Team 17. Není amigisty, který by neznal tuto legendu, která stojí za herními klenoty typu Superfrog, Body Blows, Project X, Worms nebo Lemmings. Bohužel je to ta samá firma, ke které se hodí legenda v úvodu. Strategicko-logicko-akční hru Worms už Team17, který se dnes živí již jen vydavatelskou činností, několikrát vzkřísil na PC, PS2 a PSP, ale všichni tak nějak cítíme, že už to není ono. No jo, ale co s lumíky? Nedopadnou stejně?
Po tolika letech by bylo záhodno, aby scénáristé vymysleli aspoň nové levely.
Co je to v reálném světě lumík se dozvíte v rámečku někde poblíž, ale herní série Lemmings má již dlouholetou tradici, o které se není radno příliš rozepisovat, protože by to nikdo nečetl. Pár základních bodů si však nelze odpustit: Lumíci, kteří z pochopitelných důvodů slabého výpočetního výkonu tehdejších počítačů chodí po dvou, prostě chodí. Tupí hlodavci ani nic jiného neumí. Chodí stále a vytrvale a dokud někam nespadnou nebo nedojde čas, tak prostě pořád chodí. Hráč může
jakémukoli lumíkovi přiřadit nějakou funkci nebo činnost a pomocí nich dostat pokud možno všechny lumíky z místa A do místa B, mezi nimiž se nachází různé záludné překážky a pasti. Princip hry byl jednoduchý a hra svižná už jen proto, že ačkoli si hráč může urychlit čas nebo ho úplně zmrazit, lumíci chodí furt a v kombinaci tohoto pohybu a připravených pastí se hráč někdy i orosí.
Občas je také nutno potrápit mozkové závity a dopředu cestu vymyslet, protože počet činností lumíků je omezen.
Tak základy máme za sebou a teď co s tou zpropadenou verzí pro PlayStationy? Na obrazovce naskakuje logo Team17 s již léta nezměněným logem Lemmings a po několika minutách je už více než jasné, že se jedná skutečně o opakovačku. Princip hry se nezměnil, ale pokusíme se zapátrat po nějakých změnách nebo vylepšeních, berme však na vědomí, že Lemmings na PS2 jsou skutečně variací na původní, tedy ty první Lemmings, nikoli jejich pokračování (Tribes, 3D), takže ve hře je původních osm povolání: climber, floater, bomber, blocker, builder, basher, miner a digger. Funkce z názvů vyčte každý sám a pokud ne, určitě si na původní hru dobře vzpomíná. Vypadá to, že Team17 má pořád stejný styl, aspoň co do fontu, připadá nám stejný jako u
Worms, ale s komiksovým nádechem se do hry hodí.
Autoři se snažili oprášit jeden z úspěšnějších titulů z minulých let a dodat hráčům něco navíc.
Po tolika letech by bylo záhodno, aby scénáristé vymysleli aspoň nové levely. Těch se tu ovšem dočkáme jen ve 36 případech, z nichž 12 se dá hrát v jakémkoli pořadí. Zbytek, tedy klasických 4x30 levelů, je z původní hry. Komu by to nestačilo, může si
pustit editor levelů, který je jednoduchý a snadno ovladatelný. Své levely si lze uložit na paměťovou kartu a případně pobavit známé.
Nutno říci, že autoři si trochu pohráli s ovládáním. Analogovou páčkou posouváme kurzor po levelu, postranní tlačítka posunují obrazovku skokově, kolečkem zrychlujeme čas doslova jako filmový střihač a trojúhelník umožňuje obraz trochu přiblížit. Pokud čekáte plynulý zoom na jednotlivé hlodavce, budete zklamáni tak, jako my. Levely se ani netváří jako trojrozměrné, jak tomu
Skutečný lumík je malý hlodavec, který se vyskytuje převážně poblíž Arktidy. Nejčastěji váží od 30 do 112 gramů a velký je obvykle od 7 do 15 centimetrů. V zimě nespí, je aktivní a živí se tím, co zbyde pod sněhem. Portrét si můžete prohlédnout sami. Na druhou stranu lumík virtuální je dvounohý hlodavec s modrým tělem a zelenými vlasy, který chodí a chodí a chodí a chodí … Zastavit ho může jen hráčův kurzor a potřebný povel. Virtuální Lemmings jsou výtvorem vývojářské skupiny DMA Design, kteří dnes pracují pod hlavičkou Rockstar North.
|
|
|
bylo u PSP verze Worms. Žádný technologický zázrak se tedy nekoná a do očí lumíků zblízka se asi taky nikdy podíváme. Škoda.
Aspoň že grafika se o něco zlepšila a přibylo pár efektů navíc a animovaná, tématicky odlišená pozadí. Tak jako tak je to ale málo. Spíš to vypadá, že Worms a Lemmings jsou vytvořeni na stejném enginu.
Co je však do očí bijící hned v prvním menu je fakt, že Lemmings využívají kameru EyeToy. Autoři v tomto smyslu hodně překvapili. Připravili totiž jednoduché a návrháři částečně předtvořené levely, kterými musíte lumíky provést tak, že jim případnou
půdu pod nohama tvoříte vlastním tělem, výtahy spouštíte máváním na ovládací páku, vaše hlava může hlodavcům posloužit jako most přes propast a případné barevně odlišené překážky v cestě odstraňujete máváním. Funguje to tak, že si kamera nejprve „vyfotí“ pozadí za vámi bez vás a pak vás nasměruje doprostřed obrazovky a zkalibruje. Pak už stačí mávat na ovládání menu a provést lumíky do cíle. Občas se podaří nějakého lumíka lehce popostrčit nebo silněji odhodit dál a když se hodně naštvete, prudkou ránou je lze všechny pomlátit, což jsme po pár levelech zhodnotili jako velmi dobrý nápad na
odreagování. Bohužel jsme neměli možnost vyzkoušet on-line hru, takže jestli se jedná o výměnu levelů po internetu nebo o
multiplayer, to skutečně netušíme.
Autoři se snažili oprášit jeden z úspěšnějších titulů z minulých let a dodat hráčům něco navíc. Přestože je zde editor levelů, speciální levely pro hru s EyeToy a i levely úplně nové, neustále to smrdí prvoplánovým vydáním něčeho, co už nejspíš málokoho zaujme. Mě osobně lumíci nějak extra k srdci nepřirostli a když je najednou kolem sebe vidím na všech platformách v reedicích a remixech, nemůžu říct nic jiného než „Oh, no more lemmings!“
Lemmings |
Výrobce/Vydavatel |
Team 17/Sony |
Platforma |
PlayStation 2 |
|
Multiplayer: |
ne |
Vibrace/Analog: |
ano/ano |
Paměťová karta: |
77 kB+vlastní levely |
|
Verdikt: |
Ne, raději už žádné lumíky. |
|
|