RECENZE: GRIS je dojemnou cestou za sebepoznáním

Gris
Devolver Digital 13.12.2018 PC, macOS, Switch
Kdybych si chtěl hodně usnadnit práci, shrnul bych GRIS jako 2D verzi kultovní hry Journey. Není to úplně férové, protože ústřední téma je poněkud odlišné a vizuální provedení je v tomto případě výrazně malebnější.
Na druhou stranu obě hry mají mnoho společného jak po stránce herních mechanismů, tak celkovým záměrem. Po jeho úspěšném naplnění si toho o sobě hodně uvědomíte a jen tak na hru nezapomenete.
Hra beze slov, za pomoci hudby, obrazů a interakce vypráví příběh mladé dívky jménem Gris (mám teorii, proč je její jméno v názvu hry psáno kapitálkami, ale je to docela spoiler), která se potýká s bolestivou životní zkušeností. Co slouží jako zápletka „příběhu“, to je zároveň ústředním tématem celé hry jako zážitku. Aniž bych prozradil příliš, řeknu to takto: hra si umí najít způsob, jak audiovizuálně i mechanicky znázornit duševní rozpoložení člověka v takové situaci a všechny nálady, situace i kroky, které s tím souvisí. S ohledem na dané téma osloví každého, kdo se kdy potýkal s nějakým větším trápením. Nejvíce zřejmě ty, kteří byli nuceni se postavit nějaké vážnější nemoci.
Ačkoliv téma je poměrně těžké a citlivější povahy si u hry nejspíš popláčou, ostatní se nemusí bát žádné vyumělkované nudy. Herně GRIS skvěle funguje jako taková menší „metroidvania“ zhruba na čtyři hodiny. Při průchodu jednotlivými světy budete postupně získávat nové „magické“ schopnosti, které vám umožní se pohybovat a ovlivňovat prostředí kolem vás novými způsoby. Jednoduchý příklad je schopnost se „zapřít“ a zdvojnásobit svoji hmotnost, takže ustojíte silnější vítr, nebo převážíte závaží na některé z klíčových plošinek.
Jsou to často zdánlivě jednoduché věci, ale jejich rafinované využití na správném místě přiměřeně potrápí vaši mozkovou kůru. Pro ty náročnější jsou ve hře schované dodatečné „collectibles“ předměty. Jak to s podobnými hrami bývá, můžete narazit i na momenty dočasné frustrace, kdy minete důležitý klíč nebo cestu. Není jich mnoho, většinu hry si GRIS udržuje solidní herní „flow“.
Projít si hrou je tedy dobrá zábava z hlediska hratelnosti, ale ta největší hodnota samozřejmě spočívá v tom hlavním: pečlivém budování ústřední zápletky a myšlenky, kdy společně s Gris překonáváte jedno protivenství za druhým a objevujete krásu světa okolo i v sobě samotných. Velkou roli hraje výrazná kreslená grafika, kterou by často šlo použít jako obrazy do umělecké galerie. Úplně největší roli hraje hudba, která je vskutku mimořádná.
Soundtrack má na svědomí poměrně nová španělská kapela Berlinist. Pokud vás jejich melancholický styl, kombinující citlivým způsobem klasické nástroje a elektroniku, osloví, troufnu si tvrdit, že žádná skladba na jejich webu a v jejich portfoliu vás nezklame. V případě soundtracku pro Gris se doslova překonali, protože hudba je v této hře nejen dokonale strhující, ale často vystihuje děj a náladu hlavní hrdinky lépe, než by to mohly zvládnout jakékoliv dialogy. Ať už to jsou jemné tóny klavíru, když ve hře začne pršet, nebo divoký orchestrální rozjezd při pronásledování jedním z démonů. Toto je hra, kterou se vyplatí hrát se sluchátky a hlasitostí naplno.
Při prvním hraní GRIS mi chvíli trvalo, než jsem začal chápat, o co v příběhu jde, než mi došel vypravěčský styl autorů a celkový záměr. Jakmile se to stalo (není to zas tak složité, jen člověk musí překonat úvodní „kulturní“ šok), vžil jsem se do ústřední postavy a zavzpomínal si nejen na svoje vlastní zážitky, ale také na lidi ze svého okolí, kteří v nějaké životní fázi bojovali s vážnou nemocí nebo trápením.
GRIS je tak trochu lék na tyto věci, připomínka, že každý z nás nosí hluboko v sobě zdroj velké síly, díky kterému máme potenciál znovu a znovu se zvednout z prachu. Jak jsem psal v úvodu, těžko si představit, že by nějaké médium, ať už kniha, film nebo třeba divadlo dokázalo tuto myšlenku tak efektivně zpracovat. Fakt, že dění posouváte dopředu vlastními činy, je zde klíčový.
KVÍZ: Vzpomenete si na hry, u kterých jsme si v devadesátkách málem zavařili mozek?
Dnes už je všeobecná povědomost o videohrách lepší, dříve v nich ale mnoho lidí spatřovalo jen hloupou zábavu pro hloupé lidi. Ano, akčních titulů, ve kterých nešlo o nic jiného než pobít co nejvíc...
{NADPIS}

