Fotbalová série ISS (International Superstar Soccer) zažívala svá zlatá léta oblíbenosti zejména na N64 a částečně i na PSX. S nástupem sesterské fotbalové řady PES (Pro Evolution Soccer) se však situace změnila. PES se již od vydání prvního dílu (oprávněně) drží na vrcholcích popularity, zatímco ISS prozatím marně bojuje o dobytí svých bývalých pozic. Hon za znovuzískáním hráčů byl notně přibržděn představením ISS 2. Tento díl nejenže nové fanoušky nepřilákal, ale naopak ty skalní přiměl poohlédnout se jinde, po něčem vizuálně přitažlivějším a hlavně hratelnějším. Společnost Konami šla ovšem do sebe. Tvůrci zatnuli zuby, skřípějíc závistí nad úspěchem jejich kolegů s PES, a vrhli se na tvorbu ISS 3. Výsledek se nám před nedávnem dostal do drajvu naší PS2 a my vám nyní můžeme nabídnout odpověď na otázky týkající se hratelnosti, kvality technického zpracování atd.
Správnou fotbalovou atmosféru dokonale navodí již úvodní intro, které je u her od Konami tradičně na výši. Krátké střihové scény představí fotbalisty v in-game záběrech při provádění různých fint a fotbalových kouzel, jež jistě budete zanedlouho ovládat také. Na krátkou chvíli se v intru mihne i postava managera, který (jak sami později zjistíte) bude vítaným zpestřením zápasů. Hlavní menu čítá poměrně širokou nabídku různých herních módů. Konkrétně se jedná o obvyklý přátelák, mezinárodní pohár, světovou ligu, trénink a další dvě veledůležité položky - Mission Mode a Catalog, obě si podrobněji rozebereme později.
Oproti předešlým dílům chybí poměrně oblíbený herní mód Penalty kick, který nebyl o ničem jiném než o penaltovém rozstřelu mezi dvěma hráči nebo hráčem a počítačem. Vzhledem k jednoduchosti a časové nenáročnosti uvedeného režimu to byla jedna z oblíbených činností jinak fotbalově nepoznamenaných osob, které se jakkoli k hraní ISS dostaly. Je to škoda, ale tvůrci měli asi své vlastní důvody, proč penaltový rozstřel vynechat. Pojďme dále.
Mission Mode je hlavním herním módem a fandové série ISS jistě tuší, že se jedná o náhradu za Scenario Mode, který se v ISS 2 opravdu nepovedl a byl jedním z důvodů ztráty zájmu většiny hráčů. Princip Mission módu je zcela jednoduchý, ale o to více zábavný. Jde o to, že hráč je postaven před hotovou situaci a jeho úkolem je ji vlastním přičiněním vyřešit. Nejde však jen o primitivní úkol typu: váš tým prohrává 3:0 a máte deset minut do konce na to, abyste stav zvrátili.
Namísto toho na vás čekají úkoly typu: stav zápasu je 0:0. Během druhé půle musíte vstřelit vítězný gól, žádný nedostat a navíc musí branka padnout z přímého kopu. Ten je ovšem nutné si nejdříve tzv. vykoledovat. Odměnou za splněné úkoly jsou body, které neslouží k ničemu jinému, než nákupu různých prvků v Catalog režimu. K Mission módu se ještě sluší dodat, že obsahuje pouze jednotlivé kluby a ne národní týmy. Navíc se jedná o kluby se zkomolenými
jmény a to včetně hráčů. Na to jsme si však u série ISS dávno zvykli a proto vymyšlená, avšak skutečnosti podobná jména nikoho nepřekvapí.
Body se dají získat nejenom úspěšným plněním úkolů v Mission módu, ale také výhrami a remízami v mezinárodním poháru a světové lize, stejně jako v přátelských zápasech. A jak už je výš zmíněno - slouží k nákupu v Catalogu. Catalog je v sérii ISS zcela novým prvkem. Za získané body v něm můžete nakupovat nové sady dresů, nové triky pro fotbalisty, části stadiónu pro použití v editoru a spoustu dalších věcí. Tvůrce lze za implementaci tohoto nápadu jedině pochválit, jelikož to zvyšuje motivaci při hraní jakéhokoli zápasu.
Co se hratelnosti týče je na tom ISS 3 velmi dobře, alespoň v porovnání s ISS 2, kde byla hratelnost před hráči ukryta skutečně tak důkladně, že ji mnozí zřejmě nikdy nenašli.
