Krvavý sport vyžaduje ve hře EA Sports MMA spoustu tréninku

aktualizováno 
Smíšená bojová umění nejsou pro slečinky a ani jejich herní podoba není jednoduchá. Pár mozolů na rukou se určitě objeví.
80

EA Sports MMA

Platforma: Xbox360
Výrobce: EA Tiburon

  • Komplexní herní principy
  • Technické zpracování
  • Propracovaný kariérní mód
  • Dlouhé nahrávací doby
  • Někdy nevyvážená umělá inteligence

Kvalitně zpracovaná bojovka z prostředí drsných zápasů, která se chlubí zajímavými herními principy. Její zvládnutí, ale vyžaduje čas.

Herní karta

EA Sports MMA

Hrám, které se zabývají smíšenými bojovými uměními (anglicky mixed martial arts, odtud zkratka MMA), zatím vládla série UFC. Ale v Electronic Arts si řekli, že zkusí hráče přetáhnout na svou stranu svým vlastním pohledem na drsný svět borců, kteří do sebe řežou hlava nehlava.

EA Sports MMAA v EA očividně vědí, co dělají, protože jejich verze není vůbec špatná. Ohání se několika známými jmény a herní principy fungují velmi dobře. Avšak stejně jako u konkurence to chce nějaký čas, než se naučíte pracovat s ovládáním a všechno se vám dostane do krve. Ale jestli máte dost trpělivosti a smíšená bojová umění vás baví, EA Sports MMA má pro vás slušnou porci brutální zábavy.

MMA je jedním z nejbrutálnějších sportů. Pokud bychom to hodně zjednodušili, tak dva bijci, kteří mají obvykle zkušenosti z několika bojových sportů (od thajského boxu až po judo) se ocitnou v ringu, kde přijdou na řadu pěsti, kopy, ale také různé úchopy a oblíbené mlácení soupeře na zemi. Krve stříká dost, KO jsou docela častá a zranění jsou zcela normální.

EA Sports MMAJe jasné, že u sportovních titulů hraje nesmírně důležitou roli ovládání a v EA se s ním opět poprali slušně. Není vysloveně jednoduché, alespoň ne zpočátku, ale pokud nepřeskočíte tutoriály, tak základy vstřebáte relativně rychle. A pak už nezbývá, než se učit s nimi co nejlépe pracovat.

Hlavním prvkem jsou analogové páčky, kdy jedna slouží pro pohyb a druhá pro zasazování úderů/kopů, mnohdy ve spojení s dalšími tlačítky. Podstatný je směr, který páčkou opíšete, v závislosti na něm pak váš bojovník útočí: na hlavu, trup, kope, zasazuje rány pěstí.

Ale využijete i ostatní ovládací prvky, především v situacích, kdy chcete dostat soupeře na zem, popřípadě se vymanit z jeho sevření. Boj na zemi je nedílnou a podstatnou součástí hry. A je pravděpodobně nejnáročnější, protože není snadné udržet útočníka v potřebné pozici a současně není jednoduché ubránit se, aby on nedostal na "lopatky" vás.

EA Sports MMAJe nutné správně načasovat různé útoky a protiútoky a uvažovat, jestli se vyplatí bojovat ve stoje nebo na zemi. Každý bojovník má ukazatel výdrže a pokud útočíte, ubývá mu energie. Nezbývá, než kombinovat různé styly boje a hlídat si ukazatel, abyste nedali soupeři příliš velkou výhodu.

Zvládnout principy, na kterých je hra vybudována, není otázkou chvilky. Je to běh na trošku delší trať, ale dá se to zvládnout bez větších psychických problémů. Bude vás to stát jen pár mozolů na rukou a možná jeden ovladač. A kdyby vám náhodou nestačil základní tutoriál v kariérním módu, je zde ještě volba nazvaná MMA 101, kde se dá dále trénovat.

Co se týče hry pro jednoho hráče, je zde možnost exhibičních zápasů a zmíněné kariéry. Tvoří ji tutoriál, tréninkové mise a několika desítek zápasů. Trénink zlepšuje atributy vašeho bojovníka, což je potřeba hlavně v pozdějších fázích.

EA Sports MMAKariérní mód je slušně propracovaný, překvapivě dlouhý a pěkně prezentuje vývoj od neznámého bojovníka až po profíka, který může poměřovat síly s největšími borci v oboru. Těmi jsou například Bob Sapp, Randy Couture, Cung Le a pár desítek dalších slavných jmen.

Jediné, co kazí dojem, je umělá inteligence. V některých momentech je obtížnost nevyvážená a člověk se zapotí možná až moc. A to samozřejmě nemluvíme jen o herní postavě. Dá se to zvládnout, ale někdy je to trošku přes míru.

EA Sports naštvali bosse

A to nikoho menšího než prezidenta UFC (Ultimate Fighting Championship), americké organizace smíšených bojových umění. Dana White se na EA Sports rozčílil právě kvůli vydání hry EA Sports MMA. Chtěl, aby EA pracovala na hře UFC 2009, ale tehdy mu prý bylo řečeno, že smíšené bojové sporty nejsou vlastně sportem, a že prý s tím nechtějí mít nic společného. A podle něj EA začalo uvažovat o hře až ve chvíli, kdy bylo UFC úspěšné.

