Sobota 19. června 2021, svátek má Leoš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 19. června 2021 Leoš

Haze – tříáčkový propadák

  0:02
Hra Haze nám opět jednou dokazuje, že renomé tvůrce ještě samo o sobě neznamená kvalitní produkt.
50

Haze

Platforma: PlayStation 3
Výrobce: Free Radical

  • Akce má vcelku slušné tempo
  • Dá se to hrát
  • Slepenec všeho možného
  • Nepřesvědčivá grafika a animace
  • Celkově působí dojmem, že cílovou skupinou mají být hráči školou povinní

Naprosto tuctová FPS, která se sice nehraje špatně, ale prakticky všechno šlo udělat podstatně lépe.

Herní karta

HazePřestože jsme Haze v redakci od počátku vnímali hlavně jako další titul do FPS rodiny, očekávání, která tuto hru od počátku doprovázela, byla vlastně docela pochopitelná. Tvůrci z Free Radical Design totiž na PS2 dokázali naprosto nečekaně zabodovat výbornou sérií Timesplitters, takže bylo na místě očekávat slušný výsledek i nyní.

Bohužel se ale ne vždy všechno podaří podle původních plánů, a tak na disku s Haze dostáváme zatím snad největší zklamání tohoto roku, na němž je zjevné, že se autoři cítili až moc pevní v příslovečných kramflecích, a tak můžeme snad v každém aspektu najít známky toho, že příslušní lidé svou práci poněkud odbyli – počínaje příběhem, přes grafiku a zvuky až po nesmysly v hratelnosti.

Haze nám křičí přímo do tváře: "Máme vozidla, máme kulomety".

Podezření se na mysl vkrádá již v úplně prvních okamžicích po spuštění hry, kdy Hazejsme do děje uvedeni podivně prkennou animací, v níž se seznámíme s členy naší jednotky a vydáváme se do první akce. Příběh sám o sobě by možná nemusel být špatný, ovšem problém je zde ten, že díky značně odfláknutým, a tím pádem mnohdy až nechtěně humorným animacím, které ho posouvají, ho zkrátka vůbec nebudete sledovat.

Celkově se totiž zdá, jako by snad byla celá hra cílena primárně na dvanáctileté „pařánky“. Urputná snaha působit „cool“ a „drsným“ dojmem je ve výsledku naprosto směšná a jeden by začal až pochybovat, zda je všechno v pořádku, když se mu líbí „podobné“ hry. Jenže zatímco v takových Gears of War nebo novější Army of Two bylo vše směřováno k tomu, aby celkový dojem byl doopravdy chlapácký, což se v obou případech rozhodně povedlo, v Haze to funguje tak, že se to tu v jednu chvíli hemží slovíčky „fuck“ a podobnými rádoby drsnými výrazy, abychom v následujících okamžicích čelili přívalu dost nepovedených pokusů o vtipy, pod jejichž úrovní se nachází snad již jen osamocený Zdeněk Troška se svými Kameňáky.

HazePlatí ale bohužel i pro hru jako celek, že sem bylo poměrně násilnými a nepřirozenými metodami nahrnuto co nejvíce věcí, aniž by si někdo dal tu námahu, aby promyslel, jak je nějak smysluplně propojit. A nejhorší je pochopitelně skutečnost, že to beze zbytku platí i o hratelnosti. Již v prvních fázích hry tak má člověk značně nutkavou potřebu podívat se do titulků, zdali náhodou funkci hlavního designéra této hry nezastával Pan Klišé.

Zpestřením poměrně fádní hratelnosti by měl být Nectar.

Hra začíná v husté džungli, abychom se po chvilce přesunuli do pouště. Hned v první misi narážíme na stacionární kulomet, hned v misi druhé pak na ovladatelné vozidlo. Což o to, dnes už tyto prvky k žánru FPS prakticky neodmyslitelně patří, ať už tedy máme jakýkoliv názor, nakolik je jejich častý výskyt ve hrách opodstatněný, vynucený nebo třeba módní. Ale Haze vám bude od počátku přímo do tváře křičet: Haze„Máme vozidla, máme kulomety, máme tamto a máme i ono.“ Celkový dojem z toho je ale spíš takový, že se autoři chtějí pochlubit, že nezapomněli a že to umějí udělat, než že by to nějak přirozeně zapadalo do hry, nedejbože že by to nějak rozumně ze souvislostí vyplynulo.

