RECENZE: Na tajuplnou detektivku Kona jen tak nezapomenete

Kona
Platforma: PC, XboxOne, PlayStation 4
Výrobce:
Parabole
- Atmosféra
- Konzistentní kombinace žánrů
- Netradiční prostředí
- Příběh
- Ozvučení
- Slabší druhá polovina hry
- Nepřehledný inventář
Je říjen 1970. Pomalu jedete po úzké sluncem zalité cestě setkat se s novým klientem W. Hamiltonem. Ten má nezáviděníhodný problém: od té doby, co znovu otevřel doly na měď, se jeho pozemky neustále stávají terčem vandalů, nejspíš místního kmene Kríů.
Carl Faubert je typické soukromé očko. Prožil si válku a teď bere každý kšeft, ale o jeho postavě se toho moc nedozvíme. Příběh totiž posouvá vypravěč, který komentuje každou Carlovu, tedy vaši akci v knižním duchu. Netrvá to příliš dlouho a proti Carlovi se na nepřehledném úseku silnice vyřítí auto a oba nabourají.
Po pár hodinách v bezvědomí se Carl probouzí, ale krajina se za tu chvíli změnila k nepoznání. Kam jen oko dohlédne, tam je vysoká pokrývka sněhu a okolí jezera Atamipek bičuje nemilosrdný blizard. Zraněný a podchlazený Carl musí rychle mobilizovat veškeré své síly, aby mohl bojovat proti vražedné zimě i přírodě samotné.
Survival adventura
Kona nepatří mezi dnes tolik populární walking simulátory, ale jistým způsobem si z nich bere inspiraci. Vlastně se inspirovala u mnoha žánrů, jistou podobnost najdete v netradiční ruské akci Cryostasis: Sleep of Reason, v nedávném atmosférickém Kholatu i v The Vanishing of Ethan Carter nebo Firewatchi.
Do typické adventury směle přikládá survival prvky i trochu toho bojování a to vše v míře, která nekazí požitek ze samotného příběhu. Kona dokonce udržuje atmosféru i přes silnou nelinearitu.
Dítko komunitního financováníKona je dalším úspěšným kickstarterovým projektem. Vývoj trval tři roky a stojí za ním kanadští nezávislí vývojáři Parabole. Je to celkem malé studio, ale jak se ukázalo u této hry, talent má. |
Kôna znamená v jazyce Kríů sníh a sníh a mráz budou vaším největším nepřítelem během celé hry. Je třeba být opatrný a neprochladnout. Kromě toho je nutné dávat pozor na Carlovu příčetnost a zdraví. Zdraví si ošéfujete klasicky z lékárniček a příčetnost, no, cigára byla v roce 1970 skoro nepsaným pravidlem a frťanem se nic taky nepokazí.
Carl se bude střetávat s mnoha stresujícími a děsivými výjevy, takže zásoba legálních drog je zcela na místě. Míra stresu není pouze pro parádu, ovlivňuje i hratelnost: Carl míří mnohem nepřesněji a uběhne kratší vzdálenosti. To v boji znamená nemalý problém.
Příběh je komorní, v oblasti jezera Atamipek moc lidí nežije. Jen pár rodin, ale jedna zajímavější než druhá. V jejich soukromí a minulosti se budete při pátrání prohrabovat každou chvíli a ne všechny stopy budou ty správné, některé jsou zde spíš pro utvoření hutné tajemné atmosféry. Což se hře daří skvěle.
Ať už jde o zdejšího doktora, nebo mechanika posedlého konspiracemi, každý dům tu vypráví svůj příběh. Je tedy dost škoda lenosti autorů, kteří některé domy nejenže zkopírovali, ale i jejich rozložení nábytku je skoro identické. Ubírá to trochu na uvěřitelnosti a atmosféře.
Hra nedává žádné explicitní nápovědy, co máte dělat. Stejně jako třeba v Kholatu i zde si vytyčíte na mapě cíl a vyrazíte na průzkum, buď pěšky, nebo vozidlem. To vám bude ku pomoci prakticky pořád. Není to jen rychlé přibližovadlo, ale i odkladní prostor na nepoužívané předměty.
