Jade Empire: Special Edition
Popravdě, netuším, co BioWare na konverzi xboxového hitu Jade Empire trvalo dva roky. O PC verzi se začalo mluvit již nedlouho po exkluzivním vydání na microsoftí konzoli a všichni měli za to, že uzpůsobení ovládání, přidání několika málo fines apod. nebude trvat déle než několik měsíců. Ostatně, přesně tak tomu bylo i v případech obou dílů série Knights of the Old Republic. Za zmínku stojí i paralela s Molyneauxovým, koncepčně podobným Fable, které vyšlo zhruba ve stejné době a svého PC zpracování se dočkalo do půl roku. U Jade Empire nešlo vše tak hladce, nakonec jsme se ho však přeci jen dočkali, byť je na něm zub času dnes, kdy next-gen svižně infiltrovalo všechny platformy, poměrně dost znát. Stále ovšem jde o výtvor hodný pozornosti.
Coby žák školy bojových umění a chráněnec jejího mistra před sebou máte dosud nenaplněný osud, o kterém všichni mluví a vy si ho musíte zahrát.
Nemůžeme zastírat nadšení ze zvoleného světa, který se s úspěchem vymaňuje z nudných fantasy a sci-fi klišé. Autoři chytře vsadili na asijskou kulturu, která je západním hráčům prakticky neznámá a mohli si tak dovolit i slušné výstřelky, jako je prezentování evropských stereotypů o asiatech prostřednictvím NPC a vůbec vytvořit takové prostředí, které je ideální pro vyprávění příběhu plného dramat
Na svou postavu, u níž si lze nadefinovat pouze zaměření, pohlížíte z hodně blízko umístěné kamery, čímž vás hra do sebe vtahuje ještě více. Záhy poznáte, že volnost zdejšího světa není vůbec přehnaná, naopak, čas od času budete mít možná až příliš nutkavý pocit stísněnosti. Je to součást hry: žádné jiné RPG neodsýpá takovým tempem. Důvodem je nemožnost zabloudit, a přestože občas nové prostředí může působit rozlehle, jde jen o klamné zdání, za které vděčíme designérům, již na takto ohraničeném písečku dokázali vystavět zajímavé úrovně. V zásadě se budete procházet jen po jasně vymezených stezkách, takže touhu po prozkoumávání stěží uspokojíte.
Ve spojení s častými rozhovory však jde o prostředek k tomu, aby si hráč připadal ve středu všeho dění. A to se jednoznačně daří. Někdo by mohl namítnout, že dialogů s všudypřítomnými non-playing charaktery je až příliš, ovšem bez nich by Jade Empire ztratila své kouzlo. Co totiž ubírá jinde, to nahrazuje převelice zajímavým vyprávěním. Texty jsou skvěle napsané a možnosti odpovědí dostatečně široké. Podobně jako v Knights of the Old Republic i zde musíte pečlivě uvažovat svůj přístup k rozhovorům a řešení questů. Opět se totiž v průběhu hry přikláníte buď na stranu dobra, či zla, což je v tomto případě navíc zamaskováno do hantýrky japonské kultury. Přesto je ale v naprosté většině případů nasnadě, jak se zachovat podle svého vlastního úsudku. Zmínili jsme questy. Tak tedy, jeden dva bývají hlavní, tudíž se stále aktualizují s tím jak postupujete směrem k definitivnímu odhalení všech záhad. V mnohem větším množství se vyskytující vedlejší úkoly jsou spíše několikaminutovými záležitostmi, které navíc mnohdy lze vyřídit takříkajíc po cestě, která vede k hlavnímu cíli. Opět se tak prosadila touha nezdržovat na úkor komplexnosti.
V zásadě se budete procházet jen po jasně vymezených stezkách, takže touhu po prozkoumávání stěží uspokojíte.
S postupem času budete mít po svém boku čím dál tím více parťáků, i když ne úplně doslova. Partička se sice hezky rozroste, nicméně fyzicky vám bude moci pomáhat pouze jeden nohsled. Stejně jako v KOTORu to jsou výrazné, mnohdy až obskurní osobnosti, jako například démon ukrývající se v těle malé holčičky a je jedině dobře, že jich BioWare využilo k dalším rozpravám. Pomalu tak rozplétáte jejich osudy, které jsou mnohdy neméně složité jako ten váš. Někteří kamarádi jsou vážní, jiní zase vtipní – to je pak radost sledovat, jak se kupříkladu špičkují. Pokud se ale těšíte, že si je upravíte k obrazu svému, musím vás zklamat. Oni na rozdíl od vás nelevelují a jediné, co ovlivníte, je jejich taktika v boji. Buď mohou útočit, nebo podporovat.
