Jade Empire: Special Edition
Popravdě, netuším, co BioWare na konverzi xboxového hitu Jade Empire trvalo dva roky. O PC verzi se začalo mluvit již nedlouho po exkluzivním vydání na microsoftí konzoli a všichni měli za to, že uzpůsobení ovládání, přidání několika málo fines apod. nebude trvat déle než několik měsíců. Ostatně, přesně tak tomu bylo i v případech obou dílů série Knights of the Old Republic. Za zmínku stojí i paralela s Molyneauxovým, koncepčně podobným Fable, které vyšlo zhruba ve stejné době a svého PC zpracování se dočkalo do půl roku. U Jade Empire nešlo vše tak hladce, nakonec jsme se ho však přeci jen dočkali, byť je na něm zub času dnes, kdy next-gen svižně infiltrovalo všechny platformy, poměrně dost znát. Stále ovšem jde o výtvor hodný pozornosti.
Coby žák školy bojových umění a chráněnec jejího mistra před sebou máte dosud nenaplněný osud, o kterém všichni mluví a vy si ho musíte zahrát.
Nemůžeme zastírat nadšení ze zvoleného světa, který se s úspěchem vymaňuje z nudných fantasy a sci-fi klišé. Autoři chytře vsadili na asijskou kulturu, která je západním hráčům prakticky neznámá a mohli si tak dovolit i slušné výstřelky, jako je prezentování evropských stereotypů o asiatech prostřednictvím NPC a vůbec vytvořit takové prostředí, které je ideální pro vyprávění příběhu plného dramat
Na svou postavu, u níž si lze nadefinovat pouze zaměření, pohlížíte z hodně blízko umístěné kamery, čímž vás hra do sebe vtahuje ještě více. Záhy poznáte, že volnost zdejšího světa není vůbec přehnaná, naopak, čas od času budete mít možná až příliš nutkavý pocit stísněnosti. Je to součást hry: žádné jiné RPG neodsýpá takovým tempem. Důvodem je nemožnost zabloudit, a přestože občas nové prostředí může působit rozlehle, jde jen o klamné zdání, za které vděčíme designérům, již na takto ohraničeném písečku dokázali vystavět zajímavé úrovně. V zásadě se budete procházet jen po jasně vymezených stezkách, takže touhu po prozkoumávání stěží uspokojíte.
Ve spojení s častými rozhovory však jde o prostředek k tomu, aby si hráč připadal ve středu všeho dění. A to se jednoznačně daří. Někdo by mohl namítnout, že dialogů s všudypřítomnými non-playing charaktery je až příliš, ovšem bez nich by Jade Empire ztratila své kouzlo. Co totiž ubírá jinde, to nahrazuje převelice zajímavým vyprávěním. Texty jsou skvěle napsané a možnosti odpovědí dostatečně široké. Podobně jako v Knights of the Old Republic i zde musíte pečlivě uvažovat svůj přístup k rozhovorům a řešení questů. Opět se totiž v průběhu hry přikláníte buď na stranu dobra, či zla, což je v tomto případě navíc zamaskováno do hantýrky japonské kultury. Přesto je ale v naprosté většině případů nasnadě, jak se zachovat podle svého vlastního úsudku. Zmínili jsme questy. Tak tedy, jeden dva bývají hlavní, tudíž se stále aktualizují s tím jak postupujete směrem k definitivnímu odhalení všech záhad. V mnohem větším množství se vyskytující vedlejší úkoly jsou spíše několikaminutovými záležitostmi, které navíc mnohdy lze vyřídit takříkajíc po cestě, která vede k hlavnímu cíli. Opět se tak prosadila touha nezdržovat na úkor komplexnosti.
V zásadě se budete procházet jen po jasně vymezených stezkách, takže touhu po prozkoumávání stěží uspokojíte.
S postupem času budete mít po svém boku čím dál tím více parťáků, i když ne úplně doslova. Partička se sice hezky rozroste, nicméně fyzicky vám bude moci pomáhat pouze jeden nohsled. Stejně jako v KOTORu to jsou výrazné, mnohdy až obskurní osobnosti, jako například démon ukrývající se v těle malé holčičky a je jedině dobře, že jich BioWare využilo k dalším rozpravám. Pomalu tak rozplétáte jejich osudy, které jsou mnohdy neméně složité jako ten váš. Někteří kamarádi jsou vážní, jiní zase vtipní – to je pak radost sledovat, jak se kupříkladu špičkují. Pokud se ale těšíte, že si je upravíte k obrazu svému, musím vás zklamat. Oni na rozdíl od vás nelevelují a jediné, co ovlivníte, je jejich taktika v boji. Buď mohou útočit, nebo podporovat.
