Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sliby versus realita. První část recenze Guild Wars 2

Titul Guild Wars 2 sliboval dramatickou proměnu on-line her na hrdiny. Je to skvělá hra, revoluce se ovšem nekoná. Porovnáváme proto původní sliby vývojářů a skutečnost. Řeč byla například o individuálním příběhu, odklonu od tradičního systému úkolů i akčnějším pojetí soubojů.
85

Guild Wars 2

Platforma: PC
Výrobce: ArenaNet

Hra je zatím stabilní, hráčská základna zdravá a start lze označit za vydařený. Graficky však titul lehce zaostává. Pokud hledáte alternativu k World of Warcraft a nečekáte revoluci, mohou být Guild Wars 2 vhodnou volbou. Nové mechaniky totiž fungují výtečně, a hra působí svěžím dojmem.

Herní karta
Guild Wars 2

Guild Wars 2

Revoluční Guild Wars 2 rozhodně nejsou. Zároveň však oproti řadě žánrových konkurentů představují citelnější odchylku od současného standardu. Stále jsou ale jen variací modelu, který do kamene téměř vytesal titul World of Warcraft.

Cílem prvního dílu recenze je zejména posoudit, jak původní vývojářské sliby fungují v praxi. Detailnější rozbor hry nabídneme v příštích částech recenze.

Tempo hry je však u Guild Wars 2 svižnější a titul působí akčnějším dojmem. Vývojáři v manifestu slibovali hru, která bude bavit od začátku do konce. Oproti jiným titulům by zábavné fáze hry neměly být odměnou za úmorné sekce.

Pojďme tedy posoudit, nakolik se jednotlivé pokusy o evoluci žánru podařily.

Ačkoliv grafika Guild Wars 2 působí starším dojmem, některé scenérie jsou působivé.

Slib č.1: Vrátíme do on-line her silný příběh

"Ve hře na hrdiny chcete zažít poutavý a zapamatovatelný příběh. Toužíte po volbách, na kterých bude záležet. Chcete, aby činy zanechávaly ve světě stopu. Pojďme to po on-line (MMO) hrách vyžadovat také," napsali vývojáři v manifestu.

Guild Wars 2 skutečně zahrnují ústřední dějovou linku, která se odvíjí od hráčských voleb. Dialogy jsou namluvené a probíhají ve speciálních animovaných sekvencích. Sekvence samotné však nepůsobí příliš poutavě a kvalita dialogů mnohdy pokulhává.

Návrat k odkazu tradičních her se silným příběhem se příliš nedaří. Děj alespoň zpočátku nudí a nebýt recenzentem, dialogy bych jednoduše přeskakoval.

Individuální příběh navíc probíhá v instancích světa, které jsou pro jednotlivé hráče unikátní. Z titulu se tak místy stává spíše hra jednoho hráče. Do příběhových instancí však lze přizvat i kamarády.

Akční systém soubojů funguje výtečně. S odezvou serverů zatím problém není.

Slib č.2: Zapomeňte na úmorný systém úkolů

"Některé hry vyprávějí příběh téměř výhradně prostřednictvím textu při zadávání úkolů. Ale my jsme v životě všichni klikli na tolik vykřičníků a přijali tolik úkolů, že jsme úkolovému textu velmi odolní," tvrdí vývojáři.

Hra proto nabízí systém dynamických úkolů. V teoretické rovině měl systém umožňovat procházení světa bez jakéhokoliv přijímání úkolů. Pokud hráč například spatřil obra ničícího vesnici, mohl ho zabít, a splnit tím úkol na záchranu vesnice.

Původní popis hovořil o různých vizuálních indikátorech, které by pro daný svět byly přirozené. Na kopci poblíž se například mohla objevit exploze, zem se třást a oblaka dýmu zahalovat nebe.

Ve skutečnosti však dynamické úkoly nejsou tak vzrušující. Titul hráči suše oznámí, že je poblíž nějaká událost a zobrazí ji na mapě. Nejde tedy o žádné vyhledávání tajuplného dobrodružství. Jsou to spíše dodatečné úkoly, které se čas od času objeví ve vašem okolí.

Tvorba postavy nabízí detailní systém vizuálních úprav. A volíte také příběhové podhoubí.

Během kratšího pobytu v jedné lokaci však stejná "dynamická" událost proběhne několikrát a většinou jde o prostý boj se skupinou nepřátel či určitým bossem. Je to tedy jen pohodlnější systém úkolů.

Vzhledem ke svému zpracování a častému opakování událostí však dynamický svět nevytváří.

Úkoly svázané s ústředním příběhem navíc probíhají naprosto standardním způsobem. Hráč tedy chodí na vyznačená místa, kde konverzuje s nehráčskými postavami a plní předem vytyčené úkoly.

Systém úkolů v Guild Wars 2 tedy nedostál původním slibům. Přesto je však o poznání lepší než systém tradiční.

Ve světě lze náhodně narazit na řadu bossů. Všichni hráči jsou pak spojenci.

