Čtvrtek 22. dubna 2021, svátek má Evženie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 22. dubna 2021 Evženie

Indiana Jones and the Emperor's Tomb

  12:00aktualizováno  28. dubna 5:42
Zatraceně, řekněte už někdo LucasArts, že takhle si pokračování, respektive sérii Indiana Jones v počítačovém zpracování rozhodně nepředstavujeme. A nezachrání to ani fakt, že jedna z úrovní se odehrává v Praze.

Indiana Jones and the Emperor's Tomb Je smutným pravidlem, že hry postavené na filmové licenci, či charakteru, jenž se stal na filmovém plátně nesmrtelným, obvykle nepatří mezi ty graficky nejpovedenější ani nejhratelnější. O to více zamrzí, týká-li se to i tak slavné filmové persóny jakou se doktor Indiana Jones za ta léta jistě stal. Přitom v dobách minulých byla situace o mnoho lepší. Dokud společnost Lucas Arts využívala Dr. Jonese pouze jako hrdinu klasických point and click adventur, bylo vše v naprostém pořádku, což dokazují vzpomínky mnoha herních veteránů, kteří zejména na třetí a čtvrtý díl s podtituly The Last Crusade a Fate of Atlantis nedají dopustit. Pak se však, pravděpodobně ve snaze vyrovnat se úspěchu Tomb Raidera, George Lucas a tým jeho poddaných spolupracovníků rozhodli stvořit akční adventuru Indiana Jones and the Infernal Machine, čímž veškeré kouzlo, magie a nádech dobrodružství pohřbili. Těžko říci, který prvek tehdy nejvíce zklamal. Zdali to byla slabá prezentace v podobě nevýrazné grafiky, předimenzované ovládání, nezvládnutá kamera, nebo nudný design úrovní. Infernal MachineIndiana Jones and the Emperor's Tomb jako nástupce klasických adventur naprosto zklamal a zapadl do šedého průměru. Několik následujících roků pak nebylo po nové hře s Dr. Jonesem v hlavní roli ani vidu ani slechu, až minulý rok na E3 Lucas Arts veřejnosti představili tvůrčí tým The Collective a jejich projekt Emperor’s Tomb, který měl napravit pošramocenou reputaci způsobenou vydáním Infernal Machine.

Veškeré události ve hře se točí okolo tajemné černé perly - Srdce Draka, původně patřící prvnímu čínskému císaři Ch’in Shih-huang-t, který na trůn usedl v roce 221 před Kristem. Jeho moc byla veliká a nikdo z poddané šlechty se mu nedokázal postavit. On však chtěl stále víc, toužil po nesmrtelnosti a nekonečném životě, pročež neváhal u svého dvora soustředit nejmocnější okultisty, alchymisty a vědce, aby z něj udělali vítěze nad smrtí. Bohužel se to nepodařilo a císař v roce 211 před Kristem umírá. Spolu s více než 35 .000 oddanými bojovníky je pochován v Císařské hrobce a spolu ním i černá perla umožňující ovládat mysl ostatních.

Indiana Jones and the Emperor's Tomb - tak tohle je Václavské náměstí!!! :) Přeskočme nyní do roku 1935, kdy se čirou náhodou dostává Dr. Jonesovi do rukou jeden z klíčů k výše zmiňované hrobce. Pokušení je to příliš veliké, Indiana Jones neodolá a vydává se najít zbývající dva klíče, aby si otevřel cestu k hrobce. Stejně jako v každém předešlém dobrodružství se mu však do cesty postaví nacisté a plány jejich vůdce Adolfa Hitlera, který má s mocnou perlou své vlastní nekalé úmysly. A tak se opět roztáčí klasické dobrodružství plné exotických lokací, nacistů, zběsilých honiček, přestřelek i krásných žen, tentokrát v podobě exotické spolupracovnice Mei-Ying. Pokud bychom zde nyní hovořili o filmu, jistě by nebyl důvod k pochybám či nespokojenosti. Bohužel se zde zabýváme hrou a tak je nutné brát v úvahu také grafické ztvárnění, zvuky, hudbu, ovládání a především hratelnost - abstraktní pojem, jemuž každý hráč přisuzuje vlastní míru důležitosti.