Carlův inventář je limitovaný hmotností, jinak řečeno deset polen do kapes vážně nepobere. Mapu si můžete otevřít i v autě a vaše poloha je na ní na rozdíl od Kholatu stále vidět. Nejde tedy o bloudivou turistiku. Však Kona je v první řadě adventura.
K adventuře nesmazatelně patří i inventář, ale ten je asi nejméně domyšlenou částí hry, hlavně pak sekce dokumentů. Jako zkušený detektiv budete číst stohy textu (ve francouzštině a angličtině naráz, aby se zachovala autenticita) a k některým se i znovu vracet, protože v sobě budou ukrývat nápovědy k dalšímu postupu.
Ale v kruhovém inventáři, kterému se zobrazují popisky až po najetí kurzorem, se spíš ztratíte, než že byste našli tu správnou stopu. Carl je ovšem pečlivý a ty nejdůležitější stopy si zapisuje do deníku. Bude to deník, který, pokud ho budete pořádně studovat, vám dá nejvíce indicií, co máte dělat dál a hlavně jak si otevřít druhou, mnohem lineárnější část hry.
Poslední zcela zásadní proprietou, bez které se Carl neobjede, je fotoaparát. Při vyšetřování bude potřeba věci řádně dokumentovat. Někdy vás k tomu hra pobídne sama, jindy to bude na vás. To trochu mate, bylo by lepší, kdyby vás hra pobídla k focení pokaždé.
Fotoaparát vás i navede na skrytá místa v lesích, pokud budete následovat zářící stopy, vždy narazíte na nějaké zajímavé místo plné zásob. Párkrát je to i důležité pro samotný postup hrou. Celkovou atmosféru dokreslují tajemné Carlovy vize, které se dostaví na důležitých místech a dovysvětlují příběh.
Celá první, nelineární část hry vám zabere zhruba pět hodin. Jestliže budete důkladní a nesmíříte se s nevyřešenými kolonkami v deníku, pak více. To znamená vyřešit i pár zapeklitějších adventurních hádanek, které jsou nepovinné, ale je radost je rozlousknout. Jako zcela nepovinný úkol si můžete dát i geocaching v divočině.
Po splnění zásadních úkolů nastoupí druhá, slabší část hry. Styl hraní se zde zjednodušuje, adventurní stránka jde do pozadí, aby dala prostor survivalu a akci. Celá pasáž vypadá, že autorům došly finance, dech, nebo obojí. Vše aby už honem bylo a mohlo následovat finále.
Vlastně je celá druhá pasáž hry jen o ježdění od stanoviště ke stanovišti, zakládání ohňů na ohřátí, bojování a uklidňování pomocí cigár a piva. Je to silně lineární a naštěstí krátká část, která nemusí trvat déle než 30 minut. Velká škoda, že si autoři nedali práci, protože v první, adventurní části všechny složky fungují na jedničku.
V hlubokých lesích není bezprostředním nebezpečím pouze zima, proti které se musíte včas bránit zapalováním ohnišť a krbů, ale i divocí vlci. A ti si rádi pochutnají na vašem mase. Rána sekerou nebo střela do jednoho z nich smečku rozežene, ale konflikt můžete vyřešit i mnohem nenásilněji, flákotou masa, která zvěř uklidní.
Kouzelná Kanada
Na hru se skvěle kouká, kanadské lesy mají nepopiratelné kouzlo samy o sobě a do nich vetkaný folklór vše krásně umocňuje. Strach z bělavé jednotvárnosti mít nemusíte, většina lokací je osobitých, kolikrát se při jízdě autem po zamrzlé silnici budete pouze kochat a přejíždět vytyčená místa, hra vás pohltí.
Z kochání vás však vytrhnou náhlé loadingy dalších úseků mapy. Jsou dlouhé, a pokud jedete zrovna v autě, můžete si být skoro jisti, že to po loadingu do něčeho napálíte.
