Madden NFL 2003 - hon na šišatý nesmysl

  • 2
Stejně jako u ledního hokeje a fotbalu, tak i v případě fotbalu amerického přicházejí EA Sports každý rok s novým dílem videoherní série. Zdali se jedná o standardní updaty soupisek nebo i něco navíc, se dozvíte během pár chvil.
Madden NFL 2003

O tom, co zhruba americký fotbal obnáší, co je účelem hry a jaké jsou základní strategie a herní mechanismy, jsme si řekli již v loňské recenzi rok starého dílu, takže dnes vás ušetřím přelouskávání několikastránkového elaborátu na téma „Americkým fotbalistou snadno a rychle“ a vrhnu se rovnou na hru samotnou, na drobná či větší vylepšení nebo „vyhoršení“, jaká známe z již v perexu avizovaných sérií NHL a FIFA. Paradoxem ovšem zůstává, že videoherní zpracování amerického fotbalu, jako světově nejméně populárního sportu z dosud uvedených, se zatím jeví jako více než jen každoroční notně profláklý update soupisek, proč si to nepřiznat hned v úvodu, že?

Hned zkraje lehce zamrzí notně zredukované intro, které se podobně jako u NHL 2003 nese v duchu propagačních řečiček ze strany několika význačných hvězd amerického fotbalu. To už i ta FIFA 2003 se zkouřenkami Davidsem a Roberto Carlosem měla lepší „ántré“. Můžeme nicméně pouze nostalgicky zavzpomínat na loňský hiphopový nářez, který se dokonce líbil i mně (a to už je fakt co říct) a začít se prohrabávat herním menu. A rozhodně je na co koukat.

Co se týče herních režimů, setkáme se zde vedle klasik v podobě jednoho zápasu, celé sezóny nebo tréninku, i s několika dalšími módy víceméně tréninkového charakteru, mezi nimiž se také skrývá jedno z největších rozšíření celé hry oproti minulému roku. Vývojáři evidentně Madden NFL 2003 v pauzách mezi prací hráli Gran Turismo, což resultuje v přítomnost režimu Challenge. Inspirace naštěstí nebyla tak silná, že by se jednalo například o minihru, v níž byste zběsile křižovali americké dálnice ve snaze dorazit včas k dalšímu zápasu, nicméně i tak je tento režim dosti zajímavý. Mezi městy se na mapě sice pomyslně pohybujete, ale v každém z nich je vám zadán nějaký úkol, k jehož splnění musíte mít zažity nějaké ty fotbalové dovednosti. Vaše činnost je bodována a v závislosti na počtu získaných bodů je vám přiděleno ocenění (standardní zlato, stříbro a bronz). Splnit všechny úkoly na zlato je ovšem úkol téměř nadlidský, jelikož některá zadání jsou vcelku problém i na bronz. Typickým příkladem budiž zkouška vašich obranných návyků hned v první sérii úkolů. Čím dříve, respektive čím dále od vlastního touchdownu útočníka složíte, tím více bodů získáte. Stačí ovšem jedno zaváhání, kdy soupeř získá touchdown a z vašeho konta bleskově vyšumí velmi významná bodová suma. Vzhledem k náhodnému střídání několika útočných signálů je tak i upocený bronz v tomto případě velmi sladkou odměnou.

Ovšem jak se říká: všechno zlé je k něčemu dobré. Nebo taky: těžko na cvičišti, lehko na bojišti. I když zase až tak lehko na místním bojišti nebude. Tréninkové režimy mají za úkol připravit vás na tvrdou realitu ligových zápasů NFL a rozhodně doporučuji věnovat jim Madden NFL 2003 patřičnou pozornost před naskočením do sezóny. Zápasy jsou totiž letos znatelně obtížnější než vloni, takže dopracovat se k vysněnému Superbowlu rozhodně nebude procházka růžovým sadem a vyžádá si hektolitry potu, krve a nekonečné hodiny drilu při tréninku. Obtížnost je skutečně vysoká, což ale rozhodně není na škodu. Právě naopak. Mnohem více si teď totiž budete cenit každého pasu delšího než dvacet yardů, každého povedeného vyhnutí soupeřově obránci a každého uběhnutého yardu. Hlavním vylepšením je totiž zvýšená neprostupnost počítačem řízené obrany. Musíte tak být opravdu dobří, případně mít i tu pověstnou špetku štěstí, aby se vám podařilo získat touchdown ihned po soupeřově výkopu a následném běhu přes celé hřiště, jako se dělo v minulém dílu při nižších obtížnostech relativně často. Quarterbackovy pasy je potřeba časovat skutečně přesně, navíc s přihlédnutím k aktuální situaci na hřišti. A to zpočátku není nijak jednoduché. Zatímco vloni se vaši běžci pohybovali víceméně po trajektoriích znázorněných na schématech zobrazených při výběru herních situací, letos je to podstatně jinak. Vyberete si samozřejmě strategii podle vašeho gusta, nicméně po rozehrání míče se začínají dít věci. Před uvedením míče do hry jste třeba rozhodnuti házet na pravého receivera, ovšem ten klidně může „zůstat viset“ na bránícím hráči. V tu chvíli máte zhruba tři možnosti. Buď počkáte, až se váš běžec vymaní z dosahu obránce a šišku mu hodíte později, ovšem musíte počítat s tím, že pokud budete otálet jen o malinko déle, složí vašeho quarterbacka některý ze soupeřů ve středu pole. Nebo se můžete Madden NFL 2003 rozhodnout hodit jinému rozběhnutému hráči, ale tady je zase riziko, že nevíte (cvik v tomto odhadu se ovšem s odehranými zápasy dostaví), ve které fázi „předpokládané trasy“ tento běžec zrovna je (je to sice všechno na jedné obrazovce, ale nezapomínejte, že jste původně sledovali jiného hráče, který je momentálně tísněn obranou), takže se klidně může stát, že hodíte zrovna v době, kdy daný borec změnil směr pohybu. Následně pak v lepším případě začínáte zase z místa rozehrávky, v případě horším míč zachytí jeden ze soupeřů a najednou budete mít plné ruce obranné práce vy. No a do třetice je možné v takové situaci postupovat rovnou s quarterbackem. Moc daleko s největší pravděpodobností nedojdete, ale získáte alespoň nějaký ten cenný yard. Doufám, že z několika posledních vět vyplynulo, že po dobu celého zápasu včetně útočné fáze, která je obecně jednodušší, musíte pozorně sledovat pokud možno všechno, co se na obrazovce děje. A pokud to nevyplynulo, tak to teď říkám, protože to tak opravdu je. Hra nepřistupuje na žádné kompromisy.

