
Dva potrhlí Španělé na cestě za bohatstvím a slávou.
Nevědomost, odhalení, nadšení, velké očekávání a nakonec překvapivé zjištění, které lze z určitého pohledu nazvat menším zklamáním. Tak asi takhle na mě působilo El Dorado od chvíle, kdy bylo světu poprvé představeno na loňské E3, až do nedávné doby, kdy jsem ho úspěšně dohrál. Čekal jsem od něj opravdu hodně, jelikož všechny postupně uvolňované screenshoty vypadaly naprosto skvostně, ale co bylo nejpodstatnější - zárukou kvality pro mě byla hlavně ta skutečnost, že se o vývoj hry stará britská společnost Revolution Software, proslavená především famózními Broken Swordy. Jistě si tedy dovedete představit mé překvapení, když se nakonec z El Dorada vyklubala jednoduchá a krátká hra pro děti! Přestože její hratelností a grafickým ztvárněním jsem zklamán rozhodně nebyl, čekal jsem spíše nějakou hardcore pařbu ve stylu Broken Swordů nebo In Cold Blood - prostě na jaké jsme od společnosti Revolution zvyklí. A snad právě proto ve mě El Dorado svou jednoduchostí a hlavně nízkou rozsáhlostí zanechalo poněkud rozporuplnější dojmy.
Na to ale nelze brát nijak zvlášť velké ohledy, protože El Dorado je hra určená dětem, a jelikož i na mě, fyzicky dospělého člověka (psychiku raději ponechme stranou :o) ), působila díky svému jemnému humoru a přitažlivé grafice velmi zábavně, získá si u dětí jistě ještě větší obdiv. Těm by navíc její dohrání mělo zabrat mnohem více času, než mně (tedy, alespoň doufám, že můj dvanáctiletý soused, co dohraje většinu adventur rychleji než já, je pouze intelektuální výjimkou :o) ).
Zanechme však spekulací a řekněme si o El Doradu konečně něco konkrétnějšího. Tato hra je vytvořena podle nového celovečerního animovaného filmu společnosti DreamWorks s názvem „The Road to Eldorado“, který se odehrává ve Španělsku za dob, kdy bylo pirátské drancování širých moří a oceánů v plném rozkvětu. Stejně jako ve filmu se i ve hře setkáte se dvěma hlavními hrdiny – bratry Tuliem a Miguelem – a za oba dva taky budete střídavě hrát. Příběh začíná ve chvíli, kdy naši hrdinové objeví na tržišti jednoho blíže nespecifikovaného španělského přístavního městečka plakát se svými podobiznami, doplněnými obrovským nápisem „WANTED“. Rozhodnou se tedy co nejrychleji opustit zemi a získat potřebné peníze k tomu, aby se mohli nalodit na koráb slizkého kapitána Kortéze. Jako vhodná výdělečná činnost jim přijde hra v kostky v místní taverně, kde taky svého protivníka brzy oberou o poslední pesetu a ten – v nouzi nejvyšší – jim nabídne zahrát si o něco mnohem cennějšího – mapu k bájnému zlatému městu Eldorádu! Po přijmutí nabídky, očekávané výhře mapy, ale taky jejím vyplacení všemi doposud vyhranými pesetami, se plány našich bratrů radikálně změní. No jo, ale jak se teď dostanou na Kortézovu loď, když jsou zase bez peněz?
To už bude záležet pouze na vás, jak si s tímto a celou řadou jiných problémů poradíte. I když jsou všechny úkoly v podstatě velmi jednoduché, v jejich řešení není nouze o vtip či invenci, takže o kvalitní zábavu je dobře postaráno. Zdrojem největší části humoru jsou pak šílené dialogy přímo mezi Miguelem a Tuliem, no a samozřejmě i jejich specifické postoje, s nimiž se staví ke svým problémům. Tyhle dva chlapíky si prostě musíte zamilovat – každý má tak trochu jiné vlastnosti (Miguelovými přednostmi jsou síla a odvaha, Tulio pak využívá hlavně rozumu a hbitosti), díky čemuž tvoří téměř ideální pár, který se na většině věcí nikdy neshodne a po nápadité výměně názorů musí jeden z nich (většinou Miguel) ustoupit. Na kompromisy se v El Doradu prostě nehraje :o).
Na svém putování za bohatstvím a slávou nebudou naši hrdinové rozhodně osamoceni. Již od druhé kapitoly (z celkem čtyř), odehrávající se na Kortézově korábu, se k nim přidá vychytralý bílý koník Altivo a následně i prapodivné malé zvířátko Bibo, jemuž zachráníte život v džungli. Oba dva pak budou Tuliovi a Miguelovi příležitostně pomáhat v překonávání různých nástrah a nebezpečenství. Toto překonávání spočívá převážně v klasickém adventurním duchu, tedy ve sbírání a používání předmětů a samozřejmě taky v konverzaci s NPC postavami. Krom toho se zde ale setkáte i s několika… řekněme jednoduchými arkádově-logickými sekvencemi, jako je například nutnost přeskákat přes jezírko po krunýřích vynořujících se želv, přičemž si ještě musíte dávat pozor na z vody vyskakující pirani. Nejedná se však o nic složitého (je to přeci hra pro děti), měli byste to bez problému zvládnout na první pokus. A pokud náhodou ne – nezoufejte. V případě neúspěchu nejste odkázáni na nahrání uložené pozice, ale hra vás sama vrátí na místo, kde jste posledně chybovali.