Ústřední postava naštěstí se zkušenostmi získává další úrovně a tím i bodíky na rozdělování. Ty umístíte jednak do obecných vlastností, jednak také do všelijakých stylů. A tím se dostáváme k největší specifičnosti Jade Empire oproti ostatním RPG. Pomocí numerické klávesnice si v boji přepínáte mezi jednotlivými způsoby vedení boje (samotné útoky vyvoláváte myší) – může jít o ochromovací taktiky, drtivé, zraňující na dálku nebo třeba převtělovaní (vezmete na sebe podobu i sílu určitého monstra). Stylů je mnoho, ovšem každý má dva, maximálně tři odlišné útoky, takže se vyplatí udržovat si jich v použitelné podobě více, aby se boje nestaly záhy stereotypní. Svou roli zde hraje i speciální chi energie, s jejíž pomocí se můžete jak ozdravovat, tak provádět obzvlášť vypečené údery. Je škoda, že styly nenabízí prostor k různým kombům – těch je jen několik, navíc jsou automatizovaná do podoby „stiskni dvakrát za sebou levé myšítko, provede se tvrdší útok“. Boje jsou tak sice svěží, na druhou stranu málo takticky vyzývavé a někdo by snad mohl říci, že po čase i nudné. Záleží však na úhlu pohledu.
|
S postupem času budete mít po svém boku čím dál tím více parťáků, i když ne úplně doslova
Oceňuji, že jsou nadabována všechna NPC, a to hodně profesionálně, podobně kvalitně je na tom i hudba. Grafika už je však jiná kapitola. Prostředí samo o sobě působí velice dobře, přesto se, zejména z důvodu nedostatku detailů, nemůže měřit s aktuálními výtvory. Síla Jade Empire je ovšem jinde, a sice v příběhu – už pro ten stojí za to si hru zahrát a také ji dohrát. Osekáním RPG prvků a příliš akčním bojovým systémem byste se neměli nechat odradit, přestože je nelze nezahrnout do výsledného hodnocení.Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 362 čtenářů
Díky AI si můžete popovídat s Amouranth. Zadarmo ovšem ani kuře nehrabe
Provokativní streamerka Amouranth začala poskytovat novou službu. Díky umělé inteligenci schopné realisticky napodobit...
RECENZE: Hrot je geniální české retro z éry tvrdého socialismu
Nad socialistickým Československem se stahují černá mračna. V ulicích Prahy se děje cosi zneklidňujícího. Místo...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Hra se stala obětí review bombingu, její vývojář přitom ani neví proč
Psaní zavádějících recenzí s cílem srazit výslednou hodnotu na agregátorech hodnocení, je v herním světě bohužel celkem...
Posolte šneka! Fanoušci organizují protesty proti změnám v populární hře
Fanoušci populární vojenské hry War Thunder vstoupili do otevřené války s vývojáři. I když ti z plánovaných změn na...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Matka setřela hulváta, který na videoherním turnaji urazil jejího syna
Třiadvacetiletý profesionální hráč Enrique „Maister“ Hernández sice v turnaji v bojové hře Super Smash Bros. Ultimate...
RECENZE: Nový díl Syberie je překvapivě možná ten nejlepší vůbec
Po průměrném třetím dílu se série Syberia překvapivě vrací v plné síle. Jde o nejlepší poctu životu a dílu...
RECENZE: Evil West je přímočará akční jízda ze staré školy
Tvůrci Shadow Warriora přicházejí s další akční peckou, která si na nic nehraje. A znovu to funguje, tentokrát v...
RECENZE: Gran Turismo 7 je milostným dopisem všem fanouškům autosportu
Konzole Playstation dlouho trpěly zoufalým nedostatkem pořádných závodních her, tomu je však konec. Gran Turismo 7 je...
RECENZE: Masakr teenagerů v The Quarry je zábavnější, než si chceme přiznat
Hororový „slasher“ The Quarry sice nedělá nic, co bychom už od studia Supermassive Games neviděli mnohokrát, ale to mu...

Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!