Pátek 22. září 2023, svátek má Darina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 22. září 2023 Darina

Half-Life - poloviční šance

  12:00aktualizováno  27. prosince 5:32
Tak a je to tady. Všemi dobře známé kultovní FPS konečně dorazilo i na konzole, v tomto případě konkrétně platformu PS2, a přes svůj pokročilý věk znovu zabodovalo. Nevěříte? Tak si zkuste přečíst tuto recenzi, jež se vám pokusí odhalit, proč je uvedený titul ve svém žánru i po těch letech stále prvotřídní záležitostí!

Half-Life

Zachraňte doktora Freemana. Tak nějak by se mohl jmenovat podtitul této akce. Uvedený vědec je totiž hybnou silou experimentu ve vojenských laboratořích Black Mesa, jehož důsledky budou mít pro zdejší početný personál vpravdě fatální důsledky. Dojde totiž k propojení dvou dimenzí, z nichž z té mimozemské začnou na půdu zdejšího komplexu proudit prapodivné parazitující organismy a bizarní mutantoidní kreace, které zahájí brutální likvidaci veškerého lidského potenciálu Black Mesa. Na celé místo je brzy po incidentu vyslána vládní vojenská jednotka, jež má za cíl všechny živoucí bytosti zlikvidovat, Freemana nevyjímaje. Takže ta první věta, zahajující toto povídání, směřuje spíše k hlavnímu úkolu pro vás. Protože právě vy se zhostíte role Gordona Freemana, jenž se pokouší z tohoto pekla utéci, a to všemu a všem navzdory. Přes úsilí neustále hladových kreatur, přes snahy vojáků speciálních oddílů, kteří vás na potkání krmí olovem. Abyste se snáze vyrovnali s nástrahami neuvěřitelně členitého labyrintu zdejší základny, využíváte s postupujícím příběhem stále početnějšího zbrojního potenciálu, kde má řada zbraní navíc ještě výborný sekundární atak, díky němuž elegantně vyřešíte spoustu problémových a krizových situací. Mým oblíbencem se samozřejmě stala armádní automatická puška s vrhačem granátů, ale v této souvislosti mám jednu noticku směrem k autorům. Je sice hezké, že Half-Life Freeman unese dobrý metrák rozličných zbraní a střeliva, ale pak nechápu, proč je tu stále ono zažité dogma, že medipaky nemůžu schraňovat v inventáři. Vedle těchto jednorázově použitelných uzdravovaček (příležitostně rafinovaně schovaných v bednách) si často "dobíjíte" hodnotu zdraví či energetického štítu u jakýchsi automatů první pomoci instalovaných na stěnách zdejšího komplexu. Tyto jsou oproti PC verzi trochu upraveny zejména v tom smyslu, že na nich vidíte, kolik tam ještě zbývá "šťávy" a můžete si tak zbytek ponechat na horší časy!

