Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Harry Potter & Vězeň z Azkabanu

  12:00
Touto recenzí dovršujeme letošní maratón s hrami o Harrym Potterovi a tajemném vězni z Azkabanu. To, že se verzi pro GameBoy věnujeme až jako poslední, ovšem zdaleka neznamená, že by byla nejhorší.

Harry Potter and the Prisoner of Azkaban U her vycházejících napříč herními platformami pravidelně nejvíce ze všech překvapí verze určená na GameBoye. Proč? Z podstaty tohoto zařízení autoři nemůžou (a ani nejsou schopni) udělat pouze "to samé", proto vznikají dílka se stejným jménem, postavami, dějem, ale zcela jiným herním systémem. O to zajímavější situace nadchází při vydání nového Harry Pottera, protože co platforma, to zcela jiná hra – tedy žádná konverze. Minulý rok ještě vyšla verze jak pro GameBoy Color, tak pro novější GameBoy Advanced (společná recenze zde). A zatímco druhý zmíněný přinesl slušnou, ale v podstatě nijak objevnou arkádu, na starším bratříčkovi se urodilo cosi fantastického – RPG ne nepodobné oblíbeným Pokémonům. Kolik tehdy zaznělo hlasů, proč to samé nepřipravili i v GBA verzi. Letos nás autoři vyslyšeli a předkládají nám akční RPG s tahovými souboji.

Plejádu útočných kouzel doplňují taktická, například pro vynechání kola protivníka.

Začínáme v Děravém kotli, kde se také, po jedné strávené noci, rozjíždí hra. Obrazovku sledujeme v 3D nadhledu, grafika je ale samozřejmě 2D. Novinku tohoto dílu představuje spolupráce všech tří postav, mezi kterými si můžeme téměř libovolně přepínat. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban Nejdotaženější byla z tohoto úhlu pohledu PS2 verze, ve které se vícero postav hodilo k řešení problémů – to sice platí zde, ale pouze v tom smyslu, že každá z postav umí jiná kouzla. Jinak totiž zbylé postavy chodí ve stopách ovládaného charakteru. V tomto základním pohledu nám kouzla slouží pro interakci s prostředím – přesouvání kvádrů, ničení překážek, odemykání dveří, likvidaci pavučin, osvětlování tmavého prostředí a pár dalších. Téměř idylickou atmosféru však narušují pohybující se nepřátelé. Pokud se jim nevyhneme, což v některých případech ani nelze, přecházíme do soubojové obrazovky.

Souboje probíhají jednoduše, ale jsou zábavné. Naši svěřenci stojí v pravé dolní části obrazovky, nepřátelé nás očekávají v levém horním roku. Hra rozhodne iniciativy podle jednoho ze tří atributů, podle vzniklé řady se naši hrdinové a nepřátelé postupně vystřídají – vždy po jedné akci. To platí do okamžiku, dokud jedna ze stran nepokoří tu druhou. Jak souboje probíhají v praxi? Pokud daného protivníka neznáme, je dobré rozeznat jeho silné a slabé stránky (jedna z možností pro akci), které se nám Harry Potter and the Prisoner of Azkaban zapíší do bestiáře. Dle něho pak snadno poznáme, která kouzla na protivníka platí a naopak, s čím si na něm vylámeme zuby. Kouzla se dělí nejen podle typu, ale později vyzískáme i účinnější, ovšem na manu dražší, verzi daného kouzla. Plejádu útočných kouzel doplňují taktická, například pro vynechání kola protivníka, snížení obrany a podobně. Aby se neřeklo, snažili se autoři ještě o něco větší diferenciaci postav: Harry tak umí použít kombo složené ze sbíraných kartiček, Ron pyrotechniku od svých bratrů a konečně Hermiona. U té se nabízí, že někomu zvýší útok, obranu nebo rovnou všem třem zajistí vyšší příjem zkušeností po bitvě.

Pokaždé jinak

K zajímavostem herní série Harry Potter patří, že na každé verzi pro danou platformu pracuje jiný tým, který pouze vychází z daného materiálu. Nejde o konverze. Díky tomu na všechny aktuální herní systémy vycházejí úplně jiné hry. Korunku pak tomu nasadili autoři pro GameBoye, kteří tehdy přišli (ve verzi pro GB Color) s RPG hrou. Jako RPG hra se tváří i aktuální kousek pro GBA.

Harry Potter and the Prisoner of Azkaban Za vyhrané bitvy získáváme ale nejen zkušenosti. K tomu si připočtěme peníze, ale i předměty. Ano, ve správném RPG přeci nemohou chybět různé druhy bot, rukavic, rób, čepic a dalších předmětů, které navyšují základní atributy. Ovšem ne všechny – u některých coby daň za zvýšení jednoho zaplatíme snížením u druhého. Potěší drobnost, že ne všechny předměty jsou pro všechny: třeba náhrdelník si na sebe vzala jen Hermiona. Z vychytávek bych zmínil, že v některých okamžicích si volíme, ke které postavě se přidáme – nabízí se tak dvě odlišné cesty. Ty jsou sice krátké a postavy se po chvíli zase setkají, ovšem svoboda volby tu je.

Za krok vedle považuji akorát pozadí na soubojové obrazovce, které se snaží tvářit rádoby 3D.

