pokud jste hráli první nebo druhý díl Star Wars: Knights of the Old Republic, víte, co tím myslím.

Nakousl jsem questy, tak se jim teď trochu věnujme. Hlavní linii jsem už trochu probral, ta téměř nemá chybu a postup hrou je zábavný a bez výraznějších hluchých míst. S vedlejšími questy to už bohužel taková sláva není a jsou podle mě jednou z největších slabin hry. To, že jich je skutečně velké množství, tentokrát žádný velký Mass Effect (PC)klad není, protože jsou nudné, nezajímavé a hlavně neskutečně podobné.

Design těch různých základen a stanic si je podobný jako vejce vejci a přestože odměny za tyto vedlejší úkoly jsou mnohdy zajímavé, moc se mi do jejich plnění nechtělo.

Aby vše nebylo moc jednoduché, přicházejí na řadu samozřejmě souboje. Těch si užijete do sytosti a na rozdíl od výše zmíněných Knights of the Old Republic se zde herní systém dost mění.

Hra je zaměřena primárně na střelné zbraně, ke kontaktu na blízko já se téměř nedostal. Mass Effect (PC)Abyste také nestáli uprostřed bitevní vřavy a dělali živý terč, je nutné se schovávat za překážky a strategicky vykukovat (podobně jako např. v Gears of War) a rovněž využívat speciální dovednosti.

Souboje nejsou tahové, ale kdykoliv jde podržet mezerník a v klidu zamířit, rozhlédnout se či rozdat úkoly parťákům. I tak vám ale některé dají pořádně zabrat, hlavně kvůli časté velké přesile.

Zdraví hlavního hrdiny se postupně doplňuje, ale žádná závratná rychlost tu není. Lze sice používat medikity, ale těch můžete nést pouhých pět a navíc jdou používat až chvíli po sobě. Naštěstí jsou v brnění štíty, které se rychle doplňují a nejednou vás zachrání od jisté smrti.

AI (inteligence) vašich spolubojovníků je na celkem dobré úrovni. Do rány se sice občas připletou, ale není to nijak často. Přestože jim můžete dát za úkol, co mají dělat, až na nějaké Mass Effect (PC)těžké souboje jsem jim do ničeho nekecal a nechal je používat zbraně a skilly dle jejich uvážení. To AI nepřátel už občas pokulhává, ale i tak se příležitostně kryjí a taktizují, ale celkově nic moc.

Na závěr si jako obvykle nechávám audiovizuální stránku hry a jsem rád, že i v této části recenze můžu hýřit superlativy, vše se totiž povedlo na výbornou.

Ze zvuků nemůžu nezmínit perfektní namluvení všech rozhovorů, jejichž kvalita díky tomu připomíná sledování filmu. Po grafické stránce mnoho výtek také nenajdu. Vše pohání Unreal Engine 3.0, díky kterému většina scenérií působí opravdu parádně. Místy by neškodila větší detailnost prostředí, ale to je opravdu jen detail.

Co je ale neskutečná bomba je vymodelování všech postav a hlavně obličejů. Při rozhovorech Mass Effect (PC)budete svědky takových mimických orgií, že budete jen nevěřícně zírat, s jakými detaily si vývojáři pohráli. Postavy dokáží vyjádřit snad všechny pocity, na které si lze jen vzpomenout a při promluvení jejich rty věrně kopírují řeč.

Co napsat na závěr. Mass Effect je vynikající konverze Xboxového hitu, navíc maximálně vyladěného a optimalizovaného, opatřeného lepším ovládáním a dalšími vychytávkami a servírovaného s velice povedenou lokalizací. Vyniká parádním příběhem, skvělými dialogy, povedenou grafikou a chytlavou hratelností.

Samozřejmě obsahuje i několik výtek v čele s mizernou kvalitou většiny vedlejších questů, kixy v inteligenci nepřátel, menší detailností prostředí, méně přehledným interfacem inventáře a pár dalšími kravinami, ale ve výsledku budete hrou tak uneseni, že si nic z výše jmenovaného ani neuvědomíte. Povinnost pro každého milovníka žánru.

Autor:

Největší světová herní výstava Gamescom 2019 se koná od 20. do 24. srpna v Kolíně nad Rýnem. Čeká nás opět řada nových oznámení a ukázek z nadcházejících titulů jako jsou Gears 5, Minecraft Dungeons a Zaklínač.

Hodnocení hry

Redakce

0 %

Čtenáři

91 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 2353 čtenářů

Témata: hacker, virtuální

Nejčtenější

Chernobylite se chce svézt na popularitě seriálu. A asi mu to vyjde

Chernobylite

Havárie v Černobylu skrývala mnohem vážnější tajemství, než je známo. Tedy alespoň v podání připravované hry...

Jedna z nejočekávanějších her roku Death Stranding je čím dál záhadnější

Death Stranding

Jedna z nejočekávanějších her letošního roku se s každou další ukázkou stává záhadnější a podivnější – v tom nejlepším...

Neurážejte našeho bezpohlavního robota, vyhrožují herní komunitě

V Borderlands 3 můžete hrát za bezpohlavního robota.

Připravovaný titul Borderlans 3 si nemůže oddychnout od kontroverzních témat. Nejnovějším popraskem na internetu jsou...

Pět scén z her, které narazily na australskou cenzuru

South Park: Stick of Truth

O cenzurování videoher v Austrálii toho bylo napsáno již mnohé, málo se už však ví, že se v posledních letech situace...

Fanoušci upravili vzhled zaklínače, aby se podobal seriálové adaptaci

Zaklínač 3 – Geralt jako Henry Cavill

Tvůrci chystaného seriálu Zaklínač vycházejí z původních knih Andrzeje Sapkowského, nikoli jeho oblíbené videoherní...

Další z rubriky

RECENZE: World of Warplanes se snaží navázat na tankový úspěch

World of Warplanes

Podaří se zopakovat zásah do černého i podruhé, kdy tanky z World of Tanks nahrazují letadla? Zatím to není jisté.

RECENZE: Kniha Zaklínač a jeho svět zaujme především fanoušky hry

Zaklínač a jeho svět

Nakladatelství Crew vydává ve spolupráci se společností Fantom Print knihu, která potěší fanoušky herní série o...

RECENZE: Legenda z roku 1984 nepokračuje. Moderní Karateka je odpad

Karateka

Původní Karateku naprogramoval v roce 1984 student univerzity Yale Jordan Mechner, který později přivedl na svět herní...

Advantage Consulting, s.r.o.
PRACOVNÍK VE VÝROBĚ

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 24 000 - 27 000 Kč

Najdete na iDNES.cz