Logické pasáže hry, odehrávající se převážně u posvátného chrámu v poslední kapitole, mi ze všeho nejvíce připomněly známou logickou hru Quadrax (volně ke stažení na Plných hrách). Narazíte zde na řadu nejrůznějších plošinek a výtahů ovládaných páčkami a vaším úkolem je dostat se jejich prostřednictvím až na samotný vrchol chrámu, kde se nachází vchod. Řešením tedy je, stejně jako v Quadraxu, se neustále mezi Tuliem a Miguelem přepínat a vzájemně si v ovládání výtahů a plošinek pomáhat.
El Dorado běží na stejném enginu jako předešlý projekt Revolutionu, In Cold Blood, a zdědilo tedy po něm všechny jeho výhody i nevýhody. Asi jediným sporným bodem je ovládání na klávesnici, stejně jako tomu bylo u například u Monkey Islandu 4. Šipky slouží k ovládání chůze, CTRL pro provedení jakékoliv akce a ENTER pro otevření inventáře. Tyto klávesy jsou bohužel pevně dané a nelze je nijak změnit. Dále zde máme ještě dvě specialitky, jimiž jsou běh a kradmý pohyb (obě bude ve hře několikrát nutno použít) a ty si již můžete nastavit pod libovolnou klávesu. Celkem vzato, na ovládání si lze zvyknou bez větších problémů… snad jedině s tradiční výjimkou běhu, kdy je dost obtížné postavičku nasměrovat do úzkého průchodu nebo do dveří. Originálně, i když pro někoho možná ne zrovna ideálně, je řešena identifikace interaktivních předmětů na lokacích. Ty, pokud se dostanete do jejich blízkosti a natočíte se k nim čelem, začnou celou svou plochou blikat (plynule měnit tvůj odstín ze světlého na tmavý). Místy to sice působí trochu rušivým dojmem (například když vám začnou blikat přes půl obrazovky velká vrata), na druhou stranu je ale zase díky tomuto efektu nemožné jakýkoliv interaktivní předmět či postavu přehlédnout.
Samozřejmě, že použitím enginu z In Cold Blood si Eldorádo zachovalo i stejný interface složený z 2D renderovaného pozadí a 3D polygonových interaktivních předmětů a postav. Postavičky vypadají velice pěkně i v detailním záběru a je vidět, že na ně bylo vypráskáno ohromné množství polygonů. Naopak ze vzdáleného pohledu působí vzhledem k nízkému grafickému rozlišení (640x480) hranatě a zubatě. To se však naštěstí nijak neprojevilo na opravdu úžasném ztvárnění herních lokací. Je prakticky nemožné nějakou konkrétní lokalitu vyzdvihnout, protože téměř všechny vypadají skvěle a v Revolution nám opět dávají najevo, jaké to mají ve svém týmu grafické mágy (snad ještě schopnější než v Cryu). Celá hra je navíc prošpikována řadou animovaných sekvencí, z nichž některé jsou převzaty přímo z filmové předlohy a jsou to právě ony, které svou dokonalostí a dramatičností dodávají hře v těch pravých chvílích tu pravou šťávu. Výtek nemám ani ke standardně kvalitnímu ozvučení a namluvení hry. Zvláštní pozornost si však zaslouží hudba, která se skládá z veselých orchestrálních motivů a stejně jako v Broken Swordu hraje pouze v důležitých či zlomových okamžicích děje a samozřejmě během animací.
Abych byl k El Doradu pokud možno co nejspravedlivější, uděluji mu dvojí hodnocení. To vyšší je samozřejmě určeno dětem, kterým se tahle hra prostě musí líbit. Bohužel, alespoň částečná znalost angličtiny je nutnou podmínkou. Určitě se u ní pobaví i zkušenější hráči adventur, nicméně ti by jistě přivítali o něco obtížnější úkoly a hlavně mnohem větší rozsáhlost. Mě se hru podařilo dokončit během pouhých pěti hodin a i kdyby to dětem zabralo dvojnásobek času, je to pořád málo, málo, málo… A to je také jediný důvod, proč jsem byl nucen hlavně z hodnocení pro dospělé radikálně strhávat procenta.
PS: Pokud se chcete o El Doradu dozvědět řadu dalších zajímavých informací, rozhodně si přečtěte aktuální interview s Tony Warrinerem, jednou z vůdčích osobností Revolution Software.
Gold & Glory: The Road to El Dorado | ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
|