Za celou hru se mihnou celkem čtyři mezihry, které jsou potom přístupné i z hlavního menu. Hru jsem sice dohrál, přesto mi jedna chybí. Podívejme se ale na zbylé tři. V té první si vyzkoušíme let na Klofanovi, Harry Potter and the Prisoner of Azkaban bohužel v 3D grafice, což dle mého názoru celou záležitost poněkud degraduje. Druhá mezihra se týká Mozkomorů. Hráč stojí uprostřed obrazovky, ze stran k němu přicházejí bubáci – hráč musí stisknou protilehlou klávesu. Možná se říkáte, že na tom nic není, ovšem pro mozek to je zvláštní situace, čili bez drobného tréninku se chybám nevyhnete. Poslední mezihra spadá do kategorie "logické". Jde o známou a vcelku chytlavou hru – na obrazovce máme náhodně vygenerovány objekty čtyř druhů. Pospojované lze jedním kliknutím nechat vybouchnout, což má za následek i přeházení aktuálního stavu. Takto se snažíme nechat "vybouchnout" všechny objekty, dokud nezůstane plocha čistá. Není sporu o tom, že přítomnost drobných hříček se vždy počítá coby přidaná hodnota, jenže zde ve hře neplní prakticky žádný účel. Není potřeba dosáhnout určitého skóre, ony se prostě jen v daném (a dějově správném) odemknou.

Harry Potter and the Prisoner of Azkaban Podíváme-li se na multimediální zpracování, musím vyjádřit svoji spokojenost. Za krok vedle považuji akorát pozadí na soubojové obrazovce, které se snaží tvářit rádoby 3D, ovšem stěny se hýbou proti logice. Přitom postavy jsou 2D a některé opravdu hezky animované – třeba kostlivci pro útok používají svoji lebku, která se posléze jako bumerang vrátí. Když už jsme u nedostatků, možná bych poukázal na drobnou monotónnost s blížícím se závěrem, která vyplývá z ohromného počtu nepřátel. Ti jsou možná až moc silní. Čistá herní doba odpovídá zhruba osmi hodinám, ale bez vyhledání všech kartiček a otevření jedné mezihry. I tak se ale jedná o zábavnou a vydařenou hru, navíc v RPG stylu, což se počítá.

Harry Potter & Vězeň z Azkabanu
Výrobce/Distributor EA / EA
Platforma GameBoy Advance
Ukládání pozic: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Harry Potter opět trochu jinak. A opět ve velmi solidní formě.
Hodnocení: 79% (info)

Autor:
  • Nejčtenější

Nechtěli černošku ve hře se severskou mytologií, dostali ihned ban

Další vyostřená situace ohledně zákazů modifikací se točí okolo nově vydané PC verze God of War Ragnarok. Na hru vznikla modifikace, která upravuje barvu pleti jedné z postav. Tu však portály...

2. října 2024 279

Štvaly je zásahy cenzorů, tak si tvůrci zvrhlých her založili vlastní obchod

Kontroverze prodává, vývojáři her o sexuálním násilí se však přesvědčili, že i pokleslá kultura má jisté hranice. Vizuální novela Rape Day o sériovém vrahovi, který v nemrtvými zamořeném světě...

3. října 2024 37

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojáři největšího loňského průšvihu prosí hráče, aby jim dali další šanci

Jednu dobu byla zombie onlinovka The Day Before nejočekávanější hrou na Steamu, nakonec ovšem skončila absolutním fiaskem a po pouhých 46 dnech provozu byla ukončena. Místo aby vývojáři „chodili...

30. září 2024  10:51 4

Největší hvězdou Twitche je nově k posteli upoutaná dívka skrývající tvář

Streamerka vystupující pod přezdívkou Ironmouse má díky aktuálně probíhající charitativní akci nejvíc předplatitelů z celého Twitche. Její diváci přitom ani nevědí, jak ve skutečnosti vypadá. Dívka,...

1. října 2024  12:07 9

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v říjnu

V říjnu nás čeká boj s přisluhovači pekla, cestování v čase, pokusíme se přežít na odlehlé chatce u lesa, postavíme si opevnění před nájezdy a zažijeme válečnou operaci CIA. Vyberete si?

1. října 2024 16

Sci-fi značka Halo vstupuje do nové éry. Hry poběží na Unreal Enginu 5

Poslední díl ze sci-fi série Halo vyšel téměř před třemi lety, Paramount v mezičase zařízl televizní seriál. Aktuálně se značka chystá na velké změny, minimálně v herní oblasti.

7. října 2024  10:51 2

Řetězec KFC se vnucuje hráčům, zbít plukovníka Sanderse však nedovolil

Vývojář kultovní série videoherních mlátiček Tekken Kacuhiro Harada se prý v minulosti snažil přesvědčit marketingové oddělení fastfoodového řetězce KFC, aby mu propůjčilo práva na zobrazení jejich...

7. října 2024 1

Češi chtějí přinést AI revoluci do her. Občas jsme se nestačili divit

Ve vývoji her jsme došli do bodu, kdy máme strhující grafiku i pohlcující zvuk. Dokonce už díky haptické odezvě můžeme hry i cítit a s virtuální realitou se do nich doslova ponořit.

6. října 2024 12

Kdo si na to stěžuje? Japonští vývojáři jsou frustrováni západní cenzurou

Japonští vývojáři spjatí s populární herní sérií Dragon Quest jsou frustrováni změnami, které museli provést v připravovaném remaku Dragon Quest III HD-2D.

6. října 2024 44

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

Co dělá v žaludku studená kola a proč je lepší pít po jídle, líčí biochemička

Premium Možná vás už napadlo, co se děje v našem žaludku, když se v něm potká jídlo s pitím. Nebo patříte k těm hloubavějším...