Všichni příznivci RPGček z dílny partičky Black Isle mohou jásat. Ano, konečně vyšel datadisk ke hře Icewind Dale s názvem Heart of Winter (dále jen HOW). Od podzimu loňského roku, kdy většina zarytých RPGčkářů smažila bezvadnou hru Baldur´s Gate II, nám nezbývalo nic jiného, než si počkat na další pokračování ledového dobrodružství. Takže na co se můžete těšit ? Především je to zbrusu nový příběh, který časově navazuje na události základní hry Icewind Dale (dále jen IWD), dějově s ním však nemá nic společného.
K hraní datadisku je potřeba mít nainstalovanou i základní hru IWD a počítač vám pochopitelně nabídne možnost přenesení uložené pozice (a hlavně vašich hrdinů) z předešlé hry. Stejně jako první dobrodružství můžete i toto hrát se svými kamarády, k dispozici je multiplayer po síti i přes internet.
Příběh se opět odehrává na planinách Ledového větru, takže oblíbené severské prostředí zůstalo zachováno. Hlavní zápletku tvoří sjednocení barbarských kmenů pod vůdcem Wylfdenem a tím pádem nově vzniklá hrozba po lidské osadníky. Wylfden je barbarský náčelník, který byl sice před nějakou dobou zabit, do jeho těla však vstoupil duch hrdiny Jerroda s cílem vést své bojovníky proti přistěhovalcům z jihu – tedy proti osadám Desetiměstí. Časem se ukáže, že vše je trochu jinak, ale to bych vám již prozradil zbytečně mnoho a připravil vás tak o zážitek z vlastní hry. Navíc návod na tuto hru je hotov, takže na své si přijdou i čtenáři pídící se po podrobnostech. Ale zpět k příběhu. Stejně jako v IWD, i zde najdeme několik odkazů na legendy, které jsou popsány nejen v oficiálním AD&D světě Forgotten Realms, ale i v několika knižních románech, jejichž autorem je R.A.Salvatore. Děj mne trochu zklamal svojí krátkostí (kolem 20 hodin hraní) a také malou „mozkovou“ náročností – většinu času totiž strávíte jen bojem s nepřáteli. Je však pravda, že od datadisku těžko můžeme chtít zábavu na tři týdny a akční styl děje zase činí z IWD a HOW zábavu i pro hráče, které třeba odradila rozsáhlost a zamotanost příběhu Baldur´s Gate II (dále jen BG2). Boje jsou jak v IWD, tak v HOW hlavní náplní hry a věřte, že vaši hrdinové se budou často potácet na hranici mezi životem a smrtí. Příběh je opravdu velmi lineární, ale na to jsme si již u IWD také zvykli. Děj se odehrává na nové mapě, na které se vám postupem času odkryje pět nových lokací. V některých z nich je samozřejmě průchod do dalších míst, obvykle do podzemí. Hra začíná v osadě Lonelywood a v podstatě kdykoli se sem můžete vrátit, aby vaši hrdinové nabrali síly a doplnili zásoby. V Lonelywoodu je kromě jiného také nezbytný hostinec, rovněž tu můžete narazit na několik zajímavých osob, se kterými lze obchodovat. Jejich sortiment je poměrně bohatý, až člověka zarazí, co obchodník v osadě uprostřed ledové pustiny může mít všechno na skladě. V Lonelywoodu si také užijete několika málo nepovinných questů, v ostatních lokacích je to spíše řežba, jak jsem již naznačil dříve.