Se stacionárním kulometem pak souvisí i zajímavá historka o umělé inteligenci nepřátel a spolubojovníků. Za úkol máte bránit malé území. Pobíháte tak okolo a vidíte, že se blíží skupinka nepřátel ze strany. Pokud se vám v tu chvíli nepodaří zemřít, tak si toho ani nevšimnete, ale pokud budete daný úsek opakovat a při druhém pokusu si to namíříte přímo ke stacionárnímu kulometu, zjistíte, že na místo, odkud daná skupina přišla, nevidíte. Zkusíte tedy počkat, až vám nepřátelé přijdou před mířidla. Ale oni nepřijdou. Zlikvidujete dva nebo tři výsadky před sebou, ale ze strany se neobjeví nikdo, zato se objeví hlášení o splnění dílčího úkolu ubránění pozice. To tedy mimo jiné znamená, že vaši parťáci neplní pouze funkci křoví, ale že sami dokáží někoho i sejmout, ale na druhou stranu si nejsme jisti, zdali je to až v Hazetakové míře úplně dobře. Upřímně řečeno, na nás to působilo spíše kontraproduktivně.

Zpestřením poměrně fádní a ničím neohromující hratelnosti by ale měl být Nectar. To je speciální látka, která krátkodobě celkově zlepšuje vlastnosti řadového vojáka, což je sice moc fajn, ale přiznám se, že jsem této možnosti využíval v prvé řadě proto, že po dávce Nectaru jsou nepřátelé vidět jako světelné siluety, čímž pádem je v mnohdy dost nepřehledném prostředí vidíte okamžitě. Nezřídka se totiž dostanete do situace, kdy po vád někdo pálí a vy vůbec netušíte, odkud. Možná to má evokovat něco na způsob prožitku pravé partyzánské války, ale ve skutečnosti to akorát naštve. Spád hry je totiž sám o sobě docela akční a když nepřátele dobře vidíte, s radostí je posíláte k zemi jednoho po druhém v rychlém sledu, ale pokud je naopak nevidíte, tak se budete k zemi sesouvat v prvé řadě vy, ať už přímo ve hře nebo frustrací v reálu. Haze

K té přispívají i poměrně nelogické situace, kdy nějakou činnost můžete provést jen někdy. Respektive takto. Máte se například připojit ke své skupině, ale když k ní přijdete, tak se nic nestane, tak chvíli chodíte dokola, až se mrknete do menu, kde vidíte, že úkolem je připojit se k parťákům. Tak k nim znova přijdete a najednou se to hne dál. Poprvé jste tam zkrátka byli asi moc brzy nebo co nám to tímto chce hra naznačit.

Plnou parou vzad

Když se nad tím člověk zamyslí, je Haze prakticky přesným opakem starých Timesplitters. První díl vyšel zároveň s konzolí PlayStation 2 a spolu s prvním SSX byl jednoznačně největším příjemným překvapením launchové vlny her. Hratelnost byla odladěná pro potřeby konzole, multiplayer byl chytlavý a singlepleyer se vedle akčního spádu vyznačoval i notnou dávkou vtipu, jenž se pak v dalších dílech stal jakýmsi „trademarkem“ celé série.
Naproti tomu Haze se hraje naprosto standardně, u konzolových FPS jsme zažili již i lepší ovládání než zde a zdejší humor je tak nepřirozeně umělohmotný, že se místním vtipům nemůže smát snad nikdo s alespoň elementární dávkou příčetnosti. Snad jen ten multiplayer až pro 16 hráčů znamená oproti Timesplitters alespoň dílčí progres.

HazeDíru do světa ale Haze neudělá ani technickým zpracováním. Na první pohled by se grafika nemusela zdát nijak špatná, ale již na pohled druhý vypadá jako by se jednalo jen o lehce vyleštěnou grafiku z předchozí generace konzolí, čemuž nejvíce napomáhají zejména mnohdy dost podivné meziherní animace. Zvuky na tom pak nejsou o mnoho lépe – střelbu a výbuchy nelze zkazit, ale dabing je opět evidentně tak nuceně a nepřirozeně „cool“, že se to moc poslouchat nedá. Na druhou stranu na tom ale nemalou zásluhu nese ten, kdo psal zdejší postavy, protože bandu větších blbečků ve hrách člověk jen tak nevidí.