{POPISEK}
Jeden z nejstarších internetových memů slaví 20 let. Je zábavný i po letech
Pamatujete se na jeden z nejstarších internetových memů, který se týkal postavy Leeroy Jenkins z World of Warcraftu? Pokud ano, nerad vám to připomínám, ale od této události už uběhlo dvacet let....
Není to jenom Zaklínač. Tyto hry slaví letos desáté výročí
Už celých deset let uplynulo od vydání těchto známých videoherních titulů. U spousty z nich vám však možná přijde, že vyšly teprve nedávno, tak vás jdeme vyvést z omylu.
Toto jsou prodejní trháky dubna na PC. Hráli jste některý?
Steam zveřejnil dvanáct nejprodávanějších her, které vyšly během dubna. Ačkoliv pořadí je náhodné, dává nám to celkem dobrou představu, o co mají hráči zájem. Pojďme se na to podívat.
Videoherní šeredové. Jsou oškliví jako noc, ale stejně jsme si je zamilovali
Ne každá postava musí být sexy. V poslední době se poměrně intenzivně vede diskuse o tom, zda mají být ústřední videoherní postavy vizuálně krásné nebo jestli to nehraje vysloveně důležitou roli....
Nesmlouvavý Elden Ring míří na filmové plátno
O tom, že se chystá hraný film Elden Ring, existovalo několik náznaků, nyní ovšem přichází oficiální oznámení přímo od Bandai Namco Entertainment.
Stahujte zdarma vynikající kung-fu akci Sifu a právě vydanou novou hru
Digitální obchod Epic Store rozdává tento týden zdarma rovnou tři hry. Za pozornost stojí zejména výborná kung-fu akce Sifu. Hrát ji je jako sledovat kung-fu film z osmdesátých let. Potěší ovšem i...
{NADPIS}

{POPISEK}
„Pravého fanouška drahá hra neodradí,“ provokuje šéf herní firmy
Ředitel herního studia Gearbox, Randy Pitchford, vyvolal poprask svým odvážným tvrzením ohledně možné vyšší ceny u chystané hry Borderlands 4. Podle něj ani vyšší cena pravého fanouška této herní...
Další exkluzivita Xboxu zamíří v létě na PlayStation 5
Senua’s Saga: Hellblade II je psychologický horor zasazený do prostředí severské mytologie. Zhruba rok po vydání na PC a Xbox Series X/S zamíří na PlayStation 5.
Hráli jsme jej snad všichni. Legendární Solitaire slaví narozeniny
Karetní hra Microsoft Solitaire dnes slaví 35 let od svého vzniku. Ačkoliv už dlouhou dobu není základní součástí systémů Windows, stále je snadno přístupná a v mnohých z nás tato legendární karetní...
Není to jenom Zaklínač. Tyto hry slaví letos desáté výročí
Už celých deset let uplynulo od vydání těchto známých videoherních titulů. U spousty z nich vám však možná přijde, že vyšly teprve nedávno, tak vás jdeme vyvést z omylu.

Palačinky, popcorn nebo zmrzka? Otestujte si parádní retro pomocníky
Chystáte narozeninovou oslavu, dětskou party nebo si třeba jen chcete ozvláštnit víkend? Ve spolupráci se značkou Ariete jsme si pro vás připravili...
Jak často myslíte na slávu Římské říše? Ano. Tedy vlastně Anno
Jeden z internetových memů, který před pár měsíci trendoval na sociálních sítích, říká, že muži myslí častěji na slávu Římské říše než na sex. A na sex myslí aspoň jednou denně. Připravovaná...