Čtvrtek 2. prosince 2021, svátek má Blanka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 2. prosince 2021 Blanka

I-Ninja - velké divadlo s malým ninjou

  12:00
Nenechte se zmást jeho velikostí. I malý, ale za to pořádně rozhněvaný ninja má svou váhu. Nejinak je na tom tahle hra od firmy Namco. Sice nevypadá, ale budete se dobře bavit až do konce - a o tom to přeci je;o)

I-Ninja

Trh s akčními hrami je na PS2 zřetelně přesycen. Vedle špičkových titulů, nebo titulů, které mají alespoň ambice usadit se na špici, existuje řada projektů, jež si během svého vývoje nevyslouží takovou pozornost médií a hráčů, ale ve výsledku dokáží nabídnout překvapivě slušnou zábavu. Typickým příkladem je akční mišmaš I-Ninja od jinak dobře známého týmu Argonaut Games a společnosti Namco. Argonauti nejsou v žánru akčních her na konzolích žádnými nováčky. Hovoří za ně jejich předchozí produkty v čele s mým oblíbeným Star Foxem ještě z dob starého dobrého SNESu, povedená série platformovek Croc, jež se objevila na několika platformách včetně PC, populární snowboarding z Xboxu Carve a slibně se jevící, ale také navýsost problematický titul Malice, který snad konečně získal vydavatele a dočkáme se jej někdy v průběhu tohoto roku. Argonauti zkrátka mají dostatek zkušeností, což se na finální kvalitě I-Ninji projevilo.

Her, kde je hlavním hrdinou ninja, vzniklo poměrně slušné množství. Stačí vzpomenout na ty nejlepší - série Last Ninja, Shinobi, nebo majitelům PS2 známější řady Tenchu. Zatímco tyto hry byly v rámci možností pojaty vážně, I-Ninja všechno zlehčuje a zesměšňuje. A to způsobem velice zdařilým, dovolím si říct. Díky specifickému humoru a jistým herním prvkům má I-Ninja navíc mnohem blíže ke hrám typu Ratchet & Clank a trochu i Super Monkey Ball, než k vážně pojatým akčním titulům jako je již zmiňované Tenchu. Sluší se rovněž I-Ninja poznamenat, že I-Ninja nepotěší ty, co si kvalitu hry odvozují od originality. Argonauti se totiž nechali inspirovat mnoha populárními tituly a vypůjčili si z nich prvky, které pak umně skloubili dohromady. Půjdu-li až do důsledku tak bych mohl říct, že celková kvalita hry je více ovlivněna kvalitou přebraných prvků z jiných her než tím, co s titulem udělali Argonauti sami. To ovšem záleží na úhlu pohledu, kterým se každý na problematiku originality vs zábavnosti dívá.

Čekáte-li od I-Ninji kvalitní příběh, dejte od něj ruce pryč. Příběh je primitivní, z velké části nedává valného smyslu, ale svůj účel přesto plní dokonale - dokáže pobavit a rozesmát právě svojí primitivností a častými (záměrnými) chybami ve své vnitřní logice. Tak tedy - hráč začíná jako Ninja (skutečné jméno je zbytečný přepych, tudíž žádné není), který právě objevil zvláštní a mocný Kámen Běsu. Ten mu propůjčuje neobvyklou sílu, ale snižuje jeho sebekontrolu. Snad z přemíry snahy, nebo v důsledku skrytého epileptického záchvatu a pod vlivem kamene běsu I-Ninja zachrání svého Mistra z rukou zlořáda, aby jej vzápětí "omylem zabil". Jaká smůla.

Z ještě teplého mistrova těla se vyřítí duch, aby nejdříve našeho ninju pořádně zpucoval = postavil do latě (lidově řečeno) a pak jej svými "skvělými" radami vedl do boje proti armádě I-Ninja umělých/ synteticky vytvořených ninjů, kteří chtějí - jak jinak - zničit svět. Toť celý zamotaný příběh. Humornost příběhové linie tkví zejména v audiovizuálním zpracování, což se dá jen stěží osvětlit. Snad jen, že prezentace je občas maniakálně rychlá po vzoru komediálních akčních trháků 70. let z hong-kongské produkce (které miluji). Nezbývá než použít okřídlené - to se musí vidět. Před případnou koupí tedy doporučuji hru zhlédnout a vyzkoušet.