V datadisku se můžete setkat s několika novými příšerami, je to například hmyzovitý Remorhaz a nové druhy nemrtvých, potkáte i silnější odrůdy příšer, které již znáte (např. trollové a Yetti). Ve hře narazíte na poměrně velké množství nových předmětů. Patří mezi ně samozřejmě magické artefakty, které jsou v HOW opravdu silné a například zbraně +4 a +5 nejsou výjimkou. Některé kouzelné předměty jsou poměrně originální, například plášť utkaný z vlasů pohřbených panen, který sice poskytuje zajímavé magické ochrany, ale po obléknutí se omotá kolem těla nositele a jde sundat jen pomocí kouzla Remove Curse. Nejen magické předměty však patří do výbavy dobrodruha, takže si jistě opatříte i věci sice obyčejné, ale rozhodně užitečné. Je to zejména váček na drahokamy a pouzdro na svitky, které známe již z BG2, a také schránka na flakónky. Ve hře se setkáte i s poměrně velkou škálou nových kouzel, a to jak kouzelnických (např. Shout, Suffocate, Contact Other Plane), tak kněžských (Wall of Moonlight, Holy Word a další). Některá z nich vycházejí ze základních pravidel AD&D, jiná byla autory vytvořena jen pro účely jejich her (s některými jsme se setkali již v BG2). Vzhledem k tomu, že zkušenostní limit je v HOW neuvěřitelných osm miliónů, dostanou se vaši hrdinové hravě na takové úrovně, aby všechna kouzla (včetně devátého levelu kouzelnických kouzel) mohli využít. Co se týče členů vaší družiny, nepřibyla sice nová povolání nebo jednotlivé kity jako v BG2, ale autoři nám alespoň dali na výběr několik dalších portrétů a také nové skupiny pokřiků a hlášek. Ovládání samozřejmě zůstává stejné, oblíbené pauzování mezerníkem a tak dále, přibyla však jedna užitečná maličkost. Autoři se asi trochu inspirovali hrou Diablo II, jelikož po stisknutí klávesy ALT se vám zvýrazní jak předměty na zemi, tak i truhly, dveře a podobně. Drobnost, ale potěší.
Řekněme si také něco k technickému zpracování hry. HOW samozřejmě využívá engine Infinity, je však vidět, že černí ostrované ho neustále vylepšují. Výsledkem je možnost hrát v rozlišení 800x600, neoficiálně jsou pak podporovány i vyšší rozlišení. Také lze zapnout 3D kartu, ovšem sami autoři tuto volbu příliš nedoporučují. Krokem vpřed však není jen posun k vyšším rozlišením (toho jsme se konec konců dočkali již v BG2), ale řekl bych, že i zlepšení v plynulosti hry. Kvalita grafiky je standardně na vysoké úrovni, severská krajina je krásná a do detailů propracovaná, postavy vašich hrdinů a jejich přátel i nepřátel jsou rovněž velmi vydařené. Může nás těšit, že autoři přidali několik efektů doprovázející sesílání kouzel, například delfínek objevující se při seslání kouzla Suffocate je skutečně roztomilý. Také jsem již zmínil několik nových portrétů pro vaše hrdiny, i ty jsou povedené a vesměs vcelku úchylné. Samozřejmě zde stále zůstává možnost importovat vlastní obrázek, a za předpokladu, že jste zdatní výtvarníci (jako třeba můj kamarád Kalf, kterému tímto děkuji za svého čaroděje), si tak můžete vytvořit partičku složenou třeba z vašich kolegů z práce, školy či oblíbeného restauračního zařízení.
Tolik ke grafice, zaměřme se nyní na zvukovou stránku hry. Hudba i zvuky prostředí jsou v dobré kvalitě a vhodně dokreslují atmosféru konkrétních lokací i celé hry. Zvukové efekty nedoznaly žádných změn, takže si užijete typického řinčení mečů, výbuchů fireballů a podobně. Namluvení postav je také typické, i když si ho moc nevychutnáte, jelikož u většiny dialogů se budete muset spokojit jen s titulky (ale co byste chtěli na jednom CDčku). Nové hlasy pro vaše hrdiny, které jsem zmínil výše, jsou docela povedené a hru příjemně zpestří. Vcelku lze o zvukové kulise říci, že plní přesně to, co se od ní očekává.
Tak teď už zhruba víte, jak Heart of Winter vypadá a co přináší nového. A jak mne tato hra bavila? Seděl jsem u ní v každé volné chvilce, dokud jsem ji nedohrál. Je sice pravda, že jsem RPG fanatik a hry od Black Isle se mi velmi líbí, ale i tak si myslím, že tento datadisk musí potěšit všechny hráče obdivující fantasy dobrodružství. Neduhy, které jsem v recenzi zmínil, tedy krátký a lineární příběh založený v podstatě jen na akci, souvisí s tím, že se jedná právě jen o datadisk. I zde je však vidět (hlavně na technickém zpracování a některých drobných novinkách), že autoři stále svá díla vylepšují a snaží se vytvořit co nejdokonalejší RPG. Věřme, že jim tento trend vydrží a že se brzy dočkáme dalšího napínavého fantasy příběhu. Již v létě by měl vyjít datadisk k BG2, takže až se prokoušete nástrahami planin Ledového větru, neusněte na vavřínech a pečlivě se připravte na další dobrodružství.
PS: kromě této recenze a návodu jsme pro vás připravili i screenshoty ze hry.
Icewind Dale: Heart of Winter | ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
|