Slib č.3: Vytvoříme opět týmového ducha

V oficiálním manifestu vývojáři napsali: "On-line hry na hrdiny jsou sociální. Proč tedy někdy působí dojmem, že se vás vší silou snaží potrestat za spolupráci s jinými hráči?

To je pravda. Získávání úrovní bývá ve většině těchto titulů nejlepší na vlastní pěst. Za pomoc neznámým hráčům totiž zpravidla nezískáte nic. A pokud zabijete monstrum potřebné pro splnění určitého úkolu, jiný hráč vás může v duchu jen proklínat.

Guild Wars 2 oproti tomu nabízí systém, jehož cílem je týmová hra i mimo guildu a partu kamarádů. Na zabíjení nepřátel se mohou podílet všichni hráči a při dostatečném přínosu každý získá zkušenosti i předměty.

Hra zahrnuje aukční domy i úložny předmětů.

Z pohledu hráče takový systém funguje výtečně. Lidé si častěji pomáhají a hra působí sociálnějším dojmem. Hráči mají stejné cíle a ostatní nejsou paraziti, které je třeba předběhnout či ignorovat.

Guild Wars 2 tedy do hry skutečně vrací prvky kooperace.

Slib č.4: Souboje zaujmou i hráče stříleček

Vývojáři se podle svých slov inspirovali i akčními hity. Hráč tak například může uskakovat nepřátelským útokům. Slouží k tomu speciální funkce, která se po použití krátce dobíjí. Řada schopností navíc nevyužívá automatické míření, a zásah tak vyžaduje hráčskou dovednost.

Zloděj může s lukem využít řadu schopností, které zasáhnou nepřátele jen ve zvolené oblasti a šíp tam nejprve musí doletět. Rychlost projektilu se pak u různých dovedností liší, a je tedy třeba předvídat budoucí polohu nepřátel. Některé dovednosti tak připomínají například střelbu z granátometu v akčních hrách.

Guild Wars 2 jsou zábavné hned od začátku. Úvod hry rozhodně není utahaný.

Ačkoliv jde o titul pro tisíce hráčů, odezva serverů zatím nepředstavovala problém a souboje probíhají bez problémů. Výtečný je navíc systém dovedností. Schopnosti postavy totiž určuje zbraň, kterou třímá v ruce. Například zloděj tak má jinou sadu dovedností s lukem, mečem nebo dýkou.

Dovednosti se navíc odemykají průběžně, používáním zbraně. První využití nějakého typu zbraně znamená zabít několik nepřátel pro získání dovedností. Zbraně navíc lze přepínat i v boji, a měnit tím výběr schopností.

Bojový systém je zkrátka vydařený.

První dojmy jsou pozitivní

Vývojáři Guild Wars 2 v minulosti napsali: "Naše hry jsou navržené, aby byly zábavné moment od momentu." Tuto filosofii hra skutečně vyznává. Na rozdíl od řady jiných on-line titulů je hra zábavná již od začátku. Vývojáři se také nesnaží uměle prodlužovat herní čas, a mezi objevenými lokacemi se tak lze okamžitě teleportovat.

Hra je zatím stabilní, hráčská základna zdravá a start lze označit za vydařený. Graficky však titul lehce zaostává. Pokud hledáte alternativu k World of Warcraft a nečekáte revoluci, může být Guild Wars 2 vhodnou volbou.

Některé sliby vývojářů však působily velkolepě a jejich realizace se drží více při zemi. Začátek hry je nicméně velmi vydařený a nové mechaniky titul nekazí. Velikou devizou hry je však absence měsíčních poplatků. Stačí zakoupit plnou verzi a můžete hrát.

Hodnocení titulu se ještě v dalších částech recenze může změnit. První díl se zaměřil čistě na úvod hry a sliby vývojářů před vydáním titulu. Finální verdikt značně ovlivní podoba obsahu pro hráče na maximální úrovni.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

85 %

Čtenáři

89 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 805 čtenářů

  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Snad každý je někdy hrál. Připomeňte si staré legendy mobilních her

Hry jsou s mobily spjaté už od jejich samotných počátků. Pojďme si připomenout největší herní ikony...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sedm her Fallout se prodává v akci za zhruba 650 korun

Uvedení postapokalyptického televizního seriálu Fallout, který vzniká na motivy stejnojmenné herní...

Blíží se beta World of Warcraft: The War Within, vstup zajistí epická edice

Populární MMORPG World of Warcraft se ještě během letošního roku dočká rozšiřující expanze The War...

Fanoušci oživují prokleté LawBreakers, střílečku, kterou skoro nikdo nehrál

Po pěti letech od vypnutí oficiálních serverů je opět možné zahrát si online střílečku LawBreakers...

90 %

RECENZE: Skvělé Balatro je žolík v letošním balíčku indie her

Pokerové Balatro nás překvapilo svou chytlavostí. Relativně nenápadná indie hra vzala základ z...

80 %

RECENZE: Loutkové sci-fi Harold Halibut působí jako balzám na duši

Více než deset let trvala tvorba výroba adventury Harold Halibut, na výsledku je to ovšem vidět....

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...