Jagged Alliance 2: Wildfire

  12:00aktualizováno  30. dubna 10:01
I když tahová strategie Jagged Alliance 2 patří se svou archaickou grafikou na hřbitov zašlých legend, díky své hratelnosti a nepřekonatelné nápaditosti je i v současnosti kvalitní a chytlavou hrou. Po téměř pěti letech vychází oficiální addon.

Jagged Alliance 2: WildfireExistuje malé, lépe řečeno mizivé procento her tak nabitých hratelností, že člověka chytnou i po čtyřech pěti letech od svého vydání. Herní průmysl se dnes však zaměřil na ukojení audiovizuálního prožitku než na nestárnoucí kvalitu rostoucí z pojmů jako „znovuhratelnost“ nebo „originalita“. Ale nepřekonatelné legendy jako Fallout, Deus Ex, Transport Tycoon a zhruba třicítka dalších mají své kouzlo i v současnosti. Do této sorty taky patří série Jagged Alliance, jež si s sebou nese pověst jednoho z nejlepších strategických titulů všech dob. Především pak druhý díl (rok 1999) se se svou bohatostí, nápaditostí a hlavně mamutí dobou hraní stal modlou všech hráčů tahovek.

Následný datadisk Jagged Alliance 2: Unfinished Business v podstatě nic nového nepřinesl, hráči jej nicméně hladově zhltnuli, protože v době vydání (rok 2000) bylo už jasné, že tahovky budou světově ohroženým druhem. Po pár měsících se objevila zpráva, že v souvislosti s problémy výrobce je celá série uzavřena a přípravy na Jagged Alliance 3 končí. Problémy vyústily v klinickou smrt SirTechu, který nedávno poskytnul práva na vydávání společnosti Strategy First. Člověk by čekal, že se chopí díla a zainvestuje do třetího dílu, jenže místo toho vydává jakýsi update za cenu budgetovky.

Jagged Alliance 2: WildfirePříběh supluje události z původní předlohy. Královna tentokrát nevystupuje jako diktátorská potvora, ale jako člověk, který má v prstech spolupráci s mafií, jež po celém světě proslavuje Arulco jako líheň drog a místo, odkud se tato výnosná komodita exportuje do Severní Ameriky. Nový děj je zasazen do staré mapy, obměnily se jen kulisy a mnohá městečka dostala Potěmkinův nádech. Autoři ovšem pozapomněli upravit i některé klíčové dialogy, takže se nový příběh poněkud bije s tím starším a leckdy to zaskřípe, případně vypadne logická stavba sousledu událostí. Člověk má tak pocit, že z pokrývky datadisku na něj prosvítá staré dobré JA 2. A je to pravda.

Pokud jde o avizovaná vylepšení a novinky, postřehnout jdou vlastně jen přestavěné doly a pevnosti. Důl už nevypadá jako pracoviště sedmi trpaslíků, ale tvoří jej velký komplex s nejrůznějšími mašinami a stroji na zpracování stříbrných a zlatých nugetů. A obránci mají nyní jednu výhodu – mohou spoléhat na strukturu mapy podporující ty, kteří jsou v defenzívě. Kupříkladu letiště v Drassenu prošlo rekonstrukcí a připomíná spíše dobře zabarikádovanou pevnost: po stranách jsou rozeseta hnízda ostřelovačů a letiště má takový tvar, aby se na něj dalo zaútočit jen frontálním úderem na vstupní bránu. Dobývání posledního města je proto pořádný porod (alespoň tak paterčat). Dobře ukrytí nepřátelští Jagged Alliance 2: Wildfireodstřelovači jsou prakticky nezničitelní a nedobytelní a pomoct může jen nasazení sebevražedných živých volavek. Kromě toho přibyla hrstka vojenského materiálu a pár zbraní, ale vesměs jde o typy nahrazující ty původní – do hry lépe řečeno nevstoupila žádná nová skupina jako např. lehké kulomety nebo minomety.

Chybou celého datadisku (nebo jak Wildfire nazvat) je, že nebyl tvořen jako ucelený kus, ale spíše byl stlučen z několika – tedy přibližně ze dvou – nápadů, které do sebe ani nezapadají. NPC postavy, žoldáci a rozhovory mezi nimi se nijak nezměnily, ani nemodifikovaly, takže na nový příběh odkazuje vlastně jen emailová komunikace s člověkem, který celou operaci platí. Autoři si i pohráli s vybalancováním sil a zbořili, co mohli. Daný sektor obvykle drží dvacítka až třicítka nepřátel, která sice nemá tak dobrou výbavu/inteligenci, ale díky svému počtu a využívání přerušení během hráčova tahu umí zlikvidovat sebesilnější tým. Strategičnost se poděla pryč; u Drassenu stojí menší skladiště zbraní napěchované minomety, kulomety a špičkovým vybavením, takže již od počátku se bitvy zvrhávají v granátometnou show se zvukovým doprovodem štěkotu kulometů. Dobývání sektoru má pak jasný Jagged Alliance 2: Wildfirescénář: Pokropit venkovní vojáky kulometným deštěm, vyvrtat do budov díru minometným pozdravem a přeživším naházet pod nohy desítky granátů. Munice a všeho dalšího je dost, netřeba šetřit! Zatímco v předchozí JA 2 byly některé zbraně (a především náboje do nich) vzácností, ve Wildfire má člověk pocit, že s každou otevřenou bednou slaví Vánoce a narozeniny v jeden den.