EA oponovalo, že White si tehdy dal schůzku s EA v Los Angeles, kde ale sídlí pobočka starající se o nesportovní tituly, jako jsou třeba The Sims. Whita to ovšem neuklidnilo a varoval zápasníky své organizace, že pokud budou mít něco společného s EA, dostanou padáka z UFC.

Asi by si to kluci měli vyřídit v ringu, byla by to zajímavá podívaná. Prezident UFC proti hlavonům z EA Sports.

EA Sports MMATyto problémy samozřejmě odpadají v zápasech proti živým protivníkům, které jsou, jak už to tak bývá, hodně pikantním kořením hry. Nic nenahradí pocit, že jste to natřeli někomu, kdo se pak vzteká a rozčiluje. A navíc, nejen vy si užijete porážku protivníka, ale je tu možnost, aby i ostatní sledovali na internetu váš zápas, takže máte i živé publikum.

Další věc, kterou rádi pochválíme je tvorba zápasníka. Kromě šance vyšperkovat si vzhled svého bijce (fyzické dispozice, tetování apod.), jsme ocenili komplexnost jeho tréninku, kdy navštěvuje různé trenéry, kteří vás naučí specifické útoky. Některé využijete, některé ne. Je jen na vás, který styl boje je vám blízký. Tato variabilita si pochvalu opravdu zaslouží. EA Sports MMA je velmi komplexní hra a současně nabízí člověku volnost v tom, co mu vyhovuje.

Samozřejmostí je i skvělé technické zpracování. Grafická stránka hry je někde na pomezí báječné a skvostné. Postavy jsou rozpohybovány velmi dobře, jsou detailní a jsou na nich vidět zranění. Povedený je i dabing, speciálně pak EA Sports MMAkomentáře během zápasů, které výrazně pomáhají tomu, aby se člověk vžil do role. Obecně atmosféra zápasů funguje, jak má. Je drsná a strhující.

Poněkud otravné jsou ovšem překvapivě dlouhé nahrávací časy. Jelikož zápasy nebo tréninky jsou relativně krátké a po každém následuje dost dlouhé načítání, časem to prostě a jednoduše leze na nervy.

Vstup EA na pole smíšených bojových umění se tedy docela povedl. EA Sports MMA je dobře zvládnutou hrou, která má jistě pár much, ale jde jen o začátek, a tvůrci tak mohou v dalších letech dopilovat detaily.

Především je potřeba trošku zapracovat na vyváženosti umělé inteligence a zkrácení nahrávacích dob by také nebylo od věci. I přes tyto nepříjemnosti je to ale titul, který je více než rovnocenným konkurentem série UFC. Dostatečně promyšlený a kvalitně zpracovaný.

Není ale přístupný každému. Na ovládání si člověk, který nemá zkušenosti s boxerskou sérií Fight Night, musí chvilku zvykat a zvládnutí herních postupů je trošku delší, než je běžné. Budete-li ale trpěliví, hru si užijete a strávíte u ní pár desítek hodin, kterých určitě nebudete litovat.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

75 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 186 čtenářů

Nejčtenější

Co se děje s herním gigantem Electronic Arts? Nemá hry a na E3 pohořel

EA Play 2017

Nepopulární společnost Electronic Arts na letošní E3 úplně propadla. Než takový debakl, to už by udělala lépe, kdyby se...

Hodina s Cyberpunkem 2077: působí výpravněji a propracovaněji než Zaklínač 3

Xbox - E3 2019

Stejně jako loni, také letos CD Projekt Red za přísných bezpečnostních opatření ukazoval za zavřenými dveřmi pro...

Naprostá akční extáze, Doom Eternal je ještě dravější. Dojmy z hraní

Doom Eternal

Střílečka Doom Eternal působí jako po všech stránkách lepší a hlubší verze špičkového restartu z roku 2016. Ochutnávka...

Kultovní strategie Age of Empires 2 se dočká remasteru. Už druhého

Age of Empires II: Definitive Edition

Jedna z nejlepších strategií se ještě letos vrátí v notně restaurované podobě. Kromě vylepšené grafiky přinese i novou...

Pět největších zklamání na herním svátku E3

Commander Keen - mobilní hra

Ty nejlepší věci z herního svátku už jsme rozebrali, nyní přišel čas podívat se na celou akci z druhé strany. Tentokrát...

Další z rubriky

RECENZE: Legenda z roku 1984 nepokračuje. Moderní Karateka je odpad

Karateka

Původní Karateku naprogramoval v roce 1984 student univerzity Yale Jordan Mechner, který později přivedl na svět herní...

RECENZE: World of Warplanes se snaží navázat na tankový úspěch

World of Warplanes

Podaří se zopakovat zásah do černého i podruhé, kdy tanky z World of Tanks nahrazují letadla? Zatím to není jisté.

RECENZE: Dex ukazuje budoucnost, v níž bez implantátů nemá cenu žít

Dex

Česká hra Dex zasazuje tradiční žánr do ne úplně tradičního prostředí. Mladá dívka s modrými vlasy zachraňuje svět před...

Najdete na iDNES.cz