Emperor’s Tomb byl už od počátku koncipován jako multiplatformový projekt pro Xbox, PC, a PS2 přičemž prim hrála Xbox verze, což dokazuje měsíční předstih s jakým se dostala na trh. Velmi krátká časová prodleva Indiana Jones and the Emperor's Tomb mezi vydáním jednotlivých verzí navíc dokazuje, že až na drobné detaily, jako např. možnost nastavit si vyšší rozlišení a konfigurovat klávesy u PC verze, je hra v Xbox a PC verzi naprosto totožná. Jak po stránce obsahu tak bohužel i zpracování.

V základu se vlastně jedná o 3D plošinovku s nahodilým a řídkým výskytem velmi jednoduchých úkolů a vcelku zábavnými bojovými sekvencemi. Indiana Jones má k dispozici dva typy úderů, které lze střídavým mačkáním příslušné klávesy spojit do efektních kombo úderů. K obraně mu potom slouží jeden jediný krycí pohyb. Jako zbraň může kromě svých pěstí používat, bič, mačetu, několik druhů střelných zbraní, ale také předměty povalující se v okolí. Typickým příkladem je židle, láhev, kopí a dokonce i lopata. Nejčastěji se však bojuje právě pěstmi. Do střelných zbraní jsou totiž třeba náboje, kterých je permanentní nedostatek a navíc je účinnost jakékoli pušky, či pistole dosti diskutabilní. Většina nepřátel - ať už se jedná o nacistické vojáky, vykradače hrobů, nebo Indiana Jones and the Emperor's Tomb mandarinské dělníky - vydrží přibližně 6 ran pěstí, což je naprosto v pořádku. Při použití střelné zbraně je však k jejich pacifikaci zapotřebí až čtyř výstřelů. A to už v pořádku rozhodně není. Proto je lepší ve vypjatých situacích spoléhat na sílu pěstí, nebo ohebnost biče, který lze kromě základního švihnutí soupeře použít hned na několik dalších a velice zajímavých způsobů. S jeho pomocí je možné soupeři doslova ukrást nebezpečnou zbraň, přitáhnout si jej k sobě a následně dodělat pěstmi. Nejefektnější je však možnost omotat padouchovi bič kolem krku a mrštit s ním o zeď, nebo jej svrhnout z nedalekého útesu, kdy je několik dalších sekund slyšet zběsilý smrtelný křik padajícího nebožáka.

V případě, že se však nepřítel, nebo hned celá skupinka zloduchů, dostane Indymu až na tělo, je lepší nepřemýšlet a mydlit je hlava nehlava - padni komu padni, hlavně bez použití jinak vcelku užitečné funkce zaměření na jednoho nepřítele, která se dle základní konfigurace kláves aktivuje levým shiftem. Jediným problémem, který jinak zábavné bojové sekvence v mnoha případech značně znepříjemňuje, je Indiana Jones and the Emperor's Tomb nepovedená kamera zmateně poletující z místa na místo. Tento problém se vyskytuje zejména v menších či uzavřených prostorách, kdy není vedle rozdávání úderů čas na korekci zmatené kamery. O kameře si však (ne moc pěkně) povíme ještě později.

S Indiana Jonesem navštívíme v průběhu hry 10 různých lokalit. Kromě úvodního levelu na Ceylonu (jenž slouží jako tutorial) také dále Prahu, Istanbul, Hong - Kong, samotnou císařovu hrobku, dračí pevnost a několik dalších míst včetně podmořských a horských lokací. Žádná z úrovní není příliš rozlehlá a tak si všechny zachovávají svoji kompaktnost a specifickou atmosféru. Na druhou stranu však ani jeden z levelů nenabízí možnost volby alternativní cesty vedoucí k jeho dokončení. Čas od času sice je možné odbočit od hlavní a jediné cesty, ale pouze kvůli získání vzácného artefaktu, extra nábojů, fontánce s léčivou vodou nebo lékárničce. Poté je nutné se vrátit a pokračovat přímo za nosem až na konec úrovně.

