Gumboy
Gumboy
Cinemax 25.7.2006 PC
Zamysleli jste se někdy při hraní jedné z mnoha fotbalových her nad míčem jinak? Napadlo Vás někdy, že by mohl třeba žít svým vlastním životem, cestovat, pomáhat, smát se, plakat? Společnost Cinemax ano a přináší nám arkádu, v níž se míč ujal hlavní role. Hra vyšla 25. července, o co jde?
Vaším úkolem bude bezpečně provést mnoha úrovněmi nejrůznějších prostředí a povah malou zelenou potvůrku kulovitého tvaru. Čeká na Vás čtyřicet úrovní rozdělených do šesti kategorií, plus 11 výukových levelů.
V poněkud nepřehledném menu za kurzor slouží jak jinak než míč a volbu potvrzujete skákáním. Přesto by Vám pro jeho jednoduchost ale nemělo proskákání do první mise zabrat moc času.
Po vzhledové stránce vypadá Gumboy velice jednoduše, tvůrcům se ale i tak (nebo snad právě proto) povedlo vytvořit v úrovních úžasnou atmosféru, která pak grafické nedostatky z velké části omlouvá.
Ačkoli ovládání hry není nikterak složité, pro procvičení hra nabízí celých jedenáct úrovní spadajících pod skupinu ´školka´. Lze si samozřejmě vyzkoušet jen některé z nich a zbytek přeskočit. ´Ostrých´ čtyřicet úrovní naopak libovolně přeskakovat nelze, odemykají se podle zvláštního systému, někdy se po úspěchu v misi odemkne jen jedna další, jindy hned několik. Úrovně jsou koncipovány velice zajímavě, každá jejich skupina se odehrává v podobných prostředích – najdeme zde například romantickou podzimní louku, tajemný magický les apod.
Hudební doprovod je jednoduchý, přesto se ke hře hodí a ačkoli se po čase ohraje, zajímavě dotváří výše popsanou atmosféru. Ovšem jednou z nejúžasnějších věcí ve hře jsou hlášky míče a postaviček. Mluvení se sice nedočkáme a jedná se jen o žvatlání, nicméně je neuvěřitelně roztomilé a v kombinaci s hudbou a prostředím může i za tak primitivních textur a absence souvislejšího příběhu působit velice emotivně.
Tvůrcům se podařilo vytvořit úžasnou atmosféru, která omlouvá grafické nedostatky.
Hůře je na tom celková hratelnost. Celá hra má velice jednoduchou náplň, naopak její řešení je často až příliš složité. Nemluvím teď o množství logických úkolů, ale o spoustě míst, kde s míčem několik jednotek až desítek minut skáčete a stále se Vám nedaří vyskočit správně silně / vysoko. Hra svým ovládáním nepůsobí nijak komfortně. Je ale třeba podotknout, že vzhledem k povaze hry je hodnocení hratelnosti nadmíru subjektivní a pro někoho zde popsané zápory mohou představovat právě důvod k odzkoušení.
Zmínil jsem mnoho logických úkolů. Ano, i v tak jednoduché hře budete muset zapojit myšlení k řešení hrstky úloh, jejichž základní motiv se ale často opakuje. Přesto jsou vítaným zpestřením, protože – přiznejme si – skákání a kutálení je sice pěkná zábava, ale na udržení hráčovi bdělosti po čtyřicet misí je to palčivě málo. V úrovních najdeme magické postavičky, k nimž se většinou zadání těchto úloh vztahuje. Budete tak třeba vozit kapky rosy víle nebo hvězdný prach skřítkovi a mnoho dalšího.
Původcem hry je česká společnost - arkáda je proto plně lokalizována v naší mateřštině. Volitelně si ale můžete zahrát ve slovenštině nebo angličtině. Pojem „plně lokalizována“ se zde ovšem vztahuje pouze na text, protože postavičky nemluví, jen vydávají jakési roztomilé zkomoleniny, které bych se ovšem bál přiřknout některému z dnešních jazyků.
|
Ještě jsem se pořádně nezmínil o samotném průběhu hraní. Na začátku každé úrovně dostanete úkol - vlastně si budete muset svoji část úlohy odvodit z roztomilého žvatlání nebo v nejhorším případě z jemného trknutí poněkud tajemné nápovědy. Za plnění dostáváte body a dosažením předem určené hranice skóre se otevře magická brána do dalšího kola. Celá mise tak může být otázkou několika vteřin, minut, nebo i hodin když máte dostatek času a pevné nervy. Body můžete kromě plnění logické úlohy získávat také sbíráním ve vzduchu visících bonusů. Ke každému kolu se Vám pak zobrazí zjednodušené statistiky, jde spíš o srovnání s hráči, kteří už jsou v programu před-uloženi.