Jinak zdejší ovládání je vyřešeno tradičně, pomocí analogových páček Dual Shocku definujete pohyb a zaměřování vybrané zbraně, kde vám navíc výrazně napomáhá i funkce "auto-lock", což je opravdu výborná feature a jakási úlitba směrem ke konzolovým hráčům, značně ulehčující vaše zdejší snažení. Samozřejmě, můžeme tady hodiny diskutovat nad tím, kterak je ovládání skvěle navrženo, díky funkci Quicksave navíc dokážete předejít nežádoucím herním excesům; můžeme se tady rozplývat nad inteligentně navrženou funkcí auto-lock, pomáhající zachytit zacílený terč, přičemž veškerý další váš pohyb je prováděn se stálým zaměřením daného subjektu. To je všechno moc hezké, ale nikdo mě nevyvrátí, že k tomuto žánru prostě nejvíce sedne kombo myš a klávesnice. A hle, konzolový Half-Life Half-Life má konečně podporu těchto tolik žádaných periferií, samozřejmě skrze USB port. Takže jsme v redakci dlouho neváhali a za pomoci macovské klávesnice a myši si to hnedle vyzkoušeli a rázem se z toho stala diametrálně jiná podívaná. Jelikož však má myš od Maca pouze jedno jediné tlačítko, vyměnili jsme ji brzy za klasickou optickou PC myš s kolečkem, kde uvedené kolečko navíc podporuje rychlé scrolování v inventáři vašich zbraní, což je dnes taková populární a pro hráče veskrze příjemná vymoženost. Ano, s USB klávesnicí a myší se z Half-Life stává téměř nářezová záležitost. Ovládání postavy je mnohem rychlejší a intuitivnější a pokud si chcete zdejší dobrodružství opravdu vychutnat, neváhejte příliš a investujte do zmiňovaných periferií - ostatně tento nákup není s výhledem do budoucna vůbec špatnou volbou. Drobným mráčkem na čele je však předtím vychvalovaná funkce auto-lock, která bohužel nejde deaktivovat, jednak nyní naprosto ztrácí své opodstatnění a navíc vás často mate, neboť na obrazovce dochází k rozdělení zaměřovacího terčíku. Škoda, když už tvůrci mysleli na podporu k+m, mohli to celé domyslet do konce k naprosté spokojenosti hráčů.

Nicméně pokračujme dále, nyní jsou na řadě další aktivity hlavního hrdiny. Vyjma používání střelných zbraní, zbraní tváří v tvář a výbušnin, dokáže Half-Life Freeman také pěkně čiperně utíkat (pohybová fáze je tedy trochu přehnaná v tom smyslu, že je extrémně rychlá), šplhat po žebřících, postupovat kupředu v přikrčení a hlavně skákat. Skákání si tady opravdu užijete; můj názor je sice takový, že tato činnost se pro žánr FPS příliš nehodí, nicméně přeskakování platforem tu není - až na výjimky - natolik pochybná záležitost co plavání, jež je vyřešeno doslova ostudně, stejně jako přesunování některých objektů jako např. sudů. Dalším častým momentem je interakce s okolním prostředím a tady se rozhodně nemá na mysli implementace takových těch obvyklých věcí jako je rozstřelení skla či oponentů nebo typické obtisky nepřesných výstřelů na zdi. Narazíte totiž na obrovskou spoustu spínačů a přepínačů a koles, jimiž si otevíráte cestu dále, přičemž uvedený adventurní rámec je ještě dále rozšířen o kooperaci s přeživšími jednotlivci zdejší základny, kdy vám jak zdejší ochranka tak vědci mohou být na krátkou dobu nápomocní, samozřejmě každý z nich trochu jinak. Takže abych to shrnul. Vedle častého střílení se zde nadějete i další spousty herních mechanismů, a třebaže ne vždy to je zcela trefa do černého, globálně vzato se jedná o významné oživení celého zdejšího vystoupení!