Pozornost si kromě ninji zaslouží zejména mistr, který se snaží užitečné rady prezentovat v podobě různých rčení, jež často kombinuje tak zběsile, že je výsledkem naprostý nesmysl - ale zábavný nesmysl. Rovněž se nevylučuje, že někteří budou mít při hraní pocit, že hrají akční hru rozdělenou na epizody. A to i přes fakt, že hra není striktně rozdělena na úrovně, ale místo toho nabízí jednu centrální lokaci, z níž ninja cestuje do různých levelů. A pokud v nich něco zapomene, může se vrátit, což ocení zejména jedinci s přirozenou touhou splnit hru na 100 %. I-Ninja totiž nabízí indikátor, na kolik procent je dobrodružství splněno a plného procentuálního hodnocení dosáhne jen ten, kdo vyzobe všechny skryté bonusy, což i přes jinak vcelku nízkou obtížnost hry nebude nic lehkého. Ne kvůli ovládání, ale kvůli velmi dobrému maskování mnohých bonusů.

Výše zmíněná nízká obtížnost je částečně dána i menším výskytem finálních bossů, kteří I-Ninja poslušně čekají na konci každého herního sub-světa, kam ninja cestuje z centrální lokace. Nejenom proti bossům, ale také proti ostatním nepřátelům, kteří obvykle přichází v podobě umělých ninjů, má náš hrdina několik eliminačních prostředků. Může je likvidovat zblízka mečem, nebo je zdálky kropit shurikeny (hvězdicemi), či mnohem efektněji výbušnými šipkami, jež se zabodnou a nepustí. Postupem času budou k dispozici rovněž kanóny různých velikostí a účinností, které však slouží hlavně k odstraňování velkého počtu nakupených nepřátel, k odemykání zamčených dveří, k nimž neexistuje klíč, či odstranění otravné překážky.

Zručnost se zbraněmi však není tím jediným, co může ninja nabídnout; dokáže skákat, zvládne dvojitý skok, dokáže svůj meč roztočit nad hlavou do takové míry, že pak létá jako helikoptéra. Když je potřeba, zvládne také běh po stěně jako princ z Persie, může se odrážet ve vzduchu od stěn a otáčet se kolem sloupků v ostrých zatáčkách. Dokáže toho zkrátka mnoho. Všechny tyto dovednosti jsou však přístupné pouze v momentě, kdy jsou třeba. Normálně je hráč použít nemůže a má k dispozici pouze klasický skok. Hra naštěstí obsahuje velké množství vizuálních vodítek, která v pravý čas prozradí, jakou schopnost je třeba na daném místě použít, aby se ninja dostal dále.

Výše uvedené triky jsou ve svém žánru vcelku běžné a nikdo se z nich na zadek neposadí. Pak I-Ninja je tu však několik prvků, které sice nejsou originální, ale v podobných hrách se nevyskytují. Ninja se například umí přeměnit v kouli á la Super Monkey Ball, aby se po uzoučkých cestách dostal na určené místo. A to rozhodně není všechno. Nerad bych však prozradil kompletní schopnosti našeho ninji, aby vám zůstal případný moment překvapení. Díky mnoha různým ingrediencím je tak hratelnost velmi dobrá. Tato skutečnost je mnohem významnější než to, že všechny prvky jsou víceméně odněkud převzaty.

K pohodové atmosféře při hraní přispívá i dobře vyvážená obtížnost. Ve hře se najde jen velmi málo obtížných momentů, které by vyžadovaly hrát znovu a znovu. Zkušení hráči možná budou namítat, ale pro ně hra rozhodně určena není. Je určena pro ty, co se chtějí bavit a ne hru pokořit v co nejkratším čase. Délka totiž také není silnou stránkou I-Ninji. Bez větších problémů je možné odemknout všechny světy a vymýtit nepřátele za zhruba deset hodin, možná si tak maximálně ještě dvě hoďky přidejte. Pokud ovšem budete hledat každý bonus, počítejte s tím, že se herní doba pochopitelně o něco prodlouží.

