Hitman: Contracts

  12:00aktualizováno  8:54
Po skvělých Freedom Fighters to na nás dánští IO Interactive zkoušejí s třetím pokračováním slavného plešouna s čárovým kódem vzadu na hlavě a kódovým označením 47. O tom, jestli se jim to povedlo, bude následující recenze.

Hitman se na scéně objevuje už po třetí. Zatímco první díl, ač byl celkem originální, nebyl moc dobře hratelný z důvodu velké obtížnosti a mnoha zbytečných chyb. Přesto si své příznivce našel. Co vývojáři zanedbali u prvního dílu ale zdokonalili u dílu druhého, který byl doslova hit, o čemž svědčí i něco okolo 3 milionů prodaných kopií. Vzhledem k tomu, že v dnešní době si žánr stealth-akcí zažívá svůj boom (například geniální a neméně úspěšný Splinter Cell nebo ještě lepší Splinter Cell: Pandora Tomorrow), bylo vydání třetího Hitmana prakticky jen otázkou času.

popisek Do třetice všeho dobrého?
Třetí díl ale není tak úplně nová hra. Jak to myslím? Herní engine je převzat z druhého dílu, takže nečekejte nijak velký skok v grafice jako byl mezi jedničkou a dvojkou. Byly do něj ale také implementovány takové efekty jako odlesky u kaluží (u těch krvavých je to obzvláště efektní), dynamické stínování, apod. Také se tu objevuje už dříve známý rag-doll efekt, tedy realistické ztvárnění pohybů postavy, který byl samozřejmě ještě vylepšen. Až za sebou budete táhnout za ruku mrtvolu, uvidíte teprve tu nádheru. Animace postav bohužel už tak slavná není a přijde mi taková nějaká prkenná. Na druhou stranu některé efekty vypadají opravdu skvěle, jako třeba sněhová bouře ve třetí misi (kterou jste si mohli vyzkoušet v demoverzi), ale jinak se nedá říct, že by grafika byla tím hlavním lákadlem. S tím ale souvisí fakt, že si Hitmana zahrajete i na slabších strojích, loading mise trvá pouhých pár sekund.

Co ale tvůrci nenahnali na grafice, to vrazili do designu misí. Těch je sice pouze dvanáct, ale jejich hratelnost a promyšlenost je vskutku geniální. Podíváme se na jatka, mrazivou Sibiř, do Hong Kongu, Rumunska a na spoustu dalších zajímavých míst.

popisek Co ale tvůrci nenahnali na grafice, to vrazili do designu misí. Těch je sice pouze dvanáct, ale jejich hratelnost a promyšlenost je vskutku geniální. Podíváme se na jatka, mrazivou Sibiř, do Hong Kongu, Rumunska a na spoustu dalších zajímavých míst. Někoho by mohla zarazit vzájemná neprovázanost, ale je to způsobeno tím, že 47 v podstatě vzpomíná na své staré mise, což je před misí téměř vždy vidět v zajímavé animaci. Těmito vzpomínkami na minulost je i vysvětleno to, že většina misí je předělávka z prvního dílu, což sice není nikterak na škodu, ale když už sem autoři zařadili staré známé mise, mohli udělat alespoň jednou tolik nových. Staré mise jsou značně vylepšeny a jsou bez zbytečných bugů, kterých bylo v prvním díle jako máku. Hned v první misi se tak podíváme do sanatoria, obklíčeného jednotkami SWAT, kde končil první díl, apod. Přibylo ale spousta možností, jak misi dokončit, takže zatímco někteří z vás hru pojmou jako pouhou střílečku a postřílejí všechno, co se pohne, ostatní budou hrát na co nejmenší ztráty a zůstanou nezpozorováni, přesně jako ve Splinter Cellu. S tím jsem nakousl další věc a tou je obtížnost a s ní spojená umělá inteligence nepřátel.

popisek Jsem hloupý, ale léčím se…
Na výběr máte tři možnosti. Na nejlehčí je hra opravdu velice jednoduchá a využijí ji především nováčci ve stealth akcích nebo zarytí hráči akční her. Na tuto obtížnost jsou nepřátelé opravdu hloupí a pokud začnete střílet, budou zmateně pobíhat okolo. Stačí pouze sebrat nejbližší samopal a všechny postřílet. Naopak na nejtěžší obtížnost už si budete muset postup řádně promyslet a zbraň vytáhnout pouze pokud to bude nezbytně nutné. Bohužel inteligence nepřátel se nijak zvlášť nezlepší, pouze rychleji prokouknou váš převlek, apod., takže na takové fajnesy, jaké jsme sledovali třeba ve Far Cry si nechte zajít chuť. Podle zvolené obtížnosti máte také určitý počet povolených pozic pro uložení hry, přičemž na tu nejtěžší už hra uložit nejde. Podle obtížnosti se změní také mapa. Na nejlehčí je v ní vidět kromě cílu mise i pozice všech NPC, zajímavá místa, která byste neměli minout (možnost převleku, apod.), kdežto na nejtěžší v ní nevidíte skoro nic.