Ústřední postava naštěstí se zkušenostmi získává další úrovně a tím i bodíky na rozdělování. Ty umístíte jednak do obecných vlastností, jednak také do všelijakých stylů. A tím se dostáváme k největší specifičnosti Jade Empire oproti ostatním RPG. Pomocí numerické klávesnice si v boji přepínáte mezi jednotlivými způsoby vedení boje (samotné útoky vyvoláváte myší) – může jít o ochromovací taktiky, drtivé, zraňující na dálku nebo třeba převtělovaní (vezmete na sebe podobu i sílu určitého monstra). Stylů je mnoho, ovšem každý má dva, maximálně tři odlišné útoky, takže se vyplatí udržovat si jich v použitelné podobě více, aby se boje nestaly záhy stereotypní. Svou roli zde hraje i speciální chi energie, s jejíž pomocí se můžete jak ozdravovat, tak provádět obzvlášť vypečené údery. Je škoda, že styly nenabízí prostor k různým kombům – těch je jen několik, navíc jsou automatizovaná do podoby „stiskni dvakrát za sebou levé myšítko, provede se tvrdší útok“. Boje jsou tak sice svěží, na druhou stranu málo takticky vyzývavé a někdo by snad mohl říci, že po čase i nudné. Záleží však na úhlu pohledu.
|
S postupem času budete mít po svém boku čím dál tím více parťáků, i když ne úplně doslova
Oceňuji, že jsou nadabována všechna NPC, a to hodně profesionálně, podobně kvalitně je na tom i hudba. Grafika už je však jiná kapitola. Prostředí samo o sobě působí velice dobře, přesto se, zejména z důvodu nedostatku detailů, nemůže měřit s aktuálními výtvory. Síla Jade Empire je ovšem jinde, a sice v příběhu – už pro ten stojí za to si hru zahrát a také ji dohrát. Osekáním RPG prvků a příliš akčním bojovým systémem byste se neměli nechat odradit, přestože je nelze nezahrnout do výsledného hodnocení.Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 362 čtenářů
Zemřela herečka Annie Werschingová, královna Borgů i Tess z The Last of Us
V pouhých pětačtyřiceti letech zemřela americká herečka Annie Werschingová. Televizní diváci ji znali jako agentku...
Celníci v USA zničili sběratelský artefakt v hodnotě 200 000 korun
Nadšený sběratel utratil sta tisíce korun za neporušenou kopii legendární japonské hry Pokémon Yellow. Kvůli až...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Tak to bylo rychlé. Loni mu tleskali, teď je autor herního hitu bez práce
Ještě počátkem roku byl americký komik, animátor a v neposlední řadě i tvůrce počítačových her Justin Roiland za svojí...
Hon na čarodějnice? O hře ze světa Harryho Pottera už se nesmí ani diskutovat
Známá herní diskusní fóra ResetEra zakázala jakoukoliv diskusi o připravované hře Hogwarts Legacy ze světa Harryho...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
A je to tady, mám na Epicu víc her než na Steamu. Dohrál jsem jedinou
Digitální obchod s hrami Epic Store koncem loňského roku oslavil čtvrté narozeniny. Zpočátku nenáviděná platforma se...
RECENZE: Evil West je přímočará akční jízda ze staré školy
Tvůrci Shadow Warriora přicházejí s další akční peckou, která si na nic nehraje. A znovu to funguje, tentokrát v...
RECENZE: V hororu The Mortuary Assistant balzamujete těla v márnici
Směna v pohřebním ústavu se promění v noční můru v originálním hororu s neotřelým systémem strašení. Kromě balzamování...
RECENZE: Staňte se drsným bijcem, King of Fighters XV myslí i na nováčky
Značka King of Fighters se vrací po šesti letech. Je přístupná začátečníkům, zklamáni ovšem nebudou ani experti na...

Akční letáky
Všechny akční letáky na jednom místě!