Pátek 28. února 2020, svátek má Lumír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 28. února 2020 Lumír

Detektivka L.A. Noire tvoří herní dějiny

aktualizováno 
Tato hra vyvolává dvě otázky a dvě odpovědi. Je mezníkem herní historie? Svým způsobem ano. Je perfektní? Ne, to rozhodně není.
80

L. A. Noire

Platforma: PlayStation 3
Výrobce: Team Bondi

  • Nádherné Los Angeles konce 40. let
  • Mimořádně stylová prezentace
  • Unikátní atmosféra noir filmu
  • Skutečně revoluční a přitom funkční mimika postav
  • Vysoký technický standard
  • Trestuhodně nevyužité město
  • Roztahaný příběh s mdlými pointami
  • Nepovinné mise zjevně z povinnosti
  • Podřízení všeho snadnému průchodu hrou
  • Česká lokalizace by se určitě hodila

Přes sporné kvality příběhu a promrhaný potenciál maniakálně precizního retro-města jde o důležitý kousek, který byste měli mít.

Herní karta

L.A. Noire mixuje žánry a přitom nezapře příbuznost s jinými městskými akcemi od Rockstaru. Sedm let vývoje je vážně hodně a změna plánované platformy také nebývá bez rizika. Na druhou stranu, projekty pod dohledem a s podporou Rockstaru nás minimálně deset let nezklamaly.

L.A. Noire

L.A. Noire

Pro začátek malý test, abyste se rychleji dostali do obrazu. Zřítil se rozestavěný dům a vy jako vyšetřovatel najdete v ruinách cihly bez malty a fůru prken s velkým nápisem "Nepoužívat pro stavby". Pokud vám tyto nálezy nepřijdou ničím podezřelé, měli byste se poohlédnout jinde: na náročnou policejní práci jednoduše nemáte. V opačném případě: vítejte v L.A. Noire!

Hra už názvem odkazuje jednak na filmový žánr noir, jednak na román a film L.A. Confidential. Hra ovšem není žádnou videoherní adaptací filmu; jen používá některé motivy a spíš se inspiruje celým žánrem. Obsahově a zpravidla i vizuálně ztemnělý film noir kvetl hlavně ve 40. a 50. letech minulého století, a tak je i děj naší hry zasazen někam do let po konci 2. světové války. Hlavní hrdina Cole Phelps je válečný veterán a skoro každý, o koho se otře, taky.

L.A. Noire

L.A. Noire

Phelps se dal k policii a své nové poslání bere hodně vážně. Tak vážně, že převážnou část hry balancuje někde mezi Mirkem Dušínem a horlivým šprtem, čímž leze svým hříšným kolegům těžce na nervy. Naštěstí časem mírně zlidští, ale to už jsme daleko za polovinou hry, což může být na hlubší sympatie pozdě.

Kromě toho, že je náš borec strašlivě pilný a snaživý, je i velmi obtížně průstřelný. Pokud ve službě přece jenom nějakou tu kulku schytá, je vidět, jak mu krví nasakuje sáčko, začne mu tlouct srdce a vůbec dává najevo, že asi tak deset vteřin nemá na další olovo chuť. Na žádné ukazatele zdraví se tu nehraje a nehraje se ani na ukazatele munice, aby to co nejvíc připomínalo film: správný filmový rek má zásobu střeliva nekonečnou.

A pokud se vám i přesto někde nevede, hra vám dokonce úslužně nabídne, zda to místo nechcete přeskočit. Že tím o nic nepřijdete. Takže pohoda. Nebo nevzrušivá nuda? To už záleží na vás. Zde alespoň, na rozdíl od pár jiných her, zemřít můžete. Kus, o který jste tím vráceni zpět, je však zanedbatelný.

L.A. Noire

L.A. Noire

Jedním z hlavních lákadel, ne-li tím vůbec největším, měly být revoluční dialogy. Slibovalo se vedení skutečných výslechů, kde bude úspěch závislý na pozorném sledování mimiky protějšků a na správných reakcích na ni. Kupodivu se to podařilo naplnit.

Průběh výslechů můžete ovlivňovat pomocí tří voleb alias názorů na něčí výpověď: Pravda, Pochybnost nebo Lež. Obvinění ze Lži se dá vzít zpátky a zkusit to s Pochybností, ale jinak nelze otázku zopakovat. A snad nikde to zatím nefungovalo tak solidně jako tady. Zpovídané postavy nejsou ty tradiční loutky, které na kliknutí ochotně stokrát zopakují stejnou hlášku.

Abyste tedy při výslechu dospěli ke kýženému cíli, musíte věnovat pozornost tomu, jak se vyslýchaný na vaše otázky a při následných odpovědích tváří. Otázky mimochodem kladete klikáním na patřičné možnosti ve vašem notesu. Když zjistíte něco zajímavého, automaticky se to opět zanese do notesu. Jestliže někoho natvrdo obviníte ze lži, musíte být připraveni podpořit to zase něčím v notesu. Tohle šlape dobře.

