Není mezi vámi asi mnoho těch, kteří by alespoň neslyšeli o výborném RPGčku Icewind Dale (dále jen IWD). Není tomu tak dávno, co se tento úspěšný titul dočkal datadisku s názvem Heart of Winter (HoW), ale autorům (a asi hlavně hráčům) to stále nestačilo. Proto se před několika týdny objevil na stránkách Black Isle Studios nový datadisk (nebo spíš epizoda) s názvem Trials of the Luremaster, který je ke stažení úplně zdarma. Tento nový datadisk, který si pochopitelně můžete stáhnout i z našich stránek, obsahuje kromě novinek i zabudovaný patch 1.42, který opravuje několik menších chybek. Sekce download na stránkách distributora Interplay nabízí kromě stažení této freewarové epizody také spoustu obrázků, portréty hrdinů, patche a další drobnosti. Autoři a distributoři zkrátka vědí, co to znamená zákaznická podpora.
Trials of the Luremaster (dále jen ToL) je úplně novým dobrodružstvím, které se vašim dobrodruhům může přihodit v rámci hraní datadisku HoW. Z toho je tedy patrné, že k jejímu hraní musíte mít nainstalované hry IWD i HoW. Epizoda začíná v Lonelywoodu a pokud jste již HoW dohráli nebo jste v ději tak daleko, že se nemůžete do Lonelywoodu vrátit, nezbývá vám nic jiného, než začít novou hru (stačí začít přímo datadiskem HoW) a naimportovat všech šest postav ze závěrečných pozic vaší předešlé hry. Také je nutno podotknout, že jakmile se dostanete do nové lokace, musíte celou epizodu dohrát, abyste se vůbec mohli vrátit zpět do Lonelywoodu.
Zajímavým zpestřením je skutečnost, že děj ToL se neodehrává na zasněžených Planinách ledového větru či v podobném zimním prostředí, ale na zchátralém hradě Maluradek uprostřed pouště Anauroch, stovky mil od vašeho působiště v IWD či HoW. Možná se ptáte, jak autoři vyřešili takový přesun. Jednoduše a poměrně předvídatelně - teleportací. Je to sice dost neoriginální způsob, ale ve světe Forgotten Realms je magie dostatek a proto není tento nestandardní druh dopravy až tak nevěrohodný. A jak se vlastně k novému dobrodružství vaši hrdinové dostanou? Jak známo, v Zapomenutých říších se potuluje spousta zajímavých osob, takže se není co divit, že vaše partička jednoho krásného dne potká v lonelywoodském hostinci vykutáleného hobita, se kterým se dá do řeči. Pokud jen předběžně souhlasíte, že prozkoumáte jisté místo, hobit filuta použije teleportační prsten a neštěstí (nebo spíš nové dobrodružství) je na světě.
Kolik nás toho v tomto datadisku vlastně čeká nového? Musím říci, že poměrně dost, rozhodně více, než jsem od volně stažitelné epizody čekal. Samozřejmě zde najdeme nová místa k prozkoumání. Oficiální informace o dvou desítkách nových lokacích může být trochu zavádějící, jelikož se vlastně jedná o jeden velký komplex. Těch 20 lokací si tedy nemůžete představit jako lokace typu Severed Hand či Dorn´s Deep, ale jako 20 obrazovek, nebo chcete-li, map. Je to několik exteriérů hradu Maluradek (nádvoří, hradby), o něco více hradních interiérů (čtyři dvoupatrové věže, dvě patra hlavní budovy a dva malé domky) a zejména šest poměrně rozsáhlých podzemních částí. Všechna prostředí jsou vykreslena s dobře známou pečlivostí a působí věrohodným dojmem. Zpracování po technické stránce nedoznalo žádných změn, standardně podporovaná rozlišení jsou stále 640x480 a 800x600, neoficiálně lze použít i vyšší rozlišení.
Hrad Maluradek je pochopitelně zamořen spoustou nepřátel, kterými se budete muset prosekat, prostřílet a propálit kouzly. Kromě mnoha osvědčených potvor (hlavně různých nemrtvých, pavouků a podobné „dungeonovité“ havěti) zde najdeme i některé nové druhy. Aby již dobře zaběhnutým zombiím, kostlivcům, mumiím a dalším neřádům nebylo smutno, přibylo do rodiny nemrtvých několik nových darebáků, konkrétně Slime Zombie, Revenant, Ghost a Crypt Thing. Poslední jmenovaný exemplář je asi nejzajímavější, neboť přesně v duchu oficiálního AD&D bestiáře vládne schopností teleportovat vaše hrdiny o pěkných pár yardů stranou. V ToL se objevuje také několik potvor, které sice neznáme z IWD, ale objevily se v sérii Baldur´s Gate – konkrétně se jedná o Beholdery a humanoidy Rakshasa. Objevíme i několik zbrusu nových potvor: nepříjemné harpyje, obrovské Shamblery a rasu Jackalů, jejichž čarodějové navíc mohou vyvolávat pekelné Glabrezu. Aby byl výčet úplný, musím zmínit i několik variací na již známé téma, například nový typ slizu, duchovité postavy a podobně.