Ve hře jsem narazil na pár nepříjemností: do žurnálu se stopy, informace a fotky ukládají prapodivně. Někdy se neuloží vůbec, jindy z naprosto neznámého důvodu až po čase. Otevírání dveří je krkolomné a aktivní prvky by mohly být lépe vidět, ale to vám zážitek ze hry příliš nenaruší. Vtáhne vás unikátní atmosféra kanadských lesů.
Hudba také přispívá k atmosféře. Užijete si mnoho francouzštiny, jak psané, tak mluvené (hra je jinak samozřejmě v základu v angličtině). Skvěle zvolený je i vypravěč, který skoro až otcovským tónem komentuje počínání i myšlenkové pochody hlavního hrdiny, jenž za celou dobu neutrousí jediné slovo.
Spousta tajemství
Nebýt druhé poloviny hry, která je šitá horkou jehlou, by byla Kona kombinací všeho nejlepšího z několika žánrů. Tam, kde jiní selhávají, Kona v prvním dějství vyhrává. Sice zažijete pár klopýtnutí, ale hra dokáže udržet atmosféru do poslední chvíle, a to i přes svou nelinearitu. Zároveň vás neustále nechává v nejistotě s pocitem bezprostředního nebezpečí.
Kona vás bude nutit být ve střehu, šetřit náboje a bát se neznámého nebezpečí. V pár případech i trochu zapojit logické uvažování a zároveň obdivovat bezútěšnou krajinu severního Quebecku. To všechno zcela přirozeně. Fanoušci netradičních adventur, stejně jako milovníci tajemných příběhů, neotálejte. Těch pár večerů, které v této hře strávíte, si vryjete do paměti.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 43 čtenářů
Nejlepší Diablo vůbec? První recenze na Diablo 4 nešetří nadšením
Akční hra na hrdiny Diablo 4 se vrací k temným kořenům a alespoň částečně napravuje pošramocenou reputaci kdysi téměř...
Reklama na Duke Nukema vyrobená umělou inteligencí vzbudila posměch i hněv
Vydání kolekce starých dílů série stříleček o Duke Nukemovi na kapesní konzoli Evercade vzbudilo větší ohlasy, než...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v červnu
V červnu se utkáme se samotným peklem, postavíme si vlastní zábavní park, pokusíme se utéct ze zdánlivě opuštěného...
Nejsmutnější herní trailer všech dob byl inspirován skutečným příběhem
Japonská společnost Nintendo láká na svůj aktuální hit The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom nebývale depresivní...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Doom už funguje i v teletextu. Před dvaceti lety by to byla velká věc
Oddaný fanoušek rozběhal klasickou střílečku Doom i skrz zastaralou technologii teletextu. Dokonce ho lze nyní ovládat...
RECENZE: Virtuální realita potřebuje více her, jako je Hubris
Není to každý den, aby pro virtuální realitu vyšla hra srovnatelná s vysokorozpočtovými mainstreamovými hity. Trh je...
RECENZE: The Chant působí jako nedotažená vykrádačka Stranger Things
Prvotina studia Brass Token sice není vyloženě špatná hra, v mimořádně na horory bohatém závěru roku ovšem nemá žádné...
RECENZE: Masakr teenagerů v The Quarry je zábavnější, než si chceme přiznat
Hororový „slasher“ The Quarry sice nedělá nic, co bychom už od studia Supermassive Games neviděli mnohokrát, ale to mu...
RECENZE: Gran Turismo 7 je milostným dopisem všem fanouškům autosportu
Konzole Playstation dlouho trpěly zoufalým nedostatkem pořádných závodních her, tomu je však konec. Gran Turismo 7 je...

BOOM! Získejte vibrační kuličky na posílení pánevního dna
Potřebujete posílit pánevní dno, ale nemáte čas na aktivní cvičení? Značka BOOM představila Pulzační a vibrační kuličky, které aktivně posilují...