Během oněch deseti hodin si kromě zábavy užijete i vcelku povedené grafiky, která zaujme spíš svým stylem, než vizuální dokonalostí. Stačí si prohlédnout malého ninju-hlavního hrdinu, který má velkou hlavu a malinkaté tělo, což z většiny animací činí grotesku přímo vybízející ke smíchu. Velmi vkusné jsou rovněž jeho komentáře k jednotlivým akcím, které se různí dle situace, ale ve výsledku jsou všechny směšné. I-Ninja je zkrátka velmi dobře provedená parodie s hratelností, kterou jí mohou závidět mnohé známější tituly.

Většina herních prvků je sice přejatých, ale hlavní je, že slouží svému účelu. A protože hra se vcelku povedla i po stránce technické - zaslouží si kladné hodnocení. Není to žádný hit sezóny, ale velice příjemná hra, kterých by mohlo vycházet daleko více.

I-Ninja
Výrobce/Vydavatel Argonaut Games/Namco
Platforma PlayStation 2, Xbox, GameCube
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: ano, 377kB
Verdikt: Příjemná hratelnost prošpikovaná humornými situacemi vás spolehlivě dotáhne až do konce.
Hodnocení: 70% (info)

Autor:
Témata: Humor, Xbox
  • Nejčtenější

První mise v Mafii 2 měla být ohromná. A pak to tam nebylo, říká Dan Vávra

Úvodní mise ve hře Mafia 2, která se odehrává na Sicílii, byla mnohem velkolepější, než fragment, který se nakonec...

Fallout 3 vstává z mrtvých. Ten původní, zrušený

Fandové se snaží vzkřísit zrušený Fallout 3 z roku 2003, který vznikal pod kódovým označením Van Buren. Mát být...

Fanoušek dohrál Skyrim za pouhých 72 minut, klíčem k úspěchu je pití vína

V obrovském světě legendárního RPG The Elder Scrolls: Skyrim se lze ztratit na stovky hodin a přitom ani nedokončit...

Nový díl Farming Simulatoru má víc hráčů než Battlefield 2042

Nejnovější díl vojenské střílečky Battlefield se příliš nepovedl. Vedle mizerných hodnocení v recenzích je to jasně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v prosinci

Většina z nejdůležitějších her letošního roku už je venku, což však neznamená, že bychom se snad v prosinci měli u...

Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

  • Další z rubriky

RECENZE: Crash Bandicoot 4 žádné revoluční změny nepřináší. Naštěstí

Konečně jsme se dočkali vymodleného čtvrtého dílu Crashe a byť to zní jako klišé, trpělivost se vyplatila. Je to pocta...

RECENZE: Oddworld: Soulstorm je depresivní, umí potrápit a stojí za to

Oddworld se vrací ve formě. Je náročný, temný a vizuálně podmanivý. Fandy původních her nezklame, ale jestli okouzlí...

RECENZE: Elite Dangerous: Odyssey je odfláknutý přídavek za cenu plné hry

Rozšíření Odyssey vesmírného simulátoru Elite Dangerous slibovalo už tak komplexní hru rozšířit o další vrstvu....

RECENZE: Half-Life: Alyx posouvá žánr akčních her na novou úroveň

Fanoušci herní série Half-Life se po dlouhých letech čekání dočkali dalšího titulu. Stejně jako druhý díl bořil...

Neočkovaný herec Etzler je na kyslíku s oboustranným zápalem plic

Miroslav Etzler skončil s covidovou atakou a oboustranným zápalem plic v nemocnici. Své příznivce na sociálních sítích...

Světem se kvůli mutaci valí lavina výprodejů. Padají akcie, ropa i bitcoin

Kvůli nové mutaci koronaviru, která byla detekována v Jihoafrické republice, klesly v pátek asijské akcie nejvíce za...

Michal po mně skočil, popsala start intimního života zrzka z experimentu

Z šesti dvojic televizní Svatby na první pohled čeká rozhodnutí už jen tři páry. Jarda s Romanou spolu zůstali, vztah...

Zákeřná rakovina endometria. Jaké jsou varovné příznaky?

O rakovině děložního čípku se hovoří často, už proto, že je jí možné předejít očkováním. Ženské orgány však může...

Žena u porodu dítěte kamarádky zjistila, že ho má s jejím manželem

Osmadvacetiletá Hailey Custerová z Arizony zažila nepříjemný šok, když pomáhala přivést na svět dítě nejlepší...