Half-Life

Co by to bylo za doomovku, kdyby zde nebyl obsažen multiplayer. Tím prvním a ve své podstatě hodně interesantním nápadem je Decay, v němž se ocitáte v roli dvou sličných vědeckých pracovnic, jež se v okamžiku ataku Black Mesy ze strany mimozemských kreatur nacházejí na jiném místě komplexu a musí se z nesnází dostat stejným způsobem, co doktor Freeman. Malým bonusem v jejich případě je skutečnost, že jejich snahy můžete podpořit buď multiplayerovou kooperací s klasicky rozdělenou obrazovkou, nebo to pojmete jako singleplayer a během vašeho postupu se mezi těmito postavami stále přepínáte. Teď na chvíli zpomalíme. Decay, ač je to bez diskuse výtečný nápad, má bohužel několik citelných slabin a je hanba, že jej tvůrci nedovedli lépe ošetřit. Zmíněná herní pasáž je totiž rozdělena na deset misí, ale bohužel v nich nefunguje funkce Quicksave a váš postup se může uložit na paměťovou kartu jen po dokončení každé z nich. Jelikož vaše zdejší snažení končí i v momentě, kdy jeden z dvojice zemře - což je s ohledem na nutnost plnění zdejších puzzlů koncipovaných na spolupráci obou postav dejme tomu logické, byť hodně přísné - nadějete se tak častého a popravdě hodně repetetivního opakování již několikrát prošlých úseků, což už po chvíli znatelně ztrácí ze svého původního kouzla. Jasně, jsou tu všechny obvyklé a kladně hodnocené herní aspekty, jež najdeme v hlavním Half-Life singleplayerovém módu, ale s tou absencí možného uložení uprostřed rozdělané práce to tvůrci evidentně podcenili. Jinak si tento režim lze střihnout i v singleplayeru, kde se z toho s trochou nadsázky stává zajímavá taktická akce, neboť vámi právě neovládaná postava není tváří v tvář nepříteli nijak pasivní, takže se dočkáte nejenom příjemného krytí vašich zad, ale též vašeho zadku:o). Avšak i s tím, že AI má své nepříjemné mouchy, takže tu nechybí ani takové moment, kdy počítačem ovládaná postava vyprázdní celou náplň z brokovnice do malého parazita schovaného za objektem tak šikovně, že si žádná střela nenajde svůj cíl a přesto počítačem vedený charakter neustává v palbě namísto toho, aby si v klidu počkal, až ta malá mrcha (připomínající mi do jisté míry facehuggery z Vetřelce) vyleze na světlo. Což je ve finále hodně kontraproduktivní rozhodnutí. Čili i zde citelně chybí ona funkce Quicksave...

Dalším, tentokráte již typicky multiplayerovým počinem je Head to Head, což je klasický versus, opět na rozdělené obrazovce. Potud ano, ale absence linkového propojení konzolí je dalším z několika otazníků, na který tvůrci překvapivě nejevili příliš snahy odpovědět. A to je určitě velká škoda. Pakliže máte dojem, že vám Versus bude postačovat, musím vás zklamat. Komorní drama pro dvě postavy s minimálními parametry Half-Life pro nastavení akce je spíše jen z nouze ctnost. Nemluvě o podivném elementu, že při režimu rozdělené obrazovky z nějakého nepochopitelného důvodu nevidíte svou zbraň, jako nápověda slouží jenom její indikační ikona (he?).

Mám-li to tady shrnout, tak asi takhle. Čeká vás dlouhotrvající akce s řadou prvků, oživujících významně svůj rámec. Celé se to odehrává ve výborné grafice, kde se vyjma častých interiérů dočkáte i skromných exteriérových scenérií. Celé to je proložené pěkným hudebním doprovodem, který je až zbytečně příležitostný, ale zvuková část dopomáhá spoluvytvářet ten tísnivý pocit strachu, kdo že na vás za dalším rohem čeká. Což může být také Loading pro nahrávání další části zdejšího světa, který je sympaticky rozsáhlý a má jistou kontinuitu, což rozhodně potěší. Stejně jako multiplayer, jenž sice měl být ošetřen o poznání lépe, ale co naděláme. Takže pakliže lačníte po nějaké vynikající střílečce v první osobě, je vaše čekání na PS2 u konce!

Half-Life
Výrobce/Vydavatel GearBox Software/Sierra Studios
Platforma PlayStation 2, PC
Multiplayer: ano, 2 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ano
Paměťová karta: ano, 500kB
Verdikt: Vynikající akce s žádanou podporu klávesnice myši a multiplayerem. Je velkou škodou, že řadu nápadů tady tvůrci nedotáhli do konce.
Hodnocení: 85%

Autor:
Témata: Half-life, software
  • Nejčtenější

Youtuberka zjistila, kolik brambor umí Starfield zobrazit, než hra spadne

Počítačová hra Starfield nepřestává hráče fascinovat svojí propracovanou simulací fyziky, když v obrovském otevřeném...

Vývojářský svět v šoku, změna poplatků enginu Unity mění pravidla hry

Nová cenová politika společnosti Unity, která provozuje stejnojmenný engine na výrobu počítačových her, rozladila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Střílečka s kouzelníky neuspěla, studio propustilo polovinu zaměstnanců

Herní byznys je tvrdý. Přesvědčilo se o tom i nezávislé studio Ascendant, které se svojí fantasy střílečkou Immortals...

