Kingdom Under Fire, neboli království pod palbou, je vcelku výstižný název pro novou hru z dílny společnosti Phantagram. Jedná se o mix realtimové strategie a fantasy RPGčka. Děj hry se odehrává na kontinentu Bersiah, který je obýván mnoha rasami. Na jedné straně jsou to vcelku mírumilovní lidé, elfové a trpaslíci, na straně druhé však také krvelační skřeti, ogři a temní elfové. Kromě toho se zde vyskytují i nemrtví, démoni a další odporná stvoření. Příběh, jejž bude hráč coby hrdina na jedné ze znepřátelených stran rozplétat, se odehrává v době, kdy se síly temnot po porážce v daleké minulosti opět snaží ovládnout celý kontinent. Příběh je to o něco nápaditější než u většiny her podobného žánru a věřte, že se v průběhu hry dočkáte několika zajímavých překvapení.
Jak už asi většina z vás pochopila, na výběr jsou dvě kampaně – za lidské království nebo za temnou legii. V lidské kampani bude vaším hlavním hrdinou mladý rytíř Curian, v kampani za síly zla pak ogre Likuku. Kromě těchto dvou komplexních dobrodružství je pro vás připraveno také několik desítek samostatných misí a dokonce i editor vlastních scénářů. K dispozici je i multiplayer, takže lze k souboji nebo ke spolupráci vyzvat kamarády, a to jak po síti, tak přes internet. Dříve, než se pustíte do hraní, si můžete v options vybrat obtížnost, zvolit interface a nastavit další cerepetičky.
A nyní již k samotné hře. Jak jsem již naznačil, jedná se o spojení RTS a RPG. Většina misí se nese v duchu realtimové strategie, ale i zde je možno objevit prvky běžné spíš v RPGčkách. Občas některý z vašich hrdinů s někým prohodí pár slov a někdy dokonce obdrží nějaký zajímavý předmět (inventář je však v RTS části nepřístupný). Nejpodstatnějším RPG prvkem je však získávání zkušeností za zabité nepřátele a postup na vyšší levely spojený s automatickým zlepšováním vlastností. U hrdinů to není zas tak ojedinělá věc (viz HOMM či Warlords), ale zde se takto vyvíjí úplně každá jednotka, od obyčejných vojáků až po mocné čaroděje, upíry a draky. Je to docela dobrý pocit, když vycvičená lučištnice (což je v podstatě základní jednotka) dvěma výstřely sejme nepřátelského démona. Jinak je RTS část vcelku klasická – těžíte suroviny (zlato, kov, mana), stavíte budovy, trénujete jednotky, vymýšlíte různá vylepšení, bráníte své území a poté, co je vaše armáda dostatečně početná, vyrazíte zlikvidovat nepřítele. Co se týče budov a jednotek, nepřináší hra sice téměř nic nového, ale počtem převyšuje leckteré podobné hry.
Autoři nám připravili téměř dvě desítky budov na každé straně, od základního hradu, farmy, kasáren, kovárny a podobně až po specializované stavby, jako je třeba magická věž, pekelná brána, doupě démonů, portál slávy a podobně. Jednotek je ve hře celkem kolem třiceti, a to včetně sedmi hrdinů. Základní jednotky jsou klasické – bojovník, rytíř, lučištnice, elfí hraničářka, skřet, ogre, temná elfka-vrhačka sekyr a další. Některé silnější jednotky mají celkem zajímavé dovednosti, například nemrtví Shadow Puppet se mohou zavrtávat do země a tak se ztratit z očí nepřítele. Ve hře najdeme i nebojové jednotky, jako je průzkumný balón nebo podivný létavec Dirigible sloužící jako transport. Nejdůležitějšími jednotkami jsou samozřejmě hrdinové. Na straně lidí je to již zmíněný Curian, dále čaroděj Moonlight a tajemný rytíř Keither, na straně zloduchů pak ogre Likuku, lich Amaruak, Rick Blood a Richter Rosenheim. Kromě toho budete mít v některých misích k dispozici i další speciální postavy, které jsou silnější modifikací běžných jednotek (kapitán jízdních rytířů, velitelka temných elfek apod.).
Strategické scénáře jsou vcelku zábavné a samy o sobě by nebyly ani příliš obtížné, nebýt jedné důležité skutečnosti. Tou je naprostá nemožnost ukládání hry během mise. Autoři to vysvětlují jednak velkým počtem dat (již zmíněné zkušenosti u každé jednotky) a také tím, že hráč si pak daleko víc rozmyslí své jednání a každou bitvu bude sledovat se strachem ze ztráty vycvičených vojáků. To je sice pravda, hra vás vtáhne asi o hodně víc, než když si můžete každou minutu sejvnout a pak nazdařbůh riskantně prozkoumávat mapu, ale má to i své nevýhody. Docela dost totiž zamrzí, když hrajete nějaký scénář dvě hodiny, v závěrečné bitvě vám zemře jeden z vašich hrdinů a vám nezbude nic jiného než scénář restartovat. Hra se sama automaticky uloží až po dohrání mise. Ovládání je více méně klasické, samozřejmostí je grupování, ukládání skupin pod číselné klávesy pro jejich zpětné vyvolání, nějaké ty bojové formace a tak dále. Poměrně příjemná je možnost ukládat pod klávesové zkratky také jednotlivé části mapy, hodí se to třeba při boji na několika místech najednou. Během hry je možno měnit rychlost běhu času, ale na to už jsme v RTS žánru také zvyklí.
