Sobota 19. září 2020, svátek má Zita
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 19. září 2020 Zita

RECENZE: GRIS je dojemnou cestou za sebepoznáním

  0:01
Nejnovější přírůstek do rodiny uměleckých her GRIS vám připomene, že na některé věci se videohry jako médium hodí více než cokoliv jiného.
85

Gris

Platforma: PC, macOS, Switch
Výrobce: Nomada Studio

  • Vynikající hudba
  • Nádherná grafika
  • Silná ústřední myšlenka
  • Slušná tradiční hratelnost
  • Hrstka frustrujících momentů
  • Relativně krátké

Herní karta

Kdybych si chtěl hodně usnadnit práci, shrnul bych GRIS jako 2D verzi kultovní hry Journey. Není to úplně férové, protože ústřední téma je poněkud odlišné a vizuální provedení je v tomto případě výrazně malebnější. 

Na druhou stranu obě hry mají mnoho společného jak po stránce herních mechanismů, tak celkovým záměrem. Po jeho úspěšném naplnění si toho o sobě hodně uvědomíte a jen tak na hru nezapomenete.

GRIS

GRIS

Hra beze slov, za pomoci hudby, obrazů a interakce vypráví příběh mladé dívky jménem Gris (mám teorii, proč je její jméno v názvu hry psáno kapitálkami, ale je to docela spoiler), která se potýká s bolestivou životní zkušeností. Co slouží jako zápletka „příběhu“, to je zároveň ústředním tématem celé hry jako zážitku. Aniž bych prozradil příliš, řeknu to takto: hra si umí najít způsob, jak audiovizuálně i mechanicky znázornit duševní rozpoložení člověka v takové situaci a všechny nálady, situace i kroky, které s tím souvisí. S ohledem na dané téma osloví každého, kdo se kdy potýkal s nějakým větším trápením. Nejvíce zřejmě ty, kteří byli nuceni se postavit nějaké vážnější nemoci.

Ačkoliv téma je poměrně těžké a citlivější povahy si u hry nejspíš popláčou, ostatní se nemusí bát žádné vyumělkované nudy. Herně GRIS skvěle funguje jako taková menší „metroidvania“ zhruba na čtyři hodiny. Při průchodu jednotlivými světy budete postupně získávat nové „magické“ schopnosti, které vám umožní se pohybovat a ovlivňovat prostředí kolem vás novými způsoby. Jednoduchý příklad je schopnost se „zapřít“ a zdvojnásobit svoji hmotnost, takže ustojíte silnější vítr, nebo převážíte závaží na některé z klíčových plošinek. 

GRIS

GRIS

Jsou to často zdánlivě jednoduché věci, ale jejich rafinované využití na správném místě přiměřeně potrápí vaši mozkovou kůru. Pro ty náročnější jsou ve hře schované dodatečné „collectibles“ předměty. Jak to s podobnými hrami bývá, můžete narazit i na momenty dočasné frustrace, kdy minete důležitý klíč nebo cestu. Není jich mnoho, většinu hry si GRIS udržuje solidní herní „flow“.

Projít si hrou je tedy dobrá zábava z hlediska hratelnosti, ale ta největší hodnota samozřejmě spočívá v tom hlavním: pečlivém budování ústřední zápletky a myšlenky, kdy společně s Gris překonáváte jedno protivenství za druhým a objevujete krásu světa okolo i v sobě samotných. Velkou roli hraje výrazná kreslená grafika, kterou by často šlo použít jako obrazy do umělecké galerie. Úplně největší roli hraje hudba, která je vskutku mimořádná.

GRIS

GRIS

Soundtrack má na svědomí poměrně nová španělská kapela Berlinist. Pokud vás jejich melancholický styl, kombinující citlivým způsobem klasické nástroje a elektroniku, osloví, troufnu si tvrdit, že žádná skladba na jejich webu a v jejich portfoliu vás nezklame. V případě soundtracku pro Gris se doslova překonali, protože hudba je v této hře nejen dokonale strhující, ale často vystihuje děj a náladu hlavní hrdinky lépe, než by to mohly zvládnout jakékoliv dialogy. Ať už to jsou jemné tóny klavíru, když ve hře začne pršet, nebo divoký orchestrální rozjezd při pronásledování jedním z démonů. Toto je hra, kterou se vyplatí hrát se sluchátky a hlasitostí naplno.

