RECENZE: V závodech Gran Turismo 6 si zajezdíte i na povrchu Měsíce
Gran Turismo 6
Sony Czech 06.12.2013 PS3
Série Gran Turismo vychází v jakýchsi vlnách. Liché díly jsou vždy přelomové, protože jsou první na dané generaci konzolí. Sudé díly pak "jen" vylepšují právě díly liché, takže se mohou na první pohled zdát jako "to samé".
S tímto názorem se dá s úspěchem polemizovat, ale ať už se na to člověk dívá jakkoliv, každé řadové Gran Turismo je zkrátka zárukou té nejvyšší závodní kvality.
Šestý díl tak navazuje na vynikající pětku a klasicky přidává pár vozů, tratí i závodních variant. A tím by tato recenze vlastně mohla skončit, protože tu zkrátka opět máme skvělé závody v úžasně zpracovaných kulisách.
Aktualizujte bez prodleníV základní verzi na disku se objevuje dost nepříjemná chyba. Po dojetí některých závodů se hra zasekne a pochopitelně neuloží. Dá se s tím žít, ale dost to naštve. Někdy stačí vstoupit do závodu znovu, jindy je potřeba nechat to chvilku "uležet" (pár jiných závodů, případně zkusit jiné auto). Řeší to update, který je dostupný od prvního dne prodeje hry, takže ještě před prvním vložením disku do konzole ji připojte k internetu a stáhněte opravu. Ušetříte tím nervy. I když jak se to vezme. Krátce po vydání hry totiž záplata měla 1,2 GB a stahovala se dost dlouho, což na náladě taky moc nepřidá. |
Bylo by ovšem chybou nezmínit se alespoň o několika elementech. Ten první se zmiňuje ve všech možných pádech již od prvního dílu: láska k autům.
Hlavní šéf vývoje Kazunori Yamauchi je známým sběratelem automobilů a ostatně i celá značka Gran Turismo je výsledkem v prvé řadě této jeho vášně. Ve výsledku tak ani zas tak nemáte pocit, že jste v závodní hře, ale spíš že si hrajete se simulátorem, který vám dává možnost zajezdit si se zhruba 1 200 vozy, vrtat se v nich, fotit je a vlastně se o ně starat.
Další důležitou věcí je větší příklon k masovému publiku. Nebo vlastně takto: Gran Turismo 6 se k příležitostným závodníkům nepřiklání, ale vychází jim více vstříc. První čtyři díly často činily nezkušeným závodníkům potíže. V pátém dílu se to značně zlepšilo a v šestce už opravdu není na co se "vymlouvat".
Vedle hromady nastavení vozů si totiž můžete nastavit i spoustu pomocníků při jízdě. Na jednu stranu si tak můžete nastavit, že auto pojede obrazně řečeno skoro samo, ale na druhou stranu se zcela vypnutými asistencemi budou mít i pokročilejší uživatelé problém objet jedno kolo aspoň trochu důstojně.
Osobně se mi například osvědčila nízká ochota aut utrhnout se do smyku v kombinaci s realistickým nastavením ostatních parametrů. V tomto případě se auto do smyku dostane také, ale na tak často.
Má to tu výhodu, že pokud nějakou zatáčku přeženete, začne auto lehce klouzat, na což upozorní typické pískání pneumatik. Zároveň vás to i lehce zpomalí, což ne například při vypjaté stíhačce samo o sobě dost nemilé. Ale ztratíte tím maximálně pár (často cenných) sekund a nikoliv celý závod, když se po epickém smyku budete ještě půl minuty hrabat odkudsi z kačírku.
Dobrým pomocníkem je i čára ideální stopy, která ve skutečnosti nefunguje. Ne, nepřepsal jsem se. Čára totiž zobrazuje i brzdné zóny, ale jen pouze volně. Pokud podle ní budete brzdit, bude vaše jízda připomínat spíše bezpečný silniční provoz.