Co se týká převleků, tak tady si autoři skutečně vyhráli. 47 se může změnit z drsně vypadajícího nájemného vraha například na kuchaře, poslíčka, policistu, strážného nebo na hasiče.

popisek Co se týká převleků, tak tady si autoři skutečně vyhráli. 47 se může změnit z drsně vypadajícího nájemného vraha například na kuchaře, poslíčka, policistu, strážného nebo na hasiče. Variací je velké množství a je jen na vás, jaký si zvolíte, ale většinou je to jasné a s pomocí jednoho se dostanete do další části levelu, kde ho zaměníte za jiný (teda pokud nehrajete styl Rambo – to převleky moc nevyužijete). Na zvoleném převleku také závisí to, jak jste nenápadní. Pokud budete mít převlek poslíčka, můžete okolo stráží bez problémů proklouznout, ale běda, jak narazíte na dalšího poslíčka. Ten okamžitě pozná, že nepatříte do personálu, a bonzne vás strážím, což nejčastěji vyvrcholí v rychlý load. Ostatně někde tady by se měla povalovat tabulka s několika ukázkami možných převleků.

Módní přehlídka.

Jak už bylo řečeno, může se 47 maskovat nepřeberným množstvím převleků. Uděláte z něj kuchaře, poslíčka, člena ochranky, policistu, atomového technika nebo drsného motorkáře. Ostatně podívejte se na následující obrázky.

Mohutný arzenál
Ruku v ruce s převleky jdou další pomůcky, tedy zbraně. Těch je opravdu nepřeberné množství a jsou mistrně provedeny. Nejen že každá má svůj specifický zvuk, kadenci, průraznost, apod., ale také svou váhu, velikost (tzn. že ne všechny kousky narvete pod kabát), většina má i dual-hand variantu nebo variantu s tlumičem, apod. Někde tady je tabulka s výběrem některých kousků, ale vězte, že zbraní je daleko víc. Do rukou se vám dostane na příklad AK-47 (v pěkném stříbrném provedení), M4 Carabine, UZI, Dragunov, Steyer-Aug, MP5, SPAS-12 nebo i česká CZ2000 a spousta dalších. K tomu připočítáme starou známou škrticí šňůru a nově, na místo chloroformu, i injekce s uspávadlem. Každá zbraň má svou údernou sílu, takže pokud nepřítele zasáhnete pistolí do hlavy, pouze se skácí, ale dávka z M4 do hrudi ho krásně odmrští a vy si budete moci vychutnat skvělou demonstraci rag-doll efektu.

Je libo pozlacené Desert Eagly, tichou odstřelovačku nebo je prostě pokosíme rotačákem?

Výber ze zbraní je v Hitman: Contracts opravdu obrovský. Do rukou se vám dostane spousta skutečných kousků, včetně klasické AK-47 nebo M4 (včetně varianty s tlumičem), UZI nebo Minigunu. Zde je několik příkladů.

popisek Audio, video, text
Co se týká zvukové stránky hry, tak ta je opravdu téměř bezchybná. Samotné zvuky jsou veskrze průměrné – každá zbraň má svůj specifický zvuk, sněhová vánice a vítr skvěle hučí, apod., ale to už nás v dnešní době asi nepřekvapí a jedná se o nutný standard, jen by zvuků snad mohlo být trochu víc. Špičkový je ale dabing, se kterým si dali autoři vskutku záležet a povolali na něj opravdové profesionály. Dobrý zpráva je, že 47 dabuje stejný herec jako minule (David Bateson), takže se můžeme těšit opět na jeho skvělý temný hlas. Ruku v ruce s výtečným dabingem jde i hudba, o kterou se postaral Jesper Kyd. Jde sice o něco trošku jiného, než v minulých dílech, ale to tomu na kvalitě neubírá. Ambietní motivy Jespera Kyda si určitě zamilujete.


Ač se vývojáři snažili, je starý engine z dvojky dost znát, takže se netěšte na žádné grafické orgie, ale koukat se na to dá.