Indiana Jones and the Emperor's Tomb Dalším neduhem, kterým Emperor’s Tomb trpí, je automatizované ovládání, jehož nevýhody se projeví zejména při skocích nad propastmi, nebo z plošiny na plošinu. Je pěkné, že se Indiana Jones při skoku na vzdálenou plošinu sám na poslední chvíli zachytí, ale tato na první pohled užitečná funkce pozbude na lesku v okamžiku kdy zjistíte, že délka skoku je vždy stejná. Je zkrátka nutné vystihnout ten pravý okamžik odrazu. Odrazíte-li se příliš brzy, Indiana nedoskočí vůbec a skončí na dně díry s dřevěným kůlem v břiše a pokud se odrazíte pozdě, tak mu (abstraktně) sklouzne noha a opět jej čeká dno propasti. V tomto případě by se jistě osvědčila možnost korigovat atributy skoku délkou stisku příslušné klávesy. Pozdě však naříkat nad rozlitým mlékem. Stejně jako je zbytečné rozčilovat se nad pohybem na zdánlivě dosti širokých terasách a arkádách. Indiana Jones snad ve spěchu za bájnou perlou dělá tak dlouhé kroky, že stačí udělat jeden a půl a ……padá dolů. Na první pohled je přitom vidět, že místa je na plošince dost a normální smrtelník by klidně udělal ještě další dva, či tři Indiana Jones and the Emperor's Tomb kroky. Tohle zkrátka tvůrci neodhadli. Časem si však pravděpodobně (nic jiného také nezbývá) většina hráčů na špatné ovládání a pohyby zvykne a intenzita nelichotivých nadávek už nebude tak velká.

Na co si však málokdo za celou dobu hraní zvykne, je kamera, která bývá v žánrově podobných hrách pravidelným kamenem úrazu. Emperor’s Tomb bohužel není výjimkou. Postava Indiana Jonese se totiž pohybuje nezávisle na kameře ovládané myší. Je velmi obtížné soustředit se na skákání bojování, volbu zbraní v inventáři směrovými šipkami a korigování kamery zároveň. Situace je o něco lepší při použití gamepadu, kdy se kamera snaží zuby nehty držet Indymu za zády. Ovšem i tak až příliš často vznikají situace, kdy se místo druhého konce propasti, kam je třeba doskočit, bude hráč kochat krásami statického nebe. Díky všem bohům za to, že se Indiana Jones alespoň dokáže zprůhlednit v případě zahnání do rohu. V jistých okamžicích se pak najde použití i pro 1st person rozhled (v tomto pohledu Indiana Jones and the Emperor's Tombse totiž Indy nemůže pohybovat, pouze rozhlížet). A to hlavně při divokých přestřelkách, které se však v průběhu celé hry vyskytnou pouze sporadicky. Práci kamery nelze celkově zhodnotit jinak než jako špatnou.

Ještě než se budeme bavit o grafice a zvucích, sluší se několika málo slovy shrnou velmi zřídka se vyskytující „adventurní“ úkoly. Záměrně se vyhýbám použití slova puzzle, protože při jejich řešení není třeba jakkoli obtěžovat mozek. Řešení prakticky veškerých úkolů spočívá ve správném použití biče k překonání propasti, nebo mačety k prosekání cesty. Vrcholem adventurní složky je pak přehození páky, nebo vyhnutí se pasti v podobě zchátralé arkády, či šipek, jež vystřelují ze zdi. V této části zkrátka nebude mít problém žádný hráč, nehledě na jeho herní zkušenosti. Použití jakéhokoli předmětu je navíc indikováno příslušnou ikonou v rohu obrazovky. Díky této triviálnosti je tak hra přístupná prakticky každému, což možná určitá skupina lenivých hráčů toužících udělat si čárku za další dohraný titul přivítá, ale ti ostatní Indiana Jones and the Emperor's Tomb očekávající alespoň malou výzvu, či motivaci budou spíše zklamáni. Nehledě na fakt, že tímto naprosto ztrácí smysl volba obtížnosti v hlavním menu, která ovlivňuje pouze počet nepřátel.