Vtip je v tom, že čára zobrazuje spíše jen to, jak moc je potřeba relativně brzdit. Krátký červený se úsek se tak dá projet jen s lehčím ťuknutím na brzdu, ale pokud máte přilnavý vůz a dostatečně velké srdce, tak nezřídka i na plný kotel. V následující vlásence vám pak dlouhý červený úsek naznačí, že tady to chce brzdit podstatně více než minule, ale rozhodně nemusíte brzdit hned od začátku naznačené oblasti.
Zní to asi dost divně, přinejmenším tady na "papíře". Ale ve výsledku mám dojem, že tento "nevýkladový" a na pohled vcelku zmatený systém musí ve výsledku naučit základům závodní jízdy i naprostého začátečníka. Pokud totiž pojede podle instrukcí, nebude vyhrávat. A tak začne zkoušet postupně víc tlačit na pilu, aby si časem osvojil řekněme jakési "obecné chování" vozů.
V tomto případě jsou pak již jen do počtu tradiční závodné licence. Jsou to nejrůznější úkoly (projeď esíčko v co nejlepším čase, co nejpřesněji zabrzdi apod.), které vás mají naučit celé řadě řidičských dovedností. Ano, určitě mají význam, ale dost se naučíte i sami prostým závoděním. Licence tak fungují především jako vstupenka do vyšších závodních kategorií.
Vedle toho tu jsou například i oddechovky, v nichž je potřeba plnit různé blbůstky jako třeba srážení kuželů, nebo závody s výkonově naprosto stejnými vozy, což prověří vaše dovednosti přece jen o kapánek více, než když do závodu nastoupíte s nabušeným monstrem a všem ujedete během prvních dvou zatáček.
Fyzikální model je tradičně výborný a každé auto opravdu jezdí trošku jinak. Často je Gran Turismu vyčítáno, že zde prakticky absentuje poškození, respektive kolizní model, ale je to pouze marginální problém. Pokud totiž chcete jezdit skutečně dobře, musíte jezdit v prvé řadě čistě. Spektakulární bouračky s auty létajícími vzduchem sice vypadají atraktivně na propagačních videích, ale na kvalitu závodění nemají vůbec žádný vliv.
Každý díl navíc obsahuje několik zajímavých "pikošek". Tou největší v šestém dílu je lunární vozidlo, se kterým se projedete rovnou po povrchu Měsíce. V zásadě je to rozhrkaný plechový trakař, který jezdí dost pomalu. Účelem je ukázat, jak vypadá řízení v podstatně nižší gravitaci.
Ano, je to blbinka, stejně jako byl v minulém dílu německý Kubelwagen z druhé světové nebo ještě předtím starý citroen, který nedokázal vyjet do prudšího kopce. Ale zároveň jsou to mimo jiné právě tyto střípky, které činí Gran Turismo výjimečným.
Graficky se šestý díl řadí k naprosté extratřídě, některá auta místy vypadají snad až trochu vyumělkovaně. I to bude pravděpodobně jedním z důvodů, že se některé závody nahrávají až příliš dlouho. Ale pokud se vám závod nepodaří a hned po dojetí si ho chcete zopakovat, už se nenahrává nic a další start je dílem okamžiku.
Skvěle vypadá i okolí tratí. Zejména tedy těch smyšlených, protože třeba na takovém Silverstonu zkrátka není na co koukat ani v reálu. Naproti tomu třeba Autumn Ring je úžasný a to samé platí i o Matterhornu, u jehož nejklikatější varianty doteď nevím, jestli je tak těžký, nebo jestli se mi tam moc nedaří proto, že zkrátka koukám okolo.
Výborně jsou zpracovány i noční závody, které i na notoricky známých okruzích připraví nejednu těžkou chvilku.
Gran Turismo 6 tak pokračuje v tradici elitních závodních her. Je tu spousta aut, spousta závodů a celé je to prakticky po všech stránkách špičkově zpracováno. Pokud tedy patříte k nadšeným závodníkům, nemusí vás zatím nová generace konzolí vůbec zajímat.