O grafice už jsem se zmínil, takže jen ve stručnosti. Ač se vývojáři snažili, je starý engine z dvojky dost znát, takže se netěšte na žádné grafické orgie, ale koukat se na to dá. Trochu vylepšit by se mohla animace postav, která, hlavně za běhu, dost pokulhává za dnešním standardem (a pokud jste hráli Splinter Cella a jste zvyklí na ladné pohyby Sama Fischera, budete patrně zklamáni). Některé efekty jako by zaspaly dobu – např. ve třetí misi, kdy hodíte do polévky projímadlo a půjdete se podívat, jak ho váš cíle zdlábne a budete stát u něj, bude hlavou otočen na vás, zatímco polévku si bude lít za krk a to nepočítám to, že talíř s polévkou je jeden 3D objekt, takže polévka neubývá. Tohle bych mohl pominout možná před pár lety, ale dnes to vypadá opravdu odpudivě.

Tady bych ještě trochu podrobněji zmínil renderované animace. Ty jsou téměř mezi všemi misemi a uvidíte v nich zraněného 47, jak téměř v bezvědomí vzpomíná na staré mise. Je to velice efektivní, ale špatně se to popisuje. Autoři také tímto trikem nemuseli dělat žádný větší příběh, prostě stačilo splácat několik misí dohromady, ale není to na škodu. V průběhu mise také uvidíte několik enginových animací, co třeba zrovna dělá váš cíl, apod.

Verdikt: Hitman: Contracts není špatná hra, jen to není takový skok jako byl mezi jedničkou a dvojkou. Někteří z vás budou patrně zklamáni, že budou hrát předělané mise z jedničky, ale taková tragédie to není, protože mise byly značně modifikovány a vylepšeny. Starý Glacier engine už sice dýchá z posledního, ale grafika není to hlavní. Hlavní je skvělá hratelnost, které Hitman bezpochyby nabízí víc než dost. Pokud vás bavil první nebo druhý Hitman, bude vás bavit i tento, jinak doporučuji sáhnout spíše po Splinter Cellu.

Hitman: Contracts
Minimum: CPU 800 MHz, 128 MB RAM (Win 98/ME) nebo 256 MB RAM (Win 2k/XP)
Optimum: CPU 1600, 256 MB RAM
Multiplayer: ne
Další informace: demo / screenshoty / trailer
Výrobce/distributor: IO Interactive / Eidos
Distributor v ČR: Cenega
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Hitman potřetí, aneb už to není taková sláva...
Hodnocení: (info) 77%
Autor:

Gamescom 2019

Největší světová herní výstava Gamescom 2019 opět přinesla řadu novinek a ukázek nadcházejících titulů. Velkou pozornost si získaly tituly Death Stranding, Watch Dogs: Legion a samozřejmě Cyberpunk 2077.

Témata: dabing, Demonstrace

Nejčtenější

Dvacet zásadních her roku 1999. Hlasujte, která byla nejlepší

GOTY 1999

Při loňské anketě o nejlepší hru roku 1998 se mohlo zdát, že tehdejší rok neměl v herní historii konkurenci. Letmý...

Excel jako herní platforma, lidé v něm vytvářejí neuvěřitelné věci

Graf v Excelu

Tabulkový procesor od Microsoftu nesmí chybět na žádném pracovním PC a je v podstatě synonymem nudy. Najdou se však...

KVÍZ: Git gut, n00bs sux! Rozumíte mluvě dnešních hráčů?

Grand Theft Auto 5

Stejně jako každá jiná komunita mají i hráči počítačových her svůj vlastní slovník, pro neznalé často nepochopitelný....

VIDEO: Jak by vypadal nový Doom, kdyby vyšel na MS-DOS v roce 1994

DOOM 4 VANILLA

Že se nadšení fanoušci snaží udržet své oblíbené hry při životě a neustále je vylepšují, aby na moderních počítačích...

RECENZE: Blair Witch není horor, ale simulátor nočního venčení psa

Blair Witch

Kultovní filmový horor se ani tentokrát nedočkal adekvátní herní adaptace. Blair Witch obsahuje několik vynikajících...

Další z rubriky

RECENZE: World of Warplanes se snaží navázat na tankový úspěch

World of Warplanes

Podaří se zopakovat zásah do černého i podruhé, kdy tanky z World of Tanks nahrazují letadla? Zatím to není jisté.

RECENZE: F1 2013 jsou parádní formule, ale doplácejí na roční vydávání

F1 2013

Nejenže je to jediná hra s oficiální licenci F1, ale navíc je opravdu dobrá. Jenže když vychází každý rok, je těžké to...

RECENZE: Legenda z roku 1984 nepokračuje. Moderní Karateka je odpad

Karateka

Původní Karateku naprogramoval v roce 1984 student univerzity Yale Jordan Mechner, který později přivedl na svět herní...

Advantage Consulting, s.r.o.
DĚLNÍK ELEKTROMECHANIK (ABSOLVENT) 1 SMĚNA

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 22 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz