RECENZE: Česká Hlína není hlína, ale pořádná deprese

Autor:
Hlína je město, které byste asi nechtěli navštívit, natož v něm žít. Je ponuré, temné a ten, kdo zde setrvá, dřív nebo později propadne zoufalství. Také je celé stvořené z hlíny.

Hlína

15.09.2025 PC

iDNES.cz

65%
Herní karta
  • Unikátní artstyle
  • Silný příběh
  • Hudba
  • krátká herní doba
  • spíš techdemo či prototyp
  • nevyužitý potenciál

Tvůrci her se nikdy nebáli experimentovat s formou. Kromě klasické 2D grafiky, voxelů a polygonů tu vždy byla možnost jít jinou cestou. Třeba cestou „hlíny“. Toho využil jen málokdo. Například doomovka Witchaven díky tomu dostala svůj osobitý ráz a vynikla nad ostatními FPS své doby. A pak tu byla ještě jedna hra. Pro mnohé srdcová záležitost – The Neverhood. The Neverhood byl roztomilá, barevná adventura, kde jste se hodně nasmáli. Hlína je něco jako Antineverhood, jako kdyby The Neverhood vymyslel Lynch se Švankmajerem.

Místo pestrých barev omezená zahnědlá paleta a místo smíchu těžká depka a silný realistický příběh. Tady nezachraňujete pohádkové království od komiksového zlouna. Snažíte se jen přežít v éře zahnědlého socialismu. Vaše jméno je Ollie, mladík, který má hlavu plnou ideálů a snů. Sní o tom, jak se svou kamarádkou ze školy vypadne z Hlíny a začne žít ten vysněný život ve velkém městě. Už jen stačí přetrpět nějakou chvíli v továrně, vydělat si na start do nového života a jít vstříc všem těm snům, co se Olliemu honí hlavou tak dlouho.

První šichta v továrně není nic moc, ke všem zaměstnancům se chovají jako k póvlu. Nejsou pro ně lidi, práce je ubíjející a sotva lze stihnout pauzu na záchod. Třídění jednotlivých položek na neúprosně běžícím pásu, do úmoru. Boty, hrníčky, náhrobky? Koho to zajímá. Důležité je jen splnit normu. Pokud Ollie normu nesplní – žádný bonus na výplatní pásce.

I přes všechen ten monotónní hnus je tu světlo na konci tunelu. Cesta pryč z města. Jenže Hlína nenechá nikoho jen tak ze svého sevření uniknout. A Ollie se o tom přesvědčí hned druhý den. Sny se hroutí a Ollie musí zajistit příjem. Může zapomenout na útěk za lepším. Musí dřít, aby jeho rodina přežila.

Silný artový zážitek

Hlína je typický příklad artového interaktivního díla. Stejně jako nedávno vydaný Necrophosis i Hlína je ze všeho nejvíc interaktivní uměleckou instalací. V první řadě jde o umělecké vyjádření či spíš sebevyjádření. A tak na něj je třeba nahlížet. Není to hra, je to zážitkovka. Nejde o pocit z hraní, ale o pocit z atmosféry a příběhu.

Hlína
Hlína

I když Hlína není škatulkově hra, má docela blízko k walking sim What Remains of Edith Finch. Najdeme zde i podobnou minihru u pásu. Zatímco What Remains of Edith Finch si stále udržovala jistou britskou ironii, Hlína je surová. Na hře je znát typický český rukopis, který odkazuje na temné období socialismu. Stejně jako Hrot i Hlína si vybrala nevábnou hnědou barvu a nebere si s minulým režimem servítky.

Ačkoli vizuál hraje v Hlíně prim, slušný je celkový zážitek. Hlína však působí víc jako prototyp či techdemo než jako plnohodnotný titul. Ač se tváří, že jde o smyčku jako Na Hromnice o den více, The Outer Wilds, The House nebo TWELVE MINUTES, kde se opakovaným hraním dá ovlivňovat děj, není tomu tak. A je to nesmírná škoda. Titul dohrajete za 45 minut. A vracet se nemá význam. Přitom vizuálně i atmosférou jde o zcela jedinečný počin a já bych, velmi dávkovaně, rád pokračoval v hraní. Dávkovaně, protože Hlína není něco, u čeho chcete, pro zdraví své psychiky, trávit dlouhé hodiny.

Unikátní zpracování

Všechny postavy i pozadí byly nejprve ručně vymodelovány z hlíny, naskenovány a poté počítačově rozpohybovány.

Hlína
Hlína
Hlína
Hlína

Co je na Hlíně největší kámen úrazu, jsou „herní“ úseky. Krom procházení pomocí WSAD a omezené interakce myší s prostředím a klábosením s NPC tu je jen jedno „rozptýlení“, a to je dřina u pásu. Hlína záměrně dělá z minihry utrpení. Předměty se z pásu špatně myší chytají, nechtějí padat do příslušných krabic a do toho ještě Ollie musí být narkoleptik, protože 24/7 usíná a mžourá, což se zhoršuje každým dnem.

Hra i nakousne jakýsi survival element, kde je třeba doplňovat před prací energii a starat se o finance, ale to je jen pro navození atmosféry. Nemá to žádný hlubší smysl, což je zcela zahozený potenciál. Než jsem zjistil, že na hru výhružná číslíčka nemají vliv, zažíval jsem podobné nepříjemné stavy jako u Hobo nebo u hraní minihry Kolektivizace v projektu Svoboda 1945, kdy jsem kompletně ztrácel půdu pod nohama. Je velká škoda, že autor z projektu opravdu neudělal hru.

Hlína

Snažit se bojovat proti tlaku společnosti a pomalu ztrácet finanční jistoty až nakonec nemít ani co do úst, to by bylo hodně silné. Hlína dělá vše zkratkovitě. Krátká délka je o to větší škoda, když si autor s celým světem dal tolik práce.

Stop-motion in motion

Dřív byl stop-motion hlavní filmovou magií. Pomalé, soustředěné posouvání figur o pár milimetrů, aby výsledek po pár desítkách až stovkách nafocených snímků vytvořil pohyb a za ním i nějaký příběh. Od dob klíčovacích programů jde o téměř zapomenuté řemeslo. Přitom praktické efekty poskytují úplně jiný zážitek. A to je hlavní devizou Hlíny.

Celá Hlína je řešena pomocí stop-motion či claymation, tedy dnes již archaické animační techniky. Autor musel postupně nafotit každý hliněný model v jednotlivých fázích pohybu. Výsledek je skvělý. Hlína má naprosto jedinečný surrealistický a dobový feeling, který nemá žádný jiný herní počin.

Hlína
Hlína

Na atmosféře se podílí velkou měrou i ozvučení. Hlína nemá dabing, jen mumlání, což přidává na surrealismu. A hudba? Tuším, že autor má moc rád Twin Peaks. Motivy hrající ve zdejší putice jasně na kultovní seriál odkazují stejně jako některé záměně bizarní rozhovory. Hra je samozřejmě celá v češtině.

I přes malý rozsah se najde pár bugů. Při lopotě u pásu se předměty různě prolínají, což je spíš chyba než umělecký záměr, a při interakci se rády odpinknou úplně mimo obraz nebo zcela zmizí. Hra je také dost náročná na výkon, na starším, slabším stroji nešla spustit vůbec, i když jiné moderní tituly zvládá doteď bez potíží. Na modernější mašině už žádný problém nebyl. Určitě se vyplatí pro jistotu aktualizovat ovladače grafické karty.

Hliněný art

Hlína je prototyp něčeho, co by mělo obrovský potenciál, kdyby se myšlenky dotáhly do zdárného konce. Pokud by autor titul prodloužil a propracoval, své publikum by si našel. Takto jde o příliš krátký zážitek, který toho nemá moc co nabídnout, což je nesmírná škoda. Snad se jednou od autora dočkáme rozšířené verze Hlína 2.0.

Vstoupit do diskuse (2 příspěvky)
Témata: hlína, Deprese

iDNES.cz

65%

Čtenáři

? Ohodnoťte hru
%

Nejčtenější

Zrodil se nečekaný střílečkový hit, zničenou Zemi ovládají AI stroje

Arc Raiders

Nikdo už neví, co se přesně stalo. Lidé žijí v podzemí a podnikají výpravy na povrch zničené Země, kterou ovládají záhadné samoučící se stroje ARC, likvidující vše živé. Hráči se sólo, nebo až ve...

Nepříjemné překvapení. Grand Theft Auto VI se opět odkládá, nyní o půl roku

Grand Theft Auto 6

Autoři ze studia Rockstar Games vydali nečekanou zprávu, že nakonec vysoce očekávaná hra Grand Theft Auto VI nestihne ani slibované květnové vydání. Hru posunuli na druhou polovinu listopadu 2026.

Absolutní šílenství, Simpsonovi a nejpopulárnější videohra spojili síly

Fortnite Simpsons

Nová sezona v megaúspěšné akční hře Fortnite přivítala rodinku Simpsonových a celé jejich městečko. Ve virtuálním Springfieldu nyní pobíhají hráči a snaží se vyhrát v boji, kde vítězí pouze ten...