Zvuk, dabing a hudební doprovod je jedna z mála věcí, která se tvůrcům povedla. Hudba je přesně taková jakou ji známe z filmu, tj. scénická a podmanivá, vybízející k absolvování dalšího dobrodružství. Povedený je i dabing postav, Němci hovoří německy, Číňané pokřikují a komunikují čínsky (hra nabízí překlad v podobě anglických titulků) a samotný Indiana Jones zní téměř jako Harrison Ford. Jednotlivé úrovně jsou navíc plné doprovodných zvuků, jako je šum rušné ulice, zpěv ptáků, zurčící voda atd. Zvuky a hudba se tak významnou měrou starají o malou nápravu doposud chabého dojmu ze hry.

Slova chvály je však třeba razantně utnout v okamžiku, kdy začneme hovořit o grafice. Krom toho, že textury se ani při maximálním přiblížení nepixelují, totiž není ani co pochválit . Textury jsou jaksi vybledlé, stíny Indiana Jones and the Emperor's Tomb jednotlivých objektů vůbec nesedí, poměrně často se setkáme se špatnou detekcí kolize polygonů a tak se objekty nepěkně prolínají a není žádným problémem projít skalní stěnou a podívat se tak do zákulisí dané úrovně. Vrcholem všeho je pak častá situace, kdy Indiana Jones zůstane viset ve vzduchu a nepomůže nic jiného než restart úrovně, což je při zde použitém systému ukládání a nahrávání pozic vyloženě infarktová situace.

Vizuální dojem se nezlepší ani po nastavení vyššího rozlišení, kdy se obraz pouze roztáhne, ale rozlišení textur zůstane stejné – tzn. nezjemní se. Porovnáme-li Emperor’s Tomb s nedávno recenzovanou Enclave, tak se prostě není o čem bavit. Je to jako bychom chtěli porovnávat grafiku Unreal Tournament 2003 s původním Wolfensteinem 3D. O uspěchanosti konverze a nedbalosti tvůrců svědčí rovněž fakt, že směrem k závěru hry výše zmíněných chyb (prolínání objektů atd.) rapidně přibývá. A to je trestuhodná nedbalost.

Indiana Jones and the Emperor's Tomb Z textu recenze je snad jasné, že Indiana Jones and the Emperor’s Tomb je zklamání prakticky ve všech směrech. Grafika je nejvýše průměrná, nepotěší ani špatná kamera i podivné zautomatizované ovládání, úrovně jsou přímočaré (i když architektonicky věrohodné), hrací doba podprůměrná (13 hodin) a save systém ukládající pozici na předem určených a od sebe dosti vzdálených místech je nervy drásající. Jediná záchrana této hry je ve zvucích, hudbě, částečně i atmosféře a v občasných akčních minihrách (přestřelka při jízdě na rikše atd.). Právě tyto prvky tak Císařovu hrobku vytahují z naprostého průměru do mírného nadprůměru. Tuto hru však lze doporučit pouze opravdovým fanouškům Indiana Jonese. Ostatní, kteří si chtějí zahrát především dobrou hru, ať raději počkají do léta na nového Tomb Raidera.

P.S.: Slibovaný screen Václavského náměstí naleznete buď přímo zde, nebo klikněte na třetí obrázek shora.

Indiana Jones and the Emperor's Tomb
Minimum: CPU 800, 128 MB RAM
Optimum: CPU 1600, 256 MB RAM
Multiplayer: ne
Další informace: trailer
Výrobce/distributor: The Collective / Lucasarts
Distributor v ČR: Cenega
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Od téhle akce jsme čekali poněkud více...
Hodnocení: 60%
Autor:
  • Nejčtenější

Hráče vyloučili z turnaje, protože měl příliš vysoko nastavený jas obrazu

Známý streamer Tfue přišel o vítězství v turnaji o dvanáct tisíc dolarů kvůli tomu, že měl příliš vysoko nastavený jas...