Váš svěřenec nezůstane po celou dobu ve stejném tvaru a už vůbec ne barvě. Po cestě budete narážet na nejrůznější předměty měnící jeho vlastnosti, zejména náplň (nejčastěji kolísá mezi parametry vzduch, voda a guma), což se odrazí na jeho ochotě skákat a plavat a také v jeho barvě. Dále může nabývat kromě kulovitého tvaru ještě podobnosti kostky a hvězdy, což má opět vliv na chování ve vodě. Změny podoby a náplně se často stanou nedílnou součástí řešení úlohy.
Gumboy, myšleno postavička, je zničitelný, ovšem jen ve výjimečných případech a se speciální náplní. Za normálních okolností se častých ostrých výstupků v úrovních nemusíte bát, naopak mnohdy slibují odrazovou plochu. V případě, že ´píchnete´, začínáte vždy od velmi blízkého místa.
Jako originální mi přijde nápad s načítáním. Kdykoli během hry čekáte, namísto klasického nápisu nebo procent se na obrazovce rozvijí číslo pí na stále více desetinných míst. Toto je na místě, uvědomíme-li si, že hlavní postavičkou je míč.
Verdikt: V závislosti na povaze můžete Gumboye milovat pro jeho jednoduchost a náznak logiky a nebo stejně tak nenávidět pro infarktové stavy při snaze o splnění úkolu. Nebo můžete být někde mezi tím, pak Vám budiž při rozhodování o koupi vodítkem cena. V obchodech za něj zaplatíte 299 korun.
Pozn. redakce: Pokud vlastníte přenosnou konzoli Nintendo DS, určitě by vám neměla uniknout hra s podobnou tematikou Kirby Canvas Curse, která se pyšní velmi nápaditým zpracováním.
Nechtěli černošku ve hře se severskou mytologií, dostali ihned ban
Další vyostřená situace ohledně zákazů modifikací se točí okolo nově vydané PC verze God of War Ragnarok. Na hru vznikla modifikace, která upravuje barvu pleti jedné z postav. Tu však portály...
Mobilní Simpsonovi po 12 letech skončí. A co naše peníze, zuří fanoušci
Dvanáct let stará mobilní hra The Simpsons: Tapped Out se loučí. Tvůrci ji na konci října stáhnou z aplikačních obchodů a v lednu vypnou servery.
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Štvaly je zásahy cenzorů, tak si tvůrci zvrhlých her založili vlastní obchod
Kontroverze prodává, vývojáři her o sexuálním násilí se však přesvědčili, že i pokleslá kultura má jisté hranice. Vizuální novela Rape Day o sériovém vrahovi, který v nemrtvými zamořeném světě...
Vývojáři největšího loňského průšvihu prosí hráče, aby jim dali další šanci
Jednu dobu byla zombie onlinovka The Day Before nejočekávanější hrou na Steamu, nakonec ovšem skončila absolutním fiaskem a po pouhých 46 dnech provozu byla ukončena. Místo aby vývojáři „chodili...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Největší hvězdou Twitche je nově k posteli upoutaná dívka skrývající tvář
Streamerka vystupující pod přezdívkou Ironmouse má díky aktuálně probíhající charitativní akci nejvíc předplatitelů z celého Twitche. Její diváci přitom ani nevědí, jak ve skutečnosti vypadá. Dívka,...
Bonusweb slaví 26 let
V pondělí 5. října 1998 se na českém internetu objevil nový projekt jménem Bonusweb. Psal nejen o hrách, ale i hudbě, filmech a komiksech. Zhruba po čtvrt roce se vyprofiloval na portál zabývající se...
Nový představitel Geralta si chce naklonit fanoušky, prý miluje Zaklínače 3
Miláček nerdů Henry Cavill svým nečekaným odchodem ze seriálové adaptace Zaklínače způsobil producentům v Netflixu vrásky, jeho pokračovatel Liam Hemsworth však dělá vše proto, aby si náročné...
Retro střílečky Češi umějí, o slovo se teď hlásí postkomunistický Kvark
Po vynikajícím Hrotu nyní čeští vývojáři vydali i střílečku Kvark. Sázejí přitom na stejné trumfy – retro grafiku, zasazení do éry komunismu i přímočarou hratelnost.
Veterán z Ubisoftu Davide Soliani založil nové studio
Davide Soliani opustil letos v červenci Ubisoft, pro nějž pracoval 25 let. Tvorbě her se ovšem bude věnovat i nadále. Založil totiž nové studio Day 4 Night.