Policisté zabavili při razii pušky, munici, kokain a meč z Warcraftu

Při domovní prohlídce u drogových dealerů v kanadské komunitě Norway House objevili policisté 130 gramů kokainu a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ikonická filmová scéna posloužila jako drsný zakončovák v Mortal Kombatu

Scéna zúčtování z vynikajícího filmu Kill Bill 2 od Quentina Tarantina posloužila jako vzor pro fatalitu, tedy brutální...

Kdo vládne Hradu. Co jsou zač lidé kolem prezidenta a o co spolu válčí

Premium Z Hradu se půl roku po inauguraci Petra Pavla stává mocenské sídlo, v němž hlava státu nemá vždy hlavní slovo....

Prapor Azov vrací úder. S Rusy si srovnává účty za jatka v Mariupolu

Premium Za zprávou o osvobození dvou malých vesnic na východě Ukrajiny se skrývá zajímavý příběh. Osudy obránců Mariupolu,...

Agáta a Soukup: Nečekaný zvrat u soudu. Co se stalo při předání dcery Rozárky?

Premium Rozchod slavné herečky Agáty Hanychové (38) a mediálního magnáta Jaromíra Soukupa (54) má mnohem složitější pozadí, než...

RECENZE: Call of Duty: Modern Warfare II je epická jízda ve filmovém stylu

Staří známí i nováčci, teroristé nebo drogové kartely, nejen to si užijete v novém přírůstku do dlouholeté série Call...

RECENZE: Virtuální realita potřebuje více her, jako je Hubris

Není to každý den, aby pro virtuální realitu vyšla hra srovnatelná s vysokorozpočtovými mainstreamovými hity. Trh je...

RECENZE: Masakr teenagerů v The Quarry je zábavnější, než si chceme přiznat

Hororový „slasher“ The Quarry sice nedělá nic, co bychom už od studia Supermassive Games neviděli mnohokrát, ale to mu...

RECENZE: Dead Island 2 chce zaujmout hlavně brutalitou. A ono to funguje

Víte, kdo přežije zombie apokalypsu? Zejména kutilové, kteří si dokážou vyrábět kreativní zbraně a pasti. Dead Island 2...

Antikoliková lahev MAM zdarma! Zapojte se do testování a podělte se o zkušenosti
Antikoliková lahev MAM zdarma! Zapojte se do testování a podělte se o zkušenosti

Vyzkoušejte novinku od MAM antikolikovou lahev, která díky své konstrukci snižuje výskyt koliky a podělte se o své zkušenosti s našimi čtenáři. Jak...

Cítím se jako vítěz, říká Brzobohatý. Manželé ukázali fotky ze svatby v Itálii

Ondřej Gregor Brzobohatý (40) a Daniela Brzobohatá (44) se pochlubili fotkami i zážitky z víkendové svatby. Muzikant a...

Až oči přecházejí. Jak vypadá jídlo z fast foodů na fotkách a v realitě

Nadýchané housky, šťavnaté hovězí, zelený salát a lahodně rozteklý sýr. Obrázky hamburgerů na reklamních fotografiích...

Velmi mi to pomohlo, říká o plastice prsou herečka Aneta Krejčíková

Aneta Krejčíková (32), která nedávno zazářila v roli sekretářky Květy v seriálu Volha, promluvila o modelaci prsou i...

Nástupní plat 91 tisíc, zájemců přesto ubývá. Řízení letového provozu shání lidi

V posledních letech ubývá počet zájemců o pozici řídícího letového provozu. Do posledního výběrového řízení se jich...

Herec Hugh Jackman se rozvádí. S manželkou byli spolu 27 let

Patřili k nejstabilnějším hollywoodským párům a na řeči o věkovém rozdílu nebrali ohled. Nyní ovšem Hugh Jackman (54) a...