Při prvním hraní GRIS mi chvíli trvalo, než jsem začal chápat, o co v příběhu jde, než mi došel vypravěčský styl autorů a celkový záměr. Jakmile se to stalo (není to zas tak složité, jen člověk musí překonat úvodní „kulturní“ šok), vžil jsem se do ústřední postavy a zavzpomínal si nejen na svoje vlastní zážitky, ale také na lidi ze svého okolí, kteří v nějaké životní fázi bojovali s vážnou nemocí nebo trápením. 

GRIS

GRIS

GRIS je tak trochu lék na tyto věci, připomínka, že každý z nás nosí hluboko v sobě zdroj velké síly, díky kterému máme potenciál znovu a znovu se zvednout z prachu. Jak jsem psal v úvodu, těžko si představit, že by nějaké médium, ať už kniha, film nebo třeba divadlo dokázalo tuto myšlenku tak efektivně zpracovat. Fakt, že dění posouváte dopředu vlastními činy, je zde klíčový.

Hodnocení hry

Redakce

85 %

Čtenáři

84 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 23 čtenářů

Témata: GRIS
  • Nejčtenější

PlayStation 5 bude stát stejně jako nový Xbox, předvedl kanonádu trailerů

Sony odhalilo cenu PlayStationu 5 a blízkou budoucnost nové generace nejúspěšnější herní konzole světa. Ve vybraných...

Fortnite produkuje měsíčně stejně emisí jako spálení 70 tisíc tun uhlí

Hraní počítačových her je poměrně náročné na elektřinu. Neušlo proto pozornosti ekologů. Ti vypočítali, že...

Simulátor dálkového pasažéra je horký kandidát na nejnudnější hru všech dob

Ve hře Airplane Mode si budeme moci vyzkoušet let přes Atlantický oceán v reálném čase. Těšit se můžete na luštění...

Slavný vývojář vyvrátil desítky let zakořeněnou pověru o Civilization

Hlavní autor kultovní Civilization Sid Meier vydal životopisnou knihu, mapující jeho bohatou kariéru v herním průmyslu....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

PlayStation 5 se během 24 hodin vyprodal, další budou zřejmě až příští rok

Obchody po světě hlásí naplněné kapacity předobjednávek pro konzoli PlayStation 5. Na aukčních serverech už překupníci...

V Česku jsou houbařské žně. Podívejte se, kde rostou nejvíc

Premium Když zaprší a pak se oteplí, přijdou houby, shodují se mykologové. A opravdu přišly. Nejvíc je hřibů smrkových. Velké...

Když ne jeho, tak aspoň jeho dítě! Psycholog Šmolka nejen o zoufalých milenkách

Premium Ve třiceti už se neprovdáš. Věta, kterou kdysi běžně slýchaly dívky nad třicet let, považované už za staré panny. Dnes...

Nemá smysl sportovce zavírat do karantény, říká fyzioterapeut Kolář

Premium Fyzioterapeut a léčitel slavných sportovců Pavel Kolář míní, že opatření proti viru jsou nekoncepční a budou mít dopady...

  • Další z rubriky

RECENZE: Might and Magic X je úžasný návrat strojem času o 15 let zpět

Málokdo se dnes odváží vyrukovat s tak hardcore retro titulem, jakým je desáté Might and Magic. Vzpomínky ožívají.

RECENZE: Kniha Zaklínač a jeho svět zaujme především fanoušky hry

Nakladatelství Crew vydává ve spolupráci se společností Fantom Print knihu, která potěší fanoušky herní série o...

RECENZE: Marvel’s Iron Man VR ukazuje omezení virtuální reality

Tony Stark se vrátil jako Iron Man do herního světa v titulu určeném výhradně pro virtuální realitu. To zní jako skvělý...

RECENZE: MediEvil je zbytečný remake plný nedotažeností

Další klasický titul MediEvil se dočkal remasterované verze, respektive remaku. Jde o sentimentální záležitost, která...

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Microsoft vytáhl servery z oceánu, jejich nízká poruchovost překvapila

Z mořského dna u skotského souostroví Orkneje námořníci vylovili datacentrum společnost Microsoft. Za více než dva roky...

Benešová: Nečekala jsem, že synova svatba bude tak emocionálně náročná

Závěr prázdnin byl pro Lucii Benešovou ve znamení svatebních příprav. K oltáři dovedla svého nejstaršího syna Luciána,...

Jeho prsty byly najednou ve mně, obvinila fotografa ze zneužití Ratajkowski

Emily Ratajkowski (29) zveřejnila obsáhlou esej, ve které obvinila fotografa Jonathana Ledera ze sexuálního zneužití....

Porno je reklama na fitness, říká jeden z nejstarších českých pornoherců

Je obsazovaný do pornoscén z kategorie „old and young“. Není divu, s natáčením začal před svou padesátkou a točí už...