Zahrajte si český hit Kingdom Come: Deliverance 2 zcela zdarma

Kingdom Come: Deliverance 2

Patříte mezi ty, kteří stále váhají, zda se pustit do české středověké hry Kingdom Come: Deliverance 2? Potom pro vás máme dobrou zprávu, dočasně si ji můžete vyzkoušet zcela zdarma.

Sexuální napadení je ze hry, hodnotí právník incident s Emiru na TwitchConu

Emiru

K říjnovému napadení streamerky Emiru na komunitní akci TwitchCon se vyjádřil také právník, podle nějž nelze útok podle kalifornského práva kvalifikovat jako sexuální napadení.

Česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 slaví další prodejní milník

Kingdom Come: Deliverance 2

Prodeje vynikající české hry Kingdom Come: Deliverance 2, která vyšla letos v únoru, právě překonaly další milník.

13. listopadu 2025  11:03 6

První ukázka z očekávaného animáku Super Mario galaktický film má akci i vtip

Super Mario galaktický film

Společnosti Nintendo a Illumination zveřejnily vůbec první ukázku z připravovaného animáku The Super Mario Galaxy Movie, který do českých kin zamíří pod názvem Super Mario galaktický film.

13. listopadu 2025  9:49 0

Microsoft musí mít nahnáno. Steam představil vlastní herní konzoli

Steam Machine

Firma Valve, která je největším distributorem digitálních her na světě se svým online obchodem Steam, představila několik hardwarových novinek. Mezi nimi nejvíce vyčnívá nová herní konzole Steam...

13. listopadu 2025 37

Arc Raiders si připisují nejúspěšnější start v 30leté historii vydavatele

Arc Raiders

O nenadálém úspěchu postapokalyptické střílečky Arc Raiders píšeme už poněkolikáté. Hra si totiž připisuje různé rekordy – a další se týká přímo vydavatelství Nexon, které funguje od roku 1994.

13. listopadu 2025 0

Arc Raiders

Arc Raiders

vydáno 12. listopadu 2025  14:14,  aktualizováno  14:23

PlayStation odhalil svůj vlastní herní monitor s jednou unikátní funkcí

PlayStation herní monitor

Sony postupně sbližuje dříve oddělené herní světy PlayStation a PC. Výsledkem těchto snah je i nový herní monitor, který láká na zajímavou funkci týkající se ovladače DualSense.

12. listopadu 2025  10:02 4

Vadí krev i kosti. Jak vypadá cenzurovaná verze Diabla 4 pro Čínu

Diablo 4

Zatímco ve světě je akční hra na hrdiny Diablo 4 dostupná již víc než dva roky, v Číně vyjde teprv letos v prosinci. Aby se tak mohlo stát, museli tvůrci některé vizuální prvky upravit.

12. listopadu 2025 7

Sexuální napadení je ze hry, hodnotí právník incident s Emiru na TwitchConu

Emiru

K říjnovému napadení streamerky Emiru na komunitní akci TwitchCon se vyjádřil také právník, podle nějž nelze útok podle kalifornského práva kvalifikovat jako sexuální napadení.

12. listopadu 2025 22

Prodeje PlayStationu 5 nepolevují, zatímco Microsoftu došel dech

Xbox Series X a PlayStation 5

Herní konzole PlayStation 5 od Sony a Xbox Series X/S od Microsoftu právě slaví pět let od svého uvedení na trh. Ale jen jedné se daří.

11. listopadu 2025  11:45 6

Proč online hry nevyhrávají ocenění? Streamer to za názor pořádně schytal

Populární herní streamer Michael Grzesiek aka Shroud

Streamer vystupující pod pseudonymem Shroud vyzval své fanoušky, aby na blížícím se předávání videoherních ocenění hlasovali pro multiplayerové Arc Raiders. Za názor, že singleplayerové hry mají...

11. listopadu 2025 15

Advantage Consulting, s.r.o.
PROJEKTANT JUNIOR - DOPRAVNÍ STAVBY (40-50.000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč

Proč bylo odloženo Grand Theft Auto 6?

Grand Theft Auto 6

Grand Theft Auto 6 je s přehledem nejsledovanější titul herního průmyslu, kterému ostatní vydavatelství vyklízejí pole. Nic menšího než další přepisování různých rekordů se ani nečeká.

11. listopadu 2025 6

Postapokalyptický survival táhne, Arc Raiders přepisují vlastní rekord

Arc Raiders

Když koncem října vyšla postapokalyptická extrakční střílečka Arc Raiders, nečekalo se, že naláká tolik hráčů. A jak ukázala neděle, zájem zatím nejenom že neklesá, ale dokonce ještě roste.

10. listopadu 2025  11:24 0
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.