Značně vylepšena totiž byla i umělá inteligence, což musím hodnotit kladně i přesto, že mi to mnohdy radost rozhodně nedělalo. Pokud nějakou strategii opakujete častěji než je zdrávo, počítač si na vás prostě počíhá a elegantně vás zbaví výsady útočit. Před koncem zápasu začíná i takticky regulovat tempo zápasu. Pokud je ve vedení a útočí, začne s rozehrávkou otálet až těsně před vypršením časového limitu. Zároveň volí herní strategie „na jistotu“, tedy se Madden NFL 2003 snaží víceméně po jednotkách yardů posouvat takticky vpřed a nepouští se do riskantních dlouhých pasů, které byste mohli přerušit. Na druhou stranu, pokud jste ve vedení vy, počítač rozehrává téměř okamžitě a hází riskantně co nejdále, aby se pokusil ještě v posledních sekundách zápasu skórovat. Ovšem ani při běžné hře uprostřed zápasu nejsou počítačem řízení protivníci nějaké naivní blondýnky. Brání, cloní a pokrývají prostor mnohem, mnohem lépe než vloni a to takovým způsobem, že ve finále budete za naivky vy, když jste si třeba mysleli, že mezi támhle těmi hráči můžete prokličkovat nebo proskočit. Tady jste totiž na kolbištích NFL a ne někde na školním hřišti při tělocviku.

Jak jinak, vylepšena byla i grafická stránka hry. Objekty jsou ostré a hladké, animace plynulá a pohyb velmi věrohodný. Velmi zásadního zlepšení doznaly replaye, které letos už i ctí jakous takous perspektivu a hlavně při záběrech povedených pasů nekoukáte drtivou většinu času pouze na míč s oblohou na pozadí. Na zvucích toho moc co vylepšovat nebylo a hudba je poplatná současnému trendu ve videohrách, takže vcelku těžko soudit. Má tedy tahle hra nějaké zápory. Ano má, respektive jeden. V hlavní sezóně totiž nejde jen o to, hrát co nejlépe, ale jsou na vás navaleny i povinnosti z oblasti managementu celého klubu, což může zejména zkraje působit nemalé problémy. Přeci jen, ne každý z nás je manager, natož pak manager klubu NFL a ne každý se tedy vyzná v horách statistických zkratek a podobných chuťovek. Z pohledu našince by tak bylo paradoxně lepší, kdyby tento element hry byl poněkud méně propracován. Ovšem sezóna je dostatečně dlouhá a každý tak má spoustu času na zorientování.

Celkově se tedy jedná o velice povedenou a v mnoha ohledech vylepšenou hru, jejíž koupi lze s naprosto klidným svědomím doporučit. Samozřejmě pouze v případě, že vám má americký fotbal co říci. Děkuji za pozornost.

Madden NFL 2003
Výrobce/Vydavatel EA Sports
Platforma PlayStation 2, Xbox, GameCube
Multiplayer: ano, 2-8 hráčů (2x MultiTap)
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ano
Paměťová karta: ano, 1.240kB
Verdikt: Vylepšená grafika, prostřednictvím zdokonalené umělé inteligence zvýšená obtížnost, více tréninkových módů pro lepší zvládnutí hry. To je přeci více než jen aktualizované soupisky, nemyslíte?
Hodnocení: 80% (info)