Kromě RTS částí na vás čekají i scénáře, které jsou čistě v duchu RPG. Se svými hrdiny se vydáte za dobrodružstvím, které je většinou postaveno na poměrně provařených zápletkách (útěk ze zajetí, očištění trpasličích pohřebišť od zla apod.). V těchto scénářích máte k dispozici inventář vašich hrdinů, který umožňuje manipulaci s předměty. Hrdina obvykle v ruce drží zbraň a na sobě může mít zbroj a dva další doplňky (prsteny, rukavice, náhrdelník apod.). V batohu je pak místo na šest předmětů, přičemž lahvičky (nejčastější nalezený předmět, ale je jich poměrně dost druhů) lze seskupovat po pěti. U inventáře jsou připojeny informace o atributech hrdiny (zbroj, síla útoku, hitpointy, mana, level a zkušenosti), ale k těm máte přístup i v RTS části. Ovládání je tu stejné jako ve strategických scénářích, a vzhledem k tomu, že máte na starost jen několik postav, nečiní zadávání rozkazů pražádné problémy. Stejně jako ve strategických misích, ani zde nenajdete možnost uložit si hru, hra se ale občas sama uloží nejen po dokončení mise, ale i během ní (například při vstupu do podzemí). RPG části hry jsou docela vítaným zpestřením, ale jejich náplň je dost slaboduchá – jde jen o to pobít nepřátele, sebrat pár pokladů, projít celou lokaci a někam dojít, něco najít nebo zabít speciálního zloducha (resp. dobroducha, pokud hrajete za temnou legii). Jediným problémem k řešení bývá otevření několika zamčených dveří, a to buď velmi originálně vhodným klíčem, nebo pomocí nášlapné plošinky, která je většinou vychytrale skryta za nejbližším rohem. RPG část mne osobně dost zklamala, připadá mi celkem odfláknutá a bez nápadu.
A teď něco k technickému zpracování hry. RTS část běží jen a pouze v rozlišení 800x600, což je docela postačující, i když dnes již většina podobných her nabízí i vyšší rozlišení. Nemožnost volby naopak nižšího rozlišení může mrzet majitele pomalých počítačů. Strategické mise jsou zpracovány takříkajíc ve warcraftovském stylu, čili v líbivé 2D grafice s naprostým nepoměrem velikosti jednotek a budov (narozdíl třeba od her Sudden Strike nebo Age of Empires). Grafika je pěkná a detailní, i animace jednotek je vydařená, a to jak u běžných vojáků, tak například u velkých létavců. Autorům se také moc povedly animované ikony vašich jednotek. Pro RPG mise je použit stejný pohled jako pro strategické části, pro dané účely je dostačující a docela přehledný. Grafika je bohužel o poznání horší než v RTS misích, běží jen v rozlišení 640x480 a postrádá jakékoliv zajímavé detaily. Vaši hrdinové obvykle procházejí chodbami s úplně holými zdmi, jen občas narazí na svícen, kus koberce nebo nějaký hrnec (nebo co to je). Světlým momentem jsou skutečně povedené obrázky hrdinů při přepnutí do inventáře.
O hudbě bych řekl, že je průměrná, ale vzhledem k tomu, že postrádám sebemenší náznak hudebního sluchu, nepovažujte tuto informaci za směrodatnou. Zvukové efekty se lidem z Phantagramu vydařily a hlášky jednotek jsou precizní, snad jen elfí lučištnice by nemusely mít odporný francouzský přízvuk. Kompletně jsou namluveny i všechny dialogy a také povídání o událostech mezi jednotlivými scénáři.
A nakonec to nejdůležitější – zábava. Přestože by ideální kříženec RTS a RPG měl dle mého názoru vypadat mnohem lépe, není hra Kingdom Under Fire vůbec nudnou záležitostí. RTS část je sice sama o sobě jen jednou z mnoha a samostatnou RPG část bych zařadil do hodně slabého průměru, ale spojením obou částí dohromady vzniká typ hry, kterých bohužel zas tak moc není. Nebýt nemožnosti ukládání pozice, nedobrého zpracování RPG misí a jejich jednotvárnosti, byla by tato hra asi velkou bombou. Sice tomu tak není, ale i tak vám určitě poskytne mnoho hodin zábavy, zejména máte-li rádi napínavá fantasy dobrodružství. A navíc můžeme všichni doufat, že autoři se poučí za svých chyb a třeba vydají druhý díl, který už splní všechna naše očekávání.
Kingdom under Fire | ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
|