Kdo kupuje ve slevách, ať si nestěžuje, že není pokračování, říká vývojář

Jeden z hlavních důvodů toho, že se nejspíš nikdy nedočkáme pokračování zombie akce Days Gone, je fakt, že lidé hru...

Milovníci herních příběhů pozor, Epic rozdává čtyři skvělé adventury

Aktuální nabídka her zdarma obchodu Epic Store je opravdu bohatá. Najdeme v ní trilogii komediálních adventur Deponia,...

Lidé přispěli 50 milionů korun na porno hru, výsledek se docela povedl

Na Steamu se v předběžném přístupu objevila erotická hra Subverse. Na rozdíl od ostatních zástupců tohoto okrajového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Když se vtípek nepovede. Vývojáři se podělili o nezdařené easter eggy

Nezávislý vývojář Jan Nijman odstartoval nevinným dotazem dlouhé twitterové vlákno, ve kterém se tvůrci her přiznávají...

Jsme inspektoři, ohlásili se agenti do Vrbětic. Později se ozval výbuch

Premium Přijeli do muničních skladů ve Vrběticích a prokázali se jako zaměstnanci ostravské firmy Imex Group. Jednalo se však o...

Muž z Imex Group: Do beden k odeslání by se ve Vrběticích nikdo nedostal

Premium Sklady ve Vrběticích na Zlínsku, které podle českých tajných služeb vyhodili do povětří ruští tajní agenti, měla...

Války budoucnosti mohou probíhat v lidské mysli, říká bezpečnostní analytička

Premium Její znalosti sice využívají vojáci a jeden kolega ji prý s nadsázkou navrhl jmenovat čestnou generálkou britské...

  • Další z rubriky

Filmová adaptace Warcraftu je splněným snem. Recenze očima hráče

Pokud existuje černá magie, snímek Warcraft v boji s ní zvítězil. Podařilo se mu totiž prolomit pomyslné prokletí filmů...

RECENZE: Call of Duty: Black Ops Cold War je nevýrazná sázka na nostalgii

Letošní díl série Call of Duty se vrací do studené války. Krátká kampaň bohužel opakuje řadu chyb, z nichž se značka...

RECENZE: Crash Bandicoot 4 žádné revoluční změny nepřináší. Naštěstí

Konečně jsme se dočkali vymodleného čtvrtého dílu Crashe a byť to zní jako klišé, trpělivost se vyplatila. Je to pocta...

RECENZE: Jedi: Fallen Order je konečně zase skvělá Star Wars hra

Jedním z velice příjemných překvapení roku je titul Star Wars Jedi: Fallen Order, který mohlo vydavatelství EA pokazit...

Zlom 3. května. Otevřou se obchody a služby, další žáci se vrátí do škol

Systém PES nahradí šest vln rozvolnění, oznámil ve středu premiér Andrej Babiš. Od 3. května by se mohl vrátit druhý...

Hráče vyloučili z turnaje, protože měl příliš vysoko nastavený jas obrazu

Známý streamer Tfue přišel o vítězství v turnaji o dvanáct tisíc dolarů kvůli tomu, že měl příliš vysoko nastavený jas...

Královna se rozloučila s Philipem bílými květinami a vlastnoručním vzkazem

Královna Alžběta II. se rozloučila s mužem, který stál po jejím boku celých 73 let. Posledními vzkazy pro prince...

Bojím se, že papírové peníze v Česku skončí do pěti let, říká ekonom

Premium Mezinárodní měnový fond již před pár lety poukázal na to, že by papírové bankovky či kovové mince mohly z ekonomiky...

Z Philipova pohřbu odcházeli bratři William a Harry v důvěrném hovoru

Na hradu Windsor byl v sobotu pohřben princ Philip, manžel královny Alžběty II. Velká pozornost se upírala také na...