Takže celkově by se dala Haze popsat jako vcelku zábavná a příjemná střílečka s akčním spádem, ale zároveň to je prakticky jediný klad tohoto titulu. Ve všech dalších aspektech totiž nacházíme chyby, které jsou sice na první pohled zbytečné, ale to pochopitelně vůbec nic nemění na faktu, že zde jsou.

Hodnocení hry

Redakce

50 %

Čtenáři

58 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 184 čtenářů

  • Nejčtenější

Do Age of Empires 2 přibudou Češi, v kampani si zahrajeme za Žižku

Legendární strategie Age of Empires 2 chytla díky nedávnému remasteru druhý dech a autoři ji postupně rozšiřují o další...

Ubisoft ukázal boj proti mimozemšťanům. Jedno překvapení uniklo předčasně

Ubisoft láká na týmovku Rainbow Six Extraction, v níž se tři hráči utkají s mimozemskými mutanty. Překvapením večera je...

Jedna pecka za druhou. Microsoft ukázal Starfield, Halo i novou Forzu

Tradiční velká konference Microsoftu je letos ještě napěchovanější novinkami díky jeho rostoucímu seznamu vlastních...

Take Two hráče zklamalo, místo představení novinek poučovalo o toleranci

Herní vydavatelství Take Two nevyužilo svůj prostor na výstavě E3 k předvedení chystaných novinek, ale uspořádalo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Blonďatého padoucha Alberta Weskera ztvární v seriálu Resident Evil černoch

Co na to říct? Máme tu hotový casting z pekla. Seriálový Albert Wesker totiž nevypadá vůbec jako jeho předloha z...

Feri odešel s kryptoměnou za 3 miliony. Za peníze z mandátu, tvrdí

Premium Bývalý poslanec Dominik Feri stihl od začátku letošního roku do konce květnu nakoupit kryptoměnu v hodnotě přes 3...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Z dětství jsem si nesla zranění, rodinu chceme, říká Gregor Brzobohatá

Premium Vítězka Miss World, topmodelka, zakladatelka nadace a influencerka Taťána Gregor Brzobohatá přijala další výzvu: právě...

  • Další z rubriky

RECENZE: The Medium je jak z jiného vesmíru, baví i štve zároveň

Hororová adventura The Medium je jednou z prvních exkluzivit pro novou generaci konzolí, těžko ovšem předpokládat, že k...

RECENZE: Oddworld: Soulstorm je depresivní, umí potrápit a stojí za to

Oddworld se vrací ve formě. Je náročný, temný a vizuálně podmanivý. Fandy původních her nezklame, ale jestli okouzlí...

RECENZE: MediEvil je zbytečný remake plný nedotažeností

Další klasický titul MediEvil se dočkal remasterované verze, respektive remaku. Jde o sentimentální záležitost, která...

RECENZE: Odboj proti nacistům v Through the Darkest of Times spíše nudí

Poměrně zajímavý koncept života odbojáře v nacistickém Německu v titulu Through the Darkest of Times je provázen dobře...

TESTOVÁNÍ: Získejte jeden z 80 lahodných balíčků NATURNES BIO
TESTOVÁNÍ: Získejte jeden z 80 lahodných balíčků NATURNES BIO

Rozdáváme lahodné balíčky prémiových dětských příkrmů NaturNes BIO. Jsou plné dobrot z kvalitních surovin z?ekologického zemědělství, které se...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Primark v Praze otevřel: fronta až od koně, hasiči lidi ve vedru kropili

S ročním zpožděním způsobeným koronavirovými restrikcemi se na Václavském náměstí otevřela pobočka irského řetězce s...

Dojemné parte Šafránkové. Nikde mě nehledejte, jsem všude, také tedy ve vás

Pozůstalí po herečce Libuši Šafránkové ve čtvrtek zveřejnili netradiční smuteční oznámení. Dominuje mu černobílá...

Nevěřím, že někdo dokáže být roky věrný, přiznává polyamorii Frühlingová

Iva Frühlingová (39) vydala novou píseň Moralisté, ve které se nepřímo přiznává k paralelním mileneckým vztahům....

Žena dala za dárce spermatu své úspory, teď vychovává postiženého syna

Nyní třiačtyřicetiletá Michele Elizaga z Arizony dlouhá léta čekala na pravého muže, se kterým by založila rodinu....