Jaké by to bylo dobrodružství, kdybychom naše hrdiny nemohli napakovat cennými poklady. Po hradě i podzemních částech je jich roztroušena pěkná řádka, leckdy u sebe mají zajímavé věcičky i někteří tužší nepřátelé. Narazíme pochopitelně na mnoho zlaťáků a šperků, poměrně dost časté jsou i „sériové“ magické předměty (Ring of Protection, Long Sword +1 apod.). Občas se najde i nějaký ten artefaktík, který udělá všem hráčům velkou radost. Nejvíce jsou v tomto směru zastoupeny zbraně, najdeme zde i takové lahůdky jako scimitar Wind of Heaven či meč Dead God´s Dreaming. Největším pokrokem je ale dle mého názoru existence velmi užitečného předmětu Bag of Holding (který se již objevil v Baldur´s Gate II) na skladování předmětů, jehož dva exempláře můžete získat už v počáteční fázi hry. Možná si říkáte, že nemůžete všechnu kořist z hradu odnést s sebou a prodat, ale již zmíněný hobit, který vás do všeho namočil, naštěstí působí pro vaše potřeby jako obchodník.
ToL také přináší šest nových portrétů pro vaše hrdiny. Konkrétně se jedná o dvě ženské a čtyři mužské postavy. Ženské portréty jsou pěkné a noví chlapáci zas poměrně úchylní, takže můžeme být spokojeni. Některé portréty byly na stránkách Black Isle zveřejněny už s předstihem, ale i tak se jedná o příjemnou záležitost. Já sám jsem od zhruba 70MB epizody očekával nové lokace a předměty, možná nové potvory, ale na nové ksichtíky jsem ani ve snu nepomyslel, dokud jsem si nepřečetl informace na internetových stránkách autorů.
Jediné, co autoři nerozšířili, je repertoár kněžských a čarodějnických kouzel. Uznávám, že spojení IWD+HoW už jich přináší velmi slušný počet (a většina hráčů ani zdaleka všechna kouzla nevyužívá), ale aspoň jedno či dvě nová kouzla by jistě udělala radost, už z principu.
Je to k nevíře, ale epizoda ToL, ač o dost kratší, mi připadala zajímavější než datadisk HoW. HoW sice přinesl výborný příběh a spoustu nových rozmanitých lokací, ale ve většině z nich šlo jen o to, jak se prosekat až na konec. ToL místy připomíná problémy známé z balduráckých datadisků, konkrétně z lokací Durlag´s Tower či Watcher´s Keep. Nejde jen o souboje, ale i o zápletky, k jejichž vyřešení je potřeba přepnout mozek z takticko-bojového stavu do režimu řešení logických problémů. Nebudu zde rozebírat konkrétní hádanky, ale obecně mi připadá, že akční i přemýšlecí části se vhodně střídají a jsou velmi dobře vyváženy.
Délka hraní závisí na namakanosti vašich hrdinů (autoři doporučují začít ToL s postavami alespoň na dvanáctých úrovních, ale pochopitelně čím vyšší levely, tím lépe) i na zkušenostech hráčů, ale řádově se pohybuje kolem deseti hodin. Možná si řeknete, že to není nic moc, ale nezapomínejte, že je to zadarmo (a například komerční datadisk HoW nebyl zas o tolik delší). Obtížnost je na standardní úrovni, pokud nebudete zvládat některé boje, můžete si samozřejmě snížit obtížnost, pokud zakysnete na nějakém logickém problému, pokuste se trochu více namáhat mozek nebo se podívejte do našeho návodu.
Tak, a máme tu tradiční závěrečné zhodnocení. Někomu se to sice nemusí líbit, ale já musím ToL hodnotit velice vysokým počtem bodů. Má všechno, co má správný datadisk mít – nové lokace, potvory a předměty, dokonce i portréty hrdinů (škoda jen těch kouzel...). Nevydrží vám sice na týden, jako třeba datadisk k Baldur´s Gate II, ale znovu musím upozornit, že tuto epizodu nám autoři nabízejí úplně zdarma. Pokud tedy budu brát v úvahu relaci kvalita/cena, jedná se o jeden z nejlepších datadisků či addonů, jaké se kdy objevily.
Icewind Dale: Trials of the Luremaster | ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
|