L.A. Noire

L.A. Noire

Ale zpět k mimice: co autoři v této oblasti dokázali, je vážně přelomové. Rozlehlá 3D města už nám v minulosti víckrát vyrazila dech, ale zdejší nehratelné postavy jsou druhem revoluce. I kdyby hra jinak nestála za nic, už tímhle by se zapsala do dějin.

Každá postava vyjadřuje své emoce trochu jinak, takže ani po mnohahodinové praxi nejde o otázku mechanické rutiny. Někdo uhýbá očima, jiný se drbe na hlavě, ale někdo si třeba jen kouše rty. Takže se pletete a pletete a přitom nemáte pocit, že je chyba v někom jiném, než ve vás. Geniální. A nezapomeňte si připočíst skvělou detailní grafiku a perfektní profesionální dabing.

Bohužel, nic není dokonalé. Zásadní potíž hry je ta, že je vše podřízeno jedinému cíli: protáhnout vás příběhem, i kdyby na chleba nebylo. Především je vše zaonačeno tak, že jste buď při neúspěchu vráceni o klíčový kousíček zpět, anebo dokonce frčíte dál, protože to vlastně ničemu nevadí.

L.A. Noire

L.A. Noire

Čili pokud není hráč úplně zabedněný, prochází hrou jako nůž máslem s minimální námahou. Anebo: pokud vládne angličtinou dostatečně dobře. Česká lokalizace totiž chybí, což je v tomto případě malá tragédie. Titul obsahuje víc než dvacet hodin dabingu, plus hory textů, které je vhodné přelouskat. Takže i když díky stromu voleb neslyšíte všechno a není nutno všechno přečíst, pořád to na jazykové schopnosti klade slušné nároky. Anglické titulky naštěstí nechybí.

Federální kriminální ústředna pátrá

Tato hra nám něco připomíná. Cosi z minulosti. Kdysi jsme hráli jistý titul, kde se hrdina léčil opíráním o zeď. Když schytal nějaké to olovo, sako mu nasáklo krví, a když se o tu zeď opřel, zase uschnul. Hra neměla žádné ukazatele, aby co nejvíc připomínala film. Postavy vypadaly a mluvily jako živé a taky se tam jezdilo úžasně přesvědčivým městem, kde se však nedalo nic zajímavého dělat.

Tím městem byl Londýn, psal se rok 2002 a hra se jmenovala The Getaway. A bylo to zklamání jako hrom. Prkennou postavu nešlo skoro ovládat a řidičské časovky v přecpaném Londýně doháněly hráče k slzám. Studio, které mohlo za tento úlet, si říkalo Team Soho. Rok po vydání The Getaway založil Brendana McNamara, šéf vývoje v Teamu Soho, nový Team Bondi, odpovědný za L. A. Noire.

L.A. Noire

L.A. Noire

Klasický noir film trvá kolem půldruhé hodiny a jeho příběh je hutný a kompaktní. Nevoláme po hře na hodinu a půl, ale se čtyřiceti nepovinnými misemi jsme se dostali nad třicet hodin. To je za ty peníze fajn, nicméně zdejší story na takovou dobu bohužel nemá.

V povinných misích vyslechnete brífink nebo hlášení z vysílačky, jedete na místo činu, prohledáte ho a vyslechnete svědky. Buď rovnou získáte novou adresu, nebo si o ni na základě nových informací zavoláte na dispečink. Objedete ta další místa, prohledáte je a vyslechnete přítomné. Pár lidí seberete, vyslechnete na služebně a zkusíte z nich vyrazit přiznání. A znova, pořád dokola.

Ke všemu jednotlivé případy postrádají uspokojivé pointy, neboť cílem nejsou uzavřené epizody a la Četnické humoresky, nýbrž vlečení hráče jedinou souvislou historií.

Příběh má tři prolínající se roviny: vlastní hratelnou část, vzpomínky na boj o Okinawu a temnou historii místního módního psychiatra, s níž se seznamujete čtením nalezených novin. Výsledek to ale moc nevylepší.

L.A. Noire

L.A. Noire

Přičtěte si, že v hratelné části najednou ve třicetimetrové výšce balancujete na laně jako Lara Croft nebo prcháte korytem jako Indy Jones a máte představu o výsledném guláši. Chtěli autoři umělecký herní film anebo jednoduchou zábavu, která míchá nejrůznější žánry? Nebo snad nakonec nevěděli, co si s gigantickým městem a vyspělou grafikou počít?

I těch čtyřicet nepovinných misí pomáhá hře jen málo. Jsou lehoučké, opakující se a často nudné: dohnat uprchlíka, vystřílet vše, co se hýbe, zpacifikovat někoho pěstmi A hlavně se obvykle otevřou na opačném konci města, což je vzhledem k naléhavosti těchto mikropřípadů komické a kvůli rozměrům mapy únavné.

Takže tu máme natahovaný příběh a nudné nepovinné mise. Co u toho vlastně hráče drží? Nejspíš, jak je to navzdory všemu okouzlující. Město, zrekonstruované pomocí desetitisíců dobových fotografií, je tak nádherné, že sice skřípete zuby, když vidíte, kam až pojedete, ale stejně si cestu užíváte. A postavy jsou tak přesvědčivě živé, že je vám nakonec jedno, zda je příběh utahaný, nebo ne a nakolik to celé dává smysl.