Těžko odhadovat, kam celá série v příští letech zapadne a jestli vůbec bude pokračovat. Čas bohužel krutě ukázal, že současné myšlení světových vydavatelů je odtržené od reality a násilné utnutí vývoje populárních her nebo sérií otráví fanoušky, a tedy i potenciální zdroj příjmů (viz. Sam and Max, Fallout 3 atd.). JA v tomto ohledu dopadla docela dobře – s Wildfire totiž vyšel i zdrojový kód, takže se dá očekávat, že se fandové chopí díla a ukutí nějaké neoficiální pokračovaní alespoň s novým příběhem.

Grafika a zvuky zůstaly v dřívějším formátu, těm mladším by JA 2 mohla připadat jako grafický omyl, ale objektivně bychom měli dodat, že takovéto hry mají svůj potenciál v propracovanosti systému, a ne ve svém zpracování. A navíc použitý 2D pohled je maximálně přehledný a pro účely takové strategie naprosto dostačující. Závěrem je ještě třeba dodat, že už nějaký čas na internetu koluje zdařilý mód Urban Chaos pro původní JA 2. Ještě donedávna se pořád vyvíjel, tudíž je stoprocentně vyšperkován, doladěn a vyvážen z hlediska nastavení obtížnosti. A kromě kompletně nové mapy (!), příběhu, zbraní i NPC má v sobe to kouzlo, že si jej lze stáhnout zcela zdarma.

Jiný názor - Petr Poláček
JA2: Wildfire není datadisk (mod) na který by celý herní svět čekal s napětím. Ve skutečnosti je to produkt, který bude zajímat pouze fanoušky několik let staré a stále výborné hry Jagged Alliance 2, kteří mají JA2 i datadisk Unfinished Business dohraný tam i zpět a chtějí něco nového. A přesně toho se jim díky JA2: Wildfire dostává. Jistě, Wildfire nabízí v podstatě tu samou grafiku, stejnou hratelnost, ale na tom není nic špatného. Právě naopak. Velké změny by fandy JA2 spíše odradily. Za velmi slušnou budgetovou cenu se příznivcům JA 2 dostane nových misí, skvělých nových zbraní, čitelnější struktury misí, vyšperkované původní grafiky a stejné porce zábavy. Tohle je zkrátka titul určený pro specifickou skupinu hráčů, kterým jistě přijde vhod a nebylo fair porovnávat jej s aktuálními tituly jako je Silent Storm. Pro fanoušky JA2 je Wildfire zkrátka dobrá a levná koupě.

Jagged Alliance 2: Wildfire
Minimum: procesor 300 MHz, 128 MB RAM, 4 MB grafická karta
Optimum: procesor 600 GHz, 512 MB RAM, 32 MB grafická karta
Multiplayer: ne
Další informace: screenshoty
Výrobce/distributor: i-Deal Games / Strategy First
Distributor v ČR: zatím není rozhodnuto
Oficiální stránka: hra nemá homepage
Verdikt: Naprostý omyl.
Hodnocení: (info) Dimitiros Vlasakudis - 40%, Petr Poláček - 70%
Autor:

Největší světová herní výstava Gamescom 2019 se koná od 20. do 24. srpna v Kolíně nad Rýnem. Čeká nás opět řada nových oznámení a ukázek z nadcházejících titulů jako jsou Gears 5, Minecraft Dungeons a Zaklínač.

Nejčtenější

Lidé vzpomínají na obaly od 3D karet minulé dekády. Jsou k smíchu i pláči

Retro obal od 3D grafického akcelerátoru

Estetika nikdy nebyla silnou stránkou videoherní kultury, své pomyslné dno však už má snad naštěstí za sebou. Nic...

Nepropásněte hru zdarma. Skvělý Mutant Year Zero není ani rok starý

Mutant Year Zero: Road to Eden

Obchod Epic Store rozdává tento týden opět parádní kousky. Kromě povedené tahové strategie Mutant Year Zero je to i...

KVÍZ: Legendární studia, která už neexistují. Poznáte je?

Lands of Lore

V dnešním kvízu se podíváme hluboko do herní minulosti. A nejspíše se budete divit, kolik skvělých studií, které v 90....

Pět scén z her, které narazily na australskou cenzuru

South Park: Stick of Truth

O cenzurování videoher v Austrálii toho bylo napsáno již mnohé, málo se už však ví, že se v posledních letech situace...

Fanoušci upravili vzhled zaklínače, aby se podobal seriálové adaptaci

Zaklínač 3 – Geralt jako Henry Cavill

Tvůrci chystaného seriálu Zaklínač vycházejí z původních knih Andrzeje Sapkowského, nikoli jeho oblíbené videoherní...

Další z rubriky

RECENZE: Legenda z roku 1984 nepokračuje. Moderní Karateka je odpad

Karateka

Původní Karateku naprogramoval v roce 1984 student univerzity Yale Jordan Mechner, který později přivedl na svět herní...

RECENZE: F1 2013 jsou parádní formule, ale doplácejí na roční vydávání

F1 2013

Nejenže je to jediná hra s oficiální licenci F1, ale navíc je opravdu dobrá. Jenže když vychází každý rok, je těžké to...

RECENZE: Might and Magic X je úžasný návrat strojem času o 15 let zpět

Might and Magic X Legacy

Málokdo se dnes odváží vyrukovat s tak hardcore retro titulem, jakým je desáté Might and Magic. Vzpomínky ožívají.

Trest nebo domluva? Co na fyzické tresty říkají odborníci
Trest nebo domluva? Co na fyzické tresty říkají odborníci

Výchova dětí je těžká disciplína a neexistuje univerzální návod. Jak potrestat dítě, které neposlouchá? Fyzické tresty, zákazy nebo stačí jen domluva? Odborníci v tom mají jasno.

Najdete na iDNES.cz