Sex of Thrones, Kingdom Cum. Slavné hry mají bizarní porno verze
Možná jste už zaznamenali informaci, že na úspěchu českého středověkého hitu Kingdom Come: Deliverance se snaží podobným názvem přiživit porno verze Kingdom Cum: Deep Entrance. Není to zase tak...
Nejvíc sexy hra loňského roku vyšla na PC. A není jen pro chlípníky
Loňská hra Stellar Blade, která původně vyšla pouze na PlayStation 5, se nyní dočkala i PC verze. Hra nás mile překvapila tím, že funguje hezky plynule i na pár let staré PC sestavě, a již vyhlížíme,...
Mánie kvůli novému Nintendu. Tisíce lidí po celém světě stály hodinové fronty
Nedočkaví zákazníci vytvořili na moha místech světa fronty před obchody s elektronikou několik hodin před tím, než se začala prodávat dlouho očekávaná Nintendo Switch 2. Ve čtvrtek se videoherní...
{NADPIS}

{POPISEK}
Jak velký je Switch 2? Porovnali jsme ho s ostatními handheldy
Nintendo oficiálně vstoupilo do nové éry, od čtvrtka je v prodeji očekávaná konzole Switch 2. Porovnali jsme její velikost s dalšími handheldy, podívejte se.
Plýtvání časem a nafoukaní tvůrci. Vybíráme propadáky herního svátku
Minulý týden se odehrál významný videoherní svátek se spoustou konferencí herních společností a nášupem novinek. Zdaleka ne vše se ovšem povedlo a my vybíráme pět věcí, které hráče i nás v redakci...
O akci se sexy Evou je zájem, Stellar Blade odstartoval na Steamu fantasticky
Více než rok po vydání se povedená postapokalyptická akce Stellar Blade podívala z PlayStationu 5 také na PC. A první výsledky naznačují velmi slušný komerční úspěch.
Milovali jste Theme Hospital? Stáhněte si nástupce Two Point Hospital zdarma
Digitální obchod Epic tentokrát rozdává špičkovou strategii Two Point Hospital. Pokud jste kdysi milovali Theme Hospital a duchovní nástupce Two Point Hospital vám prozatím unikl, neváhejte....
Těchto osm her si v červnu zahrají předplatitelé PS Plus Extra
Herní katalog PlayStation Plus Extra se za necelý týden rozroste například o kooperativní střílečku FBC: Firebreak od studia Remedy či zábavný žánrový mix Endless Dungeon.
Nejvíc sexy hra loňského roku vyšla na PC. A není jen pro chlípníky
Loňská hra Stellar Blade, která původně vyšla pouze na PlayStation 5, se nyní dočkala i PC verze. Hra nás mile překvapila tím, že funguje hezky plynule i na pár let staré PC sestavě, a již vyhlížíme,...
{NADPIS}

{POPISEK}
Bend Studio, které stvořilo Days Gone, přišlo o třicet procent zaměstnanců
Bend Studio známe díky povedenému postapokalyptickému dobrodružství Days Gone. Dnes jsme už mohli hrát dvojku, vedení Sony to ovšem vidělo jinak. Kvůli špatným manažerským rozhodnutím se navíc...
RECENZE: Film Predátor: Zabiják zabijáků ukazuje masakry lidí napříč dějinami
Mimozemští lovci zvaní Yautja se vrátili na Zemi, aby se utkali s těmi nejsilnějšími lidskými bojovníky napříč časem. Tentokrát ne v hraném filmu ani ve videohře, ale v antologickém animovaném snímku.
Plýtvání časem a nafoukaní tvůrci. Vybíráme propadáky herního svátku
Minulý týden se odehrál významný videoherní svátek se spoustou konferencí herních společností a nášupem novinek. Zdaleka ne vše se ovšem povedlo a my vybíráme pět věcí, které hráče i nás v redakci...