Jízda na motokáře byla snem skoro každého kluka. V dobách totalitních však muselo zůstat jen u snu, protože kdo neměl šikovného tatínka, který motokáru s motorem ze starého Pionýra vyrobil, nikdy nevyzkoušel, jak chutná řídit něco, co se v jeho očích blíží formuli. Po "sametové", kdy k nám vstoupili zahraniční firmy a začalo se podnikat, u nás vzniklo velké množství motodromů, kde je možné si za nějaký ten peníz svůj dětský sen splnit. Neodolal jsem ani já...
Zpočátku jsem se divil, že jedna jízda trvá jen deset minut, ale nakonec jsem byl rád. Měl jsem toho dost a ruce se mi pěkně třásly. Nedovedu si představit skutečné jezdce, kteří jezdí v daleko větších rychlostech a delší dobu než jen 10 minut. Musí to být docela záběr na tělo a fyzičku.Většina současných jezdců F1, CART, nebo F3000 začínala svoji jezdeckou kariéru právě na kartech a první souboje mezi Mikou a Michaelem se datují do doby, kdy oba jezdili mistrovství Evropy. Někteří závodníci se k motokárám i po letech rádi vracejí a ve dnech volna se prohánějí po dráze ve vysokých rychlostech. Tomáš Enge velice často závodí na dráze ve svém rodném Liberci a nejznámější motokárový jezdec Michael Schumacher na takové dráze s bratrem Ralfem vyrůstal a dnes jednu vlastní. Právě on propůjčil svoje jméno hře Michael Schumacher Racing World Kart 2002. Těm, kteří nemají Schumiho rádi, doporučuji, aby se tomuto titulu vyhnuli obloukem, jelikož vás bude jeho tvář a duch provázet po celou dobu hraní - počínaje intrem a konče billboardy na trati s jeho znakem.
A teď se pojďme na hru podívat trochu podrobněji. Nastavení není nijak rozsáhlé, kromě klasického zadání jména si můžete nastavit barvu motokáry a kombinézy. Na výběr však máte pouze jeden typ motokáry. Grafiku si nastavte takovou, která vyhovuje vám i vašemu počítači. Zvuky jsou dost nepodařené a já bych doporučoval vypnout si hudební doprovod za jízdy a nechat tam jen bzučení vašeho stroje. Všechny motokáry mají automatickou převodovku a v nastavení volantu není třeba nic měnit. Hra se dá jezdit i na klávesnici. Grafika hry je na slušné úrovni, okolí tratě je celkem pěkně prokresleno, ale nějakými zvláštními efekty neoplývá.
Pro hraní máte k dispozici volby Trénink, Time attack a Championship, a ty se všechny člení do tříd Fun Clase, International A a Formula Super A s obsahem 100, 125 a 150 ccm. Postupovat hrou dále lze jen, pokud splníte dané podmínky. V tréninku to znamená projet všechny okruhy a v Time attacku musíte zase projet všechny okruhy v lepším čase než je poslední. Potom můžete postoupit do vyšší třídy a začít znovu. Až budete přesvědčeni, že jste tratě zvládli, pusťte se do samotného šampionátu. V každé třídě máte předepsaný počet bodů, jež musíte získat, abyste postoupili výše. V praxi to znamená vyhrát téměř všechny závody a jen v jednom nemusíte okusit chuť vítězství. První kubatura motokár bude hodně blízká většině hráčům. Zdá se mi, že to jsou podobné typy, ve kterých můžete jezdit na speciálně vybudovaných drahách v našich městech. Jede se na tři závody po okruzích, které jsou dost jednoduché. Přesto se mi však zde líbila trať, která je vybudovaná v kryté hale a jejíž součástí je i nadzemní část, a to vše se jede ve světlech reflektorů. Kvalifikace pro všechny závody je vypsána pouze na jedno ostré kolo a po jejím odjetí se seřadíte na startovním roštu s dalšími pěti oponenty, se kterými svedete nelítostný boj ve čtyřkolové bitvě o cenné body. Tato kubatura je dost lehká a mírně zkušení jezdci s ní budou velice brzo hotovi. Zisk 24 bodů vás posune do vyšší třídy, kde již začnete používat také brzdu. Motokáry v této kubatuře jsou o poznání rychlejší a lépe akcelerují. Postup dál si budete muset vybojovat v pěti závodech a jenom zisk 44 bodů vám otevře dveře do kubatury nejvyšší. Nebude to tak jednoduché jako kubatura první. Dvě z drah jsou totiž dost klikaté a vy musíte využít co nejvíce ze svého umění, abyste dojeli na takovém místě, které vám ziskem bodů zajistí postup do třídy nejvyšší. Tady mě trochu zdržela písečná trať v Las Vegas, protože je dost klikatá a klouže. V nejvyšší kategorii s názvem Formula class na vás čeká 8 okruhů a počet bodů pro celkové vítězství je 71. Vítězit však nebude vůbec jednoduché, protože si změříte síly se samotným motokárovým mistrem Evropy z roku 1987 a čtyřnásobným mistrem světa Formule 1 Michaelem Schumacherem. Motokáry této třídy dosahují na rovinkách rychlosti kolem 150km/hod. Pokud jste dvě předchozí třídy zvládli poměrně rychle, tady se přece jen trošku zdržíte. Není to zase až příliš těžké, ale přesto byste měli mít tratě přečtené, protože vaši soupeři jsou dost rychlí a v této poslední třídě již nebudete vítězit s náskokem deseti a více sekund.
Hra má v sobě zabudován též multiplayer pro hru po internetu. Nejdříve se však musíte zaregistrovat na serveru http://www.msracingworld.de, buď do kategorie Rookie a nebo Pro. Potom spusťte hru, klikněte na multiplayer a můžete si zajet s dalšími jezdci z celého světa. Závody po lokální síti zde svoji podporu nenašly.
Pokud mám mluvit o jízdních vlastnostech, myslím si, že žádné prostě nejsou. Poškození motokár je nulové, a proto můžete narážet do zdi nebo do soupeřů, jak je libo. Tratě se ve většině případů dají projíždět velkou rychlostí, udělat hodiny dá dost práce. Nejvíce ztraceného času vás bude stát nezvládnutí zatáčky a výjezd mimo trať. Právě toto zbrždění na trávě je asi jediný kladný bod hry, protože v mnohých simulátorech můžete trávu přejíždět skoro stejnou rychlostí jako asfalt. Soupeři do vás při jízdě zbytečně nenaráží a já bych řekl, že jsou až moc ohleduplní. Pokud se vám stane, že se s někým zaklíníte, váš závod je téměř vždy u konce. Za těch několik vteřin, které ztratíte, vám ostatní poodjedou a jen málokdy se podaří ztrátu za těch pár kol dohnat.
Technické provedení hry i samotný nápad autoři vůbec nezvládli a není se čím chlubit. Všechny závody jsou velice krátké a hráč, který už nějaký simulátor vyzkoušel, nebude mít za den či dva co hrát. Jediný prvek, díky kterému se tento titul bude prodávat, je jméno Michael Schumacher. Potom však budou hráči nemile překvapeni, co si to vlastně koupili. Mně to připadá, že jde o reklamní předmět z kolekce Michaela Schumachera a ne o plnohodnotnou hru. A jako reklamní předmět by měl být dáván zdarma.
Michael Schumacher Racing World Kart 2002 | ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
|