Jistě nikdo ani v nejdivočejších snech nepředpokládá, že se jedná o konkurenci víceméně realistickému PES 2 - PES 3, to by byla velká chyba. Série ISS je totiž ryze arkádová, zaměřená na rychlejší pojetí hry než série PES a určená pro širokou veřejnost hned od první minuty hraní. Zatímco pro ovládnutí valné většiny triků a parádiček v PES je třeba dosti dlouhého tréninku a zručnou v práci s ovladačem, při hraní ISS je provedení jednoho z velkého množství triků otázkou chvilky a stisknutí lehce zapamatovatelné kombinace několika tlačítek na joypadu. Pro ty, co se si chtějí opravdu užívat nádherných fotbalových okamžiků při co nejmenším vyvinutém úsilí je možné nechat výběr triku v dané situaci na počítači. Při tomto nastavení pak stačí pouhý stisk jednoho tlačítka a nádherná klička je na světě. Díky volbě automatizace si tak ISS dostatečně užijí jak naprostí nováčci, tak i pokročilejší hráči.
Raději si však pojďme říci něco o zpracování základních herních činností jako střelba, přihrávky, vedení míče a bránění. A začneme střelbou, jejíž aplikace je stejná jako u předešlých titulů v sérii ISS. To znamená, že čím déle příslušné tlačítko pro střelbu držíte, tím je rána prudší a manipulace a s analogovou páčkou pak koriguje směr.
Stejně jako v minulosti je tento systém zprvu dosti matoucí a nedáte-li si pozor, bude valná většina míčů létat nad bránu a to klidně i při střelbě z malého vápna. Stačí však pár zápasů potřebných k získání citu do ruky a půjde to jako po másle. Střela po zemi, gólmanovi mezi nohy, lob, toho všeho si užijete do sytosti. Stejně jako přihrávání, což je jasné. Vždyť kopaná je týmová hra a bez spolupráce to nejde. Rozlučte se tedy s představou, že si na vlastním malém vápně seberete míč a například se Zidanem ladně proplujete k soupeřově brance a vymetete mu pavučinu v šibenici. Počítačem ovládaný soupeř brání až překvapivě dobře a dodržuje stanovenou taktiku.
Vraťme se však ještě k přihrávkám. Jejich provedení je ve většině her terčem kritiky a ISS nebyl a bohužel ani nebude výjimkou. Nezřídka se totiž stane, že váš hráč přihraje naprosto nelogicky zcela jiným směrem než běží a než stojí jeho spoluhráč. Jistým řešením je vypnutí asistence při přihrávání, ale potom hráč zase přihraje přímo ve směru, v němž běží, což není vhodné zejména pro začátečníky.
Snad se jednou dočkáme, že i tituly v sérii ISS budou disponovat tak chytrou AI jako je například v PES. Co se týče držení míče a jeho bránění, či naopak odebírání soupeři, zaslouží si tvůrci pochvalu za mnohem přirozenější přístup než v minulosti. Míč totiž nedrží na kopačkách jakoby přilepený, ale je nutné jej před protihráčem bránit tělem, nebo se soupeře zbavit povedenou kličkou. Míč a jeho fyzikální model navíc na první pohled působí docela realisticky, jakoby si tento prvek tvůrci ISS vypůjčili z PES, což je jedině dobře.
Na začátku jsem zmínili osobu manažera. Ta je přítomna nejenom v úvodním animaci, ale pravidelně se během zápasu v přerušení objevují krátké prostřihy, kterak trenér nadává, burcuje, raduje se - to vše dle momentální situace na hřišti. I takovýto prvek notně vypomáhá dobré atmosféře. Na té má svůj lví podíl i zvuková kulisa a překvapivě také komentář. Proč překvapivě? Inu komentář u sportovních her od Konami, tedy u anglických verzí, byl vždy otřesný - PES nevyjímaje. ISS 3 je na tom o mnoho lépe. Komentátoři Mark Lawreson a John Chapman se vcelku přesně strefují do situace na hřišti, podrobněji se věnují replayům a obzvláště povedeným situacím a hlavně mají mnohem širší zásobu vět než kolegové z PES 2. Za zvukovým zpracováním pozadu nezůstává ani grafika. Není vyložené skvělá, ale rozhodně je nadprůměrná. Hráči se až na mírnou strnulost při kličkování pohybují vcelku reálně, hřiště a jeho okolí je zpracované velmi dobře a celková zápasová prezentace je snad lepší než u PES. Ještě než naše povídání zakončíme, je třeba upozornit na multiplayer až pro čtyři hráče, kde je možné hrát jak proti sobě, tak v kooperaci.
Přichází čas na závěrečné zhodnocení.
ISS 3 navazuje na tradici povedené arkádové fotbalové série, která byl přerušena ISS 2. Prakticky v žádném ohledu není možné ji srovnávat se sérií PES. Nicméně svou hratelností i technickým zpracováním předčí zbytek konkurentů včetně This is Footbal 2003 a FIFA 2003. Obě tyto série však již brzy nabídnou aktuální ročníky. Tak uvidíme, s čím přijdou. Pravdou však je, že pokud je pro vás PES2 až příliš náročná hra, ISS 3 představuje nejlepší možnost jak uspokojit chuť po virtuálním sportování.
ISS 3 | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|