L.A. Noire

L.A. Noire

Připadáte si, jako když opravdu žijete něco, co jste dosud znali jen ze starých filmů. Billie Holiday už byla ve hrách mockrát, ale až tady z vás její zpěv při jízdě nočním městem dělá pravého hrdinu jazzového věku.

L.A. Noir se pravděpodobně stane legendou. Ne coby dokonalá hra, ale coby titul, který otevřel dveře a to hned v několika směrech. Co se týče revolučního využití mimiky herních postav, autoři odvážné sliby splnili. Co se týče grafiky a animací, sestřih videí ze hry se poprvé v historii účastnil filmového festivalu. A především: tvůrci prokazují, že pozornost publika lze udržet i jinak, než příležitostí vystřílet milion nábojů.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

81 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 859 čtenářů

  • Nejčtenější

I po více než osmi letech od vydání je Skyrim králem erotických modifikací

Díky podpoře uživatelských modifikací se kolem Skyrimu vytvořila silná komunita, která svoji modlu neustále vylepšuje....

Populární streamer dostal ban na všechny hry od Electronic Arts

Profesionální hráč virtuálního fotbalu FIFA Kurt „Kurt0411“ Fenech dostal doživotní zákaz na všechny hry od...

ANKETA: Vyberte tři hry, zbytek se vymaže z paměti lidstva

Dnešní anketa nebude vůbec, ale vůbec snadná. Vybrali jsme šestnáct ikonických her, ale zachránit můžete jen tři.

Nenechte si ujít, Epic rozdává Assassin’s Creed: Syndicate

Epic nepolevuje v rozdávání skvělých her a po českém Kingdom Come: Deliverance přináší akční Assassin’s Creed:...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nečekaný návrat. 23 let stará tahová strategie je díky Twitchi znovu hitem

Automaticky generované souboje postav ze zapomenuté klasiky Final Fantasy Tactics sledují na Twitchi už tisíce lidí....

Premium

Luxusní auta a vily. Pohádkový život utnula mladíkům až policie

Jakubovi O. bylo dvacet let, když založil firmu J.O. Investment a začal podnikat. Po třech letech jezdil v kabrioletu...

Premium

Lhaní se dá naučit. Emoce se však obelhat nedají, radí kriminální psycholog

Naproti vám sedí podezřelý. Říká pravdu, nebo lže? Kriminální psycholog Ondrej Kubík ví, jak u výslechu přečíst mysl...

Premium

Dojemná záchrana? Nikoliv. MF DNES odhalila síť černého byznysu se psy

Líbivá záchrana psů z nevhodných podmínek je skvělý byznys. Na jeho financování se podílí česká i německá veřejnost....

  • Další z rubriky

RECENZE: Kniha Zaklínač a jeho svět zaujme především fanoušky hry

Nakladatelství Crew vydává ve spolupráci se společností Fantom Print knihu, která potěší fanoušky herní série o...

Filmová adaptace Warcraftu je splněným snem. Recenze očima hráče

Pokud existuje černá magie, snímek Warcraft v boji s ní zvítězil. Podařilo se mu totiž prolomit pomyslné prokletí filmů...

RECENZE: F1 2013 jsou parádní formule, ale doplácejí na roční vydávání

Nejenže je to jediná hra s oficiální licenci F1, ale navíc je opravdu dobrá. Jenže když vychází každý rok, je těžké to...

RECENZE: Dex ukazuje budoucnost, v níž bez implantátů nemá cenu žít

Česká hra Dex zasazuje tradiční žánr do ne úplně tradičního prostředí. Mladá dívka s modrými vlasy zachraňuje svět před...

7 tipů, jak zatočit se stresem
7 tipů, jak zatočit se stresem

Doba se neustále zrychluje. Často se za celý den nestíháme ani zastavit. Přitom stačí změnit pár návyků a objevit díky nim krásu pomalejšího tempa, relaxaci a prožitek přítomného okamžiku.

Češi začínají panikařit. Vykupují těstoviny i čističe, klidně i za 20 tisíc

Část regálů v prodejně Lidl na pražské Zbraslavi je poloprázdná. Lidé vykoupili konzervy s gulášem, ale také některé...

Rakousko pobavil „křečkující“ muž v plynové masce, nákup ani neodvezl

Nákaza wuchanským koronavirem se v posledních dnech rozšířila do mnohých evropských zemí. Někteří lidé proto začínají...

Vždycky jsem byla obdařenější prsatice, směje se Lucie Benešová

Chtěla domek na Sicílii, ale nakonec si pořídila hezké místo pro stavbu v Jizerských horách. „Mám plno plánů, pořád...

Hospody, kolo a památky. Orlando Bloom si v Česku užívá se psem i snoubenkou

Orlando Bloom (43) natáčí v české metropoli seriál Carnival Row. Kromě herectví se tu nejčastěji věnuje svému psovi,...

Manžel toleroval v domě milence své ženy. Po Výměně se pár rozvádí

V televizní reality show Výměna manželek šokovala ve středu večer rodina z domku v Doksech. Operátorka Helena tam žije...